Vegetariër zijn nutteloos?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:20

Ondanks dat er talrijke topics zijn gestart over vegetariërs, ben ik dit onderwerp nooit echt tegengekomen.

Sinds mijn 18e ben ik vegetariër. In mijn achterhoofd wilde ik altijd veganist zijn, omdat het me geweldig leek om niets met dieren(leed) te maken te hebben. Ik weet overigens heel goed hoe het er aan toe gaat in de veehouderijwereld, omdat ik zelf een opleiding dierhouderij heb gevolgd.

Maar wat ik me dus steeds meer besef.. Vleeskoeien hebben het over het algemeen veel beter dan melkkoeien. Ze dartelen doorgaans lekker in de weide, en ze mogen hun kalfjes bij zich houden die vrolijk door het weiland rennen. Melkkoeien krijgen een kalfje dat de eerste melk mag drinken (hiermee begint juist de band tussen moeder en kind) maar dat wordt vervolgens gauw apart gezet in kleine hokken samen met meer kalveren. De stiertjes worden als ze groot genoeg zijn naar de markt (vaak uiteindelijk slager) gebracht, en de goede koeien gaan hun leven verder als melkkoe. De koeien hebben veel stress van het missen van hun kalf, en andersom idem dito. Het wordt minder in de loop der tijd (maar voor een koe zal 2 dagen rouwen om je kalf wel gelijk staan als 2 maanden voor een mens? En dat moedergevoel blijft natuurlijk). Half Nederland zou op zijn kop staan als jonge huisdieren of paardenveulens meteen bij hun moeder weg zouden worden gehaald..

Ik eet nou dus geen vlees, en vrijwel geen melkproducten (eieren van de verwende kippen van m'n vader). Dit omdat ik mezelf enorm naïef voel als ik geen vlees eet maar wel melk drink. Het heeft gewoon geen nut. Want de melkkoeien worden ook gewoon geslacht als ze niet genoeg melk geven, en nav deze harde feiten zou ik nog eerder een biefstukje wegkanen van een vleeskoe die een veel beter leven heeft gehad dan een glas melk van een melkkoe met al het kalverleed!

Ik eet nu al tijden veganistisch, niet helemaal voor de volle 100%, omdat ik nog enigzins in de 'overgangsfase' zit. :P Het is heel moeilijk om tostie's op te geven. O:) Ik mag nu van mezelf alleen nog een tostie eten als ik bij m'n ouders ben (zit op kamers). 'Gelukkig' ben ik enigzins allergisch voor dierlijke producten in combi met koolhydraten (dus pasta waar ei door zit kan ik al niet eten, en ik mag alleen Biogarde kaas eten op brood) wat het allemaal wel een stukje makkelijker maakt.

Ik denk er nu aan om gewoon zo min mogelijk te eten dat van dieren afkomstig is, maar niet heel extreem. Dus als ik uitgenodigd wordt door iemand dat ik wel een ijsje eet oid. Ik vind het niet leuk tegenover anderen om ze zoveel beperkingen op te leggen, vegetariër zijn is voor anderen soms al lastig genoeg. ;) Nou zou ik dat dus net zo goed ook kunnen doen met vlees, alleen eten als je bij iemand anders eet, maar dat kán ik gewoon niet meer eten. :P

He, wat een dilemma's toch. :+ Ik zweef nog een beetje tussen vegetariër en veganist in.. Het is best moeilijk om een definitieve keuze te maken en ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn gedachtegang vinden.

[edit] Volgens mij heb ik m'n topic hier niet helemaal goed neergezet. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:25

Tja die koe wordt toch wel geslacht, of jij het nou wel of niet eet.
Zelfde als met die kip, dat varken en de paarden.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik eet geen paardenvlees, is een principekwestie. Maar de paarden blijven toch wel geslacht worden of ik het nou wel of niet eet.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:30

Maar waarom dan geen paardenvlees en wel de rest denk ik dan?
Ik loop momenteel stage op een melkveehouderij en hoe lief die kalfjes en koetjes ook zijn (heel tam spul doordat het een zorgboerderij is) maar ik eet er geen biefstukje minder om. En dus eet ik ook gewoon paardenvlees als me dat wordt voorgezet, beest is beest en vlees is vlees.

Wbt de stelling van de ts, ik ben dus gewoon een vlees eter maar voor mijn gevoel heb je wel een punt. Het stomme is ook dat in nl nauwelijks melk koe vlees wordt gegeten, dat gaat allemaal naar het buitenland, terwijl dat vlees echt niet minder smaakt (was toen ook bij de keuringsdienst van waarde).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:32

Suzanne F. schreef:
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik eet geen paardenvlees, is een principekwestie. Maar de paarden blijven toch wel geslacht worden of ik het nou wel of niet eet.

Als er minder vraag naar is zullen er ook minder dieren gefokt en geslacht worden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:34

Suzanne F. schreef:

Ja, dat is een argument om het vegetarisme teniet te doen..
Als je telt hoeveel vega's er in Nederland zijn maakt dat echt wel uit.
Als iedereen zo zou denken bereik je nooit meer iets..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:35

Alleen is het een utopie om te denken dat de vraag gaat zakken. Het meerendeel van de mensen eet namelijk wel vlees en is er gek op.

Zo ken ik echt wel de beelden van zieligen dieren die geslacht worden en/of de melk koeien, maar ik ken ook zat melkkoeien die een prachtig leven hebben.. waar menig koe jaloers op is.

Maar ik zal écht nooit mijn stukje vlees opgeven, hoe hard dat misschien ook klinkt. Ben er gek op en ik voel me beter als ik vlees heb gegeten, dan na een vleesvervangende of vegetarische maaltijd.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:36

Ik moet trouwens wel zeggen dat zodra ik op mezelf woon ik vlees wil gaan minderen, als iedereen nou gewoon 2 dagen per week vegetarisch eet zijn er al veel minder dieren nodig voor de slacht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:40

Als 50% van alle Nederlanders ineens de helft minder vlees gaat eten heeft dat echt wel invloed op de markt. Er worden dan uiteindelijk ook minder dieren opgefokt, omdat er geen afzetmarkt meer voor is. In die zin zal het echt wel invloed hebben. Dat jij dat als eenling niet ziet, maakt dan niet uit.

Tuurlijk heeft het zin. Als ik als eenling beslis dat ik in elk geval geen vlees meer wil eten van dieren die geen leven hebben gehad, dan heeft de bioindustrie een heel klein beetje markt minder. Als ik vleesvervangers ga eten, dan wordt er wereldwijd een heel klein beetje intelligenter met de bronnen omgegaan.

Als ik nou beslis dat ik vlees door vis ga vervangen, dan belast ik wel een klein beetje meer de overvangst, dus dat is dan weer niet zo'n heel goed alternatief.

Tuurlijk: op de grote boze wereldmarkt zal je mijn individuele keuzes niet merken. Maar: als iedereen in zijn keuzes rekening houdt met zijn omgeving, dan ga je dat wereldwijd wél merken.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:41

Ik eet nu zo'n 3 dagen per week vlees. Maar bij alle dierlijke producten (zoals melk, eieren, vlees e.d.) let ik op het beter leven/biologische keurmerk of ik ga naar een goede slager. Je kan ook je eieren bij een scharrelkipboer gaan halen, weet je zeker dat ze het goed hebben. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:42

Tja weet je: Het is een mooi streven maar mensen zijn gemaakt om van de natuur te leven. Melk van de koe of geit, eitje van kip, en stukje vlees van kip/koe/varken (whatever ;))
Maar dat iemand geen vlees wil eten dat kan ik nog wel begrijpen, maar wat is er mis met een glas melk of bakje yoghurt? Of een lekker plakje kaas op je boterham?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:43

Ik denk dat er toch uiteindelijk minder vlees geproduceerd zou moetn worden als de vraag afneemt. Dus als je alle vegetariers in NL of de wereld bij elkaar optelt moet dat schelen. Ik denk alleen wel dat het een tijdje zal duren voordat die markt in balans is. Als je ziet hoeveel mensen nu nog weggooien qua voedsel, wordt er meer gekocht dan nodig is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:44

Nou ik drink dus biologische melk probleem opgelost gaan ze diervriendelijk met dieren om :) bovendien hoeft een melkkoe maar 1x of 2x een kalf te krijgen zolang ze gemolken blijven worden, komt er gewoon melk uit

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:45

Ik blijf van mening dat een mens gemaakt is om vlees te eten. Zonder vlees, kom je gewoon iets te kort. Daarbij, wat jij hebt gezien in de melkveehouderij, komt niet overal zo voor. Mijn vader is ook melkveehouder, maar kan hem absoluut geen dierenbeul noemen. Bij ons komt de koe het kalf niet te zien en zo hebben ze ook niet echt een band met elkaar. Die band ontstaat bij het schoonlikken van het kalf. Met uit elkaar halen, hebben wij nooit geen problemen met schreeuwen enzo. De koe interesseert het niet eens! Was stress betreft klopt niet. Een dier met stress kan niet produceren.
Ik vind persoonlijk het verhaal over de veehouderij wat naïf en stads overkomen. Je stoot er mensen mee tegen het hoofd, omdat er dingen in staan die niet kloppen. Dieren worden te snel vermenselijkt wat betreft gevoelens. Ik wil niet zeggen dat een dier geen gevoel en emotie heeft, maar het is anders dan bij een mens.
Wat betreft het slachten. Dieren worden niet geslacht voor alleen het vlees. Denk ook aan leer en lijm. Als mensen gaan stoppen met vlees eten, waar moeten we dan leer vandaan halen? Dan krijg je van die praktijken dat dieren worden geslacht alleen voor het leer en verder niets. Daar zijn ook weer veel mensen tegen.

Lolacabana

Re: Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:48

Ik heb zo'n 7 jaar geen vlees gegeten, maar nu al die biologische en diervriendelijke producten steeds makkelijker verkrijgbaar zijn ben ik het wel weer gaan eten. De vleesvervangers vind ik nog steeds erg lekker, maar ze halen het niet bij een echt stuk vlees zo nu en dan. Zolang je verantwoord je boodschappen doet zie ik het probleem niet.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:51

Miseria schreef:
Alleen is het een utopie om te denken dat de vraag gaat zakken. Het meerendeel van de mensen eet namelijk wel vlees en is er gek op.

Dat klopt niet, de vraag is al gezakt.. Ik heb geen harde cijfers, maar er is echt wel wat veranderd op de markt.. Er zijn veel meer opties voor vegetariërs bijgekomen, ook meer opties voor mensen die 'goed' vlees willen eten. Daaruit kun je concluderen dat een aanzienlijke groep mensen dus geen of minder 'slecht' vlees eet en de vraag dus is gezakt :)

Ik vind het punt van de TS wel interessant. Ik - zelf ook vegetariër, niet vegan - ben niet tegen vlees eten per se, maar wel tegen de omstandigheden waarin dat vlees tegenwoordig meestal verkregen wordt.. Ik ga daarom ook niet om elk pietepeuterige dingetje waar íets van een dier in zou kunnen zitten moeilijk doen, dat zou mij te veel gedoe zijn voor - denk ik - te weinig resultaat. Ik denk dat het vooral belangrijk is een teken af te geven dat er de behoefte naar minder en 'beter' (voor het dier) vlees (en andere diergerelateerde producten) is.. Als er melk zou bestaan van 'scharrelkoeien' ( :')), zou ik dat dus veel liever drinken, maar zo lang dat er niet is... Drink ik wel het gewone spul. En daar voel ik me dan ook niet 100% prettig bij, maar ik denk maar: als iedereen zo weinig dierproducten zou eten/drinken als ik doe, dan zou alles er sowieso al een stuk beter uitzien...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:52

Waarom jezelf in een hokje plaatsen? Je kan toch prima biologisch vlees eten terwijl je melk laat staan? Ik eet bijna geen vlees maar noem mezelf zeker geen vegetarier. Zo hou ik ruimte over om niet van elke product te hoeven weten of er vlees in zit, is makkelijker op bezoek en mocht ik bloedarmoede krijgen. (alhoewel kleine kans).
Oja en kippenbouillion is gewoon heel erg lekker door de rijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:54

tita schreef:
Nou ik drink dus biologische melk probleem opgelost gaan ze diervriendelijk met dieren om :) bovendien hoeft een melkkoe maar 1x of 2x een kalf te krijgen zolang ze gemolken blijven worden, komt er gewoon melk uit

Nee hoor, das een fabeltje, melkkoeien krijgen elk jaar een kalf ;)

Ik denk dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, alleen minder/geen vlees eten maar wel melk drinken heeft ook al effect, ook als je het hebt over Co2 uitstoot.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:54

chocobroodje schreef:
Tja weet je: Het is een mooi streven maar mensen zijn gemaakt om van de natuur te leven. Melk van de koe of geit, eitje van kip, en stukje vlees van kip/koe/varken (whatever ;))
Maar dat iemand geen vlees wil eten dat kan ik nog wel begrijpen, maar wat is er mis met een glas melk of bakje yoghurt? Of een lekker plakje kaas op je boterham?

Ik ben het zeker met je eens. En ik (als officieel vleesmonster :P ) zou graag gewoon willen kunnen eten van dieren. Maar niet op de manier zoals ze nu gehouden worden.
Als alles nog net als vroeger was, je eigen beesten aan huis, op eigen terrein laten slachten zonder stress van vervoer oid, dan was er helemaal niets aan het handje. :D

Overigens heb ik onlangs mijn bloedwaarden laten checken op tekorten etc, en alles was prima in orde, zelfs beter dan het gemiddelde. Toen ik aan de huisarts vertelde dat ik vegetariër was en over het algemeen zelfs veganistisch at dat keek ze haar ogen ongeveer uit. :wow: Ik eet dan ook vrij gezond, veel groente, fruit, volkorenbrood, noten en biologische vleesvervangers uit de natuurwinkel (de volledig veganistische varianten). :)
Laatst bijgewerkt door Marloez op 12-08-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:55

@Joanneva: ik ben het met de strekking van jouw stuk eens. Ik leg alleen zelf een nuance bij het feit dat wij idd omnivoren zijn, maar nooit met de bedoeling 7 dagen per week vlees te eten. Vlees bevat belangrijke bouwstoffen, maar je komt echt niks tekort als je bijv. 2 dagen per week vlees zou eten. En juist omdat de westerse maatschappij zo doorslaat moet er massaal geproduceerd worden met alle excessen die daar uit voortvloeien. En daarom ben ik zelf vegetarier geworden. Ik heb geen probleem met het eten van vlees, met het slachten van dieren voor consumptie. Maar wel met het massale en de uitwassen van de bioindustrie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:55

Blijheid schreef:
tita schreef:

Nee hoor, das een fabeltje, melkkoeien krijgen elk jaar een kalf ;)

Ik denk dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, alleen minder/geen vlees eten maar wel melk drinken heeft ook al effect, ook als je het hebt over Co2 uitstoot.

:) dus niet op de boederies (5 stuks) waar ik braaf elke maand kom zie er bijna nooit een kalf

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:57

JoannevZ schreef:
Zonder vlees, kom je gewoon iets te kort.

Daar ben ik.wel benieuwd naar, wat kom je precies tekort? Ik heb nog nooit iets van tekorten gemerkt namelijk terwijl ik geen.suplementen, neem en mijn bloedwaardes.zijn prima.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:57

Heeft vlees van de slager trouwens een beter leven gehad dan vlees van de super?

tita

Re: Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:58

Als je je goed verdiept en gelijkwaardige produkten neemt kom je niks te kort als je geen vlees eet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:02

@Tita: Het is toch echt zo :)
Koeien blijven lang melk geven omdat een kalf in principe lang melk nodig heeft. Volgens http://www.melkveebedrijf.nl is de tussenkalftijd in Nederland gemiddeld 450 dagen.
Niet helemaal elk jaar een kalf dus, maar zeker niet maar één of twéé keer :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:05

Ik ga om met een groot aantal vegetariërs en veganisten (Natuurhulpcentrum Opglabeek voor de liefhebbers, dan weet je wat ik doe).
Meerendeel is bleek en blaakt niet van de gezondheid!
Kijk naar het gebit van de mens en je weet dat je niet gemaakt bent om alleen op stengels te knauwen.
Dat is gewoon een feit.
Ik heb zelf de MAS dierenverzorging gedaan en ook ik heb geweigerd om 5 kippetjes in 1 kooitje te stoppen!
Maar ik hou van vlees. Ik lust heel graag paardenbiefstuk, hertenbiefstuk, struisvogelbiefstuk, maar een oerhollandse kippetje uit de oven smul ik ook van.
De omstandigheden van de dieren is diep triest. Het probleem is dat er in Nederland wel veel aan gedaan wordt, maar het gros van het vlees komt nog altijd uit landen waar ze niet zo goed nadenken over het welzijn van dieren.
Mocht je vlees willen eten kies Nederlands rundvlees. De koeien hebben het goed in Nederland! Ook struisvogels hebben de minimale vereiste van 100 meter uitloop. Dat is veel!
Varkensvlees eet ik niet veel. Sorry kip laat ik niet staan, terwijl dat slechtst behandeld wordt van allemaal. Mn eigen kippen hebben het goed, maar die mag je niet slachten.
Als je vlees wilt eten van dieren die het goed hebben gehad kan je eigenlijk het beste wild pakken. Geschoten vlees. Niet opgejaagd, niet opgesloten. Maar het idee van jagers vind ik walgelijk.
Vis, tja, ook vissen hebben gevoel. Die stikken gewoon. Is dat dan diervriendelijk?
Nee, de beste oplossing: Als elke Nederlander 1 a 2x per week vlees eet (uit onderzoek blijkt dit voldoende) dan is het probleem van de uitstoot van dieren opgelost, en kunnen we zelfs Afrika voeden.
Maar tja, die onderzoeken blijven toch allemaal speculaties!
Dus, eet gewoon 2x in de week (msc of gekweekte)vis, 3x in de week verantwoord (bio)vlees en eet de andere dagen lekker vegetarisch, dan maak je al een berg verschil! ;) En dan hoef je je als mens niet meer zo schuldig te voelen.