Brand in de tv mast Hoogersmilde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Brand in de tv mast Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:55

Citaat:
Brand in tv-mast Hoogersmilde

vrijdag 15 juli 16:12

HOOGERSMILDE - In de televisiezendmast in Hoogersmilde is vrijdagmiddag brand ontstaan. De mast van de TV-toren in Hoogersmilde is zojuist afgebroken. Al geruime tijd woedt er brand op 180 meter hoogte in de toren. Waarom de mast is afgebroken is niet bekend.

Vanwege de complexiteit van deze brand zijn verschillende korpsen uitgerukt. Naast de brandweer van Midden-Drenthe zijn ook spuitgasten uit onder andere Assen en de Wolden actief.

Vanwege de brand zijn verschillende regionale tv zenders uitgevallen en ook ondervindt het mobiele telefoonverkeer hinder van deze brand. Onder meer RTV Drenthe, de rampenzender voor deze regio, is uit de lucht.

Op het moment dat de mast brak vloog er een helikopter rond. Inmiddels zijn ambulances onderweg en is GRIP 2 uitgeroepen. Of er slachtoffers zijn is niet bekend. Voor de mast afbrak was de brandweer bezig huizen in een straal van 300 meter rond de toren te ontruimen.

Er schijnt nog een mast te zijn. En waarschijnlijk zijn er vele mensen die dit weekend geen tv signaal hebben.

uit de volkskrant online:
Citaat:
vk UPDATE Een deel van de televisiezendmast in het Drentse Hoogersmilde is vanmiddag ingestort nadat er brand was uitgebroken. Het gaat om de circa 200 meter hoge stalen constructie. Het is de tweede brand in een zendmast vandaag. Vanochtend vroeg was ook al brand in de zendmast van IJsselstein.
Op last van de brandweer is de zendapparatuur in IJsselstein uitgeschakeld. Als gevolg daarvan zit het grootste deel van Nederland zonder FM-ontvangst. Er zijn geen ontvangstproblemen in de ether in Zeeland, Limburg en delen van Oost-Nederland. Waarschijnlijk heeft kortsluiting een rol gespeeld bij de brand in IJsselstein. De brandweer hoefde niet in actie te komen.

Hoogersmilde
Dat was anders in Hoogersmilde, waar rond twee uur vanmiddag brand uitbrak op 180 meter hoogte. Even later begaf de stalen constructie van de zendmast het, waarschijnlijk door de hitte. De politie was juist begonnen met de ontruiming van het gebied rond de zendmast omdat onduidelijk was hoe de constructie zich zou houden bij extreme hitte. Op dat moment knakte het stalen deel ter hoogte van het vuur en kwam het naar beneden. Er zijn zeker geen gewonden gevallen, volgens de politie.

Aanvankelijk was alleen een grijswitte rookpluim te zien, die rond drie uur veranderde in een dikke zwarte rookwolk. Omstanders zagen ook vlammen. Een half uur later begaf de mast het. RTV Drenthe meldt dat de brandweer samen met de politie een aantal woningen in de omgeving heeft ontruimd.

Brandweer
De brandweer is het gebied ingetrokken waar de zendmast bij na de korte brand instortte. Een politiehelikopter houdt vanuit de lucht het terrein in de gaten.

De brandweer had even voor het instorten, rond 15.30 uur, de zendmast verlaten. Het plan was aanvankelijk om veel brandweermannen met licht materieel via de inwendige trap naar boven te laten gaan om de brand te bestrijden. Omdat niet duidelijk was of de zendmast het zou houden onder de hitte, werden de brandweermannen weer teruggetrokken.

Geen radio en tv
Meerdere regionale en landelijke omroepen ondervinden hinder van de brand en het instorten van de toren. Ze kunnen niet meer via de ether uitzenden. In de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en in delen van Overijssel is geen ontvangst mogelijk van de publieke radiozenders Radio 1, Radio 2, 3FM en Radio 4.

Sky Radio, Radio Veronica, BNR, Slam!FM, Q-music en 100%NL behoren tot de commerciële radiozenders die uit de lucht zijn in het noorden van het land. De zenders Nederland 1, 2 en 3 zijn digitaal niet op televisie te ontvangen. Dit maakte een woordvoerder van zenderbeheerder Broadcastpartners zojuist bekend. De schade is volgens het bedrijf aanzienlijk. 'Een brand in een zendmast is nog nooit voorgekomen in de geschiedenis en nu overkomt het ons tweemaal op dezelfde dag', zegt de woordvoerder.

Andere frequenties
Radio 1 maakt sinds 17.00 uur gebruik van de middengolfzender 747 AM van Radio 5. Dit maakte een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep vandaag bekend. Door over te stappen op de landelijke AM-frequentie heeft Radio 1 weer in het hele land bereik. RTV Utrecht kan uitzenden 'via een soort noodantenne'. Dat zei Wim Kramer, manager Nieuws van de regionale omroep vandaag.

Zendstation
Het zendstation Smilde, zoals de tv-mast ook wordt genoemd, had een totale lengte van bijna 300 meter. Het onderste deel is van gewapend beton en gaat tot ruim 80 meter. Daarbovenop is een stalen toren gebouwd, waaraan de zendantennes zijn gemonteerd. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... ngst.dhtml

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door DearLove op 15-07-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:57

Wij wonen bij Smilde in de buurt en hebben dus geen tv en radio meer.
Wat ik heb begrepen zijn er gelukkig geen gewonden gevallen.

HelgaV

Re: Brand in de tv mast Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:58

Wij wonen wat verder bij smilde vandaan (omgeving Wolvega) maar ook hier is geen radio..
TV heb ik nog niet geprobeerd.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:01

Ik zie het nu op tv, tjee zeg, heel dat ding komt naar beneden!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:08

Ik woon in Smilde, en wij hebben hier net op 't nieuws gezien hoe het ding neerging, dus de televee doet 't nog O:) ... Het schijnt dat alleen de radio het niet meer doet maar dat heb ik dus nog niet geprobeerd. Ik hoorde dat vooral de radio in bijv. de auto het niet meer zal gaan doen ofzo..?

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:19

in het andere topic staat dat er een paard lichtgewond is geraakt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:21

Oost groningen ook geen radio.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:25

Vandaar dat mijn radio bijna alleen ruis geeft.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:27

We merkten het in de auto bij friesland-groningen ja! :j

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:40

Nathalie__ schreef:
in het andere topic staat dat er een paard lichtgewond is geraakt!

Dat staat inderdaad ook op nu.nl

Citaat:
Alleen een paard in een van de omliggende weilanden liep licht letsel op aan een been.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:43

Hier (oosterwolde) geen enkele televisiezender die het doet. De radio in de stallen doet het inmiddels wel weer. Niks aan dit, hopelijk krijgen we snel weer televisie.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:46

Ik stond op ongeveer 200 meter afstand toen het hele ding naar beneden kwam. Meteen naast de toren is een weiland met 2 pony's erin. Ik denk dat ongeveer de helft van het weiland vol ligt met een deel van de toren. Toen het net gebeurd was probeerde ik meteen te zien of de pony's nog zichtbaar waren, maar gelukkig zagen we ze al snel en liepen ook niet zichtbaar kreupel gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Nietje_ op 15-07-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:47

mn moeder smste dat ze bone zag stoppen en plop tv uit zender dus dat was het moment dathet misging. en dan die agente zovan o oops gaat niet goed. Volgens mij zijn de zenders hier gewoon goed misschien 3fm verder geen idee

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:48

Nietje_ schreef:
Ik stond op ongeveer 200 meter afstand toen het hele ding naar beneden kwam. Meteen naast de toren is een weiland met 2 pony's erin. Ik denk dat ongeveer de helft van het weiland vol licht met een deel van de toren. Toen het net gebeurd was probeerde ik meteen te zien of de pony's nog zichtbaar waren, maar gelukkig zagen we ze al snel en liepen ook niet zichtbaar kreupel gelukkig.

o jeetje die zijn zich helemaal naar geschrokken stakkers ik zat al te denken als er maar geen dieren lopen.
Sta je ook raar te kijken waar valt die heen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:43

Dit staat hier niet goed. Ga even temmen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:53

Moderatoropmerking:
Omdat dit geen paardgerelateerd nieuws is verplaats ik dit topic naar NM

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:56

Word eem rustig weekendje bij schoonmoeder dan zonder tv O:)
De toren staat/stond een paar bochten bij haar vandaan.
We zullen morgen wel horen hoe of wat precies.
Zal wel een gek gezicht zijn nu er geen toren meer staat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:57

ik heb alleen geen 1 2 en 3. meerdere mensen hebben niks meer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:08

Heb nog geen tv gekeken we zullen het zo wel zien, gelukkig hebben we voor vanavond een Charmed-marathon gepland.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:08

Gut wat bizar, kwam er vroeger bijna wekelijks langs! Dat dat enorme ding zomaar afknakt zeg.. Eng idee!
Gelukkig zijn er geen gewonden of doden gevallen, dan maar een paar daagjes geen tv hoor!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:11

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:24

suus_pepper schreef:
http://rtvdrenthe.nl/
Foto's en filmpjes..

Dat eerste filmpje met dat gevloek en getier... :') Hahahaha daar baalt iemand dat ie geen tv meer kan kijken!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:25

Ja! Dat viel mij ook op }>

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:35

suus_pepper schreef:
http://rtvdrenthe.nl/
Foto's en filmpjes..

dat 2e filmpje (dat commentaar ....) hmmm..... :+

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:38

Mijn pony's staan een paar honderd meter daar vandaan. Ik denk iets van 600 meter.. Heb niks gehoord dus ze zullen nog wel heel zijn :+ Ik had geen tijd om langs te gaan, maar ze worden perfect in de gaten gehouden :D