Dader Oslo drama kan maximaal 21 jaar krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Dader Oslo drama kan maximaal 21 jaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:18

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10252148/__Breivik_vier_weken_in_isoleercel__.html?p=18,1

Breivik zou maximaal 21 jaar kunnen krijgen wegens terreur. Hoewel TBS er dan nog bijkomt en dus de kans dat hij dan ooit nog vrij komt vrij klein lijkt, vind ik persoonlijk 21 jaar voor het doelbewust uitmoorden van zoveel mensen echt absurd als straf.

Momenteel is het in Nederland precies geregelt als in Noorwegen dus als het hier was gebeurd had hij ook een maximale straf kunnen krijgen van een dergelijke termijn. Wat vinden jullie hiervan?

Ik weet dat ze bezig zijn hier met stapelstraffen, dus dat je per slachtoffer kan worden veroordeeld. Ik hoop serieus dat dat erdoor gaat komen, want het voelt zo onrechtmatig om iemand maar voor het geheel zo kort te straffen!
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 26-07-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Klein typfoutje titel aangepast

EngeltjeS

Re: Dader Olso drama kan maximaal 21 jaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:19

Pfff.... mijn mening: Veel te weinig :=
21 jaar, 92 of 93 doden door hem.

Ik begrijp niet hoe ze het zo kunnen berekenen, en volgens mij ben ik niet de enige die zo denkt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:21

Nou, wat ik heb begrepen is dat de maximumstraf recent al is aangepast in Noorwegen, alleen die wet zal nog niet voor Breivik gelden. Daarnaast begreep ik dat, als de 21 jaar verstreken zijn, de rechter de straf met 5 jaar mag verlengen. De kans dat deze man ooit nog vrijkomt is dus erg klein.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:23

Van mij mogen alle ouders ed op hem schieten met een kogel. Beginnend bij de voeten.
Misselijk mannetje.
Opsluiten en NOOIT meer eruitlaten.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:24

Hanmar schreef:
Daarnaast begreep ik dat, als de 21 jaar verstreken zijn, de rechter de straf met 5 jaar mag verlengen. De kans dat deze man ooit nog vrijkomt is dus erg klein.

Nou ja, 32 jaar + 21 jaar gevangenisstraf + 5 jaar verlengen.. dan zou hij 58 jaar zijn.
Ik heb wel begrepen dat er nog TBS voor onbepaalde tijd bovenop kan komen?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:27

Twee verlengingen zelfs, als ik Google mag geloven. 63 is 'ie dan dus, en dan TBS voor onbepaalde tijd. Gezien het feit dat hij geen enkel berouw toont voor zijn daden zou daar gebruik van gemaakt kunnen worden.

Natuurlijk wil niemand dat die man ooit nog terugkomt in de samenleving. En ik ga er vanuit de Noren daar ook alles aan zullen doen, want dit zullen ze niet meer vergeten. Maar qua maximumstraf is er op dit moment niks meer aan te doen, omdat wetswijzigingen dus niet op hem van toepassing zullen zijn....

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:29

Anders dan in Noorwegen, is levenslang in Nl ook echt levenslang, waarbij gratie alleen verleend kan worden bij Koninklijk Besluit. Deze straf is hier een vervanging voor de doodstraf en wordt dan ook alleen toegepast in zeer uitzonderlijke gevallen. Of hier volgens de Nl wetgeving sprake is van een uitzonderlijk geval, is hypothetisch, maar ik acht de kans aanwezig dat hier in Nl van de mogelijkhheid tot het opleggen van deze straf gebruikt gemaakt zou worden. Voor meer info, zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslang ... genisstraf

Het is hier dus niet precies zo geregeld als in Noorwegen. De maximale tijdelijke gevangenisstraf is hier ook 30 jaar ipv 21.

Aan het optellen van straf zitten ook aardig wat bezwaren (waar ik eventueel op een later tijdstip wel in wil gaan, nu geen tijd voor).
Laatst bijgewerkt door Kaka op 26-07-11 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:30

Er stond in de krant dat als de 21 jaar afloopt, het elke keer met 5 jaar verlengt kan worden. Hij zal waarschijnlijk dan altijd vast blijven zitten. Die verlenging leggen ze op als ze de kans op herhaling hoog achten.

Figaro: het mag elke keer met 5 jaar verlengd worden volgens de kramt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:31

Doodstraf zou beter zijn..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:31

Ik denk dat deze man niet eens meer buiten wil komen...
Ook na 21 jaar zijn mensen niet vergeten wat er met zijn/haar zoon of dochter gebeurd is en
ik gok dat er toch wel op z'n minst een iemand doordraait en hem afmaakt als hij al naar buiten mag.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:32

21 jaar?
dat is wel heel erg weinig belachelijk levenslang voor zo iets .
doodstraf ik te makkelijk ,vindt ik lekker laten lijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:33

H_Nalanta schreef:

_/-\o_

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:37

H_Nalanta schreef:

Eerlijk gezegd hoop ik dat iemand zo'n vent neerschiet. Vooral omdat hij het zelf 'Gruwelijk, maar noodzakelijk' heeft gevonden. De loser.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:40

Doodstraf lost weinig op. Als hij per ongeluk ook een Amerikaans staatsburger heeft neergeschoten, is er misschien iets te regelen in die aard.

Volgens mij is er geen goede straf voor zo iemand. Misschien helpt het om de nabestaanden van de slachtoffers ieder een kwartiertje alleen met zo'n man te geven (of wat langer). Ik ben benieuwd of hij dat 93 keer volhoudt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:41

xsenny schreef:

Dus levenslang? Dus alle mensen uit dat land moeten betalen voor zijn eten, gevangenis.. Nee hoor, kogel en klaar. Hoef je nergens meer aan te denken en heeft hij zijn verdiende loon. Weg ermee!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:43

H_Nalanta schreef:
xsenny schreef:

Dus levenslang? Dus alle mensen uit dat land moeten betalen voor zijn eten, gevangenis.. Nee hoor, kogel en klaar. Hoef je nergens meer aan te denken en heeft hij zijn verdiende loon. Weg ermee!

Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant vind ik het ook te makkelijk, laat m lekker pijnlijk sterven, net als alle anderen die pijn hebben aan dit drama.
Lekker laten verhongeren en de ouders op m laten schieten, verdiende loon.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:46

Ik vind het jammer dat je de maximale straf niet per dode kan geven.
Dus 93 * 21 jaar = 1953 jaar. Oké het kan steeds met 5 jr verlengd worden, maar laat hem maar het gevoel geven dat ie er nooit meer vanaf komt.

Ik denk ook niet dat ie het in de gevangenis erg prettig zal krijgen, daar hoef je niet bang voor te zijn.
De meeste gevangenen houden niet zo van kindermoordenaars. :n

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:50

H_Nalanta schreef:

eigenlijk is dat nog te goed voor hem... Dan is hij van alles af...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:56

Idd iris: 21 jaar KEER het aantal slachtoffers!!!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:03

Er was net op de radio dat ze hem willen vervolgen voor aanslagen tegen de mensheid, zodat hij 30 jaar kan krijgen. :)
joostvangestel schreef:
Volgens mij is er geen goede straf voor zo iemand.

Dat denk ik ook :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:09

30 jaar is nog te weinig! Hem zouden ze op moeten sluiten in Thailand ofzo... van die gore gevangenissen met 20 man in 1 cel enzo... blegh!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

Opknopen aan de hoogste boom die zak..
Deze 'monsters' horen hier niet thuis, afmaken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:14

Ze hebben er ook heel gezellige gevangenissen:

(Vanaf ca 4:40)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:15

H_Nalanta schreef:
xsenny schreef:

denk je zo over alle gevangenen ?
dat anderen dus voor het eten betalen en een kogel moeten?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:21

Moderatoropmerking:
Het is meer dan begrijpelijk dat de dader in Oslo ongeveer alles toegewenst kan worden wat je maar kan verzinnen en een discussie over het nut van de doodstraf/gevangenis etc. kan best worden gevoerd, maar wel graag in een apart topic.
Mijn verzoek in deze is dan ook om niet te beeldend te schrijven over wat je hem zou willen (laten) aandoen en/of hierover teveel doorgaan. Mijn dank :)