meisje (2) geopereert zonder verdoving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

meisje (2) geopereert zonder verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:47

bron telegraaf
Artsen opereren meisje (2) zonder verdoving

Artsen van een ziekenhuis in China zouden een 2-jarig meisje met een leveraandoening meerdere keren hebben geopereerd zonder verdoving, omdat haar ouders dit niet konden betalen.
.
Dit meldt althans fotoagentschap Brunopress, die vandaag twee foto's van het kleine meisje publiceert.

'De ouders van Guo Han hadden al hun spaargeld uitgegeven aan medische onderzoeken om de ziekte van hun dochtertje te kunnen diagnosticeren. De volledige kosten voor de noodzakelijke operatie konden ze daardoor niet meer betalen', aldus het fotobureau.

Besloten werd om de operatie wel door te laten gaan, maar zonder verdoving. Moeder Qiao: 'De verdoving kost 2.000 Yen (230 euro) en dat hadden we niet. We besloten om akkoord te gaan met het voorstel om ons kind niet te verdoven tijdens de operatie. De artsen vertelden na afloop dat onze dochter geen geluid had gemaakt tijdens de twee uur durende ingreep. Ze had alleen haar ogen wagenwijd open.'

Na de operatie kreeg de peuter verschillende complicaties, waardoor ze weer meerdere keren onder het mes moest. Wederom zonder verdoving.

Zou dit echt zo zijn
Zouden ze werkelijk zo onmenselijk zijn
Zou een dokter werkelijk zover gaan, om te opereren zonder verdoving, omdat er geen geld is.
Van mij mogen die dokters per direct hun mes in de bomen hangen. Dit zijn geen dokters maar monsters.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:48

Nou dat weet ik niet hoor, kan nooit volgens mij.
En trouwens dan gil je echt wel hoor.

Esmeralda

Re: meisje (2) geopereert zonder verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:48

nou dat dacht ik dus ook

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:50

Bizar...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:50

Kind zal wel getraumatiseerd zijn dan.

Mijn oma is geopereerd aan haar borsten en aan haar hart en om een of andere reden pakt de verdoving bij haar nooit helemaal. Zij kan van een aantal operaties precies vertellen wat ze wanneer gedaan hebben, wat de artsen vertelde. Ze is er bij, ze heeft het door maar ze kan niet praten/bewegen. Ik geloof dit nieuwsbericht dus wel.

Maar mijn oma had al moeite met het verwerken van haar operaties, laat staan zo'n klein meiske.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:51

Als dit werkelijk gebeurd is, dan moet het behoorlijk traumatisch voor zo'n kind zijn geweest.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:51

Kan me er niet veel bij voorstellen maar het kan zijn dat ze wel pijnstillers en spierverslappers heeft gehad en verder niks, al vind ik dat echt mishandeling.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:52

Ik geloof daar werkelijk niets van!!

(nu heeft China wel meer aparte dingen, maar zelfs daar geloof ik niet dat er uberhaubt een arts zou zijn die zo'n operatie uit zou voeren............. :P )

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:56

kan me niet voorstellen dat artsen dit doen! Je gaat naar een ziekenhuis om beter gemaakt te worden niet om mensen te pijnigen! Dan kunnen ze nog beter dat meisje eerst nockout slaan met een honkbalknuppel. Vindt ik een stuk vriendelijker dan zomaar in iemand te gaan snijden

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:58

Chaos schreef:

Mijn oma is geopereerd aan haar borsten en aan haar hart en om een of andere reden pakt de verdoving bij haar nooit helemaal. Zij kan van een aantal operaties precies vertellen wat ze wanneer gedaan hebben, wat de artsen vertelde. Ze is er bij, ze heeft het door maar ze kan niet praten/bewegen. Ik geloof dit nieuwsbericht dus wel.

Maar mijn oma had al moeite met het verwerken van haar operaties, laat staan zo'n klein meiske.

Ja, ik weet ook dat dat weleens gebeurd, maar bij je oma was dit geen bewuste keuze en bij dit meisje wel. Ze hebben er dus bewust voor gekozen haar niet te verdoven.
Van je oma is het ook vreselijk natuurlijk, maar om bewust te kiezen je kind onverdoofd te laten opereren en dat artsen dit dan ook doen... ik kan er gewoon niet bij...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:03

Poeh, hoop dat dit een broodje aap verhaal is, als ouder moet je dan toch ook behoorlijk wanhopig zijn!!
Dat een kind geen kick geeft kan hoor, dan zijn ze zwaar overdonderd en doodsbang
Brrr krijg de rillingen van zo'n verhaal

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:12

Ik kreeg hier even flink buikpijn van.. ik mag hopen dat het hier om een broodje aap verhaal gaat.
Zo niet... dan is dit mishandeling en moet die arts uit z'n vak worden gezet en de ouders direct uit het ouderlijk gezag, of voogdij of hoe het heet gezet worden.

Dit kùn je een kind niet aandoen. Hoe kan je in godsnaam als ouders hiervoor kiezen en hoe kun je als arts hier bewust aan beginnen? Terwijl je weet dat iemand niet verdooft is?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:13

ashley1 schreef:
Ik kreeg hier even flink buikpijn van.. ik mag hopen dat het hier om een broodje aap verhaal gaat.
Zo niet... dan is dit mishandeling en moet die arts uit z'n vak worden gezet en de ouders direct uit het ouderlijk gezag, of voogdij of hoe het heet gezet worden.

Dit kùn je een kind niet aandoen. Hoe kan je in godsnaam als ouders hiervoor kiezen en hoe kun je als arts hier bewust aan beginnen? Terwijl je weet dat iemand niet verdooft is?

:j :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:14

bron: telegraaf...Nogal sensatie krant. Hoop dat het niet waar is :).

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:19

Het was vanochtend ook op het nieuws volgens mij, ik lag nog half te slapen maar het leek ook te zijn opgepikt door de NOS. Toch hoop ik heel erg dat dit een grapje is. Zowieso dat artsen dat doen lijkt mij nogal vreemd, lijkt me toch dat zij genoeg geld hebben om evt voor te schieten? :? En daarnaast zou het weleens mogen? Mocht het waar zijn hoop ik toch dat er druk uitgeoefend kan worden op de dienstdoende arts/overheid china dat dit soort praktijken niet kunnen worden toegestaan...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:26

Het is volgens mij geen grap. Het meisje zal waarschijnlijk wel pijnstillers en spierverslappers hebben gekregen, maar geen gasanesthesie. Het klopt dat de gasanesthesie verschrikkelijk duur is, duurder dan de pijnstillers en spierverslappers. In hoeverre het kindje bewust is van de operatie valt over te twisten, dit in het verband met hersenontwikkeling en zelfbewustzijn, dus ik denk ook dat de artsen daarom op deze manier geopereerd hebben. Neemt niet weg dat het barbaars is, dat doe je niemand aan. Ik hoop zelf over niet al te lange tijd arts te zijn en als ik zo iets mee zou maken dan betaal ik de verdoving graag uit eigen zak, niemand zou dit mee hoeven maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:37

Niobe schreef:
Chaos schreef:

Ja, ik weet ook dat dat weleens gebeurd, maar bij je oma was dit geen bewuste keuze en bij dit meisje wel. Ze hebben er dus bewust voor gekozen haar niet te verdoven.
Van je oma is het ook vreselijk natuurlijk, maar om bewust te kiezen je kind onverdoofd te laten opereren en dat artsen dit dan ook doen... ik kan er gewoon niet bij...

Dat snap ik, en ik vind het eerlijk gezegd walgelijk.
Maar mensen hier zeiden dat het niet kon, het kan wel. Ws. door shock wijd openstaande ogen en geen geluid.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:41

Chaos schreef:
Maar mensen hier zeiden dat het niet kon, het kan wel. Ws. door shock wijd openstaande ogen en geen geluid.

Ja, helemaal in shock, van de pijn.
Arm kind!

Wat jij van je oma beschrijft gebeurd vaker, maar dan dienen ze wel narcose toe, maar werkt alleen de spierverslapper. Je kan dus niks zeggen, maar maakt wel alles bewust mee.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:43

Ik las het in de telegraaf inderdaad..
Stond dan dat kindje niet huilde, nee dat lijkt me nogal wiedes... Dat lichaampje is zo in shock...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:43

Ze zeggen dat geen geluid maakte, nou sorry hoor maar dat zal wel niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:44

Ethelate schreef:
Chaos schreef:

Ja, helemaal in shock, van de pijn.
Arm kind!

Wat jij van je oma beschrijft gebeurd vaker, maar dan dienen ze wel narcose toe, maar werkt alleen de spierverslapper. Je kan dus niks zeggen, maar maakt wel alles bewust mee.

Dat zeg ik toch?? :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:44

Wil ik niet geloven ..Raak je niet buitenbewustzijn bij hevige pijn? Als het wel waar is...dan heb ik geen goed woord voor die doktoren en ouders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:46

marleen_usar schreef:
Ze zeggen dat geen geluid maakte, nou sorry hoor maar dat zal wel niet.

Als dat kind zo in shock is praat je echt niet meer hoor.

Arm kind.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:46

Ersina schreef:
Wil ik niet geloven ..Raak je niet buitenbewustzijn bij hevige pijn? Als het wel waar is...dan heb ik geen goed woord voor die doktoren en ouders over.

Dat kan, maar als eerste sluit je lichaam alle emoties af.. Dus dat lichaampje is waarschijnlijk zo in shock geweest dat ze niet gehuild heeft kunnen hebben ...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:47

Het gebeurd vaker, is het dan niet een fout van degene die de verdoving regelt. Je word namelijk niet alleen 'onder' gebracht maar ook verdooft zodat je niet wakker word. Het is dus wel een paar keer overkomen dat men wel goed verlamt was, maar niet juist verdoofd waardoor je dus wel de pijn voelt, maar niks kunt doen. Dit zal wel bij dat meisje zijn gebeurd denk ik, ze voelt het wel.. maar kan niks er tegen doen.