ING beperkt pingedrag jongeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

ING beperkt pingedrag jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 09:14

http://www.nu.nl/geldzaken/2596867/ing- ... geren.html

Citaat:
ING beperkt pinbedrag jongeren
Laatste update: 24 augustus 2011 08:52 info .AMSTERDAM - Vanaf 1 september kunnen jongeren tot 18 jaar bij de ING Bank nog maar maximaal 250 euro per dag pinnen, schrijft de Volkskrant. Tot nu toe konden jongeren nog tot duizend euro per dag uit de muur halen.

Reden daarvoor is dat ze zich steeds vaker laten gebruiken als 'geldezels'. Tegen geringe vergoeding geven jongeren hun bankpas af aan criminelen die geld op de rekening zetten.

Die dient dan als een soort doorgeefluik, want de criminelen halen de bedragen er ook snel weer af. Zodoende komt de politie later dan niet bij de echte daders.

De jongeren kunnen worden aangeklaagd voor fraude en diefstal en mogen dan acht jaar lang geen bankrekening hebben.

Antilliaanse meisjes

In Nederland zouden zo'n vijfduizend 'geldezels' rondlopen. Onder hen zijn veel Surinaamse en Antilliaanse meisjes van 12 tot 18 jaar oud. Wanneer zij hun pas uitlenen, kunnen zij worden aangeklaagd voor medeplichtigheid aan fraude en diefstal. Ook mogen ze dan acht jaar geen bankrekening bezitten.

Jongeren die toch meer geld nodig hebben, kunnen zich melden bij een van de ING-kantoren. Bankrekeninghouders zijn op de hoogte gebracht. De maatregel gaat in vanaf 1 september.

Ik vind het wel een goede zet :j Wel beperk je een hele grote groep die wel verstandig met hun geld om gaan en niet hun bankpas afgeven (hoe bedenk je het uberhaupt??). Wat vinden jullie hiervan? Valt dit onder de zogenaamde zorgplicht van een bank of is het uiteindelijk de verantwoording van die jongeren zelf? Billen en blaren, dan maar acht jaar lang geen bankrekening?

Dani

Re: ING beperkt pingedrag jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:22

Als je het limiet gemakkelijk (tijdelijk) omhoog kan zetten zou ik het geen ramp vinden. Maar 250 is niet veel, dagje flink kleding shoppen kan al niet meer als je een duurdere smaak hebt. Op dit moment vind ik het nog wel goed, aangezien er nauwelijks iets aan voorlichting wordt gedaan en er helaas dus veel jongeren zijn die in dit soort 'geintjes' trappen. Maar je kan dan beter zorgen voor die voorlichting dan voor dit soort maatregelen denk ik..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:24

Prima plan. :j 250 euro is nog steeds een boel geld. Een limiet van 1000 vind ik echt belachelijk hoog. Hoe vaak heb je dat nou nodig... Zeker op die leeftijd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:34

Lijkt mij prima. Wat moeten jongeren met 1000 euro per dag kunnen pinnen? Sowieso 250 euro per dag kunnen pinnen is al veel ;) maar soms wel nodig. Dus dat lijkt mij prima. Daarbij kun je toch makkelijk bij de bank aangeven dat er een grote uitgave gaat komen en of ze dan even tijdelijk het limiet kunnen verhogen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:35

DaniBanani schreef:
Als je het limiet gemakkelijk (tijdelijk) omhoog kan zetten zou ik het geen ramp vinden. Maar 250 is niet veel, dagje flink kleding shoppen kan al niet meer als je een duurdere smaak hebt. Op dit moment vind ik het nog wel goed, aangezien er nauwelijks iets aan voorlichting wordt gedaan en er helaas dus veel jongeren zijn die in dit soort 'geintjes' trappen. Maar je kan dan beter zorgen voor die voorlichting dan voor dit soort maatregelen denk ik..

Bij de winkels kan je toch wel gewoon >250 pinnen? Alleen cash uit de muur is gelimiteerd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:14

hmm goed en niet goed......het is fijn dat ze het aan willen pakken
maar ik verdiende op mijn 16e al flink, want ik werkte rustig 6 dagen per week.....
en ik had fiks wat cash, en ik weet zeker dat ik destijds zelf had willen bepalen hoeveel ik van mijn rekening kon halen......

en criminelen vinden wel weer een andere weg, dus eigenlijk verschuif je alleen maar het probleem waar de niet-criminele jongeren dan weer de dupe van zijn

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:19

DaniBanani schreef:

Ik vind het wel een klap geld en ik denk dat voorlichting helaas niet voldoet. Anders zou een bank zich niet zoveel administratieve rompslomp op de hals halen.
En in de laatste regel van het artikel staat dat als er meer geld nodig is de jongere zich kan melden bij het kantoor.

Het gaat volgens mij ook niet om wat er gepind wordt in winkels, maar hoeveel er per dag 'uit de muur' kan worden gehaald. Dit zodat die jongeren niet meer als 'geldezel' kunnen worden misbruikt.
Het gaat die criminelen om die grote bedragen cash.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:57

Ik vind het wel positief. Er zijn maar weinig jongeren die zoveel contant geld nodig hebben. Zeker nu pinnen in iedere winkel wel mogelijk is. Vrijheid om je geld te besteden blijft dus gewoon bestaan, maar verkleint de kans dat deze jongeren op deze manier de criminaliteit in worden getrokken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:58

veerledec schreef:
DaniBanani schreef:

Bij de winkels kan je toch wel gewoon >250 pinnen? Alleen cash uit de muur is gelimiteerd.

:j

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:00

Ik vind het wel goed... Wie heeft er nu 1000 zomaar nodig? daar denk je wel even over na en dan kan je net zo goed even naar de bank gaan...

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:06

Ik vind het een beetje betuttelend.
Daarnaast los je het geldezel probleem hier niet mee op, waar het volgens mij grotendeels omgaat.
Ook heb ik nog nooit van dit geldezel principe gehoord, dus misschien voorlichting bij de bank in vorm van posters oid?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:14

ik vind het een goede zet, het is alleen om het geld wat je contant uit de muur haalt,
Je kunt bij de bank zelf, en in alle winkels zoveel opnemen als je zelf wilt.

En voorheen mocht je bij vreemde banken ook niet meer dan 250 euro pinnen, dus voor meer moest je al naar een ING geld automaat.
De enige keer dat dit mij belemmerd heeft was toen ik mijn pony moest betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:09

Peerke_ schreef:
En voorheen mocht je bij vreemde banken ook niet meer dan 250 euro pinnen, dus voor meer moest je al naar een ING geld automaat.

Dit is toch nog steeds zo?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:12

Ik snap niet dat een bank dat moet bedenken en ouders dat niet gewoon doen?
Zolang ik mij kan herinneren staat er op mijn pas een weeklimiet.
En nu ik op mezelf zit staat dit limiet er lekker nog altijd op. Mocht mijn pas geskimmd worden hebben ze na dat bedrag ook lekker pech :+ En als ik dan toch echt eens meer nodig heb dan ga ik het bij de bank halen :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:14

ach mij best.. ik pin toch nooit en als ik pin is het niet meer dan 50 euro

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:17

Marjo_x schreef:
Daarnaast los je het geldezel probleem hier niet mee op, waar het volgens mij grotendeels omgaat.
Ook heb ik nog nooit van dit geldezel principe gehoord, dus misschien voorlichting bij de bank in vorm van posters oid?

Als je het nieuws in de gaten houdt weet je dat jongeren in grote problemen komen als geldezel.

Er worden frauduleuze bedragen op hun rekening gezet( b.v. van niet geleverde internet spullen) en dat geld wordt er meteen weer afgehaald.

Gevolg: de eigenaar van de rekening wordt aansprakelijk gesteld voor de fraude, dus terug betalen aan de gedupeerde, strafblad, bankfraude dus geen rekening meer kunnen openen.....

Het is wel degelijk een probleem!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:23

Ik vind het op zich wel een goeie zet. Wanneer hebben jongeren nou zoveel geld nodig?
Kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit € 1000,- heb gepint. Of € 500,- in één keer.

Ik had vroeger gespaard voor een scooter. Dat is een flink bedrag. Maar echt niet dat ik hem alleen op mocht halen van mijn ouders met zoveel geld.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:29

Frantic schreef:
Marjo_x schreef:

Als je het nieuws in de gaten houdt weet je dat jongeren in grote problemen komen als geldezel.

Er worden frauduleuze bedragen op hun rekening gezet( b.v. van niet geleverde internet spullen) en dat geld wordt er meteen weer afgehaald.

Gevolg: de eigenaar van de rekening wordt aansprakelijk gesteld voor de fraude, dus terug betalen aan de gedupeerde, strafblad, bankfraude dus geen rekening meer kunnen openen.....

Het is wel degelijk een probleem!

snap ook echt niet hoe je daár in kan trappen!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:33

dat gebeurd vast ook niet altijd geheel vrijwillig..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:39

Over het algemeen gebeurt het wel vrijwillig. Jongere denkt niet na, krijgt een bedrag(je) voor het gebruik van z'n pinpas en komt daarna flink in de problemen.

Overigens is er zeker al een campagne hier over :j Daarnaast is het inderdaad ook een stukje opvoeding/verantwoording ouders. Maar als blijk dat dat niet voldoende gebeurt, dan vind ik het zeker een mooi voorbeeld van zorgplicht van een bank.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:08

berdien85 schreef:
veerledec schreef:

:j

vraag het me af... bij de rabobank kon het niet toen ik minderjarig was en iets duurders wilde kopen en met de pin wilde betalen. Pinpas weigerde hoewel ik zeker wist dat er genoeg opstond (want dat had ik gespaard :Y)) Toen ik het ging vragen bij de bank mocht ik dat bedrag niet pinnen, maar moest ik met een van mijn ouders komen om het bedrag van mijn rekening te halen :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:24

Nou op zich werk ik bij de ING.. Dus je kunt wel gewoon 2500 euro pinnen bij een betaalautomaat.
Bij een geldautomaat dus 250.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:43

Als ik ING had was ik direct naar een andere bank gegaan :+

Vind het een lompe actie, ik bepaal zelf wel wat ik met mijn geld doe en hoeveel ik elke dag nodig heb.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:31

Nies_ schreef:
Als ik ING had was ik direct naar een andere bank gegaan :+

Vind het een lompe actie, ik bepaal zelf wel wat ik met mijn geld doe en hoeveel ik elke dag nodig heb.

+ 1!

ING heeft helemaal niets te schaften met het pingedrag van z'n gebruikers. Ik vind het ook betuttelen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:39

De ING heeft de klanten hier al ruim van tevoren van op de hoogte gesteld,
Je kunt nog steeds bij je geld, en wanneer heb je meer dan 250 euro aan contanten nodig ?
Als je bij een vreemde geld automaat ging kon je ook maar 250 euro opnemen.
In de winkels kun je nog steeds tot 2500 euro pinnen per dag

Tevens doen alle banken dit, alleen zit het bij de meeste rond de 500-750 euro.