Met z'n tienen én zwanger in caravan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Met z'n tienen én zwanger in caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:37

Citaat:
DEVENTER - Met z'n tienen, onder wie een hoogzwangere vrouw, leven én slapen in een caravan in een herfstig bos. Wellicht aardig voor een aflevering van 'Wedden Dat!' maar helaas bittere werkelijkheid voor Hans Verwerda, zijn partner Natascha en hun acht kinderen van 2 tot 16 jaar.

Ze willen nu dolgraag een punt zetten achter hun nomadenbestaan, waarbij ze de afgelopen anderhalf jaar van camping naar camping zwierven.

"Het enige wat we vragen is een woning met minimaal twee kamers. Een vast dak boven ons hoofd, waar Natascha binnenkort ook kan bevallen. Want kraamzorg in een caravan vol stapelbedden, dat kan toch niet", aldus de smeekbede van vader Hans.

"Wat we nu nog over hebben is alles wat in én achter onze auto kan. We leven van een uitkering; moeten roeien met de riemen die we hebben", aldus de Deventenaar (55). Vroeger verdiende hij de kost bij drukkerij NDI en woonde de familie in een woning van corporatie Ieder1 aan de Christiaan Bruningstraat. Maar sinds Verwerda in de wao belandde door verschoven en kapotte rugwervels ("Er gaat geen dag voorbij zonder pijn") is het bergafwaarts gegaan met de familie. Bovendien is vader Hans ook zwaar suikerpatiënt. "We kregen begin vorig jaar grote problemen met Ieder1 toen de huurschuld was opgelopen tot 5000 euro. Ze wilden ons er toen in februari uitzetten en ook nog eens 9000 euro laten betalen voor vernielingen. Nou, dat waren een kapot wandje en een paar gaten. Dat hadden we eenvoudig kunnen repareren met wat kalkzandsteenblokken", vertelt Verwerda op natuurcamping Boxbergen in Wesepe.

De familie staat daar inmiddels ook alweer een maand. "We hadden van IJssellandschap eigenlijk 4 oktober al weg moeten zijn", maakte Verwerda eind deze week aanstalten met auto en caravan te vertrekken naar elders. "Maar we moeten wel in de buurt van Deventer blijven. De meeste kinderen zitten daar op het Etty Hillesum Lyceum en de jongsten op een christelijke school." Spontaan roepen een paar kinderen, die in de frisse voortent lekker aan het spelen zijn, dat ze het trouwens 'erg leuk op school' vinden.

Na onder meer een verblijf van een jaar op een vlak over de grens gelegen Duitse camping wilde de familie graag terugkeren naar een huurhuis in Deventer. "Maar Ieder1 bleef vasthouden aan die vergoeding van 9000 euro, terwijl wij niet meer dan de helft konden opbrengen. Bovendien komen we door die oude huurschuld nergens binnen de Stedendriehoek meer in aanmerking voor een huis", luidt de kritiek van Verwerda. "Terwijl ik toch bijna het maximale aantal urgentiepunten heb voor een woning", verzucht partner Natascha (38), die op 28 oktober is uitgerekend.

Hun noodkreten, onder meer aan het adres van de Deventer burgemeester Heidema, hebben inmiddels wel geleid tot ondersteuning door het bijzondere zorgteam van Dimence en hulp (zoals geld voor levensonderhoud en om campings te betalen) van de Hervormde Gemeente Deventer. Vanwege de kinderen is ook Jeugdzorg erbij betrokken en wordt tevens schuldsanering bekeken. "Die organisaties doen goed werk voor ons. Alleen Ieder1 moet veel vlotter werken om ons aan een woning te helpen. De corporatie wil ons echter alleen een voorwaardelijk huurcontract voor een jaar geven. Ook stelt ze strenge eisen, zoals controle om de twee maanden. Daardoor kan het nog wel een hele tijd duren voordat ze ons aan een woning kunnen helpen."

Over één heikele zaak hoeven Hans en Natascha nu niet meer in te zitten. "We staan sinds deze week weer ingeschreven bij de gemeente Deventer, zodat we onze baby daar straks kunnen aangeven."

Woonbedrijf Ieder1 is op verzoek van de gemeente Deventer betrokken bij het vinden van een oplossing voor de familie Verwerda. Zorgpartijen en gemeente hebben geconstateerd dat het om een ‘bijzonder schrijnende situatie’ gaat. Ieder1 is daarom gevraagd eenmalig mee te helpen om het huisvestingsprobleem van de familie op te lossen, voordat de winter intreedt en buiten de reguliere huisvestingstrajecten om. Hulpverleners verwachten dat het gezin, met hulpmiddelen en passende huisvesting, het leven weer op de rails kan krijgen.

Vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid die woonbedrijf Ieder1 voelt alsmede om humanitaire redenen is de corporatie ingegaan op dit verzoek van de gemeente Deventer. Momenteel wordt al gezocht naar een huurwoning die vrij is, om het gezin onderdak te kunnen bieden. Hierbij wordt rekening gehouden met de grootte van de familie, bestaande uit twee ouders, acht kinderen en binnenkort een baby.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... aravan.ece

Wat vinden jullie hier nu van?
Eigen schuld dikke bult of moeten we deze mensen helpen?

Anoniem

Re: Met z'n tienen én zwanger in caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:42

Ik vraag me af wat de andere kant van het verhaal is.. Waarom blijft die woningstichting vasthouden aan die 9000 euro als het alleen maar een wandje en wat gaten waren? Gaat er bij niet helemaal in :n Daar had je imo makkelijk uit kunnen komen. Ik denk dat er meer is..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:43

Jammer dat ze precieze details over het opbouwen vd problemen verhullen.
Dan heb ik geen mening over een tranentrekker als deze.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:45

En 5000 euro huurschuld is ong een vol jaar huur. Ik begrijp dat een gezin op bijstandsniveau op een randje balanceert en onverwachte uitgaven snel niet meer kan inlopen, maar 5000 euro? Daar is wel meer aan de hand.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:46

Woningbouwverenigingen kennende zullen ze niet 9000 euro rekenen als het met een beetje stucwerk op te lossen is er zal dus best wel wat mis zijn.
Wat ik ook niks snap, ze leven al anderhalf jaar zo en dan bedenk je dat er nog een kindje bij moet.
Ik snap sowieso niet dat ze zo in de caravan met alle kinderen erbij hebben kunnen/willen s*xen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:50

Uit zeer nabije kring weet ik wel dat het op zich makkelijk kan uitlopen.
Die woning kostte ook €1800 om weer op te knappen (stuckwerk en tuin).
Plus wat maand achterstallige huur... Ja is wel te doen hoor.
Dit soort mensen rennen weg van hun sores (ik kon tassenvol post openen, ze duwen het gewoon weg).
Goedkeuren nee, maar dit type mensen heeft woonbegeleiding en financiele begeleiding nodig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:51

Goh, ik geloog ook niet dat de problemen in één keer ontstaan zijn en wil eigenlijk de andere kant van het verhaal ook wel eens horen. Man in de WAO, vrouw werkeloos (neem ik aan) en 8 kinderen en nog 1 op komst. Daar zet ik dan al mijn vraagtekens bij!

Dat kraamzorg in een caravan niet kan ben ik met hem eens. Maar zorg eerst dat je zaken op orde zijn en je geen flinke schuld hebt voor je een 9e kind verwekt. Dat zijn vrouw er nu hoogzwanger zó bij zit kan hij een ander niet verwijten.
Triest dat de kinderen er weer de dupe van zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:01

Enerzijds kan ellende je overkomen en kan met een beetje pech iedereen ooit in een situatie terecht komen waardoor je op straat komt te staan. Maar als je met al zoveel kinderen niet voor driedubbele sterilisatie, anticonceptie en geheelonthouding kiest, kies je in mijn ogen toch echt voor je eigen ellende.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:06

Voor de kinderen zeg ik: helpen! Maar daar naar de ouders toe wel strenge voorwaarden aan verbinden.

Schuldsanering met veel begeleiding, geen kinderen meer erbij als aanvullende voorwaarde voor schuldsanering. Een eenvoudige flat-woning, jaren 70 gallerijflat, lekker groot en vaak niet zo geliefd bij andere woningzoekenden.
Moeder moet werk zoeken na het bevallingsverlof, het is toch te gek dat zij niet werkt als vader 24/7 thuis. Maar dat zal ook eis zijn i.g.v. schuldsanering.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:14

Deze mensen hebben ws niet het denkvermogen van de posters hierboven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:21

Delphi schreef:
Dat kraamzorg in een caravan niet kan ben ik met hem eens. Maar zorg eerst dat je zaken op orde zijn en je geen flinke schuld hebt voor je een 9e kind verwekt. Dat zijn vrouw er nu hoogzwanger zó bij zit kan hij een ander niet verwijten. Triest dat de kinderen er weer de dupe van zijn.

Ik had het zelf niet treffender kunnen omschrijven.
Had in een ander artikel gelezen dat het niet enkel reparaties waren maar ook schoonmaakkosten, dat het heel onfris was in dat oude huis.
Sneu voor de kinderen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:26

tja vind het ook wel een gevalletje van eigen schuld
waarom zoveel kinderen nemen ??? Denk dat ze gewoon de schuldsanering in moeten
denk idd dat ze met dit bericht hopen op donaties :j

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:31

Zielig voor de kinderen, lekker voorbeeld zulke ouders!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:33

F_Orumster schreef:
Deze mensen hebben ws niet het denkvermogen van de posters hierboven.

Ik durf zelfs wel te stellen dat mensen die in deze situatie terecht komen alleen hiermee al hun onvermogen als goede ouders bewijzen :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:37

Deze gevallen zijn alleen gebaat bij strakke begeleiding maar dat willen ze vaak niet...

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:37

Wat een toestanden, aan de reacties van de lezers van de Stentor te lezen, hebben ze het er zelf een beetje naar gemaakt. Voor de kinderen is het in ieder geval zeer sneu!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:39

Het eerste wat in mij opkomt:
Waarom neem je in godsnaam 9 kinderen????? Stop eens met fokken, slik de pil en ga werken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:41

Delphi schreef:
Goh, ik geloog ook niet dat de problemen in één keer ontstaan zijn en wil eigenlijk de andere kant van het verhaal ook wel eens horen. Man in de WAO, vrouw werkeloos (neem ik aan) en 8 kinderen en nog 1 op komst. Daar zet ik dan al mijn vraagtekens bij!

Dat kraamzorg in een caravan niet kan ben ik met hem eens. Maar zorg eerst dat je zaken op orde zijn en je geen flinke schuld hebt voor je een 9e kind verwekt. Dat zijn vrouw er nu hoogzwanger zó bij zit kan hij een ander niet verwijten.
Triest dat de kinderen er weer de dupe van zijn.

Helemaal mee eens! Ik kan ook ergens weinig begrip voor ze opbrengen. De man heeft niet gevraagd om kapotte wervels en WAO. Dat snap ik, maar waarom dan nog een kindje erbij? Het is gewoon een heel triest verhaal, maar in hoeverre zijn ze zelf verantwoordelijk voor de problemen? Dat vraag ik me oprecht af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:46

Lijkt me een gezin wat ik niet graag naast me zou hebben willen wonen. Verder horen we maar een kant van het verhaal, maar als er zoveel geld nodig is om vernielingen te repareren is er meer aan de hand.
Over het aantal kinderen heb ik geen mening. Het kan een nieuw samengesteld gezin zijn, zij een paar kinderen, hij een paar kinderen, en de wens naar een kind van hun twee samen. Kom je zo op dat aantal uit.

Idd vrouw kan gaan werken als manlief thuis zit. En na dit kind geen kinderen meer....

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:50

Wat ik ook wel bijzonder vind, ze hebben een huurschuld van 5000 euro, en als het dan over het schade verhaal gaat, dan zeggen ze dat ze maar de helft konden betalen. Als je 4500 kunt betalen voor schade die je aangericht hebt, waarom heb je dan een huurschuld van 5000 euro? Al met al zou ik erg graag de andere kant van het verhaal horen, want volgens mij is er meer dan wat in de OP staat.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:51

Ik heb geen mening over deze mensen want ik ken ze niet. Qua geldproblemen idem dito.
Ik vind dus wel dat het sociale nederland in deze moet helpen. Vreselijk raar in de huidige hokjesmaatschappij om voor je 45e aan kinderen te beginnen, en helemaal als het er meer dan 1 zijn.
Kinderen krijgen is normaal, medische meuk slikken niet. En condooms die scheuren is niet zeldzaam.
In Christenlijke kringen is het niet raar dit aantal.

Ik vind dat de maatschappij fout zit, door te zeggen dat je een fulltime 2 verdiener moet zijn om kinderen te mogen hebben. Hoeveel zit het gemiddelde kind in de opvang? Fulltime? Super dat geld! Super dat als ik in een bejaardentehuis zit dat niemand voor me kan zorgen.

Net zoals dat mensen tegen elkaar opzetten, je moet bijna toestemming gaan vragen om kinderen te krijgen... Sociaal land hoor.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:58

Pentax schreef:
Ik heb geen mening over deze mensen want ik ken ze niet. Qua geldproblemen idem dito.
Ik vind dus wel dat het sociale nederland in deze moet helpen. Vreselijk raar in de huidige hokjesmaatschappij om voor je 45e aan kinderen te beginnen, en helemaal als het er meer dan 1 zijn.
Kinderen krijgen is normaal, medische meuk slikken niet. En condooms die scheuren is niet zeldzaam.

Ik vind dat de maatschappij fout zit, door te zeggen dat je een fulltime 2 verdiener moet zijn om kinderen te mogen hebben. Hoeveel zit het gemiddelde kind in de opvang? Fulltime? Super dat geld! Super dat als ik in een bejaardentehuis zit dat niemand voor me kan zorgen.

Net zoals dat mensen tegen elkaar opzetten, je moet bijna toestemming gaan vragen om kinderen te krijgen... Sociaal land hoor.

Dan moeten ze ook maar bij de kerk aankloppen voor geld. Zou me niets verwonderen als die niet thuis geven...

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:00

Pentax schreef:

:j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:01

Suzanne F. schreef:
Het eerste wat in mij opkomt:
Waarom neem je in godsnaam 9 kinderen????? Stop eens met fokken, slik de pil en ga werken.

Dat was dus ook mijn eerste gedachte...
Geen dak boven je hoofd, maar wel plek (ondanks alle kinderen die erbij zijn???) om te wippen en nog meer kinderen de dupe te maken van een onmenselijk bestaan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:06

Silvia, je begrijpt dat er een enorm vergrijzingsprobleem is, en dat Mark Rutte bv hier niks aan doet? Ja mensen nog meer demotiveren om kinderen te krijgen.