Record oogsten voor boeren.Hooi/stro prijs nu omlaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Record oogsten voor boeren.Hooi/stro prijs nu omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 12:35

In het artikel word voornamelijk fruit omschreven, maar ook tarwe word omschreven en ik denk dat we daarmee aardig in de buurt komen van stro en ook hooi.

De boeren hebben dit jaar een record oogst, ondanks de droge voorzomer en overdreven natte zomer. Dit heb ik zelf ook gezien bij een boer waar ik bij heb geholpen met hooien.
Betekend dit dat de hooi en stro prijzen nu weer omlaag kunnen?

http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/10473792/__Recordoogsten_voor_boeren__.html?cid=short

Cyrilletje

Re: Record oogsten voor boeren.Hooi/stro prijs nu omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:36

Nou, laten we het hopen want die prijzen van afgelopen tijd zijn echt niet grappig meer...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:39

Waarom zouden ze? Het verkoopt toch ook met de hoge prijzen? Niemand die denkt, goh, laat ik eens aardig zijn en gaan zakken in prijs... Hooguit om overlopen naar de buurman te voorkomen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:40

Stro was hier niet best en door het vele water ook nog hoger weggemaaid. De lengte van het gewas zegt weinig over de opbrengst van het oogstproduct. Prijs en opbrengst van tarwe kan "goed" zijn, dat wil niet zeggen dat het gewas hoog genoeg gestaan heeft om een goede stro opbrengst te garanderen. Hier in de buurt stond de tarwe (gewas op zich) een stuk lager dan vorig jaar, daardoor ook minder "restafval" (=stro).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:42

helaas, zo werkt het niet :( bij tegenslag gaat het omhoog, bij goede oogst ook, of iig dezelfde prijs..
ben pas door de betuwe gereden, de bomen hingen krom van de appels en peren.kijk ik bij de super, betaal je 3,29 voor een schaaltje van 6 appels.(en een beetje terugrekenen,kom je aan ruim 7 gulden).dus ff geen fruit voor moi.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:42

Reken er maar niet te veel op. Graanoogst viel tegen. Graan heeft water nodig tijdens het aanmaken van de korrels in de aar en voor het krijgen van lengte in het stro. Toen was het bij ons kurkdroog. Vervolgens heeft graan zon nodig om af te rijpen, toen regende het bij ons. Met als gevolg dat veel stro nog op het land ligt. Het komt er misschien nog wel van af, maar zal van beroerde kwaliteit zijn.

Pakjes hooi? Ik weet het niet. In folie zal misschien nog wel gaan lukken, het gras groeit nu immers goed en voor folie heb je niet zo heel lang droog weer nodig. Pakjes hooi wordt moeilijker. Dan heb je toch zeker zeven dagen droog en zonnig (goed drogend) weer nodig. Weet niet of we dit nog gaan meemaken dit jaar.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:51

Die prijzen hangen niet alleen af van de daadwerkelijk oogst, maar ook of er op de markt onzekerheid heerst over de hoeveelheid oogst die er is....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:57

ipv de normale 300 pakjes stro waren er hier maar 100 op hetzelfde land zoals elk jaar
omlaag zullen de prijzen wel niet gaan

hooi is al helemaal mislukt, wel genoeg gras maar veel te nat om te laten drogen
alleen de voordroog zal misschien wel normale opbrengst zijn dit jaar

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:59

_Lot schreef:
Waarom zouden ze? Het verkoopt toch ook met de hoge prijzen? Niemand die denkt, goh, laat ik eens aardig zijn en gaan zakken in prijs... Hooguit om overlopen naar de buurman te voorkomen.

Mijn vader (vroeger bij een boer gewerkt) heeft me dit laatst uitgelegd. Ik zag ook niet in waarom de prijzen lager zouden worden. Had iets te maken met opslag ruimte oid. Kan het vanavond wel nog eens vragen voor een concreter antwoord :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:03

Wij hadden hier op stal wel een goede hooi oogst, maar dat gaat niet de handel in. Het had nog beter kunnen zijn, hooi komt namelijk van "vogeltjes"land en dat mag je pas half juni maaien. Er zijn wat paarden bijgekomen en eerst maar eens zien dat je de winter goed doorkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:05

De hooi en stroprijs gaan echt niet zakken hoor. De klant koopt toch wel...

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:08

Voordroog zal wel goed zijn maar hooi hebben wij niet van het land kunnen halen.
te wisselvallig weer op het moment van hooien.

De tarwe staat nog op het land...
En inderdaad de lengte van de stengel is veel korter dan voorgaande jaren.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over stukken die plat gewaaid/geregend zijn.
Waar we normaal genoeg hebben aan ons eigen stro moeten we nu bij kopen.
Dat gaat helaas ook niet makkelijk want er zijn veel akkerbouwers die de hakselaar aan zetten omdat ze hun land te nat vinden om de pakkenpers er over te laten rijden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:11

Hooi is toch hartstikke schaars momenteel?
Hier moet t gras er ook af, maar kan met geen mogelijkheid met een trekker de wei in komen zonder te verdrinken.
Dus goedkoper zal t echt niet worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:16

Hier is er eind juni/ begin juli veel gehooid en als het geen vogeltjesland was dan had het hooi er al eind mei af gekund.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:19

_Lot schreef:

Waarom?
Als er genoeg opslag is dan zal je juist meer klanten krijgen wanneer jij de prijs wat omlaag doet.
Ook al is het maar een euro.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:20

Wat een onzin gister was nog de helftminder stro oogst op de radio. Hooi is idd bij getrokken maar ben benieuwd of ze de bieten en mais vh land gaan krijgen straks

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:20

En als elders de voorraad op is, komen ze toch wel bij je, ook al zak je niet in prijs.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:31

Dat zal wel niet, dat de prijzen omlaag gaan :n

Idd waarom zouden ze?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:36

Nou, zo'n goed jaar voor echt hooi was het helemaal niet. Voordroog, ja, maar ook dat was nog best prijzig. Stro was behoorlijk bagger, gerst trouwens ook....

Maar ja, alles beter dan vorig jaar. We hebben gelukkig behoorlijk wat aan hooi en voordroog weten te bemachtigen...

(Heb trouwens nog 50 balen voordroog te koop, voor iemand die zoekt.... ;) )

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:38

Hmm vraag me af waar ze dat weghalen.. ik hoor aan alle kanten boeren klagen over de stro opbrengst. Mijn vriend zit ook vaak op de combine en zei al dat er heel weinig stro op zat. Door de natte zomer, korte stengels en (door het late knippen) vele onkruid hebben ze het een stuk hoger moeten stoppelen waardoor de hoeveelheid stro een stuk minder is geworden. Er zit misschien veel tarwe en gerst (korrels in de aar) maar stro is er niet zoveel hoor! Daarnaast staat heel veel tarwe en gerst nog op het land! Dat moet er dus nog af (als er zich nog een mogelijkheid voordoet tenminste!). Reken maar weer op een duur jaar qua stro!
Laatst bijgewerkt door duodenum op 02-09-11 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:40

Zolang de vraag groter is dan het aanbod zal de prijs niet zakken.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:41

Er staat nog veel tarwe vast in heel NL, ze zijn ook volop bezig nog. En het is afwachten of dat stro ook nog het land af komt, er ligt ook nog veel stro van vorige week dat niet geperst is omdat het te nat was.
Plus, het feit zoals iemand hierboven noemde, van de percelen komt veel minder stro af dan gebruikelijk.

Dus nog veel tarwe vast / stro niet geperst + veel minder stro per perceel in vergelijking met vorige jaren gaat er niet voor zorgen dat prijs daalt, eerder stijgt.

En dat heeft niets te maken met niet willen en kunstmatig hoog houden zoals hier wordt beweerd :n
Beetje kortzichtig!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:51

Hooiseizoen is allang over. Goed hooi is schaars. En dat blijft het dit jaar. Nu kun je niet meer hooien. Kuil daarentegen is dus volop van. Dat zal, zeker in verhouding met hooi, wel een vrij normale prijs hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:55

Duke schreef:
Hooiseizoen is allang over. Goed hooi is schaars. En dat blijft het dit jaar. Nu kun je niet meer hooien. Kuil daarentegen is dus volop van. Dat zal, zeker in verhouding met hooi, wel een vrij normale prijs hebben.

Mwah, een bekende van mij is nu nog bezig met de laatste snede, zijn nog circa 150 balen. Hij heeft meende ik eergisteren gemaaid, ben er net langs gereden en het ziet er toch heel erg goed uit moet ik zeggen! Morgen gaat het erin, wel in de folie, dus soort voordroog, maar dan wel mooi droog. En behoorlijk lang. Goed paardenhooi in ieder geval!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:53

Volgens mij valt de hooioogst best wel tegen. Vorig jaar hebben ze naast ons huis 4 x kunnen hooien en dit jaar tot op heden nog maar 2 x. Wel erg mooi hooi, dat dan weer wel.