Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:29

Ik verbaas me regelmatig over alle "wielrenners zijn gestoord"-topics die ik hier voorbij zie komen.op zich wel logisch natuurlijk, dit is een paardenforum en we kijken dus allemaal vanuit het zelfde perspectief. Toch begint het me nu nogal te storen - behalve dat ik paarden leuk vind fiets ik ook veel, gisteren weer 180 km. In die ene rit is me 3x de pas afgesneden door een domme bestuurder met een paardentrailer: rijd je 35-36 km/h op een fietspad langs een doorgaande weg, kijken ze braaf naar links en naar rechts om de weg op te draaien met de koppeling boven het fietspad! Ben blij dat ik hydraulische remmen heb anders had ik met fiets en al dor het zijdeurtje bij paard in de trailer gelegen. Het fietspad wordt gewoon niet voor uitgekeken en als je dan met je vinger op je voorhoofd wijst doen ze net of het jouw schuld is en je geen 35 mag fietsen. Dan was er nog de scheldkanonnade van de pennymeisjes waarvan het paard schrok: ja, mijn fiets is geel, en ik minderde vaart van in de 30 naar 12-13 km/h, en ja, ik had lang vantevoren al gebeld en was bewust in zicht vh paard gaan fietsen: als je paard niet verkeersmak is, blijf lekker thuis... Zo nog iets kleins met een kar en iemand waarvan de paarden in de wei schrokken. Mensen, de weg is openbaar, we zullen m met z'n allen moeten delen en veilig moeten houden. Ik praat geen testosteronfietsers goed, maar krijg de indruk dat veel paardenmensen de wereld alleen vanuit zichzelf en hun paard willen/kunnen bekijken. 
Geen mogelijkheid tot verantwoord verkeersmak maken dus doen we het maar op de openbare weg met mensen die geen idee hebben waarbij ze betrokken worden  lijkt bijv. heel normaal te zijn. iedereen die dan verkeerd handelt is schandalig want heeft geen idee van hoe een paard reageert etc...

Dat ik niet slinger op mijn fietsje als ik ingehaald word is mijn verantwoordelijkheid. Op het moment dat ik met een paard naar buiten gaat is dat paard mijn verantwoordelijkheid - de kans is dus heel groot dat als we een ongeluk krijgen ik fout ben.
Zou willen zeggen... Herken je verantwoordelijkheden en neem ze.

kjoetie

Re: Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:44

Grotendeels mee eens :j paard mag eigenlijk niet eens op t fietspad al is dat vaak t veiligste, daar mogen we ons als ruiters echt wel bewust van zijn. Het is aan ons om in te calculeren dat een paard soms onverwacht kan reageren. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik nooit problemen heb met andere weggebruikers, een enkele hork uitgezonderd (maar dat heb ik ook in de auto of op de scooter) behalve met wielrenners. Die blijven rustig 5 naast mekaar een weg blokkeren en worden boos als ze hun persoonlijke recordpoginkje moeten onderbreken omdat ze moeten remmen omdat iemand anders het waagt zich in hun pad te begeven. Het is ook deze groep weggebruikers die in mijn ervaringen en in mijn ogen buitensporig grof en agressief reageren wanneer er een confrontatie plaatsvindt. Dus tsja, hoewel ik het met je eens ben vwb de voorbeelden die je aanhaalt, begrijp ik de topics ook goed :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:59

Kijk, aan jou al wielrenner zou ik geen probleem hebben: je hebt keurig een bel en gebruikt die ook. De irritante peletons hier hebben dat dus niet en daar kan ik mij gigantisch aan storen, ook als ik zelf gewoon aan het fietsen ben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:33

HLPhoto schreef:
...maar krijg de indruk dat veel paardenmensen de wereld alleen vanuit zichzelf en hun paard willen/kunnen bekijken. 
Geen mogelijkheid tot verantwoord verkeersmak maken dus doen we het maar op de openbare weg met mensen die geen idee hebben waarbij ze betrokken worden  lijkt bijv. heel normaal te zijn. iedereen die dan verkeerd handelt is schandalig want heeft geen idee van hoe een paard reageert etc...

Je hebt gewoon gelijk.

Bedenk daarbij dat jíj nog deel uitmaakt van die ruiterij!; kun je nagaan hoe níet ruiters hier over denken :)*

De wetgever heeft in het verkeersreglement de fietsers/voetgangers tegen de ruiter in bescherming genomen omdat deze laatste als de sterkere partij is geïdentificeerd en dáárom niet op fiets-/voetpad MAG.
De ruiterij denkt daar vol-ko-men onterecht in overgrote meerderheid anders over; die vindt het zelfs hun recht om middenop de weg autos tot achter hen blijven te dwingen 8)7
Deze anarchie door de ruiterij wordt als een steeds groter probleem ervaren.
Nogmaals; wat jij schrijft, denken niet-ruiters nog een knap stuk sterker.
Dat lost zich vanzelf op:

Afbeelding

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:45

Als ze allemaal zoals jou zouden zijn dat heeft waarschijnlijk geen enkele normaal denkende paardeneigenaar een probleem met wielrenners.

Tegendeel is helaas meestal waar, mijn paard schrikt totaal niet van wielrenners, ik ga altijd braaf aan de kant, als ik ze gezien/gehoord heb.
Maar hoe vaak er niet een wielrenner ineens opduikt achter je, zonder dus de bel te gebruiken of je rakelings langs je gaat, terwijl ik dan al in het gras ga lopen.
Dat soort typetjes verpesten het voor de anderen.
Is overigens niet alleen ruiters die hier last van hebben, maar ook auto's , wandelaars enz..
De meeste wielrenners vertikken het gewoon om uit formatie te gaan en dus aan de kant te gaan.
Valt wel op dat het vooral de grotere groepen zijn die het asociaalst rijden.

Overigens vind ik het zowiezo al vreemd geregeld waar paarden moeten lopen, officieel gezien mag je niet op het fietspad, een tijd geleden ging ik de proef op de som nemen, ben op een 60 weg(tussen twee dorpjes in) gaan stappen, goed aan de kant ook weer, ben alleen snel weer naar het fietspad gegaan, werd door meerdere automobilisten als idioot verklaard, althans..dat wilden ze met hun lichten en vinger naar hoofdaanwijzingen duidelijk maken denk ik ;)
Het lijkt mij wijs dat er eens meer aandacht aan besteed zou worden wat de rechten en plichten van ruiters zijn, en dit ook duidelijk ventileren naar andere weggebruikers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:52

_Inge schreef:
Als ze allemaal zoals jou zouden zijn dat heeft waarschijnlijk geen enkele normaal denkende paardeneigenaar een probleem met wielrenners.

Je mist de boodschap totáál :)*

Citaat:
Het lijkt mij wijs dat er eens meer aandacht aan besteed zou worden wat de rechten en plichten van ruiters zijn, en dit ook duidelijk ventileren naar andere weggebruikers.

Het staat in de theorie van het rijbewijs wat zíj hebben.
De ruiterij verkeerd in gelukzalige onwetendheid daarover.

Opvallend dat de reacties weer totáál omgekeerd zijn. Exact wat de OT aangeeft.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:00

Amen voor TS en Huertecilla _/-\o_
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Hoef ik er zelf geen topic meer over te openen!

Het merendeel van de ruiters zijn imo onverantwoordelijk bezig, omdat ze zelf vaak geen flauw benul hebben van het gevaar dat ze creëeren.
Praktijk-voorbeeldje: persoon staat met paard a/d te grazen naast de weg (aan halstertje). Paard staat tussen de weg en de persoon in. Ik kom langs met mijn scooter (en mijn paardenkennis), ga ervanuit dat iemand die dit gedrag vertoont wel een bomproof paard heeft.
Helaas, dit was niet het geval. Paard schrok van mijn scooter en sprong van de weg af, bijna boven op de persoon die vervolgens moeite had om het paard in toom te houden aan het halstertouwtje.

Tja, en dan krijg ik iets naar mijn hoofd. Wie is er hier nu verkeerd bezig?

Ik vind het echt ontzettend jammer dat de grote groep onverantwoordelijke ruiters het algemene beeld in de maatschappij verpesten.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 18:47

@ kjoetie / mayniac_val: klopt, sommige pelotons met hobbyfietsers stellen zich erg storend op (komt volgens mij veel minder voor bij professionele rijders).

had een tijdje terug een groepje dat me er niet voorbij wilde laten (heb een gestroomlijnde ligfiets, vooral bergaf met wind tegen kan ik meestal nog wel een tandje harder dan een gewone wielrenner). ze zijn in de regel met een "fiets eens door prutsers!" prima op het juiste zieltje te trappen :+

wat ik overigens serieus vreemd vind is dat je als ruiter niet op het fietspad mag... nooit geweten. mits er een berm is en er een verantwoordelijke ruiter op zit is het fietspad volgens mij echt de veiligste plek voor zowel het paard als de rest van het verkeer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:00

De weg is openbaar, is dus voor iedereen. Ben ik het heeeeelemaal mee eens. Wat ik echter een totaal kromme beredenatie vindt, is dat mensen met een niet geheel verkeersmak paard de weg niet op mogen. Eeeeehmmm?? En waar gaan we de paarden verkeersmak maken dan? In de bak? Zullen we dan ook alle fietsen die niet aan de verkeersregels voldoen (bel, verlichting) maar meteen van de weg halen? Is het probleem namelijk opgelost. Ik heb een gloeiende schurfthekel aan voorbijzoevende pelotons wielrenners op volle snelheid, niet alleen te paard, maar ook als ik zelf fiets/wandel/ vul maar in. Met de snelheden die men daarin haalt, lijkt het me heel erg sterk dat je nog instaat bent te anticiperen op de rest van het verkeer. En daarmee doel ik ook op kleine plotseling overstekende kinderen (ook maar van de weg halen dan) of electrische wagens voor gehandicapten ed. (zelfde vraag?)

Zodra de Rabobank shirtjes aangaan of de Tour de France begint, voelt menig wielrijder zich weet ikveelwie maar zeker in staat alle wereldrecords aan flarden te rijden en weeeee weeeeeeee wie zich in zijn lijn van rijden begeeft. Als iemand even roept, belt oid dan kan er van beide kanten anticipatie volgen, en zal er veel minder irritatie zijn.

En als je met je paard op de eerste de beste 60 of 80 km weg gaat rijden, dan denk ik dat je niet echt de verkeersveiligheid bevorderd ook al is het wettelijk verplicht. IK doe het in elk geval niet, wil mijn paard graag nog wat langer heel houden namelijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:12

Het verkeers regelement geeft aan dat een fietser eeen rijwielder is, dus langzaam verkeer.
Net zoal een voetganger.
Een paard met ruiter, aangespannen of aan de hand valt onder snelverkeer.
Dus het paard heeft voorrang op een fietser.
Maar zelf ik ervaar regelmatig dat mijn patrol opzij moet voor een peleton rijwielders in de bekende reclame shirtjes.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:32

Tja, denk dat je aan beide kanten van het hek prutsers en hufters hebt eerlijk gezegd
Snap heus wel dat iemand niet echt blij gaat zijn met een dribbelend vervelend paard op een fietspad die probeert je spaken uit je wiel te trappen, maar het blijft een dier, verkeermak of niet, het is geen machine en idd, kan dus geheel verkeersmak reageren op een situatie, en dan bewegen in de richting waar je hem niet hebben wil. Dat is inherent aan het product paard! Ik vind soms wel dat mensen kost wat kost hun gelijk willen halen op de weg. We mogen hier 80, dus rijden we ook 80, ongeacht wat er misschien gebeurt op die weg. En wat als je paard idd nog niet helemaal verkeersmak is, verdient het dan de doodstraf omdat het op zij springt op het moment dat de automobilist er voor bij wil ? Of moet die persoon dan wellicht toch gewoon even op zijn rem trappen? Hoe erg is dat dan, om heel even te moeten wachten tot de situatie veilig is?
Mijn dochtertje is verstandelijk gehandicapt, ook zij is een onberekenbare factor op de weg. Kan plotseling opzij springen, of weg rennen. Mijn man heeft al eens een mountain biker van zijn fiets getrokken die met enorme snelheid luid bellend van een heuvel in het bos af kwam, waaronder mijn dochter stond te turen naar een lieveheersbeestje. Zij gaan er dan vanuit dat zo'n kind gewoon aan de kant gaat.......... In onze bossen delen mountain bikers en paarden de ruiterpaden. Smal pad naar beneden, de mountainbikers zoefen langs met gierende remmen zonder waarschuwing, en jij probeert uit alle macht je paard onder controle te houden zodat hij niet naar beneden sprint en zijn benen breekt. (Vervolgens heeft diezelfde mountainbiker natuurlijk wel een probleem als jij met je paard van 175 en een boeg als een mac truck de volgende heuvel omhoog komt en hij halverwege zwoegend af moet stappen :D)
Het zal hier en daar idd wel wringen, de verschillende belangen, maar veiligheid voor alles.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:37

Helemaal eens met de openingspost en totaal niets aan toe te voegen, op 1 puntje na:

Citaat:
als je paard niet verkeersmak is, blijf lekker thuis

Ik heb er dus 1 gehad die niet verkeersmak was en er is maar 1 manier om ze verkeersmak te krijgen: het verkeer in ;) Daarentegen stoorde ik mij nooit aan fietsers/wielrenners, maar wel aan mensen die MIJ de huid vol scholden als paardlief eens een sprong opzij maakte.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:39

anshrop schreef:
Tja, denk dat je aan beide kanten van het hek prutsers en hufters hebt eerlijk gezegd
Snap heus wel dat iemand niet echt blij gaat zijn met een dribbelend vervelend paard op een fietspad die probeert je spaken uit je wiel te trappen, maar het blijft een dier, verkeermak of niet, het is geen machine en idd, kan dus geheel verkeersmak reageren op een situatie, en dan bewegen in de richting waar je hem niet hebben wil. Dat is inherent aan het product paard! Ik vind soms wel dat mensen kost wat kost hun gelijk willen halen op de weg. We mogen hier 80, dus rijden we ook 80, ongeacht wat er misschien gebeurt op die weg. En wat als je paard idd nog niet helemaal verkeersmak is, verdient het dan de doodstraf omdat het op zij springt op het moment dat de automobilist er voor bij wil ? Of moet die persoon dan wellicht toch gewoon even op zijn rem trappen? Hoe erg is dat dan, om heel even te moeten wachten tot de situatie veilig is?
Mijn dochtertje is verstandelijk gehandicapt, ook zij is een onberekenbare factor op de weg. Kan plotseling opzij springen, of weg rennen. Mijn man heeft al eens een mountain biker van zijn fiets getrokken die met enorme snelheid luid bellend van een heuvel in het bos af kwam, waaronder mijn dochter stond te turen naar een lieveheersbeestje. Zij gaan er dan vanuit dat zo'n kind gewoon aan de kant gaat.......... In onze bossen delen mountain bikers en paarden de ruiterpaden. Smal pad naar beneden, de mountainbikers zoefen langs met gierende remmen zonder waarschuwing, en jij probeert uit alle macht je paard onder controle te houden zodat hij niet naar beneden sprint en zijn benen breekt. (Vervolgens heeft diezelfde mountainbiker natuurlijk wel een probleem als jij met je paard van 175 en een boeg als een mac truck de volgende heuvel omhoog komt en hij halverwege zwoegend af moet stappen :D)
Het zal hier en daar idd wel wringen, de verschillende belangen, maar veiligheid voor alles.

Mooi verwoord :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:48

Tja..de weg is van ons alle en we hebben ons daar allemaal verandwoordelijk te gedragen. Ik met mijn paard een beetje aan de kant en de wielrenner er met een voldoende ruime bocht omheen.

Niet joelend en schreeuwend rakeling langs of tussen twee paarden door aan komen. Je hoort die wielrenners relatief laat en je zal een ruiter de tijd moeten geven om aan de kant te gaan.

Ik ga er dan vanuit dat je met je paard niet op het fietspad rijdt....maar gewoon langs de autoweg...(iets wat ik idioot vind overigens...een paard op een fietspad is veel veiliger...maar goed daar gaat het niet over.)

Ik heb erg vaak meegemaakt dat wielrenners zich erg onverantwoord gedragen. Natuurlijk een stukje onwetend heid. Maar als wij langs de kant rijden en ze komen met een groepje er aan en twee weten zich toch nog tussen twee paarden door te wurmen(we hoorde ze laat, toen ze met schreeuwen begonnen was er al een tussen de paarden door)....ja...ik weet niet hoor...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:57

Op mijn paard heb ik er gelukkig weinig last van gehad tot nu toe, hoop het ook zo te houden. Behalve af en toe een halve hartaanval omdat ze geruisloos inhalen, maar daar had mijn paard gelukkig minder last van.

Toch zou ik de fietsers niet vrijpleiten. Heb vandaag gezien hoe ontzettend asociaal en debiel ze kunnen doen. Lezen kunnen ze niet en zijn sommigen echt levensmoe.
Dit had overigens niets met paarden te maken, maar als ze al denken dat ze sterker/sneller zijn dan een auto of vrachtwagen dan twijfel ik toch sterk aan hun herseninhoud..

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:59

intressant onderwerp!! van fietsers heb ik zelf nooit zoveel last, ik rij op de weg, en als er een fietspad is, dan licht er hier altijd een goeie berm naast. als de bermen te zacht zijn, rij ik niet buiten.
ik heb hier meer last van te hard rijdende auto's, die je echt voorbij skeuren! als ik merk dat ze hard aan komen rijden, ga ik even op het midden van de weg rijden, tot ik hem in snelheid hoor afnemen, en dan vriendelijk zwaaien! :)
zelf als fietser rem ik wat af, en ga in het zicht van het paard fietsen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:34

Ik ben het hier bijna overal mee eens, behalve hiermee:
Breghje schreef:
De weg is openbaar, is dus voor iedereen. Ben ik het heeeeelemaal mee eens. Wat ik echter een totaal kromme beredenatie vindt, is dat mensen met een niet geheel verkeersmak paard de weg niet op mogen. Eeeeehmmm?? En waar gaan we de paarden verkeersmak maken dan? In de bak? Zullen we dan ook alle fietsen die niet aan de verkeersregels voldoen (bel, verlichting) maar meteen van de weg halen? Is het probleem namelijk opgelost. Ik heb een gloeiende schurfthekel aan voorbijzoevende pelotons wielrenners op volle snelheid, niet alleen te paard, maar ook als ik zelf fiets/wandel/ vul maar in. Met de snelheden die men daarin haalt, lijkt het me heel erg sterk dat je nog instaat bent te anticiperen op de rest van het verkeer. En daarmee doel ik ook op kleine plotseling overstekende kinderen (ook maar van de weg halen dan) of electrische wagens voor gehandicapten ed. (zelfde vraag?)
Verkeersmak maken doe je mijns inziens op een plek waar je het grootste gedeelte van de omstandigheden kan controleren, bij voorkeur met hulp van bekenden die met auto, motorfiets, tractor enz. voorbij kunnen komen. Ik zit als fietser - ondanks wat meer paardenkennis dan de gemiddelde Nederlander - niet te wachten op een hoef in m'n smoel, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die daar ook niet komt. Als je geen mogelijkheid hebt om je paard op een veilige manier verkeersmak te maken, dan zou ik idd zegen blijf uit het verkeer... Van mij wordt namelijk ook gewoon verwacht dat ik kan remmen als jouw paard plotseling dwars op de weg staat. Aan het feit dat ik net onderweg was naar de fietsenmaker hebben we dan allebei geen boodschap dacht ik zo. Wat betreft verlichting en bel: ja, van mij mag iedere fietser met een fiets die niet in orde is fiks op de bon. Reden voor dit topic is meer dat we allemaal onze verantwoordelijkheden moeten nemen, op de fiets te voet en op het paard. heb hier al eens wat over gezegd op een wielerforum, maar ook hier is het heel hard nodig...
Wat betreft de snelheid/remweg: mijn remweg is vergelijkbaar met die van een auto met dezelfde snelheid, gisteren bij een kruising waar ik dus hard moest remmen voor een trailer begon ik net voor de kruising met remmen en stond ik ruim op tijd stil, da's een meter of 7 geweest.
Wat betreft voorrang: als je haaietanden op je weg hebt moet je stoppen voor alles behalve voetgangers.

Breghje schreef:
Zodra de Rabobank shirtjes aangaan of de Tour de France begint, voelt menig wielrijder zich weet ikveelwie maar zeker in staat alle wereldrecords aan flarden te rijden en weeeee weeeeeeee wie zich in zijn lijn van rijden begeeft. Als iemand even roept, belt oid dan kan er van beide kanten anticipatie volgen, en zal er veel minder irritatie zijn. En als je met je paard op de eerste de beste 60 of 80 km weg gaat rijden, dan denk ik dat je niet echt de verkeersveiligheid bevorderd ook al is het wettelijk verplicht. IK doe het in elk geval niet, wil mijn paard graag nog wat langer heel houden namelijk.
Ik zeg ook niet dat je de weg op moet met Breghje, vindt dat zelfs belachelijk. Denk wel dat goed om je heen blijven kijken omdat je het risico kent meer dan een goed idee is. Hetzelfde die ik op 80 km-wegen zonder fietspad: heb gelukkig een spiegeltje op de fiets waardoor ik alleen ff omlaag hoef te kijken, en denk echt dat anticiperen op wat er om je heen gebeurt de beste oplossing is.
We hebben het nl. in al deze dingen over stille fietsers.. Werd gisteren namelijk ook ingehaald door een Prius die elektrisch reed en toch zeker 70 km/h. Had m op tijd gezien, bestuurder gedroeg zich voorbeeldig en haalde me heel ruim in, maar je hoort ze echt niet. Is de elektrische auto de volgende zondebok van de ruiter, of - komt ie weer - gaan we ook allemaal zelf nadenken? ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:40

Ps: wat betreft asociale fietsers: die zijn er idd ook genoeg, wordt vaak testosteronfietser of -renner genoemd. Asociale landgenoten hebben we al lang en zullen we nog lang hebben, merk echter dat er nogal makkelijk met de eigen verantwoordelijkheid wordt omgesprongen in paardenland en we dan alle sportfietsers maar meteen op 1 hoop gooienk dat was m'n punt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:03

HLPhoto schreef:
Ik ben het hier bijna overal mee eens, behalve hiermee:
Breghje schreef:
Verkeersmak maken doe je mijns inziens op een plek waar je het grootste gedeelte van de omstandigheden kan controleren, bij voorkeur met hulp van bekenden die met auto, motorfiets, tractor enz. voorbij kunnen komen. Ik zit als fietser - ondanks wat meer paardenkennis dan de gemiddelde Nederlander - niet te wachten op een hoef in m'n smoel, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die daar ook niet komt. Als je geen mogelijkheid hebt om je paard op een veilige manier verkeersmak te maken, dan zou ik idd zegen blijf uit het verkeer... Van mij wordt namelijk ook gewoon verwacht dat ik kan remmen als jouw paard plotseling dwars op de weg staat. Aan het feit dat ik net onderweg was naar de fietsenmaker hebben we dan allebei geen boodschap dacht ik zo. Wat betreft verlichting en bel: ja, van mij mag iedere fietser met een fiets die niet in orde is fiks op de bon. Reden voor dit topic is meer dat we allemaal onze verantwoordelijkheden moeten nemen, op de fiets te voet en op het paard. heb hier al eens wat over gezegd op een wielerforum, maar ook hier is het heel hard nodig...
Wat betreft de snelheid/remweg: mijn remweg is vergelijkbaar met die van een auto met dezelfde snelheid, gisteren bij een kruising waar ik dus hard moest remmen voor een trailer begon ik net voor de kruising met remmen en stond ik ruim op tijd stil, da's een meter of 7 geweest.
Wat betreft voorrang: als je haaietanden op je weg hebt moet je stoppen voor alles behalve voetgangers.

Breghje schreef:
Zodra de Rabobank shirtjes aangaan of de Tour de France begint, voelt menig wielrijder zich weet ikveelwie maar zeker in staat alle wereldrecords aan flarden te rijden en weeeee weeeeeeee wie zich in zijn lijn van rijden begeeft. Als iemand even roept, belt oid dan kan er van beide kanten anticipatie volgen, en zal er veel minder irritatie zijn. En als je met je paard op de eerste de beste 60 of 80 km weg gaat rijden, dan denk ik dat je niet echt de verkeersveiligheid bevorderd ook al is het wettelijk verplicht. IK doe het in elk geval niet, wil mijn paard graag nog wat langer heel houden namelijk.
Ik zeg ook niet dat je de weg op moet met Breghje, vindt dat zelfs belachelijk. Denk wel dat goed om je heen blijven kijken omdat je het risico kent meer dan een goed idee is. Hetzelfde die ik op 80 km-wegen zonder fietspad: heb gelukkig een spiegeltje op de fiets waardoor ik alleen ff omlaag hoef te kijken, en denk echt dat anticiperen op wat er om je heen gebeurt de beste oplossing is.
We hebben het nl. in al deze dingen over stille fietsers.. Werd gisteren namelijk ook ingehaald door een Prius die elektrisch reed en toch zeker 70 km/h. Had m op tijd gezien, bestuurder gedroeg zich voorbeeldig en haalde me heel ruim in, maar je hoort ze echt niet. Is de elektrische auto de volgende zondebok van de ruiter, of - komt ie weer - gaan we ook allemaal zelf nadenken? ;)

Als jou snelheid te vergelijken is met die van een auto, dan hoor je imho dus Niet op het fietspad thuis, zeker niet als je remweg daarmee te vergelijken valt, want dan kan je echt never nooit dat kleine kind dat ineens oversteekt ontwijken, of dat omaatje dat de weg op komt. Ik zoek geen zondebok, ik heb zelf namelijk de beschikking over een zo goed als bomproof paard dat dus echt dat achterbeentje een keer heeft uitgestoken naar een wielrijder omdat die het verrotte om opzij te gaan waar ie echt volop plek had, vanuit het niets aan kwam zoeven en haar raakte met inhalen. En dát accepteerd ze niet wat ik me heeeeel erg goed kan indenken. Een hond die je ineens aanraakt kan ook reageren, dus ook een paard/kat/etc.

Over verkeersmak maken, tuurlijk heeft iedereen thuis en onder gecontroleerde omstandigheden de beschikking over een vrachtwagen combinatie, tractor ed wanneer het hem of haar uitkomt. :j Een schriktraining kan je in de bak doen, en er kan veel onder gecontroleerde omstandigheden, maar écht verkeersmak maken kan alleen... in het verkeer door kilometers te maken en het zijn juist de ongecontroleerde omstandigheden waarin een echt verkeersmak paard zich onderscheid. En dan ben ik persoonlijk vet voorstander van in combi met reeds verkeersmakke paarden het verkeer in zodat het voor iedereen zo veilig mogelijk is, maar ook ik zitten niet te wachten op een idiote fietser die zowat in de kont van mijn paard gaat zitten omdat ie zo nodig de Tour moet winnen. Het is idd mijn verantwoordelijkheid dat die hoef niet in je smoel komt, het is de verantwoordelijkheid van de fietser te zorgen dat dat paard hem Ziet, Hoort aankomen en niet ineens vanuit het niets rakelings passeert waardoor het paard op het idee komt óm die hoef in die smoel te laten landen, idd, iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen dan komen we een heel end :j .

Wat mij dus persoonlijk hier in de buurt heeel erg opvalt, is dat de wielrijders "testosteronrijders"(heeeerlijk woord, dat houd ik erin!!) zijn, maar dat de mountainbikers een stuk relaxter zijn. Die roepen even als ze per kudde komen aanrijden, rijden geen idiote snelheden op het fietspad en passeren ruim. Juist door éven tevoren te roepen kan je je paard laten kijken waardoor ze niet/ minder zullen schrikken, en geef je elkaar de gelegenheid om ruimte te geven. En dan is het een stuk fijner voor alle weggebruikers, want hoe dan ook zullen we het met zijn allen moeten doen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 07:05

Mijn snelheid is meestal niet te vergelijken met die van een auto, maar de remweg wel met die van een auto met dezelfde snelheid. 36-37 km/h is voor mij nu prima haalbaar, in de bebouwde kom kan ik mits windstil en op glad wegdek in principe +/- 40 of - als ik zorg dat ik min of meer in de slipstream van een scooter zit - tegen de 50 km/h. Kan ik idd in de slipstream van een scooter, dan wordt het des te leuker en wijk ik dus al snel uit naar het wegdek ipv het fietspad. Dat met de wetenschap dat ik de meeste scooters er prima uit kan remmen + de "windbuil" erachter wat breder is dan de scooterrijder zelf, om m'n veiligheid te waarborgen.
Op een fietspad buiten de bebouwde kom rijden scooters ook 50 (of harder als ze opgevoerd zijn), een omaatje of kind dat daar de weg op komt loopt dus geen nieuw risico doordat ik daar fiets.

Wat betreft gecontroleerde omstandigheden om een paard verkeersmak te maken: het heeft me nog verbaasd in hoeverre je een verkeerstraining met wat hulp van mensen in de omgeving uit kan voeren. Het lastigst na te bootsen is een peloton fietsers, omdat je dan inderdaad een hele hoop mensen nodig hebt :)

Wat betreft het verschil tussen mountainbikers en wielrenners - dat zit 'm denk ik in twee dingen. De topsnelheid van een mountainbiker ligt veel lager dan die van een wielrenner omdat z'n rolweerstand veel groter is, de meesten halen 30 km/h constant niet. Toen ik in topconditie was (jaartje of 6 geleden denk ik?) fietste ik vaker in een klein groepje vrij lange ritten, ook weleens in de Ardennen e.d. en dan op een wielrenfiets. Gemiddelde snelheden die we toen op vlak wegdek haalden waren toch wel 40-41 km/h, pieken boven de 50 en bergaf moet je echt inhouden om niet ver over de 70 te gaan.
Het snelheidsverschil is dus altijd groter, daarnaast merk ik (merkte ik toen eigenlijk) dat de meeste hobbywielrenners moeite hebben met sprinten en klimmen. Ik + vast fietsmaatje flikten het weleens vaker om tijdens de tocht aangesloten renners binnen een paar kilometer weg te rijden door een paar keer even kort voluit te gaan of een bergje in hoog tempo te pakken.
Veel fietsers trainen op een hoge gemiddelde snelheid en slagen daar ook prima in omdat we zo'n mooi vlak landje hebben. Ga je vaak de Ardennen in (wat veel mountainbikers vaak ook doen), dan kom je veel gevarieerdere routes tegen.
Gevolg is dus dat de meesten een rothekel hebben aan moeten afremmen omdat jij met paard/fiets/auto/whatever even "in de weg zit", helaas zijn de ergsten ook te beroerd om gewoon een bel op hun fiets te monteren :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:39

Het enige wat ik uit dit topic haal is dat mensen gewoon eens wat meer rekening met elkaar moeten houden.Op sommige momenten is tolerantie ver te zoeken...het "IK" en "MIJN RECHT" staan bovenaan het lijstje van de gemiddelde Remy :o

Deze categorie mensen vind je in elke laag van de bevolking wordt steeds groter,lastig als je in een klein land leeft waar het steeds drukker wordt.

Heb in de loop van de jaren ook al menige aanvaring/opmerking naar mijn hoofd geslingert gekregen simpelweg omdat ik ergens met mijn pony liep waarvan een ander vond dat ik daar niet thuishoorde.Liep ik in de weg,reed ik asociaal...nee,zee van ruimte en keurig in stap op een plek waar ik niemand in de weg reed.
Het altijd gezellige "Sodemieter op met die #$@-pony's" omdat (in dit geval) een wielrenner al een paar x had moeten slalommen om langzaam verkeer op het fietspad en nu ook nog langs onze pony's moest (reden in de berm in stap).Gefrustreerd tiepje,hij had alle ruimte om ons te passeren.Heb het maar als een soort van "bel"geaccepteerd...persoonlijk vond ik dat deze wielrenner onverantwoord bezig was.Hij fietste immers op volle snelheid door een druk park.Hmja leven en laten leven he...

Of door een hond worden lastig gevallen die ergens uit het niets uit de bosjes komt aangestormd en al blaffend en rondjes rennend om de pony's tekeer gaat.Baasje kwam later op de fiets aanscheuren en brult naar ons dat we "moeten optiefen met die $#&-pony's" er is al zo weinig gelegenheid om de honden los te mogen laten lopen. Voor de duidelijkheid,we waren in stap...in de berm en gesprek met elkaar.Haar hond viel ons lastig (waar we overigens verder geen problemen mee hadden,pony's hebben het nergens over) en vervolgens krijg je dit over je heen.

Heb toen maar gezegt dat er honden op meer plekken los zouden mogen lopen als men ze zou opvoeden en baasje zorgt dan niemand last heeft van de hond :o

Nou ja...leven en laten leven.Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die gewoon rekening houden met elkaar.Netjes op elkaar wachten of elkaar gelegenheid geven om te passeren.

Rotte appels kom je overal tegen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:28

HLPhoto schreef:
Wat betreft gecontroleerde omstandigheden om een paard verkeersmak te maken: het heeft me nog verbaasd in hoeverre je een verkeerstraining met wat hulp van mensen in de omgeving uit kan voeren. Het lastigst na te bootsen is een peloton fietsers, omdat je dan inderdaad een hele hoop mensen nodig hebt :)

Ik denk dat je toch net wat te weinig verstand hebt van paarden om te begrijpen dat dit echt niet werkt.
Het zijn ALLE ostandigheden langs de weg die eng kunnen zijn. bv de witte paaltjes langs de weg of zebrastrepen.
Ook de politie maakt NA basistraining de paarden zadelmak langs de weg....het is de enige manier..

Het enige wat jij als wielrenner hoeft te doen is ruim om paarden heen rijden, je snelheid matigen en met een belletje op je fiets even laten weten dat je eraan komt....de rest letten wij wel op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:14

HLPhoto schreef:
Mijn snelheid is meestal niet te vergelijken met die van een auto, maar de remweg wel met die van een auto met dezelfde snelheid. 36-37 km/h is voor mij nu prima haalbaar, in de bebouwde kom kan ik mits windstil en op glad wegdek in principe +/- 40 of - als ik zorg dat ik min of meer in de slipstream van een scooter zit - tegen de 50 km/h. Kan ik idd in de slipstream van een scooter, dan wordt het des te leuker en wijk ik dus al snel uit naar het wegdek ipv het fietspad. Dat met de wetenschap dat ik de meeste scooters er prima uit kan remmen + de "windbuil" erachter wat breder is dan de scooterrijder zelf, om m'n veiligheid te waarborgen.
Op een fietspad buiten de bebouwde kom rijden scooters ook 50 (of harder als ze opgevoerd zijn), een omaatje of kind dat daar de weg op komt loopt dus geen nieuw risico doordat ik daar fiets.

Ik denk dat als je dat soort snelheden wil gaan halen in de bebouwde kom, je gewoon standaard op de weg moet rijden. De omaatjes en voorál de kinderen lopen daar namelijk het meeste rond, in die bebouwde kom. ;)

HLPhoto schreef:

Zie de post van NatasjavE, daar heb ik niets meer aan toe te voegen. Ik weet niet of je zelf paardrijd en er zelf verkeersmak hebt gemaakt, maar deze vlieger gaat echt láng niet altijd op. En je zal hóe dan ook toch echt een keer die weg op moeten, alleen met je paard... En dan is alles nieuw en eng voor dat paard omdat het alleen is.

HLPhoto schreef:
Wat betreft het verschil tussen mountainbikers en wielrenners - dat zit 'm denk ik in twee dingen. De topsnelheid van een mountainbiker ligt veel lager dan die van een wielrenner omdat z'n rolweerstand veel groter is, de meesten halen 30 km/h constant niet. Toen ik in topconditie was (jaartje of 6 geleden denk ik?) fietste ik vaker in een klein groepje vrij lange ritten, ook weleens in de Ardennen e.d. en dan op een wielrenfiets. Gemiddelde snelheden die we toen op vlak wegdek haalden waren toch wel 40-41 km/h, pieken boven de 50 en bergaf moet je echt inhouden om niet ver over de 70 te gaan.
Het snelheidsverschil is dus altijd groter, daarnaast merk ik (merkte ik toen eigenlijk) dat de meeste hobbywielrenners moeite hebben met sprinten en klimmen. Ik + vast fietsmaatje flikten het weleens vaker om tijdens de tocht aangesloten renners binnen een paar kilometer weg te rijden door een paar keer even kort voluit te gaan of een bergje in hoog tempo te pakken.
Veel fietsers trainen op een hoge gemiddelde snelheid en slagen daar ook prima in omdat we zo'n mooi vlak landje hebben. Ga je vaak de Ardennen in (wat veel mountainbikers vaak ook doen), dan kom je veel gevarieerdere routes tegen.
Gevolg is dus dat de meesten een rothekel hebben aan moeten afremmen omdat jij met paard/fiets/auto/whatever even "in de weg zit", helaas zijn de ergsten ook te beroerd om gewoon een bel op hun fiets te monteren :=

Het gaat mij vooral om het verschil in mentaliteit. Zij roepen, wielrijders alleen als ze alleen zijn. Mountainbikers nemen de tijd om af te remmen, wielrijders niet. En vergeet niet, als wij te paard in volle rengalop op een peloton wielrijders af zouden stormen zouden de reacties ook niet mals zijn, misschien dat ze daar eens aan zouden kunnen denken als ze zelf in de kudde aan komen denderen.

Ik persoonlijk heb té veel negatieve ervaringen met wielrijders gehad in alle jaren dat ik paardrijd, dus helaas zullen alleen positieve ervaringen die kunnen wissen. En ik wacht daar nog steeds op......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:27

In mijn post zeg ik dat na basis training de politie de paarden zadelmak maakt langs de weg...dat moet natuurlijk zijn verkeersmak.... Zadelmak doen ze uiteraard net als iedereen gewoon in de bak. sorry vergissing/vertyping...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:33

Breghje schreef:
Het gaat mij vooral om het verschil in mentaliteit. Zij roepen, wielrijders alleen als ze alleen zijn. Mountainbikers nemen de tijd om af te remmen, wielrijders niet. En vergeet niet, als wij te paard in volle rengalop op een peloton wielrijders af zouden stormen zouden de reacties ook niet mals zijn, misschien dat ze daar eens aan zouden kunnen denken als ze zelf in de kudde aan komen denderen.

Ik persoonlijk heb té veel negatieve ervaringen met wielrijders gehad in alle jaren dat ik paardrijd, dus helaas zullen alleen positieve ervaringen die kunnen wissen. En ik wacht daar nog steeds op......

Hier sluit ik me graag bij aan....
Iedereen moet de snelheid en gedrag aanpassen als de omstandigheden er om vragen.. Als wij in het bos rijden en we galoperen of draven ergens en we komen voetgangers tegen dan gaan wij stappen(ook al is het op het ruiterpad) de kans op ongelukken maar ook ongemak is te groot. Het is echt niet aardig om in volle galop door een modderpoel mensen te passeren....