Afschaffing strippenkaart, hoe nu reizen als tourist?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

Afschaffing strippenkaart, hoe nu reizen als tourist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:33

Ik woon al een aantal jaren in Hongarije en ga soms nog met het vliegtuig naar Ned. Maar nu het grote probleem als ik op Nederlandse bodem sta. Hoe moet ik nu van Eindhoven naar Friesland reizen? openbaar vervoer KAN NIET MEER! Wat ik persoonlijk belachelijk vind, je kan alleen maar met ov reizen, of ik moet het over het hoofd gezien hebben dat je ter plekke voor een redelijke prijs nog een kaartje kan krijgen.
Ik heb nu ook gehoord dat ze dit ook volgend jaar met de treinen willen doorvoeren, dit schrikt toch toeristen gigantisch af of ben ik de enige?? Dus ik kan niet meer naar Nederland zonder dat iemand me van het vliegveld af kan halen. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen!

Wat vinden jullie? of zie ik iets geheel over het hoofd dat je wel ter plekke een kaartje kan kopen?
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 02-11-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tikfout in titel aangepast

trustHim

Re: Afschaffing stippenkaart, hoe nu reizen als tourist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:35

trein kan je gewoon een kaartje kopen, bus kan je bij chauffeur een kaartje kopen alleen is dat behoorlijk duur

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:35

je kan een kaartje in de bus kopen :) kost 2,50

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:37

dat bedoel ik, voor een normale prijs kan je dus niet reizen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:39

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:40

vind zowie zo dat het openbare vervoer duur is geworden. Ze willen aan de enekant dat we met het openbaar vervoer gaan, maar dan maken ze het zo duur..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:43

Hoezo kan je niet meer hier reizen dan?
Je kan toch gewoon een OV kaart kopen? Je hebt gewoon van die automaten daarvoor op het station, je douwt er wat geld in en er komt een kaart uit vallen. That's it :P.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:45

In de Londense metro kon ik ook alleen maar met een pasje reizen, wat is het probleem?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:46

Ik vind het persoonlijk dat Ov gedoe behoorlijk belachelijk, er zijn zoveel mensen die het wel een vergeten om uit te cecken of dergelijke en dan is de staat weet binnen!
nee, geef mijn maar gewoon een strippenkaart, kan je geen fouten mee maken en iedereen weet waar hij aan toe is. en een stuk goedkoper dan al die kaarten maken, machine's neerhangen etc!

Snap niet dat er iemand hiertegen is die actie hiertegen onderneemt....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:48

De overheid verdient meer aan auto's dan aan openbaarvervoer. De kosten van ov is een kosten post voor de overheid, anders zou het ov veel te duur worden voor ons. Dit heb ik van een buschauffeur die de moeite heeft genomen mij het uit te leggen met bedragen er bij. (die ik helaas niet meer weet) Waarom er dan reclame gemaakt word om met het ov te reizen is mij een raadsel. Word het alleen maar duurder van lijkt mij.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:51

Nah meer mensen in een trein of bus die toch al rijdt, en het milieuverhaal he.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:54

odilia schreef:
Ik vind het persoonlijk dat Ov gedoe behoorlijk belachelijk, er zijn zoveel mensen die het wel een vergeten om uit te cecken of dergelijke en dan is de staat weet binnen!
nee, geef mijn maar gewoon een strippenkaart, kan je geen fouten mee maken en iedereen weet waar hij aan toe is. en een stuk goedkoper dan al die kaarten maken, machine's neerhangen etc!

Snap niet dat er iemand hiertegen is die actie hiertegen onderneemt....

dan is dat dus je probleem en niet dat je niet kan reizen als toerist. ;) Een omschakeling is even wennen, maar de OV-chipkaart heeft echt wel voordelen hoor.

En actie ondernemen... wat heb je daaraan? Bovendien vraag ik me af hoeveel mensen ertegen zijn dat het nut heeft om actie te ondernemen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:02

heeft iemand enig idee hoeveel het nu kost om van vliegveld eindhoven naar het station in eindhoven te komen?

Welke voordelen heeft de chipkaart dan? in mijn ogen zijn ze fraude gevoelig, je kan vergeten in of uit te checken waardoor je ook veel geld kwijt kan zijn etc.
Laatst bijgewerkt door odilia op 02-11-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:06

Ik moet zeggen dat ik ook nog in de war ben.
Die wegwerp kaarten zijn hartstikke duur volgens mij. Ik wilde in rdam van centraal naar zuidplein en dat zou rond de 5 euro kosten ipv 3 strippen.
Inmiddels heb ik een persoonsgebonden kaart, maar hoe moet je die in vredesnaam opladen op het station, ik ben er duidelijk echt te dom voor want het is me nog niet gelukt.

Mungbean

Re: Afschaffing strippenkaart, hoe nu reizen als tourist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:19

Ik zit even op de ov site te lezen.
Een touristenkaart kost 7,50.
Als je dus 1x een stukje met de bus of metro wilt dan kost dat 7.50 + de reiskosten 8)7
Dan ga je net zo goed met de taxi......

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:22

ik ga wel met de eigen auto.. ik neem nou helemaalgeen trein meer..

vant winter wouden we met 5 meiden met de trein van almere na amsterdam voor een show..

de trein was veel duurder en langer reizen.. dan met 1 auto benzine plus parkeerkaart was veel goedkoper.... en was veel korter rijden

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:26

Waarom zit de overheid het overal zo in de reclame dat het o zo goedkoop is???

Het komt er op neer dat ik in dat stukje van eindhoven naar friesland veel meer betaal dan een retourtje vliegtuig budapest-eindhoven. volgens mij is dat niet echt normaal.....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:42

Treinkaartjes kan je nog gewoon in de automaat kopen = normale prijs.
OV-chipkaart kan je kopen voor 7,50 en dan staat er 7,50 tegoed op. Dit verloopt niet. Houd de kaart in je hand, dan vergeet je niet snel uit te checken. Los kaartje bij de chauffeur kopen kan ook, maar dan ben je idd duurder uit.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:45

paardenfreak schreef:
ik ga wel met de eigen auto.. ik neem nou helemaalgeen trein meer..

vant winter wouden we met 5 meiden met de trein van almere na amsterdam voor een show..

de trein was veel duurder en langer reizen.. dan met 1 auto benzine plus parkeerkaart was veel goedkoper.... en was veel korter rijden

Klopt, ze hebben weleens berekend dat de auto vanaf 2 personen goedkoper is dan de trein. Als je een kortingskaart hebt misschien vanaf 3 personen.

Overigens zijn 2e klas vervoersbewijzen gesubsidieerd door de overheid, dus als die niet aan onze treinreizen zou meebetalen, moest iedereen de prijs van een 1e klas kaartje betalen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:11

Voorlopig blijven de losse treinkaartjes gelukkig nog wel maar voor de bus moet je in bijna heel nederland voor 7,50 een anonieme kaart kopen en dan nog geld er op zetten voor je reis maar als toerist zijnde kan je nooit precies dat geld opmaken. Ben eigenlijk ook helemaal klaar met het ov in hier. Vanaf morgen kan ik ook enkel met chip kaart reizen wat me per saldo meer kost dan de strippenkaart. Auto is inderdaad goedkoper zelf als ik alleen reis. Helaas heb ik geen rijbewijs dus zit voorlopig nog vast aan het ov.

@gabyfedde ik wist niet dat er 7,50 op kwam staan automatisch? Ben misschien ook een noobe hierin maar heb gister dus een anonieme kaart gehaald en er maar meteen 10 euro op gezet maar dat had dus niet gehoeven? (wacht nog op me persoonlijke kaart)

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:18

Laatst bijgewerkt door dienetje op 02-11-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:19

Hoe zit dat met de trams in A'dam? Moest laatst voor een feestje naar A'dam. Normaal parkeer ik mijn auto dan in Osdorp en pak daar de tram richting het Leidsche Plein. Maar toen vertelde iemand mij dat je dus ook geen losse tramkaartjes meer kan kopen in de tram. Dat dit ook met een ov chipkaart moet.
Uiteindelijk dus maar auto in het centrum in parking geparkeerd (circa 3 uur geparkeerd en 20 euri's lichter).

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:59

Het voorbeeld van laetitia bedoel ik nou, hoe moet een toerist dat doen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:04

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:24

In andere landen koop je gewoon je kaartje in een automaat waar gewoon de prijs van de rit op staat.
Die 7,50 basispas is gewoon debiel. Niet iedereen hoeft meerdere keren te reizen in een vreemd land.
Dat geld ben je dus kwijt.
Ook is het voor een onbekende echt niet te snappen. Ik ben vorige keer zelf met mijn handen in het haar over adam cs gelopen om dat chipding ergens op te laden.
Nergens duidelijke bordjes of uitleg en dan spreek ik minstens nog nederlands.
Zelfs in frankrijk en spanje snap ik het systeem beter en dat spreek ik totaal niet.

Daarnaast kun je in dorpen in nl buiten winkeltijden nergens de chip opladen. Sta je dan in de middle of nowhere zonder tegoed. Kan je het bustarief betalen als je het geluk hebt dat je nog geld genoeg hebt.
Geef mij de Zwitsers maar. Bij bijna elke bushalte een automaat waar franken, euro's en pinpasjes in kunnen.