Citaat:'Nederlandse kinderen aan schooluniformen' AMSTERDAM - 68 procent van de vrouwen vindt dat Nederlandse kinderen schooluniformen zouden moeten dragen. Dat blijkt uit een poll op Vrouw.nl onder 3311 vrouwen.
Een schooluniform zet een streep door sociale verschillen, vinden de voorstanders. Zo loopt het ene kind niet met een dure polo, terwijl het andere kind overduidelijk het afgedragen shirt van zijn grote broer heeft moeten overnemen. Een uniform heet niet voor niets een uniform (gelijk).
Zelfexpressie onderdrukken
Aan de andere kant belemmer je daarmee de keuzevrijheid van kinderen, aldus de tegenstanders. Kinderen behoren een eigen identiteit te ontwikkelen en hoe doen ze dat beter dan met hun kleding? Kleding is een vorm van expressie: met een uniform zou je dat weleens kunnen onderdrukken.
In Nederland is een schooluniform geen gemeengoed. Dat 68 procent van de vrouwen het schooluniform wil invoeren, is opmerkelijk. Nederland kent nauwelijks een traditie van verplichte schooltenues. Kostscholen daargelaten. In 2007 wierp toenmalig minister Donner een balletje op: voer schooluniformen in, dan hoeven jongeren niet al op jonge leeftijd torenhoge schulden te maken door zich naar de laatste mode te kleden. Hoe zit dat met de 'uniformplicht' in de rest van de wereld?
Engeland: het land van de uniformen
Denk je aan uniformen dan denk je hoogstwaarschijnlijk aan Groot-Brittannië. Bijna alle Britse scholen (uitgezonderd het hoger onderwijs vanaf 16+) stellen een schooluniform verplicht. Geen wonder dat veel voormalige Britse koloniën schooltenues ook verplicht hebben gesteld: in Nieuw Zeeland, Australië, Kenia, Zuid-Afrika en India zie je kinderen nog steeds in uniform naar school gaan. Geen wonder ook dat een van de weinige educatieve instanties in Nederland die voorschrijft dat kinderen wél in tenue naar school komen, de British School is.
Nu denk ik dat als mijn kleine naar school gaat (over 2,5 jaar) het schooluniform de normaalste zaak van de wereld is en ik ben voorstander. Kinderen worden meestal gepest om hun kleding en het is heel simpel; niet iedereen kan zich merkkleding voor zijn/haar kind veroorloven. Ik denk dat het een stuk rustiger zal worden in de pestwereld als iedereen hetzelfde uniform draagt.
Hoe denken jullie erover? Vinden jullie dat het schooluniform ingevoerd moet worden?