Ons land staat een zware aardbeving te wachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Ons land staat een zware aardbeving te wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 22:48

Niezel

Re: Ons land staat een zware aardbeving te wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:50

Ik denk dat ze zich hebben verteld met de aardbeving van eergister :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:50

Zo iets is best mogelijk in Nederland, omdat er diverse zijtakken van een grote breuklijn door Nederland heen gaan. Maar zo iets is niet te voorspellen, het kan zijn terwijl ik dit zit te typen maar ook over 100 jaar. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:56

Alles kan,....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:57

Dit zijn inderdaad van die dingen die op een dag vast gaan gebeuren, dat kan morgen zijn of over 20.000 jaar. Ik denk dat het realistischer is om bang te zijn voor overstromingen (door stenigende zeespiegel of gewoon die regen die net uit de lucht kwam hier).

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:58

realistischer om bang te zijn voor regen?

In Nederland?
sterkte dan haha hou toch op zeg al die zogenaamde geheimen we zien t vanzelf wel!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:01

Die buien van vandaag leveren duizenden euro's schade op en zijn knap lastig hoor ;) Dat kun je van de aardbeving van een paar dagen terug niet zeggen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:04

Citaat:
Op internet waren minuten na de schok al grappen te lezen als: Is giro 555 al open?, en circuleerden foto's van omgevallen tuinkabouters.
_O- die had ik nog niet gelezen :')
afijn, als 'kort geleden' geologisch gezien 2000 jaar is, dan verwacht ik die 'binnenkort' voorspelde aardbeving ook rond die tijd :D tot dan lijkt me dat je er toch weinig aan kan doen dus zou ik me er ook niet zo druk over maken :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:10

Nederland heeft enkele breukjes in de aarde. Die zitten vooral bij Limburg Noord-Brabant en richting Zuid-holland. In Groningen hebben we aarbevingen door delftstofwinning. Doordat we aardgas uit de grond halen heeft de grond die daar boven is geen tegendruk meer van het gas en zakt in. Geologisch gezien is het niet mogelijk dat je een aardbeving zoals die voorkomen bij de randen van de plaaten hier in Nederland krijgen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:31

Ik las gisteren in de Gelderlander dat Nederland gemiddeld 1x in de 1.500 jaar wordt getroffen door een flinke aardbeving. En de laatste keer was rond 1.500 jaar geleden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:02

Yessy schreef:
Dit zijn inderdaad van die dingen die op een dag vast gaan gebeuren, dat kan morgen zijn of over 20.000 jaar.

Nee, meer dan 6.5 is echt in periodes van een paar eeuwen. Daar is archeologisch bewijs voor en er staan er in Belgisch Limburg oude gebouwen, zelfs een levensgroot kasteel, dwars door het midden gescheurd met de kerncentrale die sechts 6.0 bestendig is in het uitzicht....

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:13

het zou kunnen. maarja eerst zien en dan pas geloven ;)
Die wetenschappers zeggen tegenwoordig wel meer

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:24

Volgens mij is het niet eens mogelijk dat er een grote aarbeving in Nederland plaatsvind. Er loopt hier geen breuklijn.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:53

Geen idee, alles kan uiteraard en de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Waar ik mij over verbaasde was de uitleg op de radio in het nieuws/journaals er over:
Algemeen werd er gezegt dat heel Nederland de beving gevoeld had, komt er een KNMI expert aan het woord en die zegt (op basis van o.a. de meldingen) dat het tot (tot en met) Amsterdam gevoeld was............
Houd na Amsterdam Nederland op dan?
Dan ga ik mij echt zorgen maken over de nodige expertice van sommige mensen (die zich kennelijk expert mogen noemen)...........

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:00

Ik heb nooit gehoord dat het in heel Nl gevoeld kon worden door de mens.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:26

josie schreef:
Geen idee, alles kan uiteraard en de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Waar ik mij over verbaasde was de uitleg op de radio in het nieuws/journaals er over:
Algemeen werd er gezegt dat heel Nederland de beving gevoeld had, komt er een KNMI expert aan het woord en die zegt (op basis van o.a. de meldingen) dat het tot (tot en met) Amsterdam gevoeld was............
Houd na Amsterdam Nederland op dan?
Dan ga ik mij echt zorgen maken over de nodige expertice van sommige mensen (die zich kennelijk expert mogen noemen)...........

Misschien had die laatste expert wel gelijk? Sorry, maar vind dit eerlijk gezegd een beetje muggenziften.
Voor hetzelfde geld gebruikt hij een andere definitie van wanneer je een aardbeving 'voelt' (bijvoorbeeld vanaf een bepaalde kracht)?

Expertise, trouwens.

furious schreef:
Ik heb nooit gehoord dat het in heel Nl gevoeld kon worden door de mens.

Misschien ligt het ook aan de media die je bekijkt. Bij de Telegraaf en Hart van Nederland zijn dingen vaak erger dan in andere media :P .

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:30

furious schreef:
Volgens mij is het niet eens mogelijk dat er een grote aarbeving in Nederland plaatsvind. Er loopt hier geen breuklijn.

Dat dacht ik dus ook....

Maar goed, we zullen zien.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:43

Er zijn wel breuklijnen in Nederland. Er loopt een grote breuklijnen door Europa waarvan Nederland diverse aftakkingen heeft. Deze zitten vooral in het zuidelijke gedeelte van Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:15

TanteSabien schreef:
furious schreef:

Dat dacht ik dus ook....

Maar goed, we zullen zien.

Dan heeft de gasbel verzakking wel érg veel effect gehad; dat het in Brabant en Limburg schokkend was :+

Dat jullie denken dat die breuklijnen er niet zijn illustreert alleen maar dat jullie niet weten dat jullie veel niet weten :+

´We zullen wel zien´ is een beetje te laat als de centrale in Belgisch Limburg die óp een breuklijn staat in tweëen scheurt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:50

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:55

Er loopt idd een breuklijn door nl. Google maar eens op peelrandbreuk. Woon vlakbij die lijn maar nog nooit last gehad. Mensen die op de lijn wonen schijnen 'm regelmatig te horen rommelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:56

Daar stond hier een paar dagen geleden ook iets van in de krant. Dat er inderdaad een kans bestaat dat Nederland door een zware aardbeving getroffen wordt. Experts zouden er zelfs niet eens meer over twijfelen of discussieren dàt het zou gebeuren, maar enkel nog over 'wanneer' het gaat plaatsvinden. In het verleden zijn er nog wel zware aardbevingen geweest, dus onmogelijk zal het wel niet zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:22

Kwanyin schreef:
Experts zouden er zelfs niet eens meer over twijfelen of discussieren dàt het zou gebeuren, maar enkel nog over 'wanneer' het gaat plaatsvinden. In het verleden zijn er nog wel zware aardbevingen geweest, dus onmogelijk zal het wel niet zijn.

Het is inderdaad een zekerheid.
Ik heb er zelf begin jaren zeventig een werkstuk over geschreven.
Het was daarom behoorlijk |o om te lezen dat er een kerncentrale op een breuklijn was gezet zonder die serieus te nemen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:12

Het is inderdaad niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer. Je kan je wel afvragen of het in ons leven gaat gebeuren. Aan de andere kant, ooit houdt ook de zon op met bestaan en er kan ook van alles uit de lucht komen vallen met catastrofische gevolgen. Kijk de gemiddelde rampenfilm maar eens na.

We leven hier in een geologisch relatief veilig gebied, niet zo veilig als bijvoorbeeld Finland, maar we mogen niet mopperen. Interessant is dat de 5,8 van 1992 feitelijk zwaarder is dan de aardbeving in Nieuw-Zeeland, die zoveel ellende heeft veroorzaakt. Alleen vertelt alleen de schaal van Richter niet alles over de gevolgen van een aardbeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:42

joostvangestel schreef:
Het is inderdaad niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer. Je kan je wel afvragen of het in ons leven gaat gebeuren. Aan de andere kant, ooit houdt ook de zon op met bestaan en er kan ook van alles uit de lucht komen vallen met catastrofische gevolgen. Kijk de gemiddelde rampenfilm maar eens na.

...dus zet er maar een kerncentrale op; dood gaan we toch dus wat maakt het uit wanneer en hoe.