Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:25

Gelukkig krijgt deze oude dame geen straf......maar het is natuurlijk van den zotte dat een moeder tot deze trieste daad gedwongen wordt....wat is jullie mening??

* Dochter was geestelijk en lichamelijk gehandicapt en had in een instelling gezeten.
Ze was daar stelselmatig verkracht en mishandeld.
De moeder heeft haar toen terug in huis genomen maar omdat zij op leeftijd is was ze bang dat zodra zij zou overlijden haar dochter terug geplaatst zou worden en alles weer opnieuw zou beginnen.
Ze wilde dit haar dochter besparen en heeft daardoor deze gruwelijke onmenselijke keuze moeten maken.

Dit is wat er voor af ging....

OM vervolgt bejaarde vrouw wegens dood dochter

Laatste update: 23 mei 2011 11:09 info.

Citaat:
AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie gaat over tot vervolging op de 85-jarige vrouw die ervan verdacht wordt haar 47-jarige verstandelijk gehandicapte dochter in februari vorig jaar om het leven te hebben gebracht.

Foto: ANP

Dit meldt de Amsterdamse zender AT5. De vrouw raakte zelf ook gewond na een zelfmoordpoging. De vrouw heeft al bekend.

De vrouw zorgde al 47 jaar alleen voor haar dochter.
.
Na een melding vond de politie op 10 februari 2010 het stoffelijk overschot van de dochter in de woning van de vrouw. De vrouw werd vijf dagen later aangehouden. De rechtbank schortte vorig jaar 5 maart de voorlopige hechtenis van de vrouw op.

Familiedrama

Volgens het OM is het familiedrama een uitermate trieste zaak voor alle betrokkenen. Gezien de ernst van het feit heeft het OM echter toch besloten deze zaak voor te leggen aan de rechter, zo laat het weten tegenover AT5. Volgens het OM moeten de fundamentele rechten van zwakkeren beschermd worden.

Het is voor de behandeling van de zaak niet nodig om haar opnieuw aan te houden, aldus het OM
.
bron:nu.nl

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:28

Enorm triest toch, zo'n situatie waarin alleen maar verliezers zijn. Als ik het dus goed begrijp mag de moeder wel buiten de gevangenis wachten op het vonnis?
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 10-11-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:29

Het is te idioot voor woorden dat een moeder hiertoe wordt 'gedwongen'/ hiervoor kiest, omdat de veiligheid in een zorginstelling te wensen over laat.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:29

Nee...is al uitspraak.......schuldig,maar geen straf....godzijdank

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:30

Jemig zeg... Welke instelling is dat...
Verschrikkelijk...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:30

Ik vind dat ook zo'n zaak ter beoordeling van een rechter moet komen.
Dat dan onder bepaalde omstandigheden wordt besloten tot geen strafvervolging, daar kan ik inkomen.
Dat hangt af van die omstandigheden.

Maar ontzettend triest. Ik kan me vreselijk boos maken over onrecht en nog bozer wanneer weerlozen het slachtoffer zijn.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:31

Het lijkt mij dat eerst maar eens goed moet worden gekeken naar de instelling waarin haar dochter zoveel jaar is mishandeld...kan toch niet waar zijn in NL!

Mijn gedachten gaan uit de naar dame die geen andere oplossing meer zag voor haar dochter......in en in triest!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:33

Pfoeh, laatst een uitzending gezien van van Speijk geloof ik, was precies hetzelfde onderwerp. Vreselijk dat die moeder dit als enige uitweg zag voor haar dochter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:33

Ik durf hier niet over de oordelen...
Wel is het in en intriest dat haar dochter niet veilig was in de instelling.... En dat de moeder zich uiteindelijk genoodzaakt voelde om deze daad te verrichten.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:34

Als het niet bevalt bij de ene instelling , stap je toch samen met dochter zijnde over naar een andere stichting?. Ik denk dat moeders zelf ook psychische problemen heeft. Aangezien dochter ook niet meer bij moeder mocht wonen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:36

Nou ja, als je 85 bent verwacht ik niet meer dan je alleen voor je gehandicapte dochter kunt zorgen...
En er moet maar net plek zijn op een andere plek. Bovendien haal je daarmee het geleden leed niet weg als het pas laat aan het licht komt.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:38

Je moet natuurlijk wel weten dat die problemen zijn bij een instelling. Misschien is daar heel moeilijk achter te komen als je dochter geestelijk en lichamelijk beperkt is.
Bovendien wonen er heel veel kinderen/volwassenen met een beperking in een instelling omdat daar gewoon goede zorg voor hun is, en dat ligt negen van de tien keer echt niet altijd aan de ouders. Bovendien is die vrouw aardig op leeftijd, denk niet dat het netjes is om te zeggen dat zij eventuele zorg voor haar dochter nog aan zou kunnen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:39

Jeetje wat vreselijk wat er in die instelling gebeurd is .

Ik kan niet oordelen of moeder juist gehandelt heeft of niet .
Ergens kan ik me hbaar angst heel goed voorstellen , maar anderzijds is niet iedereen hetzelfde .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:40

Je openings post is een beetje moeilijk te volgen. Misschien kan je die duidelijker indelen met bijvoorbeeld het gebruik van een Quote vak.

Vind het erg moeilijk. Denk dat de moeder dit als enige uitweg zag en zeker wist dat het beter was. Ondragelijk lijden van beide kanten in haar ogen.
Vind het goed dat ze niet gestraft wordt :)

Anoniem

Re: Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:47

Zo zie je maar waar wanhoop mensen toe kan bewegen.... Vind het logisch dat ze niet wordt gestraft. Ze is al genoeg 'gestraft' door haar dochter kwijt te zijn.. Heel triest dit..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:29

Raar verhaal.

Als de instelling zo verschrikkelijk was,zoek je toch verder naar een andere oplossing?

Ik vind het eerder sneu voor de overleden dochter,eerst in een instelling verkracht en mishandeld worden,en dan vermoord door je bloed eigen moeder.Triest.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:14

moord is moord. Zelfs met deze leeftijd vind ik dat er niet zomaar gezegd kan worden dat er geen straf uitgezit hoeft te worden. Ze hadden i.p.v de dood ook andere maatregelen kunnen treffen voordat de vrouw zelf ter overlijden zou komen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:32

Trieste situatie, zoals iemand al opmerkte: alleen maar verliezers.
Deze vrouw heeft haar kind koste wat kost willen beschermen tegen nog meer mensonterende ellende en heeft haar kind en toen zichzelf om het leven willen brengen. Een familiedrama dus, maar dan op latere leeftijd.
Ik vind het erg makkelijk om maar te roepen dat er ook andere maatregelen getroffen hadden kunnen worden. Want wie zegt dat? In eerste instantie dacht moeder ook dat dochter goed zat waar ze zat, waarschijnlijk, tot bleek dat ze verkracht en mishandeld werd. Je zult het maar horen over je uitermate kwetsbare kind, waar je 47 jaar (alleen?) voor gezorgd hebt.
Een wanhoopsdaad dus. Ik kan het arme mens er niet om veroordelen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:54

Saaams schreef:
moord is moord. Zelfs met deze leeftijd vind ik dat er niet zomaar gezegd kan worden dat er geen straf uitgezit hoeft te worden. Ze hadden i.p.v de dood ook andere maatregelen kunnen treffen voordat de vrouw zelf ter overlijden zou komen!

Hier ben ik het mee eens.
Er waren volgens mij genoeg andere opties.
Er mag wel even goed naar de instelling gekeken worden,

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:09

wemkelover schreef:
Er mag wel even goed naar de instelling gekeken worden,

Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd tamelijk eufemistisch uitgedrukt, als er in die instelling mensen met een lichamelijke en verstandelijke handicap (=100% weerloos!) verkracht en mishandeld worden.....

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:35

Ok ze mogen hem per direkt sluiten en de mensen die dat gedaan hebben goed afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:53

Ik hoorde 't al op het nieuws.. echt heel naar...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:58

Jeetje, is toch ongelooflijk eigenlijk.. Kan het me wel voorstellen, maar aan ene kant zijn er genoeg instellingen die wel goed zijn!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:38

Ik heb echt een dubbel gevoel bij dit verhaal. Zeker toen ik het op het nieuws hoorde waar niet alles werd verteld.
Het is triest dat deze vrouw de dood van haar dochter als enige oplossing was. Maar aan de andere kant zijn er echt wel goede instellingen!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:53

Saskia9 schreef:
Als de instelling zo verschrikkelijk was,zoek je toch verder naar een andere oplossing?

Volgens mij was die oplossing allang gevonden: moeder zorgde zelf wel voor haar dochter. En viel daar niemand mee lastig.
Toch apart dat het kennelijk normaler wordt gevonden om kinderen waar 'iets' mee is in een instelling te stoppen dan om er je eigen leven aan aan te passen. Ik vind dat een moeder die besluit om de zorg niet uit te besteden maar het helemaal zelf te doen omdat haar ervaring haar geleerd heeft dat haar dochter slechter af is in een instelling, het prima doet. Haar kind, haar verantwoordelijkheid. Als de verantwoordelijkheid van ouders inhoudt dat zij moeten zoeken naar de plek waar hun kinderen het beste worden verzorgd en opgevoed, dan zijn er toch echt heel veel ouders die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik struikel vrijwel dagelijks over kinderen die stukken minder overlast zouden veroorzaken als ze in een internaat zouden zitten.

Dat de zaak behandeld is vind ik terecht, er is inderdaad sprake van moord. Dat er geen straf is opgelegd vind ik ook terecht. Een pluim voor de rechter en ik hoop van harte dat deze vrouw verder door de media met rust wordt gelaten en hulp krijgt om te verwerken wat er is gebeurd.