NS vertragingen: "aanrijding met persoon"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

NS vertragingen: "aanrijding met persoon"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 01:11

Even iets wat me heel erg opvalt... Ik volg nu een tijdje de NS vertragingen op Twitter. Ik verbaas me er echt over hoe vaak er "aanrijding met persoon" als reden van vertraging word opgegeven. Is het nu dat er zo vaak mensen voor de trein springen of gebeurt het ook vaak dat mensen nog net even denken te kunnen oversteken bij een "gesloten" spoorwegovergang? In ieder geval denk ik dat dit onderwerp wel wat meer onder de aandacht mag komen.

Pentax

Re: NS vertragingen: "aanrijding met persoon"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:14

Lijkt me juist niet, dan gaan meer mensen dat doen. Er is een reden voor dat dat niet in het nieuws komt.
Kan je je een aantal jaar terug nog herrineren dat er een gezin voor de trein was gesprongen/gereden met auto. De weken erna leek het wel in de mode... Het bleef gebeuren.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:15

Ik hoor van mijn vader dat het toch best vaak voorkomt, alleen betekend dit niet dat er altijd iemand dood wordt gereden door de trein! het gebeurd ook gewoon vaker dat de trein moet stoppen omdat er iemand 'verdacht' staat of gevaarlijk doet (op het laatste moment oversteken)
hierbij stopt de trein ook 9 van de 10 keer om de persoon hierop flink aan te spreken en eventueel een PV te geven.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:17

Komt erg vaak voor. Maar mag om de rede die pentax noemt dus niet in het niews komen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:04

Ik heb ooit gelezen dat het gemiddeld 2x per dag gebeurt.... Verbazingwekkend en schrikbarend hoog.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:07

Vooral nu de bladeren gaan vallen gebeurt het meer en meer.
Als de bladeren gaan vallen en als de bladeren gaan opkomen gebeurt het veel meer.
Waarom is eigenlijk niet bekend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:54

gohya schreef:
Vooral nu de bladeren gaan vallen gebeurt het meer en meer.
Als de bladeren gaan vallen en als de bladeren gaan opkomen gebeurt het veel meer.
Waarom is eigenlijk niet bekend.

Depressies verzwaren vaak met de herfst, mensen die in september al tegen de eenzame kerstdagen opkijken en de donkere winterdagen, de lente brengt dan weer wat verlichting
Dit is wat kort door de bocht er zijn veel gradaties en nuanceringen, het is dus alleen een globale omschrijving

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:55

Zodra de blaadjes beginnen te vallen gebeurt dit veel vaker...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:56

Zijn naar mijn weten zelfmoorden en 'gewone' aanrijdingen. Zat laatst in een trein die om die reden ook niet kon vertrekken, hoorde later dat er iemand voor was gesprongen maar ze noemden het idd 'aanrijding met persoon'.
En inderdaad, er is weer minder licht, winterdepressie...

Overigens hebben ze bepaalde sporen waar dit vaker voorkomt. Oa die ik elke dag neem, want daar zit een inrichting vlakbij het treinspoor... m'n vader had dat met zijn oude werk ook, die mensen ontsnapten en sprongen voor de trein.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-09-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:58

Pfoe. 4 jaar lang met het openbaar vervoer gereisd naar studie. Zat gem. 5uur per dag in de trein. Ik heb het idd heeeeeeel vaak meegemaakt. Zeker in aanloop naar de winter idd. :j Ik vind het egoistisch, hoeveel uren ik en anderen wel niet hebben moeten wachten door zo iemand. Om nog maar niet te beginnen van de slachtofferhulp die de machinisten ed. nodig hebben.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:56

Die periode met winterdepressies klinkt inderdaad wel logisch.. Maar het is wel erg vervelend dat het zo vaak moet gebeuren... Het brengt ook gewoon veel narigheid met zich mee voor de machinist, mensen die het zien gebeuren, mensen die het op mogen ruimen (klinkt even banketstaaf), maar ook natuurlijk de vertragingen.
Zo gebeurde het vorige week bij mijn school.. Mooi dat veel mensen niet naar huis konden! Ik had die dag gelukkig stage, dus er was voor mij niks aan de hand. 2 dagen later gebeurde het een station verder. Toen hadden een aantal van mijn klasgenoten ook weer een probleem. Maarja, daar gaat het natuurlijk niet alleen om ;)

Ik zie trouwens ook heel vaak gebeuren dat mensen denken over het spoor naar een ander perron te gaan. Ik vind dat altijd zo eng! Neem gewoon het trappetje, daar zijn ze voor gemaakt! Het kan zomaar gebeuren dat er ineens een trein over dat spoor door het station raast!

Waarom het niet onder de aandacht mag komen, begrijp ik nu wel.. Het moet natuurlijk geen trend worden..

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:02

Ik heb zelf een keer in een trein gezeten die iemand overreden heeft. Ik heb gelukkig niks gezien, we moesten in de trein blijven zitten tot er een soort opening was gemaakt en we niet teveel konden zien gelukkig. Het schijnt dat deze persoon dacht nog snel even te kunnen oversteken, maar dat weet je natuurlijk nooit. Het was bij een drukke spoorwegovergang waar ook auto's en fietsers en wandelaars oversteken.

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet in welke periodes dit gebeurd, winterdepressies klinken inderdaad logisch. Ik vind het alleen jammer dat mensen op deze manier graag aan hun einde willen komen, want het is voor omstanders echt niet leuk om te zien. Volgens mij mag zelfmoord ook niet echt genoemd worden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:01

Er zijn helaas een hele hoop mensen die zelfmoord plegen, en dat noemen ze inderdaad een aanrijding met een persoon.. :j

De reden dat dat niet in het nieuws komt is het werther effect, google maar even, is erg interessant. :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:40

blazelover schreef:
Ik hoor van mijn vader dat het toch best vaak voorkomt, alleen betekend dit niet dat er altijd iemand dood wordt gereden door de trein! het gebeurd ook gewoon vaker dat de trein moet stoppen omdat er iemand 'verdacht' staat of gevaarlijk doet (op het laatste moment oversteken)
hierbij stopt de trein ook 9 van de 10 keer om de persoon hierop flink aan te spreken en eventueel een PV te geven.

Klopt, maar dat noemen ze geen aanrijding met persoon. Want dan heeft de trein door de stop alleen vertraging, en komt dat dus niet op de website te staan. Daar wordt het alleen vermeld wanneer er geen of nauwelijks treinverkeer mogelijk is op een plaats, en dat is niet bij een stop hiervoor..

Maar het gebeurt wel vaak, ja, dat wel. Heb de afgelopen weken ook al regelmatig op een bepaald stuk traject gehad dat we daar langzaam reden i.v.m. personen die verdacht langs het spoor liepen. Best eng om 10 minuten later op de NS app te lezen dat er op dat stuk alsnog iemand is aangereden. Lijkt me ook ontzettend heftig voor de machinisten in kwestie..

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:27

het komt inderdaad vaak voor. bij mij in de klas hebben we in ieder geval iedere week mensen die dik telaat komen omdat er weer iemand onder ligt. het lijkt echt een trend.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:09

de melding aanrijding met een persoon komt echt te vaak voor.
maar vind het vooral heel vervelend voor de machinist en de conducteurs.
Er is een keer een machinist bij mij op de middelbare school geweest die een aanrijding met een persoon had gehad, die is dus een half jaar arbeidsongeschikt geweest...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:10

Bij ons in elst is het 'als de blaadjes vallen' echt heel erg vaak. Wij hebben een spoor waar om de 5 minuten wel een trein langs komt. Dit gebeurde vorig jaar paar keer per week. Echt super vervelend. Heb de persoon ook paar keer onder zo'n wit doek zien liggen.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:38

Brrr ja "aanrijding met een persoon" vind dat altijd zo'n naar bericht!
Ik snap dat als je zelfmoord wilt plegen dat je dan niet helder meer kunt denken maar vind het altijd zo sneu voor alle mensen die erbij betrokken zijn.
Iemand vertelde mij eens dat er een wet is dat als je als machinist iemand dood rijdt dat dan de tijd die er tussen de aanrijdingen en het moment dat de politie er is de machinist de moordenaar en de trein het moordwapen is... ik weet niet zeker of dit klopt! Maar als het waar is vind ik dat wel een heel kromme wet!
Laatst was er bij ons ook iemand gesprongen, die persoon heeft dat gedaan naast een schooltje waar kinderen op dat moment aan het buitenspelen waren... zo vreselijk voor de kinderen die het gezien hebben!

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:22

Heb er vorige week veel vertraging door opgelopen. Vroeg mij toen inderdaad ook af of "aanrijding met een persoon" direct staat voor zelfmoord of dat daar ook andere dingen onder vallen. Krijg altijd de kriebels als ik bedenk dat er misschien wel iemand geduwd is.
Vorige week was het in ieder geval zowel op maandag als op woensdag op hetzelfde traject. Denk dat ik het helaas nog vaak zal horen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:32

Liseleen_ schreef:
Heb er vorige week veel vertraging door opgelopen. Vroeg mij toen inderdaad ook af of "aanrijding met een persoon" direct staat voor zelfmoord of dat daar ook andere dingen onder vallen. Krijg altijd de kriebels als ik bedenk dat er misschien wel iemand geduwd is.
Vorige week was het in ieder geval zowel op maandag als op woensdag op hetzelfde traject. Denk dat ik het helaas nog vaak zal horen.

Inderdaad, vorige week maandag was het raak op Blaak en woensdag tussen Den Haag - Breda reed er niks. Ik kon dus ook niet naar Tilburg komen. Volgens mij is het echt zelfmoord, meestal komen de 'echte' ongelukken wel in het nieuws. Ook richting Roosendaal/Breda/Lage Zwaluwe is het vaak raak, met name vorig jaar reed er op die trajecten regelmatig niks. Vorige week ging mijn trein ook opeens vol in de ankers, wordt daar altijd wel een beetje bang van, stel dat... Ik vind het altijd zo sneu voor de betrokkenen en met name dan voor de machinst die het ziet gebeuren. Ik vind het persoonlijk wel fijn om te weten waarom er niks meer rijdt of met veel vertraging, het is toch echt iets waar de NS zelf niks aan kan doen. Ik kan er dan veel meer begrip voor opbrengen ipv sein -en wisselstoringen en gestrande treinen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:38

Chaos schreef:
Pfoe. 4 jaar lang met het openbaar vervoer gereisd naar studie. Zat gem. 5uur per dag in de trein. Ik heb het idd heeeeeeel vaak meegemaakt. Zeker in aanloop naar de winter idd. :j Ik vind het egoistisch, hoeveel uren ik en anderen wel niet hebben moeten wachten door zo iemand. Om nog maar niet te beginnen van de slachtofferhulp die de machinisten ed. nodig hebben.

Alsof je daar nog over nadenkt als je dood wilt, want je hebt nog geen druk en ellende genoeg....

Ik heb het gelukkig in die 5 jaar dat ik nu iedere dag met de trein reis gelukkig nog nooit meegemaakt,
wel vaak gehoord inderdaad op het station.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 23:22

Liseleen_ schreef:

Was het toevallig tussen Rotterdam Centraal en Roosendaal? Daar was er op maandag eentje bij Rotterdam Zuid (daar zit ik op school, ik was zo blij dat ik die dag stage had.. Een collega van mijn moeder heeft het zien gebeuren en die gaat voorlopig niet werken, zo erg is ze geschrokken, heel gevoelig persoon ook) en op woensdag was het bij Lombardijen geloof ik.. Ik heb vorige week ook veeeeeeel verschillende verhalen op school en op het station gehoord. Ik vond het echt heel naar...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:27

de machinist ziet idd iemand voor zn trein , maar vergeet niet dat de conducteur/trice onder de trein mag gaan kijken , is ze zelfs verplicht, om te zien of ze nog eerste hulp kunnen bieden. Mijn moeder is conductrice en heeft dat al een paar keer mogen doen . Het zijn nare dingen die in de herfst/winter idd vaker voorkomen.

Maar aanrijding met persoon hoeft niet te betekenen dat er ook daadwerkelijk contact is geweest tussen de persoon en trein. het kan ook zijn dat er iemand naast het spoor loopt, of grafitti spuiters langs het spoor waardoor de trein plots moet stoppen omdat ze erg dicht langs het spoor staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:31

Kaula schreef:
Chaos schreef:

Alsof je daar nog over nadenkt als je dood wilt, want je hebt nog geen druk en ellende genoeg....

Ik heb het gelukkig in die 5 jaar dat ik nu iedere dag met de trein reis gelukkig nog nooit meegemaakt,
wel vaak gehoord inderdaad op het station.

Daarom mag ze toch nog wel klagen? :?.

Je moet mij eens horen als er weer eentje de voorkant van de trein wil voelen :').

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:37

_Nicky schreef:
Liseleen_ schreef:

Inderdaad, vorige week maandag was het raak op Blaak en woensdag tussen Den Haag - Breda reed er niks. Ik kon dus ook niet naar Tilburg komen. Volgens mij is het echt zelfmoord, meestal komen de 'echte' ongelukken wel in het nieuws. Ook richting Roosendaal/Breda/Lage Zwaluwe is het vaak raak, met name vorig jaar reed er op die trajecten regelmatig niks. Vorige week ging mijn trein ook opeens vol in de ankers, wordt daar altijd wel een beetje bang van, stel dat... Ik vind het altijd zo sneu voor de betrokkenen en met name dan voor de machinst die het ziet gebeuren. Ik vind het persoonlijk wel fijn om te weten waarom er niks meer rijdt of met veel vertraging, het is toch echt iets waar de NS zelf niks aan kan doen. Ik kan er dan veel meer begrip voor opbrengen ipv sein -en wisselstoringen en gestrande treinen.

Inderdaad, op het traject Roosendaal/lage Zwaluwe is het vaak bingo. Ik heb deze trein altijd naar huis, hoevaak ik al wel niet vertraging heb gehad door een 'aanrijding met een persoon'.
Paar weken terug was het in Zeeland ook weer bijna fout gegaan. Kwamen aan in Krabbedijke, trein maakt een noodstop en we zien de conductrice de trein uit rennen. Lag op het spoor naast ons dus een man, wij keken er recht op. Hij lag te wachten op de eerstkomende intercity, want die stopte niet op Krabbedijke...
Hebben hier toen ook zeker 3 kwartier stilgestaan. Was best akelig om zo te zien.
(en om het dan nog leuker te maken had ik in Roosendaal ook nog vertraging vanwege een 'aanrijding met een persoon' op het traject Roosendaal/Lage zwaluwe -O- )