ID Kaart teruggave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

ID Kaart teruggave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:29

Nou van de week kwam in het nieuws dat Gemeentes geen geld meer mogen vragen voor het maken van de ID kaarten.

Gemeente Amsterdam en volgens mij Rotterdam geven hun geld terug aan de burgers die hun id kaart hebben laten maken tussen 26-08-2010 en 10-09-2011, de burgers in die gemeentes hoeven niks te doen gemeente neemt zelf contact met hun op hoe hun hun geld terug gaan krijgen (erg netjes allemaal geregeld).

Nu dacht ik omdat ik in oktober verleden jaar voor mijn man en mij 2 id kaarten aangevraagd heb en mij ongeveer 100 heeft gekocht eens contact opgezocht met mijn gemeente Ede, wat dacht je deze stelt de regel, 6 weken voor 10-09-2011 dan krijg je geen geld terug.

Hoeze trekken wij 1 lijn in Nederland? Ik kan dus fluiten naar mijn centen maar ik ga toch echt wel bezwaar indien, achterlijk land.

Anoniem

Re: ID Kaart teruggave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:32

Tja er moet toch ergens een grens getrokken worden natuurlijk... We kunnen niet bezig blijven en mogen blij zijn dat ze vanaf nu gratis zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:33

Ja en waarom krijgen amsterdammer en rotterdamers het geld wel terug? waarom de ene gemeente wel en de andere niet?

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:34

Tja ben het eigenlijk wel eens met hierboven.
Heel jammer maar dan kan je bezig blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:37

Misschien omdat de enige gemeente meer te besteden heeft dan de ander?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:38

dynamiek schreef:
Nou van de week kwam in het nieuws dat Gemeentes geen geld meer mogen vragen voor het maken van de ID kaarten.

Gemeente Amsterdam en volgens mij Rotterdam geven hun geld terug aan de burgers die hun id kaart hebben laten maken tussen 26-08-2010 en 10-09-2011, de burgers in die gemeentes hoeven niks te doen gemeente neemt zelf contact met hun op hoe hun hun geld terug gaan krijgen (erg netjes allemaal geregeld).

Nu dacht ik omdat ik in oktober verleden jaar voor mijn man en mij 2 id kaarten aangevraagd heb en mij ongeveer 100 heeft gekocht eens contact opgezocht met mijn gemeente Ede, wat dacht je deze stelt de regel, 6 weken voor 10-09-2011 dan krijg je geen geld terug.

Hoeze trekken wij 1 lijn in Nederland? Ik kan dus fluiten naar mijn centen maar ik ga toch echt wel bezwaar indien, achterlijk land.

Waarom achterlijk :') Iedere gemeente mag bepaalde dingen voor zichzelf regelen, bijvoorbeeld ook de prijs van paspoorten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:39

Tja, dat is simpelweg een kwestie dat gemeentes zelf mogen weten waar ze een deel van hun geld aan uit geven. Het is geen landelijke regeling dat mensen hun geld terug krijgen, wel dat ze vanaf nu geen geld meer mogen vragen.
Jouw gemeente heeft andere potjes die amsterdam en rotterdam dan weer niet of in mindere mate hebben (of jouw gemeente is gewoon armer dan amsterdam en rotterdam).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:44

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:01

Jammer dat het nu pas gratis is en teruggave met terugwerkende kracht vanaf 29 juli, precies 2 maanden ervoor heb ik een nieuwe aangevraagd.
Zoetermeer werkt ook met de datum 29 juli.
Jammer, maar ach in de toekomst hoeven we hem niet meer te betalen, dat scheelt toch weer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:02

Dit geldt hetzelfde voor de:
zorgtoeslag
huurtoeslag
wwb
AOW
ect
ect

Er moet ergens een grens worden getrokken en als je dan net erboven of eronder zit is het banketstaaf maar ja waar stop je? Volgende keer keer weer een ander die net boven de grens zit.
Ik denk dat we blij kunnen zijn dat het nu gratis is!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:04

inderdaad.
En helaas mogen gemeentes zelf dingen bepalen, zoals vanaf wanneer het met terugwerkende kracht in gaat.
Net als de kosten voor hondenbelasting, is ook per gemeente verschillend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:10

Als hij ineens 2x zo duur was geworden was er ook niemand mee eens, als ze dit met terugwerkende kracht gingen innen.

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:12

weet iemand toevallig hoe dit zit met iemand die in het buitenland woont?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:24

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:23

dynamiek schreef:

Tsja, dat heet gewoon pech. Je hebt dat ding al een jaar! Dat Rotterdam en Amsterdam het dan wel doen, dat is gewoon geluk voor die mensen.
Je vindt het zeker ook achterlijk dat je de pasfoto wel zelf moet betalen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:26

Ik had inderdaad de vrijdag een ID kaart aangevraagd en in de middag hoorde ik er van, de maandag er op terug naar het gemeente huis, daar heb ik een formuliertje ingevuld en binnen 6 weken zou ik het geld geretouneerd krijgen op mijn rekening :)

Gemeente Terneuzen overigens (Zeeuws Vlaanderen)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:37

Die 29 juli is niet zomaar uit de lucht gegrepen: een belanghebbende heeft 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen een besluit van de gemeente. Na het verstrijken van de bezwaartermijn is het besluit onherroepelijk geworden. 29 juli is zes weken voordat de uitspraak van de Hoge raad in ging (nl. 9 september). Om heel veel bezwaarschriften te voorkomen, keren veel gemeenten de betaalde leges automatisch uit aan de burgers die nog bezwaar zouden kunnen maken omdat ze hun id kaart voor 9 september hebben opgehaald (en betaald ;) ).

Als je je id kaart afgelopen zes weken hebt betaald, en je gemeente keert niet automatisch het geld uit, kan je een bezwaarschrift indienen bij het college van b&w. Grote kans dat je dan alsnog (automatisch) in het gelijk gesteld wordt, en anders moet je verschijnen voor de commissie bezwaarschriften (of hoe dat dan ook heet in jouw gemeente). En die geeft je waarschijnlijk gelijk, maar dan moet je er wel ff wat voor doen (juiste stukken en motivatie indienen).

Heb je je id kaart langer dan 6 weken geleden opgehaald en betaald: helaas, besluit is onherroepelijk en je krijgt geen geld meer terug.

Edit: dat bepaalde gemeenten er nu voor kiezen om zelf mensen geld terug te geven die langer geleden hun id kaart hebben betaald, is dus alleen maar heel netjes van ze, maar vooralsnog lokaal bepaald. Wie weet komt er nog wel een minister zich er mee bemoeien, dat is nog ff afwachten ;)
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 20-09-11 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:38

Als iedereen zo kijkt, dan is die datum voor niks gezet en kunnen ze net zo goed álles terug gaan geven..

6 weken voor tijd, is 6 weken voor tijd.. Je kunt niet alles hebben..

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:49

dank je@ aaronyve ik heb gebeld en krijg formulier toegestuurd,en dan geld terug.

Het was voor mij en mijn zoon dus 106 euro terug

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:06

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:10

ik haal er wel een op in elk geval.. kan die stomme paspoort mooi in de kluis blijven liggen.
ik heb tot volgend jaar nog zon achterlijk grote rijbewijs.

heb ik mooi een klein pasje om in de portemonee te bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:11

paardenfreak schreef:
ik haal er wel een op in elk geval.. kan die stomme paspoort mooi in de kluis blijven liggen.

helaas hij is niet gratis meer!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:20

Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat Amsterdam gaat doen terug betalen of toch maar niet ....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:25

Yvank_ schreef:
paardenfreak schreef:

helaas hij is niet gratis meer!

ja ik zag het!! belachelijk!

niemand die nu dus nog gratis het geld terug krijgt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:02