Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 11:53

Onlangs las ik dat een grote meerderheid in Nederland is voor het (her)invoeren van het schooluniform (http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/1 ... men__.html)

Citaat:
'Nederlandse kinderen aan schooluniformen' AMSTERDAM - 68 procent van de vrouwen vindt dat Nederlandse kinderen schooluniformen zouden moeten dragen. Dat blijkt uit een poll op Vrouw.nl onder 3311 vrouwen.

Een schooluniform zet een streep door sociale verschillen, vinden de voorstanders. Zo loopt het ene kind niet met een dure polo, terwijl het andere kind overduidelijk het afgedragen shirt van zijn grote broer heeft moeten overnemen. Een uniform heet niet voor niets een uniform (gelijk).

Zelfexpressie onderdrukken

Aan de andere kant belemmer je daarmee de keuzevrijheid van kinderen, aldus de tegenstanders. Kinderen behoren een eigen identiteit te ontwikkelen en hoe doen ze dat beter dan met hun kleding? Kleding is een vorm van expressie: met een uniform zou je dat weleens kunnen onderdrukken.

In Nederland is een schooluniform geen gemeengoed. Dat 68 procent van de vrouwen het schooluniform wil invoeren, is opmerkelijk. Nederland kent nauwelijks een traditie van verplichte schooltenues. Kostscholen daargelaten. In 2007 wierp toenmalig minister Donner een balletje op: voer schooluniformen in, dan hoeven jongeren niet al op jonge leeftijd torenhoge schulden te maken door zich naar de laatste mode te kleden. Hoe zit dat met de 'uniformplicht' in de rest van de wereld?

Engeland: het land van de uniformen

Denk je aan uniformen dan denk je hoogstwaarschijnlijk aan Groot-Brittannië. Bijna alle Britse scholen (uitgezonderd het hoger onderwijs vanaf 16+) stellen een schooluniform verplicht. Geen wonder dat veel voormalige Britse koloniën schooltenues ook verplicht hebben gesteld: in Nieuw Zeeland, Australië, Kenia, Zuid-Afrika en India zie je kinderen nog steeds in uniform naar school gaan. Geen wonder ook dat een van de weinige educatieve instanties in Nederland die voorschrijft dat kinderen wél in tenue naar school komen, de British School is.

Nu denk ik dat als mijn kleine naar school gaat (over 2,5 jaar) het schooluniform de normaalste zaak van de wereld is en ik ben voorstander. Kinderen worden meestal gepest om hun kleding en het is heel simpel; niet iedereen kan zich merkkleding voor zijn/haar kind veroorloven. Ik denk dat het een stuk rustiger zal worden in de pestwereld als iedereen hetzelfde uniform draagt.

Hoe denken jullie erover? Vinden jullie dat het schooluniform ingevoerd moet worden?
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 14-09-11 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:55

Om de zelfde reden die jij zegt ben ik voor Zo kan pesten minder worden vaak word er al gekeken naar de kleding door kinderen en daar over geoordeeld

Qimm

als het niet om de kleding is, is het wel om wat anders. Ik heb niet de illusie dat dat werkelijk veel uit zal maken.
Verder ben ik niet echt voor of tegen.

kleinvosje

Van mij mag het wel ingevoerd worden, hoewel ik denk dat de pesterijen er niet helemaal mee stoppen, pesters vinden altijd wel iets anders om te kunnen pesten.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:56

Kinderen pesten altijd, ze zoeken wel een andere reden om te pesten.
In plaats van de kleding wordt het dan het haar of de schoenen.
Ook kan er natuurlijk een groot verschil zijn tussen goed passende kleding en de afdankertjes van een ander.
Ik denk niet dat een schooluniform het pestprobleem zal verhelpen en daarbij vind ik het echt niet bij deze tijd passen :n

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:57

Ik heb zelf zowel met als zonder schooluniform gelopen en heb geen specifieke voorkeur. Het is maar net wat je gewend bent.

Ik zou het niet erg vinden als het is meer scholen word ingevoerd maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren hier in belgië allesinds.

Ik vind het kwa stijl wel wat hebben (en de mensen maar staren als we in groepjes naar huis liepen :D ), maar voor het pesten helpt het niet. Of toch weinig. Zat andere dingen waar je kan op pesten.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 14-09-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:58

kleinvosje schreef:
Van mij mag het wel ingevoerd worden, hoewel ik denk dat de pesterijen er niet helemaal mee stoppen, pesters vinden altijd wel iets anders om te kunnen pesten.

Hier ben ik het mee eens, er wordt altijd wel naar een reden gezocht.
Maar qua kleding is er dan dus wel een reden minder.
Ik heb lesgegeven in de bovenbouw en merkte toch wel dat de kinderen vooral daar erg gefocust zijn op vergelijken van kleding en merkkleding..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:59

Hier in de buurt zijn ook een paar scholen met uniform (middelbaar). Wat mij altijd is opgevallen is dat zij gewoon drie keer zoveel make-up, dure juwelen en dure kapsels, schoenen, tassen en andere prullen die ze zelf nog wel mochten kiezen hadden om zichzelf te onderscheiden van hun schoolgenoten. Ik kon toch ook evengoed zien 'die hebben het thuis goed en die niet'. Zelf heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dat er mensen gepest werden omdat ze geen merkkleding droegen, wel dat als er eentje begon met een merk en toch een hoop thuis bij hun ouders begonnen de zeuren 'dat ze óók schoenen van dat (dure) merk wilden!' (ikzelf ook :D ) .

Alleen heb ik het wel altijd handig gevonden dat je dan 's morgens geen kwartier aan de kleerkast moet staan om te zien wat je wilt aandoen :') .

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:00

Ik geef niet zoveel om schooluniformen.
Ze vergroten misschien het "wij" gevoel, ene school tegen de andere bvb ...

Maar ik ken bvb een school waar enkel blauw en wit mag.
Makkelijk, denk je dan.
Nee, want dan moet je een blauwe trui dragen van A&F of van Superdry. Niet van C&A of H&M ofzo.

Oké, goed, iedereen hetzelfde rokje, blousje, vestje van school denk je dan.
Schoenen, horloges, handtassen, haarstijlen, gsm's, mp3spelers ... nog zoveel andere dingen om mee te variëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:00

Ik ben ook voor :j
pesten zal niet verdwijnen, maar er is in ieder geval een reden minder tot pesten.
het lijkt me ook erg handig... nooit gedoe 's ochtend met wat ze aanmoeten :+
hup uniformpje aan en klaar :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:02

Ik ben eigenlijk niet voor en niet tegen, alleen die optie staat er niet :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:03

ik dacht dat schoenen ook onderdeel van het uniform waren?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:04

Kwanyin schreef:
Ik ben eigenlijk niet voor en niet tegen, alleen die optie staat er niet :') .

Ik heb het er even bij gezet, ik ben nogal van het zwart wit he? :+

Het is inderdaad wel zo dat er nog genoeg aanleidingen zijn om elkaar te pesten, maar ik denk dat een heel grote pestoorzaak aangepakt zal worden door het invoeren van een schooluniform.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:05

Tegen, pesters zoeken dan wel iets anders om te pesten.
Ik vind dat iedereen zichzelf mag kunnen uitdrukken. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:06

suze_ schreef:
ik dacht dat schoenen ook onderdeel van het uniform waren?

Ik denk dat het er vanaf hangt waar. Hier is dat blijkbaar niet want ik zie toch altijd verschillende schoenen. Maar misschien hangen er wel bepaalde regels aan vast als niet hogere hak dan zoveel.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:07

Lijkt me een vreselijk plan. Pesten moet je aanpakken bij de wortel, namelijk het gedrag van de pesters. Een kind wordt echt niet alleen gepest om kleding. Heb nooit merkkleding gedragen en ben ook nooit gepest.

Kleding is ook een manier van expressie en zodra dat niet meer kan, zodra je daar geen keuze in hebt... gadver. Vind het een van ergste vormen van betutteling en er zijn al zoveel "regeltjes" waar wij ons aan moeten houden. En volgens mij is Nederland ook te eigenwijs voor dit soort dingen, dus zie het ook niet snel gebeuren eerlijk gezegd.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:07

ik was altijd tegen, omdat ik generel niet van uniformer houdt.
Nu er echter kids inelkaar worden gemept omdat ze niet het juiste merk jeans dragen, en bovenal, nu de kids in kleding naar school gaan waar ik (vrij flexibel en vrij in deze zaken) echt met schaamrood op de kaken naar zit te kijken (ik hoef ECHT, ECHT niet te weten welke kleur string je draagt :)) herzie ik mijn mening en denk ik dat er een hoop rust terug zou kunnen komen door een uniform :)
Laatst bijgewerkt door vanLotje op 14-09-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:08

Ja, ik ben wel voor. :j Idd geen gezeur over de kleding elke ochtend. := Zou het zelf ook niet erg vinden.

BraveSpots

Waar ik school liep waren schoenen en jas zelf te bepalen. De rest moest in specifiek kleur (en vorm).

Rokken niet boven die knie bevoorbeeld.

Ayasha
Blogger

Tegen, IMO moet je op die leeftijd een stukje individualiteit ontwikkelen en een eigen stijl. Ik vond onze redelijk strenge kledindsregels al enorm kl*te omdat ik niet als mezelf kon gaan! Als ik in uniform had moeten lopen.. :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:09

Een verbod op strings zie ik wel zitten ja :') Tjeeezus waar ik niet allemaal op heb zitten moeten kijken :') :') :') .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:09

Je moet niks toch? := :+

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:10

Kwanyin schreef:
Een verbod op strings zie ik wel zitten ja :') Tjeeezus waar ik niet allemaal op heb zitten moeten kijken :') :') :') .

of van die jongetjes met joggingbroeken onder de bilnaad.
eewww :+

vuurneon

Ik ben voor: ideaal omdat je dan geen ruzie meer 's ochtends hoeft te hebben met wat het kind aan moet (ik kon zelf iig vrij dwars liggen in de ochtend als kind :P) . Er is maar 1 keuze! :) (ik vind het zelf ook ideaal dat ik bij de bijbaan ook een uniform moet dragen, hoef niet lang voor de kast te staan ;) )

Pesterijen zullen niet verminderen lijkt mij, pesters zijn zelf vaak onzeker en zoeken en net zo onzeker slachtoffer op.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-09-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Op heel veel werkplaatsen moet je later ook een uniform dragen. Dat is ook een keuze. Net zoals je een keuze kunt maken voor een uniformschool.