Het gevangenis-experiment

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Het gevangenis-experiment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:36

Samenvatting

Studenten werden willekeurig in twee groepen opgesplitst: een gevangenengroep en een bewakersgroep. Na korte tijd begonnen de studenten zich naar hun rol te gedragen; gevangenen werden onderdanig, en bewakers kwamen in de verleiding om hun macht te misbruiken.

Het experiment werd stopgezet toen Christina Maslach, een studente die interviews afnam in de 'gevangenis', kritiek op de mensonterende omstandigheden uitoefende. Slechts zes dagen van de geplande twee weken waren volbracht. Zimbardo merkte nog op dat van de vijftig buitenstaanders die de gevangenis van binnen hadden gezien, Maslach de enige was die vraagtekens bij de moraal ervan had gezet.

Het experiment toont de dramatische gevolgen van normale, gezonde studenten die in een namaakgevangenis werden gestopt. Het is een klassiek geworden voorbeeld van de kracht van de sociale situatie.

Het gevangenisexperiment

Een groep van 24 doorsnee Amerikaanse jongens uit de middenklasse, die aan het begin van het experiment niet van elkaar verschilden, zouden twee weken lang bewaker of gevangene zijn in een namaakgevangenis. Het toeval bepaalde de rollenverdeling. Twaalf jongens mochten een uniform aandoen en kregen als opdracht: ‘zorg voor orde maar gebruik geen geweld’. De twaalf anderen kregen een gevangenisplunje aan. Zimbardo en zijn collega's wilden weten wat er in zo'n sociale situatie kon gebeuren.

Al snel gebruikten de 'bewakers' 'opdrukken met een voet op de rug’ als straf. Opstandelingen werden met de brandblusser neergeslagen en een andere gebruikte straf was het zich publiekelijk laten uitkleden. Eenzame opsluiting kon ook. De agressie van de bewakers werd sterker naarmate het onderzoek vorderde.

Sommige bewakers hadden er lol in om de gevangenen zeer wreed te behandelen, als beesten. Niemand van de deelnemers zei tijdens het experiment: "Zo kan het niet meer verder." Op een bepaald moment gebeurden de mishandelingen 's nachts omdat ze dachten dat de onderzoekers toch niet keken. De meerderheid was niet langer in staat een onderscheid te maken tussen hun rol en hun eigen ik. In bijna elk onderdeel van hun gedrag, gedachten en gevoelens was er verandering te zien.

Niet enkel de proefpersonen gingen tot het uiterste, ook de onderzoekers trapten in hun eigen val. Ze hadden buitenstaanders nodig om in te zien wat ze aan het doen waren. Toen een collega Zimbardo een technische vraag stelde, reageerde hij niet als wetenschapper, maar als gevangenisdirecteur. Pas toen Christina Maslach, een nieuwe collega, boos werd over het feit dat de 'gevangenen' met een zak over het hoofd en aan de enkels geketend naar de wc werden geleid, besefte Zimbardo dat er iets fout ging. Na zes van de veertien voorziene dagen werd het experiment stilgelegd.

Belang van het experiment

Aangezien de deelnemers aan het experiment geselecteerd waren op hun psychologische stabiliteit, toont het aan dat ieder mens in staat is om vrij snel in een sadist te veranderen op het moment dat deze enerzijds denkt dat hij/zij overal straffeloos mee wegkomt en anderzijds onder druk staat van een groep. Daarnaast is waarschijnlijk ieder mens geneigd in apathie te vervallen wanneer men in een onderdanige rol wordt gedwongen.

Veel mensen vinden het moeilijk om assertiviteit op te brengen tegenover iemand die invloed op hen wil uitoefenen. Het experiment van Zimbardo toont aan dat we steeds waakzaam moeten zijn tegenover de valkuilen van de beïnvloeding die we dagelijks meemaken.

Dit experiment is niks nieuws, en misschien is er al eerder een topic op bokt aan gewijd. Maar wat ik mij afvroeg is: hoe vertalen jullie persoonlijk de uitkomsten van dit experiment naar de samenleving als geheel en de handelingen die mensen bijvoorbeeld in oorlogstijd verrichten? Onderschrijven jullie de dikgedrukte conclusie? En zo ja, is het dan nog gerechtvaardigd om mensen die op deze wijze de fout in gaan, zoals dat ook in Guantanamo bay is gebeurd, als individu te betitelen als monster of moeten we het breder trekken en aannemen dat een ieder die in die positie had verkeerd hetzelfde gedrag had kunnen gaan vertonen? Betekent het wellicht dat het een natuurlijk gedrag is van de mens in bepaalde situaties? En moeten we oorlogshandelingen, en misdaden, ook in dat licht zien? Zo nee, waarom niet?

Jette

Re: Het gevangenis-experiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:41

Wat een Raar maar interessant onderzoek. Zit nu op de telefoon en zal vanavond uitgebreid reageren.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:46

Het Stanford-prison experiment toch? :) Ik denk inderdaad wel dat dit experiment aantoont dat elk mens in staat is tot gruweldaden, maar ook dat mensen snel hulpeloos kunnen worden zoals die gevangenen (volgens mij was het namelijk zo dat ze in principe elk moment konden stoppen met het onderzoek, maar dat deden ze niet).
Net als overigens het experiment van Milgram met het geven van schokken.

Dus inderdaad wat er in het echt gebeurt in gevangenissen is denk ik voor het grootste deel te verklaren door de situatie en bv de bevelen van hogerop ook.
Wat betreft het bestraffen van dit soort dingen. Ja ik denk dan toch dat je de personen en ook de 'hogere mensen van de gevangenis' wel moet bestraffen, want je kan wel zeggen 'ja maar het komt door de situatie'. Maar komen er dan niet heel veel dingen door de situatie? En waar leg je dan een grens?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:09

Er is toch ook een film over zo'n experiment?

Ik ben altijd wel erg geboeid door dit soort experimenten. :j

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:12

Lisann__ schreef:

Ja klopt, Das Experiment heet die film :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:12

Lisann__ schreef:

Ja klopt die heette toch ook the expiriment? Ofzo?

Moest er gelijk aan denken. :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:15

Somebitch schreef:
Lisann__ schreef:

Ja klopt die heette toch ook the expiriment? Ofzo?

Moest er gelijk aan denken. :o

Er is inderdaad ook een film gemaakt over een soortgelijk experiment.

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:18

Op school hadden we het laatst over dit experiment, er is inderdaad ook een film over.

Dit soort experimenten boeit mij ook heel erg!
Ik denk inderdaad dat het wel aangeeft hoe snel mensen plotseling kunnen veranderen,
in goede en in slechte zin. Toch heb ik ook mijn vragen bij dit experiment, ik kan me niet voorstellen
dat de 'gevangene' zich ook echt gedroegen als gevangene. Want ze weten dat ze er binnen twee weken weer uit mogen.. Ik snap niet hoe de 'conflicten' konden ontstaan tussen de bewakers en de gevangenen. Ik snap het in een 'echte gevangenis' wel, want mensen zitten voor lange tijd opgesloten, willen er uit, zijn gewelddadig enzovoort.. Maar nu snap ik niet hoe de gevangenen zich zo konden gedragen dat de bewakers ook totaal veranderde!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:20

cherie78 schreef:

Ja die heb ik ook gezien indd! erg boeiend! Das experiment ook indd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:20

Lauraennala schreef:
Op school hadden we het laatst over dit experiment, er is inderdaad ook een film over.

Dit soort experimenten boeit mij ook heel erg!
Ik denk inderdaad dat het wel aangeeft hoe snel mensen plotseling kunnen veranderen,
in goede en in slechte zin. Toch heb ik ook mijn vragen bij dit experiment, ik kan me niet voorstellen
dat de 'gevangene' zich ook echt gedroegen als gevangene. Want ze weten dat ze er binnen twee weken weer uit mogen.. Ik snap niet hoe de 'conflicten' konden ontstaan tussen de bewakers en de gevangenen. Ik snap het in een 'echte gevangenis' wel, want mensen zitten voor lange tijd opgesloten, willen er uit, zijn gewelddadig enzovoort.. Maar nu snap ik niet hoe de gevangenen zich zo konden gedragen dat de bewakers ook totaal veranderde!

Als je de link bekijkt, zie je dat mensen heel snel beïnvloedbaar zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:21

Maar dat vind ik juist het aparte, dat we het ons niet kunnen voorstellen en waarschijnlijk menen dat wij dat nooit zouden doen...... Maar dat het kennelijk toch is gebeurd. Heel apart vind ik dat!

Er is ook eens een ander experiment gedaan, namelijk dat mensen gevraagd werd electroshocks te geven aan andere mensen die zij niet konden zien, tot op een niveau dat ze mensen werkelijk hoorden creperen, krijsen, etc alsof ze dood gingen. Uiteraard werden mensen niet echt geelektrocuteerd, maar uit het experiment bleek dat slechts een uitzondering het aantal volt niet wilde opvoeren, terwijl de overgrote meerderheid zonder blikken of blozen orders bleef volgen tot het verhogen van de shocks.

Het betrof inderdaad het Stanford-experiment, ende de film Das Experiment :)
Laatst bijgewerkt door gummie op 23-10-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:21

Klopt, erg mooie film om te zien!

Ik denk dat het een typische Een schaap springt over de dam verhaal is (had de film gekeken dus vandaar)!
Er is een klein groepje die dit 'natuurlijk' vinden en de rest volgt wel en durft meestal niks te zeggen!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:22

Lisann__ schreef:
cherie78 schreef:

Ja die heb ik ook gezien indd! erg boeiend! Das experiment ook indd.

Erg boeiend zeker, maar ook beangstigend.
Dat het gedrag van mensen zo snel zich aanpast aan de omstandigheden in goede en slechte "zaken"

Lauraennala

Re: Het gevangenis-experiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:23

Ik heb de link bekeken :P

Maar dan nog.. Want ik kan het me gewoon niet voorstellen!!
Want als je naar het tv programma de gouden kooi kijkt, zie je dat daar eigenlijk een beetje hetzelfde gebeurde.. mensen verandere volledig!! Maar voor 6 dagen, ik snap niet hoe het dan zoooo uit de hand kan lopen!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:26

DDW1190 schreef:

Ik denk dat het een typische Een schaap springt over de dam verhaal is (had de film gekeken dus vandaar)!
Er is een klein groepje die dit 'natuurlijk' vinden en de rest volgt wel en durft meestal niks te zeggen!

Groepsdruk..... Maar dan nog is de vraag, waarom begint het ene schaap ermee. Is dat schaap anders dan de mensen die volgen? Waarom neemt die het voortouw? Zijn het interne of externe factoren die maken dat dat ene schaap over de dam springt? Dus ligt het aan de omgeving of is er altijd een werkelijk ziek iemand die de rest opjut? Of is het de natuur? Weet niet of we er ooit achter komen...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:28

gummie schreef:
DDW1190 schreef:

Groepsdruk..... Maar dan nog is de vraag, waarom begint het ene schaap ermee. Is dat schaap anders dan de mensen die volgen? Waarom neemt die het voortouw? Zijn het interne of externe factoren die maken dat dat ene schaap over de dam springt? Dus ligt het aan de omgeving of is er altijd een werkelijk ziek iemand die de rest opjut? Of is het de natuur? Weet niet of we er ooit achter komen...

Misschien dat het ook te maken heeft met de "kudde-geest"?

Dan hoeft het wellicht niet, dat er één is die ermee begint? Maar door een bepaalde leider te volgen?
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-10-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:29

Gummie: In de gevangenis moet je natuurlijk meer gezag uitvoeren dan ergens anders!
Deze mensen zijn er niet in getraind om ermee om te gaan! en daar is het in mijn ogen denk ik al mis gegaan.
Ik denk dat 'getrainde' mensen er waarschijnlijk professioneler mee omgaan dan dat een willekeurig persoon!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:31

DDW1190 schreef:
Gummie: In de gevangenis moet je natuurlijk meer gezag uitvoeren dan ergens anders!
Deze mensen zijn er niet in getraind om ermee om te gaan! en daar is het in mijn ogen denk ik al mis gegaan.
Ik denk dat 'getrainde' mensen er waarschijnlijk professioneler mee omgaan dan dat een willekeurig persoon!

ik ben het eens dat ze meer gezag uit moeten voeren, maaaaar dit zijn officieel ook geen gevangene, ze hebben niets misdaan, en zijn psychologisch in orde! Dat kun je van gevangene niet altijd zeggen!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:32

Een tijd geleden hadden ze het bij ik geloof dokter Phil over of Oprah.. Ik weet even niet meer welke van de 2. Het hele programma ging erover en ik vond het heel erg interessant maar tegelijkertijd ook zo onwerkelijk.. Binnen 6 dagen veranderen in monsters, pff.. Heftig hoor!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:35

gummie schreef:
DDW1190 schreef:

Omdat het iets menselijks is. En als je dan intelligentie en leiderschap in je temperament hebt zitten kun je er heel wijs gebruik van maken om de eerste te zijn: je weet namelijk dat de rest zal volgen, zeker als je ook nog bijvoorbeeld charismatisch bent, of een andere eigenschap hebt die anderen aan kan sporen binnen de betreffende context. Het biedt een hoop voordelen als je meteen de leidersrol aan neemt.

Als het om groepsgevoel gaat zijn we hard hoor... Op de universiteit heb ik een paar weken geleden een experiment mogen aanschouwen wat (in jip en janneke taal) ging om het bieden van hulp aan andere "groepen" van de bevolking, om het zo maar even te noemen. Als iemand in onverzorgde kledij op straat voor een kantoor lag te creperen liet praktisch iedereen diegene liggen, iedereen keek en liep snel door. Pas toen één iemand ging helpen schoot de rest meteen ook te hulp. Maar als iemand in nettere kledij of "betere" kledij (net pak, mooi lederen schoenen etc.; dus iemand die bij het kantoorsleven past) hetzelfde doet is iedereen er als de kippen bij om hulp te bieden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:36

Dat klopt inderdaad, ik snapte ook niet dat het zover heeft kunnen gaan! :+
Maar ik probeer er meer een 'theorie' bij te vinden vandaar dat ik daaraan dacht!

Wat zou jij doen als jij gevangene mocht 'naspelen'? Ik zou de 'bewakers' echt wel hebben uitgetest hoor!
En ik denk dat het andersom ook zo zou gebeuren, want je werkt tenslotte aan een experiment.
Diep in je achterhoofd weet je dat het niet echt is en ga je waarschijnlijk toch een stapje verder dan dat je normaal zou gaan doen en ik denk dat het vanaf het begin al mis is gegaan!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:36

er is laatst nog een film uitgekomen die hierover gaat :)
loopt een beetje fataal af :))

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:37

DDW1190 schreef:
Dat klopt inderdaad, ik snapte ook niet dat het zover heeft kunnen gaan! :+
Maar ik probeer er meer een 'theorie' bij te vinden vandaar dat ik daaraan dacht!

Wat zou jij doen als jij gevangene mocht 'naspelen'? Ik zou de 'bewakers' echt wel hebben uitgetest hoor!
En ik denk dat het andersom ook zo zou gebeuren, want je werkt tenslotte aan een experiment.
Diep in je achterhoofd weet je dat het niet echt is en ga je waarschijnlijk toch een stapje verder dan dat je normaal zou gaan doen en ik denk dat het vanaf het begin al mis is gegaan!

ja, ik denk inderdaad wel dat het in het begin een beetje loltrappen was en dat het toen uit de hand is gaan lopen.. maar dan nóg vind ik 6 dagen echt kort!!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:37

Er is behalve een film over dit experiment, wat niet helemaal overeen komt ook een documentaire gemaakt geloof ik, uit mijn hoofd. Dit soort experimenten zijn denk ik ook een gevolg van de tweede wereld oorlog waarna natuurlijk de vraag bleef hangen hoe het kon dat zoveel mensen de meest verschrikkelijke dingen deden of dat 'slechte' mensen zijn of dat mensen door bepaalde elementen zoals macht, groepsdruk, propaganda enzovoorts tot alles in staat zijn. The Wave is natuurlijk een mooi voorbeeld. Wat er in een echte gevangenis gebeurd is eigenlijk niet te vergelijken. Het punt hier was namelijk dat alle deelnemers gelijk waren en de gevangenen onschuldig. Er was geen overkoepelend gezag en de bewaarders hadden helemaal geen grenzen. Het experiment had niet zoveel te maken met het gevangeniswezen, maar was meer ingericht om te kijken wat onbegrensde macht van een persoon over een ander tot gevolg had.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:38

Heb hier toevallig deze week nog een uitgebreid college over gehad...

Erg interessant onderwerp, maar ook erg ingewikkeld.