Jonge kinderen en 16+ computerspellen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Jonge kinderen en 16+ computerspellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:00

Hoi!
Zojuist zapte ik even langs het jeugdjournaal op ned 3.
Het ging over dat hacken wat nu zo aan de hand was.. goed even kinderen erbij halen.
Valt me de mond gewoon open. ''We zijn hier op computerkamp'' ... okeee.. dan denk ik al gelijk, wie stuurt z'n kind in de zomer nu in godsnaam naar COMPUTERkamp?
En ten tweede zie ik al die kereltjes van een jaar of 10-13 allemaal van die lijpe gevechtsspellen doen zoals Call of Duty.. ik begrijp dat echt niet.. hoe kun je dat nu toestaan als ouder? Zo ga maar een week non stop mensen kapot schieten? Die games zijn niet voor niets 16+ toch...
Ook als leiding van het kamp kom ik daar niet bij.. sjongejonge.
Ik werk zelf als bijbaantje bij een winkel waar we ook games verkopen en ik moet gewoon nee verkopen bij <16... maar het op tv laten zien dat het wel kan moet dan als normaal worden beschouwd?

Wat vinden jullie daar nu van? Zou jij je kind uberhaupt naar een computerkamp sturen en waarom wel/niet?
Bij wie ligt nu de verantwoordelijkheid?
Bij de ouders omdat zij het kind naar kamp sturen? Of bij de kampleiding dat ze spelletjes laten spelen die 16+ gecodeerd zijn hier in NL?
Wat vinden jullie er van dat het zo op tv wordt uitgezonden alsof het doodnormaal is, of maak ik me ''druk'' om niets?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes, Nagini

zonnebloem18

Re: Kinderen en computerspellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:18

Ik heb in de afgelopen 6 jaar best veel online gegamed en heb het altijd erg leuk gevonden.
Ondanks dat is het voor mij en mijn vriend heel duidelijk dat de computer niet iets is wat een belangrijke plek moet krijgen in het leven van onze (toekomstige) kinderen.
Vroeger speelden we altijd buiten en anders lazen we binnen een boek of speelde met lego.
Tegenwoordig zijn kinderen niet meer weg te slaan bij de wii, ds of wat dan ook.
Ik ken kinderen die zelfs hun ds in een restaurant nodig hebben omdat ze zich anders niet gedragen en dat zie ik steeds vaker.

Ik heb geen bezwaar tegen af en toe eens een spelletje, wii play of mario party kan best heel leuk zijn maar als ouder moet je altijd toezien op welke spelletjes gespeeld worden en of ze wel geschikt zijn voor de leeftijd.
Computerkamp zal echt geen optie zijn als ze zelf willen, wachten ze maar mooi tot ze het zelf kunnen betalen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:23

computerkamp???? 8)7 8)7

Nagini

Re: Jonge kinderen en 16+ computerspellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:28

Ja zo keek ik ook ongeveer toen ik ze het zeiden..

Je stuurt je kind op zeilkamp, scoutingkamp weet ik wat voor kamp, maar om een week lang de hele dag naar een computerscherm te kijken???

@Zonnebloem, tuurlijk, zo nu en dan een spelletje doen is geen probleem.
Maar welke spellen dan? Call of duty is zo gewelddadig!! En dan al die andere spelletjes nog.. Red Alert en weet ik wat. Zo dicht mogelijk bij de realiteit komen.. dat laat je kinderen van 11 jaar toch niet doen?

Ik loop stage op basisscholen en daar was ook een selecte groep kinderen die elke keer zei als de school uit was 'yes, nu de hele dag gamen'..
Op de vraag of ze niet lekker wilden buitenspelen; 'Nehh.. is saai'
Tegenwoordig moet je er zelfs nadrukkelijk bij zeggen, als je een spellenmiddag doet dat er geen PSP's. DS'en en weet ik wat meemogen anders zitten 20 kinderen voor zichzelf te spelen en de overige 5 kijken zielig om zich heen want die hebben het niet..

kinderen leren op deze manier imo ook niet meer samen spelen, communiceren of werken.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:32

Je zou eerder een kind naar een bepaald kamp sturen vanwaar ze een hoop van kunnen leren.

Ik hoop alleen die kinders wel goed ermee wordt geleerd met de schietspellen ze niet in het echt moeten gaan doen.

Maar wie van jullie jonge lui van 5 jaar geleden hebben Counter-Strike gespeelt?
Een hoop mensen waaronder ook jongeren en opzich komt het wel op dezelfde neer.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:34

Maar is het dan oké, Kensha?
Als je het niet in het echt doet, maakt het niet uit dat kinderen veel geweld zien/gebruiken? (ook al is het virtueel?)

Counter Strike ken ik niet eens. :')

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:35

oke computerkamp vind ik wel heel erg :')

Maar mijn broertje van bijna 12 speelt ook cal of duty en nog meer van die rare schiet en knal spellen. (allemaal online, en dat speelt ie dan met zijn vriendjes)
Ja dat is 16 plus, maar als we een enge film kijken thuis, zie ik ook veel geschiet en bloed etc. (mijn vader houd nogal van schiet en horror films, en het ligt er dus denk ik ook aan hoe je word opgevoed.) Mijn ouders vinden het niet erg dat ie zulke spelletjes speelt, zolang hij het maar niet aan kleine kindjes laat zien. En hij mag zeker niet de heledag op de pc.
Het is ligt denk ik ook aan het kind. Ik vond vroeger bloed en al die enge dingen juist interessant!
Vooral mijn moeder wou me weg hebben als bijvoorbeeld sci opstond ofzo. Maar mijn nichtje vind dat heel eng, en die kijkt dus ook echt geen enge films of games.

Edit: ik zie ook dat het heel virtueel blijft bij mijn broertje, het is echt een game. Ik weet niet of jullie echt snappen wat ik probeer uit te leggen :+
Laatst bijgewerkt door lau4lau op 20-07-11 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:36

Er is niks mis met de spellen van vroeger, mario, donkey kong, sims, zelda of racespellen.
Ik heb counterstrike ook wel gespeeld en ook wel C&C Renegade en warcraft maar dat is vanaf mijn 19de .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:38

Ik speel ook veel 18+ spellen en ben nog niet zo lang 18 :') Je kan het gewoon niet verbieden, het gebeurd toch wel. Of dat nu bij een vriendje thuis is, op computerkamp of thuis..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:40

COMPUTERKAMP 8)7 ??? Joh, dat DAT bestaat.... Wist ik niet. En ik wil dat ook helemaal niet weten ;) . Voel me ook niet geroepen mijn kind daarheen te sturen. No way zelfs!!!
Tuurlijk speelt mijn kind wel eens een spelletje op haar DS of op de Wii, maar dan aangepast op haar leeftijd (6) en ik hou niet van geweldadigheden. Als ik om me heen kijk vind ik het zo ongezond, al die kids, hetzij jong, hetzij tieners, die zichzelf gewoon niet kunnen vermaken of amper buiten zijn, want ze moeten alleen maar gamen. 8)7

Nee hoor, laat die van mij maar lekker buiten spelen, dansen, zingen, paardrijden en lekker sociaal bezig zijn. Een keertje wat spelletjes doen op een regenachtige dag of even een momentje, prima, maar op kamp computeren, nou, nee, dacht het niet. :n
Daar krijg je alleen maar enge, contact-gestoorde en verveelde kinderen van. :j

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:42

:O WAAAAR kan ik me aanmelden? B-)

Serieus.. :') :') :') :') _O- _O-

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:43

18+ spellen bestaan in NL niet. :)
Er staat wel 18 op, maar er wordt in NL alleen 16 gehandhaafd.

@Zonnebloem, met die spellen is ook niets mis vind ik zelf. (Maar om je kind een week op kamp te sturen om een week lang zulke spellen te doen.. tja..)

@Lau4Lau, die films zijn ook niet bedoeld voor mensen onder de 16 ;) Dus misschien gaat het daar dan mis?

@Anthea, nee, verbieden kun je het ook niet.. ligt natuurlijk aan de ouders.
Maar omdat het niet te verbieden is, is het dan ook direct 'oke'?

Onder het mom van, naja, het ligt toch in de winkel dan kopen we het maar?
Ik had laatst 2 jongens in de winkel die geen 16 waren en wel een 16+ spel wilden kopen. Dit moet ik weigeren. Later komt mams het dan kopen.. tja.. vind ik dan toch apart.
Sigaretten vinden we wel ernstig onder de 16.. maar gewelddadige games, dat maakt niet zoveel uit..

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:47

Computerkamp? je stuurt je kind toch op kamp zodat het buiten komt, niet dat het dáar de hele dag aan het gamen is? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:50

Nagini, ik haal mijn spellen uit de UK. :)) Moet dan ook altijd even een vakje aanvinken dat ik wel 18 ben.. Maar goed.. Als 14 jarige kan je natuurlijk gewoon 18+ (of 16+ of whatever) spellen kopen. Bol.com, ebay, play.com.. Een vakje aanvinken kan iedereen natuurlijk :+

En of het oke is, tsja, ik ben er zelf nooit minder van geworden en gewelddadig word ik er ook niet van ofzo, maar er zullen best kinderen zijn die er wel gevoelig voor zijn.. Je kan het gewoon niet tegenhouden :n

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:53

Ook met computerspellen heb je contact met elkaar, zeker met online strategiespellen. Sterker nog, met spellen als WoW moet je juist zorgen dat je samenwerkt, want alleen kun je de quests niet doen.

Tuurlijk, alleen maar in je eentje in een kelder gamen...lijkt me niet gezond. Maar ik mag toch hopen dat ze met zo'n kamp ook zorgen dat er tussendoor buitengespeeld wordt. Dat lijkt me de verantwoording van de leiding. Net als dat zij erop toezien dat er geen 16+ spellen door jonge kinderen worden gespeeld (of het iig niet stimuleren).

Ik zie zo'n kamp dan ook gewoon als een bezigheidskamp voor kinderen met dezelfde interesses. Ik kijk er dan ook zeker niet van op dat er nu gamekampen bestaan voor kinderen. Al zou ik zelf de voorkeur geven aan een ander soort kamp, aangezien je gemakkelijk zelf een LAN kan organiseren.

Red Alert is imo niet zeer realistisch, maar gewoon een heel leuk strategiespel.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 20-07-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:54

Eh mijn broer is vroeger ook eens op computerkamp geweest en was echt niet alleen maar computeren hoor.
Zou zelf persoonlijk mijn kind er niet zo gauw heen sturen, maar mijn broer vond dat toen leuk.
Over jonge kinderen en 16+ spellen, tsja wat moet je er over zeggen.
Je kunt het moeilijk verbieden en anders kunnen ze ook bij vriendjes spelen.
Ik speel zelf Call of duty elke dag online en het is dan wel gewelddadig maar lijkt me logisch dat elk normaal kind het verschil wel weet tussen een spelletje en realiteit. Wat dacht je dan van spellen zoals Grand Theft Auto? Waarbij je een 'gangster' bent die zomaar iedereen neerknalt, is dan toch hetzelfde principe?
Maar zie het bij mijn broer wel hoor, als ik boos word op een spel dan leg ik het weg en laat ik het rusten maar sommige blijven doorgaan en dan komt die agressie meestal naar boven toe (ja ik spreek uit ervaring, niet bij mijzelf overigens). :o

Ik zelf speel net zo graag de sims als dat ik bovengenoemde spellen speel hoor.
Moet wel zeggen dat COD wel agressie op kan wekken (of andere schietspellen maar COD is wel 1 van de best verkopende).

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:57

@Knoffer, ik noemde ook maar wat :) Ben niet zo thuis in die games.

Toch moet ik zeggen dat de reacties mij wel verbazen.. schijnbaar ben ik een van de weinige die het wel ziet als iets ''slechts'', bij gebrek aan een beter woord..

@Claudia; dan moet je met ouders van vriendjes afspreken dat dat soort spelletjes niet gespeeld worden als jouw Jantje of Miepje er is. :)
GTA geldt hetzelfde voor.. (nogmaals ik kan moeilijk alle gewelddadige games op gaan noemen, dan zit ik hier morgen nog)..
En nee, niet elk normaal kind kent het verschil.. dat zie je maar al te vaak wat er gebeurt, of hoe kinderen beinvloed worden door media.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:58

ik vind dat wat je nu als ouder voor je kinderen verbied komt later dubbel en dwars terug.. mijn broertje heeft call of duty en nog weet ik veel hoeveel spellen voor 16 en ouder. hij is 12 zijn vriendjes mogen het niet hebben dus waar zitten ze? juist hier op de computer.. ze mogen geen hyves.. juist het gaat stiekem waardoor er geen controle meer is door ouders.. eentje heeft zelfs stiekem via via het spel gekocht..

je kunt je kind alles wel verbieden maar wil je dat dit stiekem gebeurt en ze jou als moeder of vader zijnde niets meer vertellen over wat ze uitspoken?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:01

Computerkamp? hoe verzin je het uberhaupt om zon kamp te stichten... maargoed..

ik heb nooit van die rare schietspelletjes mogen spelen. mijn ouders bleven der bij dat dat te agresief was en dat dat nergens voor nodig was.. opstraat vlieg je mekaar ook niet zo aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:05

Hahaha ja, de sims speel ik ook graag, sterker nog.. Als ik assassins creed, fear 2, alice madness returns of wat dan ook heb zitten spelen, vind ik petz horses of pony friends ook geen probleem :')

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:08

Wat is er mis met een computerkamp? Als dat nauw voor die kinderen hun droom is om later met computer's te werken, dan is dat toch mooi voor hun. Wij stappen met 4 jaar al op een paard en dat is toch ook gevaarlijk. Een computer kan je uit zetten als het raar doet en een paard niet.
En dat stiekem doen, klopt ook. Thuis mocht ik amper op HET MEGA GROTE internet en bij een vriendinnetje wel, nauw dan ga je toch naar dat vriendinnetje.
Ik lees ook ergens dat je er niks van leert, maar als zij nu met computers willen werken, dan leren ze toch die vingersnelheid van klikken of die kleine dingetjes die je bij een computer hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:15

Ik werk veel met mijn computer, maar heb daar geen games of kamp voor nodig gehad, hoor. ;)

Mijn dochter mag best een spelletje doen, maar zo'n kamp vind ik 3x niks. Mag ik??? Het is mijn kind! Ik zie haar liever zoals ze echt op haar best is: Lekker in beweging, veel buiten, veel met andere kinderen, spelen, maar ook in haar eentje kan ze geweldig spelen zonder per se vermaakt te worden door tv of computer. En zo hoort het. Lekker je eigen fantasie prikkelen, zelf creatief zijn, dingen verzinnen en uitvoeren. Ik vind dat veel kinderen zichzelf gewoon niet meer kunnen vermaken. Van die kids die continu ge-entertaind moeten worden. En dat is niet gezond. Verbieden, nee, daar ben ik ook niet voor. Wel voor een gezonde manier van omgang met spelletjes e.d.

En ik erger me aan tieners die ook alleen binnen zitten te gamen en tv te kijken en verder geen idee hebben wat ze nog meer kunnen doen in het leven. ;)
Ik ken een paar van die tienerjongens en die hoor je maar roepen door de openstaande ramen (en dan is het buiten bloedmooi weer) 'maak 'm af', 'kill 'm'. Nou, gezellig hoor :+ . Erg inspirerend, van die types in je huis. :D

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:19

HAHAHAHA ok. :7

B-) Hi ik ben willie wortel en ik ga deze zomer naar computerkamp dynabite! Stoer he? :D omg _O-
Ik snap het ook niet.. ouders zullen juist kids moeten motiveren naar buiten te sturen dan achter de desk te laten zitten. :roll:
Dat kunnen ze op de middelbare school hele dagen.. :\

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:29

Voor de mensen die gamen, ik stel een bokt-LAN-party voor! :Y)

Ze doen maar lekker voort, t zou alleen niet mijn keuze zijn om kinderen naar een computerkamp te laten gaan :=

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:37

Iid wat hier al eerder word gezegd: ze doen het toch wel (zeg ik als kind..)
Mijn moeder wil ook dat ik gewoon alles tegen haar zeg, wat ik doe of wil doen. Dat heeft ze liever dan dat het stiekem achter haar rug om gebeurt. Het is niet zo dat er niks verboden word. Maar zoals internet en games ontkom je niet meer aan. (ookal heb ik niet zo de behoefte aan games, hooguit mario kart op de wii en even hyves en bokken)