Pastoor weigert uitvaart te verzorgen ivm euthanasie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Pastoor weigert uitvaart te verzorgen ivm euthanasie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:12

Jeetjemiena....dit kun je niet maken toch?

bron NU.nl

Citaat:
Pastoor weigert uitvaart na euthanasie

Laatste update: 23 augustus 2011 10:58

LIEMPDE - In Liempde (Noord-Brabant) is ophef ontstaan na de weigering van pastoor Norbert van der Sluis om de uitvaart te verzorgen van een man die had gekozen voor euthanasie.

Foto: NU.nl/rene veenis

De pastoor vertelde dinsdag dat hij ook niet wilde dat een collega de plechtigheid in zijn kerk zou overnemen. De familie van de overledene moest uitwijken naar een kerk in Sint-Oedenrode.

Het kerkbestuur is zo verontwaardigd over de starheid van de pastoor dat een actie voor behoud van het orgel voorlopig is stopgezet. Vrijwilligers hebben zich teruggetrokken en kunstenaars die werken voor een veiling zouden leveren, doen dat nu niet. Ze begrijpen niet waarom de pastoor geen collega wilde inschakelen.

Geweten

Van der Sluis zegt zich gebonden te voelen aan de regels die de Nederlandse bisschoppen met elkaar hebben afgesproken. Zij hebben bepaald dat mensen die voor euthanasie kiezen, geen recht meer hebben op een kerkelijke uitvaart.

''Bij euthanasie moet ik nee zeggen", aldus de pastoor. ''Ik kan het voor mijn geweten dan niet verantwoorden dat ik wel een collega zou toestaan de mis in mijn kerk te verzorgen."
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 24-08-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel en opmaak aangepast

Blue_Eyes

Re: Wat een idioot..zitten ze niet aan kindjes krijg je dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:14

Star inderdaad, niet fraai en met weinig oog voor de situatie van de mens erachter. Ik heb begrepen dat deze pastoor ook niet met de zieke in kwestie in gesprek is geweest.
Aan de andere kant: ik heb slechts een vaag berichtje op de radio gehoord, dus eigenlijk kan ik er niet goed over oordelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:17

Nou ik las het ook en kan hier echt niet bij met mijn verstand.. Dat hij het uit principe zelf niet wil doen kan ik nog inkomen, maar het dan ook meteen verbieden in je kerk waardoor die mensen uit moeten wijken is echt te belachelijk voor woorden :n

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:17

pfffff heftig voor die mensen, meestal kies je niet zomaar voor euthanasie.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:18

If one could argue with religious people, there would be no religious people ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:20

@kjoetie; spreek voor jezelf. En scheer niet iedereen over 1 kam alsjeblieft ;)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:27

Nou ik vind dit heel wat anders als "aan kindjes zitten" hoor. Ik vind het niet ok dat hij het een collega verbied maar dat hij het zelf niet wil/kan door zijn geloofs overtuiging moeten we respecteren.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:27

wat schandalig had die arme man dan maar nog langer in zijn ziekte bed moeten blijven.
euthanasie is een moeilijke keus die je nog niet eens zomaar voor elkaar krijgt.
er gaat heel wat aan vooraf voor het daadwerkelijk zover is dus vind ik het wel heel erg dat deze pastoor zich zo schandalig heeft gedragen.
ik wens de nabestaande veel sterkte en hopelijk hebben ze alsnog een mooie dienst kunnen krijgen in een anderen kerk

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:32

Ik vind dit ook niet kunnen. Ben zelf ook Rooms-Katholiek en vind het jammer dat dit soort dingen gebeuren. net zoals misbruik van jongens. Schandalig vind ik het. Hierdoor komt de kerk in slecht daglicht en zijn er mensen die iedereen van de kerk slecht vinden. Wat ik uiteraard niet vind aangezien dit nog over minder dan 1% van de kerk gaat. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik dit vind kunnen of iets dergelijks, maar dat er ook positieve dingen zijn binnen het geloof.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:36

Blue_Eyes schreef:
@kjoetie; spreek voor jezelf. En scheer niet iedereen over 1 kam alsjeblieft ;)

ik spreek altijd voor mezelf en wie de schoen past... ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:40

Volgens mij ben ik niet degene die het zo generaliserend stelt >;)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:42

Dan hoef je je toch ook niet aangesproken te voelen? Tis gewoon mijn mening, zodra je het hebt over 'ik geloof' kun je geen werkelijk argument gebaseerd op feiten meer voeren. Feiten hoef je niet te geloven, die zijn :). Als dat niet voor jou en anderen van toepassing is, dan is er toch niks aan t handje?

In dat kader verwijs ik dan maar naar mijn onderschrift :D
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 23-08-11 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:43

hmm, mijn oom had kanker en is ook ingeslapen.
Hij wilde niet begraven worden maar gecremeerd. Hij heeft een hele grote vrienden/kennisen kring en wilde niet in de kerk zijn dienst hebben maar in het theather/cultureel centrum (was ook 1000 man, dus kerk was te klein geweest) maargoed dus alles was perfect (door hemzelf nog) geregeld. Prachtig.

En in ons dorp is er jaarlijks een dodenherdenking van álle doden. Maar nee hoor, mijn oom stond er niet bij :n alleen maar omdat het niet via de kerk gebeurd is. Nou de kerk in ons dorp heeft hééél veel leden hierdoor verloren.

Als je dodenherdenking doet, dan voor iedereen.

En de kerk daar heb ik eigenlijk geen goed woord voor. Prima als je een geloof hebt, maar om die oogkleppen altijd op te houden helpt ook niet, de kerk moet met de tijd mee, ze zijn blijven hangen in de jaren 50.

Hetzelfde als met condoomgebruik met de paus. Wat een idioot..
Vind de kerk erg naïef worden. Als je in de kerk kijkt hoeveel man er nog zit, is 99% grijs, en over 10 jaar zijn die er niet meer. Dus waar doe je het voor?

Veel sterkte voor de familie van de man!
Ik weet al zeker dat ik niet in de kerk een dienst wil hebben. Ik wil wel trouwen maar niet voor de kerk en mijn kinderen worden niet gedoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:43

Belachelijk... Welkom in de religie dames en heren.
En sorry Blue_Eyes, maar ik heb maar zelden positieve kanten van de hedendaagse kerken etc gezien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:45

@kjoetie:
Nja, dat is wat jij vindt. Ik vind eigenlijk dat als je stelt dat er met religieuze mensen niet te praten valt, je wel echt alle gelovigen over die ene - negatieve - kam scheert en dat vind ik, als gelovige met wie wel degelijk te parten valt, niet prettig. Je kunt het ook zo stellen: met de religieuze persoon uit de OP valt niet te praten, dat klopt. Dat vind ik als medechristen ook niet goed van hem. Maar om dan te roepen dat er in het algemeen niet met gelovigen te praten valt, nee. Dat is generaliserend en geeft de discussie direct een nare bijsmaak.

@Bizzybijtje; gelukkig heb ik heel andere ervaringen :)

En nu maar weer ontopic.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:46

Ik kan wel respect hebben voor mensen die praktiseren wat ze prediken. Ook al is dat soms maatschappelijk een taboe.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:49

Als puntje bij paaltje komt is er idd niet echt over te praten omdat je steeds stukloopt op t stukje "ik geloof".. daar valt geen feitelijke discussie op te bouwen. Dus ja wat dat betreft scheer ik idd gelovigen over 1 kam,is dan ook de kern van 'geloven' lijkt me :P . Wil niet zeggen dat ik dat persé negatief bedoel, vind niks interessanter dan theologische discussies, en heb geregeld heerlijke gesprekken met gelovigen, maar echt tot een conclusie zul je nooit kunnen komen over twistpunten, ivm de 'geloof' factor. Dat is gewoon niet feitelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:49

Vertel, ik zou ze graag horen.
Ik snap best dat er mensen zijn die er steun uit halen, maar kom nou.. Geloof heeft voor zoveel oorlogen en onenigheden gezorgd, hoe goed is het dan? En worden sommige mensen niet afhankelijk van een 'god"?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:52

Bizzybijtje schreef:
Ik snap best dat er mensen zijn die er steun uit halen, maar kom nou.. Geloof heeft voor zoveel oorlogen en onenigheden gezorgd, hoe goed is het dan? En worden sommige mensen niet afhankelijk van een 'god"?

Met liefde. Maar niet in dit topic, want daar gaat het hier gewoon niet over. Als je echt wilt weten waar ik het over heb, mag je me gerust pb'en :)

@kjoetie; ik denk dat je nog verbaasd zou staan als je met bepaalde gelovigen zou praten. Dus echt - generaliseren helpt aan geen enkele discussie iets.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:54

Ik geloof niet.
Ben zelfs eerder anti door de hypoctici/starheid enz enz bij veel zwaargelovigen.

Maar toch geef ik Blue-Eyes gelijk....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:54

Blue_Eyes schreef:
Bizzybijtje schreef:

Met liefde. Maar niet in dit topic, want daar gaat het hier gewoon niet over. Als je echt wilt weten waar ik het over heb, mag je me gerust pb'en :)

@kjoetie; ik denk dat je nog verbaasd zou staan als je met bepaalde gelovigen zou praten. Dus echt - generaliseren helpt aan geen enkele discussie iets.

Dat zouden gelovigen zelf dan ook mogen bedenken :D :D Ik laat graag het tegendeel bewijzen hoor maar dat is helaas nog nooit gebeurd :) maargoed, back ontopic dan maar :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:55

Er werd vanochtend een opmerking op de radio gemaakt (nav ex directeur EO die uitspraken had gedaan over pukkelpop) die hier ook weer van toepassing is.

God is minder veroordelend en ruimhartiger dan sommige mensen die hem volgen. Ik ben niet gelovig, maar ik denk zeker dat het waar is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:57

Die uitspraken heb ik ook gelezen inderdaad, ik heb het artikel ook van de site van het Nederlands Dagblad gehaald. Dat was helemaal een fraaie. Maar goed... Die uitspraak is wel mooi inderdaad, ik denk dat dat waar is. Sommige gelovigen (evenals overigens niet-gelovigen) willen zo graag oordelen en veroordelen. Misschien omdat dat hun wereld overzichtelijk houdt? God geeft echter aan dat Hij de enige is die mag oordelen. En ook dat Hij dat weleens anders zou kunnen doen dan wij voor mogelijk hadden gehouden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:58

Mijn eerdere post was een beetje onduidelijk, sorry.

Maar gezien het bestuur, vrijwilligers e.d. hiertegen in verzet zijn gekomen zegt toch zeker genoeg dat gelovigen niet allemaal bekrompen zijn in hun gedachten....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:16

kjoetie schreef:
daar valt geen feitelijke discussie op te bouwen.

Maar waarom zou je dat willen? Waarom alles rationaliseren en geen ruimte overlaten voor mensen die graag meer op basis van overtuigingen/emoties willen leven?? Waarom zou je iemands houvast neer willen halen met rationele argumenten? Zolang men niemand anders kwaad doet met geloven, gelooft men maar een eind weg :)

(man uit dit nieuwsbericht is uiteraard een voorbeeld van hoe-het-niet-moet)