occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 18:29

De Occupy Wall Street-beweging groeit – ook op internet

De ‘Occupy Wall Street’-beweging lijkt steeds meer aandacht te krijgen in de Amerikaanse en wereldwijde pers. Ook op internet schieten de filmpjes, analyses en aanverwante initiatieven uit de grond.
Allereerst: waar gaat het om? De ‘Occupy Wall Street Movement’ protesteert tegen de hoge werkloosheid in de VS, de gedwongen verkoop van huizen en de reddingsplannen waarmee in 2008 veel Amerikaanse banken overeind werden gehouden. Daarnaast demonstreren ze ook tegen de in hun ogen “oneerlijke” behandeling van minderheden in de Verenigde Staten.

http://www.occupytogether.org/

In steeds meer staten komen 'occupy's' en daar zijn ook veel websites van. Ook op FB is er veel over te vinden. Zelfs in NL hebben mensen dit opgepakt. :Y)

http://occupydenhaag.org/
http://www.occupyamsterdam.org/
zaterdag 15 okt ook in NL occupy in Amsterdam en Den haag

zie FB

750 mensen gaan in elk geval naar Amsterdam :j

Ik heb al vanaf een aantal jaren terug de docu's van Michael Moore gezien, en toen geleerd hoe verrot de US is en hoe verrot het systeem is. Ook o.a. Zeitgeist gezien.

Zou het dan toch tot een geweldloze wereldwijde revolutie komen? Op naar een nieuwe tijd zonder graaien en uitbuiting?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-10-11 18:40, in het totaal 3 keer bewerkt

bromfiets

Re: occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:30

Ik zag het gisteren op tv (heel toevallig, bij iemand anders).

Vind het een goede zaak, hoewel ze nog niet echt een standpunt hebben. Ben benieuwd wat voor gevolgen dit in Nederland gaat hebben :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 18:33

Ik volg het nu op FB, omdat de media er te weinig aandacht aan besteden.

8-)

Vraag me ook af waarom. Want de arabische lente werd wel breed uitgemeten....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:35

Ik zal ook eens op fb gaan kijken :) Zou zelfs best wel mee willen doen als ze idd in Den Haag aan de slag gaan :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 18:36

bromfiets schreef:
Ik zal ook eens op fb gaan kijken :) Zou zelfs best wel mee willen doen als ze idd in Den Haag aan de slag gaan :P

zaterdag 15 okt op het binnenhof!!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:50

Ik begin er steeds meer voor te voelen, heb nu met GS over de VS en de krach in de twenties, wat een stómme acties hebben zij uitgehaald zeg.. :+

Stiekem hoop ik op die revolutie, zoals het nu gaat met het kapitalisme zie ik het niet meer gebeuren :n

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:57

Een maatschappij zonder graaien en uitbuiting gaat er nooit komen, simpelweg omdat de mens daar niet toe in staat is. Onze hele natuur is er op gericht zelf beter te worden.

Wanneer je onderaan de sociale/financiële ladder staat, is het makkelijk om te strijden voor een collectief beter leven. Iedereen blij en op dat moment hoor je zelf bij 'iedereen' dus gaan met die banaan!

Kom je daardoor hogerop, dan ga je merken dat het leven voor jezelf fijner is als het gepeupel niet beter word. Dat gaat immers ten koste van je eigen macht/rijkdom.
En dan zijn vrijwel alle mensen heel snel vergeten dat ze ooit zelf tot dat gepeupel behoorden.

En daarbij. Zijn we, als we heel eerlijk zijn, zelf ook maar een haar beter?
Geven wij al het geld dat we niet gebruiken voor onze basisbehoeften aan de armen?
Ik vermoed van niet, aangezien we anders geen internet hadden en geen enkele reden om over paarden te praten. Paarden zijn immers tegenwoordig een luxe-item.

Waarom zouden mensen met meer macht dan niet diezelfde afweging maken als wij doen? Iets goeds doen voor je medemens is leuk en moet op z'n tijd, maar niet wanneer dat te veel kost.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:09

Tussen bonussen van honderdduizenden euro's en al je geld wat je overhoud naast je basisbehoeftes zit naar mijn mening nog een wereld van verschil.

Zeker als je erbij bedenkt dat de banken een groot aandeel (in mijn ogen) hebben in de economische crisis.
Denk aan de bonussen die ING gaf aan het personeel nadat ze miljarden aan overheidssteun hebben gegeven, dat is toch te belachelijk voor woorden?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:54

julius_juut schreef:
Een maatschappij zonder graaien en uitbuiting gaat er nooit komen, simpelweg omdat de mens daar niet toe in staat is. Onze hele natuur is er op gericht zelf beter te worden.

Wanneer je onderaan de sociale/financiële ladder staat, is het makkelijk om te strijden voor een collectief beter leven. Iedereen blij en op dat moment hoor je zelf bij 'iedereen' dus gaan met die banaan!

Kom je daardoor hogerop, dan ga je merken dat het leven voor jezelf fijner is als het gepeupel niet beter word. Dat gaat immers ten koste van je eigen macht/rijkdom.
En dan zijn vrijwel alle mensen heel snel vergeten dat ze ooit zelf tot dat gepeupel behoorden.

En daarbij. Zijn we, als we heel eerlijk zijn, zelf ook maar een haar beter?
Geven wij al het geld dat we niet gebruiken voor onze basisbehoeften aan de armen?
Ik vermoed van niet, aangezien we anders geen internet hadden en geen enkele reden om over paarden te praten. Paarden zijn immers tegenwoordig een luxe-item.

Waarom zouden mensen met meer macht dan niet diezelfde afweging maken als wij doen? Iets goeds doen voor je medemens is leuk en moet op z'n tijd, maar niet wanneer dat te veel kost.

Mee eens... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:01

CoronaLime schreef:
Zeker als je erbij bedenkt dat de banken een groot aandeel (in mijn ogen) hebben in de economische crisis.
Denk aan de bonussen die ING gaf aan het personeel nadat ze miljarden aan overheidssteun hebben gegeven, dat is toch te belachelijk voor woorden?

Die bonussen kan je ook op een andere manier bekijken :)
Hoe krom wij het hier vinden dat bankiers op dit moment bonussen krijgen, banken, verzekeraars en beleggingsfondsen zoals bijv Goldman Sachs en vele anderen bedrijven geven wel dikke bonussen. Je kan discussiëren tot je er dood bij neervalt of dat moreel juist is of niet, feit is dat je je personeel niet kwijt wilt. Als jij als werknemer aan de overkant van de straat veel beter kan verdienen dan waar je nu werkt, zou jij dan blijven werken waar je werkt omdat je baas toevallig net een lening heeft gekregen? Gebrek aan kapitaal is kwalitatief uitermate teleurstellend, maar als de gehele raad van bestuur zegt ciao ben je ook ver van huis.

Ik probeer het niet goed te praten maar helaas is deze crisis niet zo simpel als sommige beweren.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:15

Toch is het denk ik wel goed dat de onderlaag van de bevolking zijn stem laat horen, al is het alleen maar van wij zijn ook mensen, behandel ons ook zo.

De bezuinigingen die ze bijvoorbeeld van plan zijn met de mensen die een uitkering voor ziekte krijgen, zijn ergens te belachelijk voor woorden. Nu ben ik misschien bevooroordeeld omdat het me persoonlijk raakt, maar om mensen die er niet om gevraagd hebben om ziek te worden terug te schroeven naar onder het minimum vind ik zwak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:17

Asyaa schreef:
CoronaLime schreef:

Die bonussen kan je ook op een andere manier bekijken :)
Hoe krom wij het hier vinden dat bankiers op dit moment bonussen krijgen, banken, verzekeraars en beleggingsfondsen zoals bijv Goldman Sachs en vele anderen bedrijven geven wel dikke bonussen. Je kan discussiëren tot je er dood bij neervalt of dat moreel juist is of niet, feit is dat je je personeel niet kwijt wilt. Als jij als werknemer aan de overkant van de straat veel beter kan verdienen dan waar je nu werkt, zou jij dan blijven werken waar je werkt omdat je baas toevallig net een lening heeft gekregen? Gebrek aan kapitaal is kwalitatief uitermate teleurstellend, maar als de gehele raad van bestuur zegt ciao ben je ook ver van huis.

Ik probeer het niet goed te praten maar helaas is deze crisis niet zo simpel als sommige beweren.

Simpele oplossing:

Banken nationaliseren en graag ook weer de spoorwegen en andere voorzieningen. :Y)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:18

Ik volg het, ik begrijp het en wacht rustig af wat dit gaat brengen.
Zolang het vreedzaam gebeurt, prachtig!

Overal moet op bezuinigd worden, burgers moeten steeds meer betalen en dan gaan miljarden van ons burgergeld naar banken en Griekenland.
Dit is dan de nederlandse versie, maar veel EU-burgers vragen zich af waarom dit allemaal zomaar kan...
Misschien wordt het idd tijd dat wij burgers laten merken dat wij dit niet willen en aan zo'n ludieke actie zou ik wel meedoen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:19

MarvanTom schreef:

Overal moet op bezuinigd worden, burgers moeten steeds meer betalen en dan gaan miljarden van ons burgergeld naar banken en Griekenland.
Dit is dan de nederlandse versie, maar veel EU-burgers vragen zich af waarom dit allemaal zomaar kan...
Misschien wordt het idd tijd dat wij burgers laten merken dat wij dit niet willen en aan zo'n ludieke actie zou ik wel meedoen.

En Griekenland gaat voor dat geld tanks kopen 8)7 las ik net in een ander bokttopic

Gewoon een sit-in, met z'n allen zitten op een plein (Den Haag) of Amsterdam.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:20

Het moet idd wel vreedzaam blijven, niet net zoals in Engeland een aantal weken terug :=

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:29

bromfiets schreef:
Het moet idd wel vreedzaam blijven, niet net zoals in Engeland een aantal weken terug :=

Mee eens, maar dat ging niet hier over. Die rovers wisten zelf niet eens waar het over ging...
Ik mis een duidelijk statement voor Nederland. Nu lijkt het op een solidariteitsactie met USA.
Hun problemen zijn niet de onze. Of iig anders: zij betalen niet aan een frauderend Griekenland.
Hang er een nederlands statement aan en ik neem wel een kussentje mee om op te zitten, hoor.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:38

Ben ik met je eens, dat zei ik ook al eerder dat het jammer is dat er geen duidelijk standpunt is. Dat geldt voor NY, maar zeker ook voor NL.

Als het goed georganiseerd wordt wil ik er, denk ik, ook wel naartoe.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:51

Dan begrijpen we elkaar goed. :D
Ik ga natuurlijk niet zitten voor de USA, die de crisis hebben veroorzaakt. ;)
Heb serieus medelijden met Obama die de puinhopen van Bush op moet ruimen, maar ik ben en blijf een Hollandse he?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:53

We begrijpen elkaar goed :j

Het is in ons eigen land al een puinhoop, waarom dan idd voor Amerika gaan zitten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:58

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:44

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:48

Hoe banken zoveel geld verdienen :list:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:50

MarvanTom schreef:
bromfiets schreef:

Mee eens, maar dat ging niet hier over. Die rovers wisten zelf niet eens waar het over ging...
Ik mis een duidelijk statement voor Nederland. Nu lijkt het op een solidariteitsactie met USA.
Hun problemen zijn niet de onze. Of iig anders: zij betalen niet aan een frauderend Griekenland.
Hang er een nederlands statement aan en ik neem wel een kussentje mee om op te zitten, hoor.

Het ís een wereldwijde aanklacht tegen hoe banken ons uitkleden.

De ING had ook verrotte aandelen in de US, de ING viel om en moest op de been worden geholpen door de Nederlandse staat }:0 }:0 . Als ING met z'n tengels uit die rotte zooi was gebleven was het niet nodig geweest :( , maar ja de dachten er een slaatje uit te kunnen slaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:09

En wij die onze centjes op de bank hebben staan, weten niet dat daarmee wordt gespeculeerd.
En als het fout gaat, betalen wij dat, niet de bank.
En als het goed gaat, zien wij er niets van terug, de bank wel.

Mja, helemaal een ludieke actie zou zijn als iedereen zijn salaris 1 x contant laat uitbetalen.
Allemaal tegelijk, maar 1 x.
Dan ligt geheid alles plat. Bij de banken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:12

Arabesk schreef:
MarvanTom schreef:

En Griekenland gaat voor dat geld tanks kopen 8)7 las ik net in een ander bokttopic

Gewoon een sit-in, met z'n allen zitten op een plein (Den Haag) of Amsterdam.

Die tanks zijn een gift. Van de US.
Telegraaf is nou niet bepaald een betrouwbare bron.. ;)

Denk dat je hoog en laag kunt springen.. Mensen blijven altijd hebberig en zoveel geld smaakt toch naar meer..