Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:46

Ik verbaas me er serieus ontzettend over dat hier geen topic over is. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en er is gewoon geen woord over gesproken.

Vinden we het maar normaal? "Ach het is Afrika, daar sterven ze bij bosjes."

Even ter vergelijking:

Toen de ramp in Haïti plaats vond is er 111 miljoen euro op giro 555 gestort in Nederland.
200.000 mensen zijn omgekomen en rond de 1,5 miljoen mensen zijn dakloos geworden

Op dit moment zitten we op 8,5 miljoen euro voor de mensen in Somalië. + 15 miljoen van het kabinet.
De Hoorn van Afrika wordt op dit moment getroffen door de ergste droogte in 60 jaar. Dit betekent dat meer dan 10 miljoen mensen uit Somalië, Kenia en Ethiopië geen voedsel hebben door mislukte oogsten en stervend vee (en daardoor stijgende voedselprijzen). Momenteel worden er volgens Unicef 500.000 kinderen met de dood bedreigd. Een situatie die niet in een paar maanden op te lossen is.

Met de belangrijke kanttekening dat Islamitische rebellen genaamd Al-Shahaab de mensen terroriseren en er alles aan doen om de hulp op afstand te houden. Naast een groot gebrek aan voedsel is het dus ook gewoon heel gevaarlijk gebied.

Do I need to say more?

Waarom is hier zo weinig interesse in? Omdat het maar een ver van ons bed show is? Het blijven mensen.... Mensen die sterven terwijl ze in de rij staan om een kamp binnen te komen (waar er door een gebrek aan geld en hulp veel te weinig van zijn).

Ik vind het echt heel ernstig dat hier zo weinig aandacht voor is (ook in de media). :n

Ik verwacht geen langlopend topic, maar wil het graag even onder de aandacht brengen..

doerakje

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:49

2 duimen omhoog voor dit topic!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:52

Waarom zo weinig intresse? Er worden al miljoenen heen gepompt en waar komt het terecht? Bij al die corrupte bestuurders. Klinkt heel hard, maar ik heb er geen vertrouwen in dat het geld nu wel op de goede plek komt.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:52

Ik weeet niet of het desinteresse is. Het is gewooon geen "plotselinge" ramp die inslaat als een bom. Ook denk ik dat mensen even "rampenmoe" zijn, en voor veel mensen is het simpelweg een ver van mijn bed show, het is natuurlijk veel belangrijker om de vakantie goed te plannen (ik hoop dat het sarcasme begrepen wordt).

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:53

betekend toch niet dat er geen intresse voor kan zijn? staat volgens mij los van elkaar?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:56

Tja Yviertje en pussinboots hebben ergens wel een punt. Mensen zijn rampen moe, en je geld komt toch niet waar het zijn moet.
Maar ik heb voor het eerst in mijn leven nu wel geld op 555 gestort, juist omdat er nu zo weinig gedaan wordt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:57

Interesse is hier thuis hoog, absoluut. Ik zag alleen geen reden om weer een topic over deze situatie op Bokt te openen, al wetende wat voor reacties daarop zouden gaan komen :)
Desalniettemin vind ik het wel goed dat jij er de aandacht op richt! +:)+

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:58

Het geld wat naar Haiti zou gaan staat nog steeds ergens op een rekening. Heb er dus echt geen vertrouwen meer in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:58

Yviertje schreef:
Het geld wat naar Haiti zou gaan staat nog steeds ergens op een rekening. Heb er dus echt geen vertrouwen meer in.

Bron?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:59

Die moet ik echt ff gaan zoeken. Stond volgens mij ergens in de krant.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:00

Graag dan. Ik heb namelijk andere informatie ;)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:00

Ik vind het super dat je dit topic geopend hebt en het eens onder de aandacht brengt. Ik denk alleen dat mensen op dit moment 'andere zorgen' hebben, zoals het voortbestaan van de Euro-zone, Griekenland, herstelplannen, instortingsgevaar van de financiële sector, onzekerheid, devaluaties van onze munt, slechte beurscijfers etc die toch iets dichter bij huis zijn dan de problematiek van Afrika.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:01

Na het drama met het geld wat men aan Haiti gedoneerd heeft (en toen met de Tsunami ook) ben ik niet meer zo vrijgevig naar dat giro 555. Ik wil inderdaad niet dat het in verkeerde handen terecht komt en ik wil zelf zien dat de mensen geholpen worden. Beste zou zijn om er zelf heen te gaan maarja is ook niet makkelijk. Maar nee ik ga dus geen geld overmaken, hoe sneu dan ook

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:04

Blue_Eyes schreef:

Er is een heel stukl ook over geweest op de TV dan bijna niet bij de mensen zelf is gekomen.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:12

Toevallig dat ik het er vanmiddag met mijn moeder over had. We hadden woensdag Chinees gehaald en er was nog best veel over. Donderdag is het niet meer opgegeten geworden en vandaag durfde ik het niet meer goed dus het moest weggeooid worden. Nou echt ik had een dikke knoop in mijn maag toen ik het wegkieperde en moest gelijk denken aan de hongersnood. Ooh wat voelde ik me een rotmens op dat moment.

Dus ik zei tegen mijn mams bah ik heb gewoon buikpijn ervan nu, ik gooi het weg en daar sterven gewoon mensen van de honger.
Wat ik dan ook niet snap is dat in vliegtuigen alle maaltijden die over zijn van een bepaalde vlucht gewoon weggekiept worden. Snap het niet waarom niet als de vliegtuigen landen in Afrika de maaltijden op laten halen. hoeveel vliegtuigen landen daar wel niet per dag en hoeveel tonnen voedsel word weggekiept daar. het is g*dverdorie al bijna daar :(
En medicijnen, ik weet ze kosten heel veel geld, maar kijk eens wat hier weggekiept word aan medicijnen.

En waar ik me ook zo boos over maak is de regeltjes die je hebt om een kindje te adopteren daar en dan hier laten opgroeien en overleven.
Je word verdomme helemaal doorgelicht tot overdreven toe en kom je door de procedure dan kost het je ook nog eens klauwen vol geld echt niet normaal meer. Een normaal gezin kan niet eens een kindje adopteren.
Al die miljoenen die ze nu ophalen daar komt niet eens de helft van aan. waarom steken ze die niet in tegemoetkomingen voor gezinnen die een kindje willen helpen daar en in subsidies voor zulke gezinnen.
Snap het echt niet.
Het zit me gewoon heel erg hoog dat daar mensen sterven van de honger en hier word er tonnen aan voedsel gewoon weggemieterd zonder erbij na te denken.
Ik word er echt heel erg verdrietig van. ;(

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:13

Blue_Eyes schreef:

bron?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:18

Yviertje schreef:

Het schijnt idd dat van elke euro 10 cent maar naar die mensen gaat oid.. Maar toch, al 100.000 mensen dat doen, hebben ze toch wat meer hulp!

Wat ik buiten het feit dat er weinig aandacht aan de hongersnood in Somalië wordt besteed heel erg vind, is dat er geloof ik 109 MILJARD euro aan Griekenland is overgemaakt.. Ik zie daar geen uitgemergelde kindjes o.i.d. maar jeugd die lekker op het strand ligt, en mensen van 50 die al lekker met pensioen zijn.. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) en dan vraag ik me af.. Waarom kan er wel zoveel geld naar een land als Griekenland, maar niet zoveel geld naar Somalië? Of geef griekeland 108 miljard ipv 109, dan kan 1 miljard naar Somalië en zijn er toch weer ontzettend veel mensen geholpen..
Laatst bijgewerkt door _Kimo_ op 22-07-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:19

@jade: Ook dat moet ik even opzoeken. Ben op moment even meer gefocust op de gebeurtenissen in en om Oslo ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:22

Kimo dat is inderdaad ook weggegooid geld.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:29

_Kimo_ schreef:
Yviertje schreef:

Het schijnt idd dat van elke euro 10 cent maar naar die mensen gaat oid.. Maar toch, al 100.000 mensen dat doen, hebben ze toch wat meer hulp!

Wat ik buiten het feit dat er weinig aandacht aan de hongersnood in Somalië wordt besteed heel erg vind, is dat er geloof ik 109 MILJARD euro aan Griekenland is overgemaakt.. Ik zie daar geen uitgemergelde kindjes o.i.d. maar jeugd die lekker op het strand ligt, en mensen van 50 die al lekker met pensioen zijn.. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) en dan vraag ik me af.. Waarom kan er wel zoveel geld naar een land als Griekenland, maar niet zoveel geld naar Somalië? Of geef griekeland 108 miljard ipv 109, dan kan 1 miljard naar Somalië en zijn er toch weer ontzettend veel mensen geholpen..

Geld ;) Als Griekenland er weer boven op komt, daar hebben we in Nederland (iig als Europa) wat aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:32

Logisch toch!!! dat gedoe in Afrika is al tientallen jaren aan de gang. Er ging ook vroeger geld heen, maar het heeft niets opgelost en ze doen ook niks aan ontwikkeling en oplossing.

Ze voeren er alleen maar oorlogen uit en vermoorden er mensen en verkrachten er vrouwen/kinderen (alles wat maar vrouwelijk is) en krijgen maar raak kinderen, probleem is politiek en regeringen daar. Vaak gaat het geld ook daarheen, ja waar komen al dat wapen dan anders vandaan en dat die afrikaanse dictatoren zo rijk zijn?????

Nee hoor laat ze het maar eens zelf oplossen/uitzoeken, alles is mogelijk en waar blijven de rijke arabische landen, al die oliesjieks? kunnen ze er geen geld doneren en het is ook nog eens in hun eigen Afrika!

We gaan geen oorlogen en wapens sponsoren dat is eigenlijk het geval.

En dat van Haiti, daar is nog lang niet alle geld erheen gegaan, sterker nog.... ze zitten nog steeds zonder huizen en hulp, dus waar is t geld dan gebleven, die is meer dan voldoende om ze te helpen en dat van die Tsunami paar jaar terug ook daar ging lang niet al het geld heen, waar is t geld dan gebleven???

En daarbij worden de bejaardenhuizen ernstig tekort gedaan door bezuinigingen en bestaan er voedselbanken in NL en pensioenen gekort/slecht, toch is er heel veel geld naar Griekenland gegaan????? en wij worden tekort gedaan en voor de gek gehouden, grieken worden geholpen met onze zuurverdiende geld (luie grieken en met 55 al met pensioen en al die ambtenaren die dik verdienen met niksdoen).

Er gaat al geld naar Afrika van NL van onze belastinggeld, we hebben dus collectief geld geschonken dus aub geen gezeur dat we niks geven, Nederland is heel vrijgevig.

Het probleem in Afrika is niet ineens gekomen het speelt al heel lang, toch wordt er niet veel aan gedaan er zijn veel dingen mogelijk, maar ja niks doen = in de problemen komen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-07-11 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:33

Sappos schreef:
Na het drama met het geld wat men aan Haiti gedoneerd heeft (en toen met de Tsunami ook) ben ik niet meer zo vrijgevig naar dat giro 555. Ik wil inderdaad niet dat het in verkeerde handen terecht komt en ik wil zelf zien dat de mensen geholpen worden. Beste zou zijn om er zelf heen te gaan maarja is ook niet makkelijk. Maar nee ik ga dus geen geld overmaken, hoe sneu dan ook

:j

Maar de kinderen blijven daar ook geboren worden, constant is elke vrouw zwanger. Dus meer kinderen = nog meer nood.
Misschien kunnen ze gelijk ook eens nog meer voorlichting geven of de vrouwen steraliseren ofzo voor het geld?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:33

Ja maar moet dat persé zo belachelijk veel zijn, terwijl er zo vreselijk veel mensen lijden/overlijden. Ik vind het maar apart..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:34

Alles leuk en aardig. Maar alle landen storten elk jaar zoveel geld naar die landen, en er verbeterd maar vrij weinig. Dus dat geld blijft ergens hangen.
Dus ik zou geen stuiver geven omdat het simpelweg niet aankomt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:39

Wat ik kwalijk aan vind is dat er niets structureels gebeurd.
Er word nét genoeg hulp geboden om te overleven tot het jaar erop. En dan? Gaan ze toch dood of worden ze weer er net doorgeholpen?

Je kunt gewoonweg niet miljarden mensen financieel blijven steunen die zichzelf niet kunnen in leven houden. En dat jarenlang volhouden. Want binnen tien jaar sta je nog even ver. Alleen zijn er dan nog meer mensen die in zo'n erbarmelijke, trieste omstandigheden leven met hondersnood.