bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deugenietje

bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:09

Wie o wie weet hoe dit nu precies werkt

Ik hoorde van iemand dat ze de bijstand willen aanpakken en dat je bijstand krijgt en dan je zo snel mogelijk werk moet zoeken. Ik heb een vriendin die niet kan werken. En mijn vriend zegt nou dan zal ze volgend jaar wel een brief krijgen dat ze of moet werken of dat de uitkering wordt gestopt. Klopt dit. Hoop het niet voor haar.

Wie o wie kan me dit vertellen.

Alvast heel erg bedankt

Caira

Re: bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:11

Ze zijn momenteel bezig om zoveel mogelijk mensen uit de bijstand aan het werk te krijgen idd. Werk naar kunnen, dat wel welliswaar. Ik vind het een goede zaak. Ze zullen voor je vriendin ook wel een leuke baan vinden, of ze moet lichamelijk afgekeurd zijn.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:17

Caira schreef:
Ze zijn momenteel bezig om zoveel mogelijk mensen uit de bijstand aan het werk te krijgen idd. Werk naar kunnen, dat wel welliswaar. Ik vind het een goede zaak. Ze zullen voor je vriendin ook wel een leuke baan vinden, of ze moet lichamelijk afgekeurd zijn.

okee, nou ik denk dat ze afgekeurd is, want ze zit al jaren in de bijstand. Denk al wel 15 jaar. Ze heeft een pijnlijke linkerarm, die arm kan ze niet tot nauwelijk gebruiken en als ze hem gebruikt kan je er beter neit naast staan vanwege het gescheld, en haar rechterknie kan ze neit meer goed buigen en ze heeft zeker met wandelen en lopen altijd een knieband nodig, dus denk dat ze afgekeurd is

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:22

Dan heeft ze ook geen bijstand al het goed is maar een WAO of WIA uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:29

Idd, als je bent afgekeurd, zit je vaak in de WAO of WIA, maar ook dan kijken ze of er passend werk is..

Verder vind ik het niet meer dan logisch en terecht dat mensen uit de bijstand weer aan het werk worden gezet, vaak mankeren deze mensen niet zoveel, maar kunnen of willen ze geen werk vinden.. De bijstand is imo ook veelste aantrekkelijk, het kan in veel gevallen gewoon uit om in de bijstand te zitten en dan heb ik het met name over de laaggeschoolden die dan net minimumloon zouden verdienen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:06

Relaxed schreef:
vaak mankeren deze mensen niet zoveel, maar kunnen of willen ze geen werk vinden.. .

ik vind dit een gevaarlijke uitspraak wat je doet

je bent geen dokter en je kan al helemaal niet oordelen over al die mensen
ja er zitten absoluut rotte appels tussen maar dat is aan de keuringsartsen om dat te bepalen
als een arts je afkeurd dan is dat niet omdat ie je zo aardig vindt ofzo ......

ik hoop voor jou dat je nooit afgekeurd hoeft te worden,want ik kan je zeggen uit ervaring,zo leuk is die stempel helemaal niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:11

Ojajoh, ik heb het niet over mensen die zijn afgekeurd en dus in de wia/aow zitten.. Ik heb het over de mensen die in de bijstand zitten. Bij mijn weten is dit de sluitpost voor mensen die geen recht (meer) hebben op een WW (en die in principe lichamelijk en geestelijk in orde zijn), dat zijn bij mijn weten mensen die geen werk kunnen of willen vinden.. Want ja, er zijn mensen die in de bijstand zitten en toch flink bijbeunen.. Maar er zijn ook mensen die in de bijstand zitten en gewoon echt niet aan de bak kunnen komen, door leeftijd, werkervaring of wat dan ook. Ik heb het dus niet over mensen die, al dan niet onterecht, zijn afgekeurd.. Want ik snap ook wel dat afgekeurd zijn niet leuk is, je hebt immers liever gewoon een lijf wat functioneert en waarmee je wel een leuke baan kan hebben..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:45

bijstand is er ook niet zomaar, er zijn ook genoeg mensen die geen volle dagen kunnen draaien maar met 2 of 3 dagen niet genoeg verdienen om de normale basisbehoefte te betalen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:05

Ik zeg ook niet dat je zomaar in de bijstand komt ;) Feit blijft dat er mensen inzitten die niet kunnen of willen werken.. Om wat voor redenen dan ook, gewenst of ongewenst..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:37

Ojajoh schreef:
bijstand is er ook niet zomaar, er zijn ook genoeg mensen die geen volle dagen kunnen draaien maar met 2 of 3 dagen niet genoeg verdienen om de normale basisbehoefte te betalen........

Nou dat is toch prima? Deze mensen pakken ze heus niet aan want die werken al naar hun vermogen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:53

Ik vind het ook enorm goed, laat ze dat idd maar eens goed aan gaan pakken. Denk dat er weinig mensen in de bijstand zitten die 0,00 kunnen werken...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:12

ik hoop echt voor jullie dat jullie er nooit inkomen..........zowel piep je wel anders

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:17

ken een aantal mensen die in de bijstand zitten maar prima kunnen werken hoor... ze kunnen ook weekendjes weg de bergen in, festivals bezoeken, zuipen, dagjes uit.......maar idd, vaak verdienen ze minder dan dat ze met de bijstand wel krijgen. een motivatie issue dus.
K ben er wel voor om iedereen eens te herzien en degenen die echt iets mankeren hun bijstand te laten houden maar bijv. 1 van mijn buurtjes die zwart rondklust en dan gewoon tegen mij durft te zeggen als ie voor de deur bezig is, ja opschieten he, als er een inspecteur komt ben ik de klos. dat soort mensen mag van mij gewoon keihard voor de keus werken of niets gezet worden. :P net als mensen die rondsolliciteren op de meest geavanceerde banen waar ze uiteraard voor afgewezen worden maar zo toch aan hun sollicitatiequota komen. IMO gewoon bedrog. ook als je een diploma voor x hebt en weigert om in y te gaan werken terwijl je daar vrijwel direct aan de slag kunt.

nogmaals, niet voor degenen die het echt nodig hebben ivm ziekte (geestelijk of lichamelijk) maar echt voor de rakkers die het er maar van nemen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:25

SilverStorm schreef:
maar bijv. 1 van mijn buurtjes die zwart rondklust en dan gewoon tegen mij durft te zeggen als ie voor de deur bezig is, ja opschieten he, als er een inspecteur komt ben ik de klos. dat soort mensen mag van mij gewoon keihard voor de keus werken of niets gezet worden. :P.

wat let je dan op die persoon aan te geven?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:25

ik zelf heb geen bijstand maar heb een wajong en werk voor mijn geld

ik ben zelf 80 tot 100 procent afgekeurd, vanwege mijn adhd en pdd-nos
Ik werk bij novo bytes en drukkerij
Ik kan hierdoor niet in een normale werksituatie werken.
En op dit moment omdat ik nu maar voor 50 procent me werk kan doen.
Vanwege helaas te veel omstandigheden

Mijn vader is voor een klein 75 procent afgekeurd vanwege hartklachten.
Hij is druk werk an het zoeken wat goed bij hem past.
Maar hij is 2 keer afgwezen.
Eerste keer bij de gamma omdat ze een ex-formido medewerker hadden aan genomen.
En bij de valk te Westerbroek met de medeling dat ze aan andere hebben aangenomen.
Dus mijn vader doet zijn best maar niemand wil hem hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:26

zonnebloem18 schreef:
Dan heeft ze ook geen bijstand al het goed is maar een WAO of WIA uitkering.

Zou je denken, maar UWV is incompetent zooitje.

Bovendien zullen er ook mensen via bv scheiding in bijstand terecht komen die tijdens hun huwelijk ook al niet konden werken, maar door inkomen man nooit problemen gehad hebben hiermee.

De categorie geboren in de bijstand en simpelweg niet willen mag van mij er ook uit, maar helaas heeft de groep beroepswerkelozen hun act goed voorelkaar. Het zijn de mensen die door pech en misverstanden in de bijstand terecht komen (en eigenlijk in bv WIA/WAO/Wajong horen) die de zwaarste klappen krijgen.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:27

ik ken de hele situatie(het hoe en wat hierin) van die persoon niet. en verder is meneer nogal niet ehm... een rustig persoon..... dus daar brand ik mn handen niet aan. k heb hier huisdieren rondlopen en een auto voor de deur die hou ik graag heel. Die loopt vanzelf wel eens tegen de lamp.

Deugenietje schreef:
Dus mijn vader doet zijn best maar niemand wil hem hebben.

en dat vind ik een heel ander verhaal dan die toneelspelers hoor, een categorie apart.
Laatst bijgewerkt door SilverStorm op 23-08-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:29

Even algemeen vraagje, maar hoe kun je nu tegelijk werken en afgekeurd zijn? Ik lees zoiets wel vaker.

Als je werkt (of deels kan werken) is dat toch net het ultieme bewijs dat die afkeuring onterecht was, of denk ik nu ontzettend krom?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:30

tamary schreef:
Bovendien zullen er ook mensen via bv scheiding in bijstand terecht komen die tijdens hun huwelijk ook al niet konden werken, maar door inkomen man nooit problemen gehad hebben hiermee.

.

idd en dat gebeurd behoorlijk vaak hoor.....
ij ben dan 80-100 afgekeurd wia,maar ik verwacht ieder moment een oproep voor de keuringsarts en ga er ditmaal toch echt voor om wel goedgekeurd te worden!
in dat geval kan ik weer 3 dagen werken :j

maar als mijn man mij verlaat wordt ik ook ongewild een bijstander.......
veel mensen roepen en wijzen,en daar worden wij ongewilde bijstanders/afgekeurde, erg "verdrietig" (boos,gekrenkt) van.....

silverstorm, dan moet je ook niet over hem klagen......want je durft je handen er niet aan te branden....
wie komt dat te weten dan dat jij het hebt gezegd?
wat je nu doet , openlijk op internet, is "gevaarlijker" hoor......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:31

tamary schreef:
De categorie geboren in de bijstand en simpelweg niet willen mag van mij er ook uit, maar helaas heeft de groep beroepswerkelozen hun act goed voorelkaar. Het zijn de mensen die door pech en misverstanden in de bijstand terecht komen (en eigenlijk in bv WIA/WAO/Wajong horen) die de zwaarste klappen krijgen.

Ja klopt en dat vind ik ook best erg, want het is niet voor niks een bijstand. Maar helaas werkt het wel zo ja.
En niet alleen maar bij bijstand hoor.
Er zijn mensen gewoon compleet afgeschreven terwijl er in principe niks mis met ze is behalve dat ze niet echt hier of daar aangenomen zullen worden zoals ze er nu bijlopen.
Die hoeven zich nieteens meer te melden, krijgen gewoon maandelijks geld gestort.

BraveSpots schreef:
Even algemeen vraagje, maar hoe kun je nu tegelijk werken en afgekeurd zijn? Ik lees zoiets wel vaker.

Als je werkt (of deels kan werken) is dat toch net het ultieme bewijs dat die afkeuring onterecht was, of denk ik nu ontzettend krom?

Nouja dat heet liegen he.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:33

BraveSpots schreef:

nee hoor, je kan bijv 60% afgekeurd zijn en 40% goed
dat kan bijv betekenen dat je wel 2 uurtjes per dag kan werken maar dat meer uren geestelijk of lichamelijk te zwaar zijn...
de man van mijn moeder bijv, die heeft chronische pfeiffer....en nog iets waar ik ff de naam niet meer van weet
wanneer hij moe is valt hij gewoon om.....en weg is ie....en dat levert zeer gevaarlijke situatie's op
hij kan dus niet meer werken dan maar een paar uur per week, anders wordt hij te moe en kan hij erge ongelukken krijgen

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:33

ik klaagde niet, ik haalde het alleen als voorbeeld aan, dat is een wezenlijk verschil.
Maar goed....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:36

Nicolletje schreef:
Er zijn mensen gewoon compleet afgeschreven terwijl er in principe niks mis met ze is behalve dat ze niet echt hier of daar aangenomen zullen worden zoals ze er nu bijlopen.
Die hoeven zich nieteens meer te melden, krijgen gewoon maandelijks geld gestort.

.

vraagje...ben jij arts?
kan jij beoordelen of er niks mis is met die mensen?
wel eens aan geestelijke toestanden gedacht wat je zo niet 1 2 3 aan de buitenkant kan zien bij mensen?
sommige mensen dragen een groot leed ,maar weten zich groot te houden voor de buitenwereld,maar zijn eigenlijk geestelijk helemaal stuk en ja dan kan de druk van werken net ff teveel zijn.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:37

BraveSpots schreef:

Je kan bv wel in staat geacht worden om nog 50% van je oude werk/belasting aan te kunnen, maar geen 100%. Voor het deel wat je nog wel aankan mag je dan werk aannemen, de rest krijg je via UWV betaald. Idem in de bijstand, kan je een baantje hebben (zeg deeltijd postbode bv), maar daarmee niet genoeg verdienen als enige kostwinner! om boven de bijstandsnorm uit te komen. De rest wordt dan via bijstand aangevuld. Zijn aardig wat mensen die op die manier een klein baantje hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:37

SilverStorm schreef:
ik klaagde niet, ik haalde het alleen als voorbeeld aan, dat is een wezenlijk verschil.
Maar goed....

maar je hebt wel je oordeeltje klaar staan.......