'Niks mis met huwelijk tussen neef en nicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Niks mis met huwelijk tussen neef en nicht'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:45

Citaat:
Een huwelijk tussen neef en nicht is minder risicovol dan gedacht. In het verleden waren de opvallende huwelijken wellicht zelfs effectief tegen ziektes als malaria en lepra. Dat blijkt uit een onderzoek van sociaal psycholoog Ashley Hoben van de Rijksuniversiteit Groningen.

In het verleden werden goede genen mogelijk doorgegeven, waardoor de immuniteit tegen ziekten groter werd. In gebieden waar vroeger veel malaria en lepra voorkwam, werden relatief veel huwelijken tussen neef en nicht gesloten.

Charles Darwin, Albert Einstein, Edgar Allan Poe en Queen Victoria hadden iets gemeen: ze waren allen getrouwd met een neef of nicht. Deze beroemdheden worden wereldwijd gerespecteerd. Maar de meerderheid van de westerlingen wijst huwelijken tussen neef en nicht af en vindt ze incestueus, zo blijkt uit onderzoek van Ashley Hoben. Vooral vrouwen zien in neef-nichthuwelijken gevaren voor de gezondheid van het nageslacht. Wanneer er echter liefde tussen de twee partners aanwezig is, denken mensen, vooral vrouwen, minder negatief over neef-nichthuwelijken.

Tegenwoordig is er wel een grotere kans op gezondheidsproblemen en aangeboren afwijkingen bij kinderen van verwante ouders. Het gaat zelfs gemiddeld genomen om een anderhalf keer zo groot risico. Hoben: ‘Een huwelijk tussen neef en nicht kan een adaptieve keuze geweest zijn. Doordat goede genen werden doorgegeven, werd de immuniteit tegen specifieke ziekten mogelijk groter. Nu samenlevingen minder geïsoleerd zijn geraakt, zijn de nakomelingen van neef en nicht juist gevoeliger geworden voor infecties. Vandaag de dag vertonen ze meer ziektes en afwijkingen dan nakomelingen van niet-verwante ouders.’

Toch vindt Hoben dat het risico wordt overschat. ‘Als een moeder drinkt of drugs gebruikt tijdens de zwangerschap, zijn de gevaren voor de gezondheid van het kind vele malen groter’, aldus Hoben.

Ik las dit bericht gisteren en vond het toch wel heel apart.
Aan de ene kant kan ik het me absoluut niet voorstellen dat zoiets goed kan zijn.
In onze cultuur valt zoiets volgens mij gewoon onder incest, maar vroeger kwam het ook hier wel veel voor, vooral in kleine dorpjes.
Aan de andere kant wordt het in andere culturen juist als iets heel moois gezien.
Wat vinden jullie hiervan? Zelf moet ik er niet aan denken :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-07-11 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:48

Ik vind het juist helemaal niet mooi. Brr de gedachten al.
Nee imo blijf je van je familie af.

tamary

Re: 'Niks mis met huwelijk tussen neef en nicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:51

Sinds wanneer heeft een psycholoog verstand van genetica?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:54

Mij opa en oma waren neef en nicht , en iedereen in de fam. is kergezond .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:56

Mijn vriendinnetje is gister getrouwd met haar neef en eind sept uitgerekend van hun 1e.. Tja, moest ook wel wennen aan het idee, net als zij.. Ruim 5 jaar lang heeft ze het weggestopt.. Andere relaties gehad, maar toch kon ze het niet ontkennen.. Zij en dr neef, dat was het gewoon.. Tja, liefde is niet te sturen. Dus wie zijn wij om hierover te oordelen?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:02

Tja het moet je eigen keus zijn natuurlijk
maar ik zou dan liever geen kids ermee willen krijgen je weet maar nooit..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:06

naja bij paarden is inteelt slecht maar lijnteelt daarintegen wordt soms weer als positief ervaren.. denk dat dat wel verder weg zit dan neef en nicht maar het zou idd kunnen dat de sterke eigenschappen zo verbeteren

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:08

neef en nicht vrijt licht

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:10

Citaat:
In onze cultuur valt zoiets volgens mij gewoon onder incest

In Nederland is het wettelijk gewoon toegestaan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:11

Inteelt heeft wat dat betreft voor en nadelen: genen of genetische varianten met positieve invloed, komen sterker terug, maar datzelfde geldt voor variaties waar je minder blij mee bent.
Deze onderzoeker noemt malaria als voorbeeld, en ik denk dat dit een erg goed voorbeeld is voor een genvariant die zowel positive als negatieve gevolgen heeft: deze genvariant die je min of meer resistent maakt tegen malaria, zorgt in homozygote vorm voor sikkelcelanemie.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:11

tamary schreef:
Sinds wanneer heeft een psycholoog verstand van genetica?

Sinds ze ook heel erg veel biologie in hun studie hebben zitten :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:13

Citaat:
Toch vindt Hoben dat het risico wordt overschat. ‘Als een moeder drinkt of drugs gebruikt tijdens de zwangerschap, zijn de gevaren voor de gezondheid van het kind vele malen groter’, aldus Hoben.

Wat heeft te maken met de rest vh artikel?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:14

F_Orumster schreef:
Wat heeft te maken met de rest vh artikel?

Even zaken in perspectief plaatsen? :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:19

tjah... niet relevant dus.
Dan kun je dat ook wel zeggen bij alle onderzoeken over aanleg voor obesitas wanneer de moeder zus en zo eet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:21

Dat is maar hoe je het leest. De meeste mensen hebben vooral moeite met een huwelijk tussen neef en nicht omdat ze bang zijn dat dat ongelukkige kindjes oplevert, maar 'een wijntje tijdens de zwangerschap' moet maar kunnen. Deze meneer plaatst het dus even in perspectief; zo groot is het risico niet, althans veel minder groot dan andere dingen die mensen als niet meer dan normaal zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:24

Had ik eerder moeten weten.... balen. :D
Mijn (achter)neef was/is echt een heel leuke jongen waar ik zo op kan vallen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:27

Relaxed schreef:
Tja, liefde is niet te sturen. Dus wie zijn wij om hierover te oordelen?

Elke samenleving heeft normen en waardes, inclusief taboes.
Dat is niet zelden een schijnbaar onlogsch set wat ooit ergens een goede reden in had en door overlevering met ´natte aap´ verworden is.
Het is aan de betreffende samenleving om daarover te oordelen :)*
Dat betreft in dit geval een graad van verwantschap.

Het betreft veredelen en uitval.
Dat ligt bij doperwten heel simpel.
Door naaste verwanten onderling te bevruchten kan je eigenschappen vastleggen. Je houdt de gewenste en gooit de ongewenste weg.

Bij raskatten is het ook heel gewoon om in eerste lijn te telen. Is inteelt doch wordt ´lijnteelt´genoemd.
Zo ook bij paarden.
Bij dieren kan je een kneus laten inslapen doch dat is al wat lastiger dan het weggooien van doperwten.

Bij mensen was het ook schering en inslag bij koninklijke dynastiën om de lijn zuiver te houden.
Het geslacht van de Ptolemeën, onder meer Cleopatra (gehuwd met haar jongere broer en ook haar vande en moeder waren broer en zus), is een bekend voorbeeld maar het (zij het minder extreem dan dát) kwam echt HEEL veel voor.
Zo zijn de huidige europese koningshuizen zowat één grote familie.

Bij de romeinen werder incestueuze relaties als nefas (tegen de wetten van goden en de mens) beschouwd.
Ja, nefas, neef :)*

Ook samelevingsvormen kunnen hoogst ... vreemd zijn. Zo is het in extrem delen van Nepal de gewoonte dat een vrouw huwt met een ma en al diens broers. Wie de vader is, is niet bekend.
Raar? Zij en de kinderen hebben zo veel kostwinnaars, wat daar gewoon een noodzaak voor kinderen is om te kunnen overleven. Gezond verstand dus gewoon en een verstandige norm.
Wie ´dat´; een bepaalde norm of taboe, bepaald? De betreffende samenleving :)*

In onze huidige samenleving is er alle reden tot taboe mbt neef en nicht omdat het geen enkel voordeel biedt en wel een verhoogde kans op genetische afwijkingen waarvoor de samenleving de kosten draagt.
Het ´is´; hier en nu voor ons in de huidige westerse samenleving, dus nefast; funest, verderfelijk en dat bepalen we als samenleving.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:31

ik vind het prima als neef en nicht met elkaar gaan maar ik blijf het eng vinden voor als je kinderen wilt.. kan is groter op een kind met een handicap!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:33

Blue_Eyes schreef:
Deze meneer plaatst het dus even in perspectief; zo groot is het risico niet, althans veel minder groot dan andere dingen die mensen als niet meer dan normaal zien.

Dat kan je zo zien, maar het is natuurlijk niet zo.
Het is wél een extra risico.
Of andere domme dingen eventueel ook een risico zijn is niet relevant. Die dingen moeten óók niet :)*

Besef verder dat de risicobeslissing ook voor het betreffende kind genomen wordt.
Is dat niet de grootste verantwoordelijkheid?
Minder erg of net zo erg als een ander risico is irrelevant.
Je moet het gewoon allemáál voorkomen. Niet roken, niet drinken, geen nefaste verwantschap.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:35

Er zijn genoeg mensen op aarde, waarom zou je dan precies een familielid kiezen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:35

Chill, HC, ik ben met iemand getrouwd die op geen enkele wijze aan mij verwant is, tenminste - niet voor hij met mij trouwde en kinderen kreeg ;)
Ik leg alleen uit wat de relevantie van die opmerking van de deskundige (!!) is. :D

@Goof; omdat liefde zich niet laat dwingen, bijvoorbeeld? ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:36

Brr het idee alleen al.. Ik vind het zo.... onnatuurlijk.. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:36

Goof schreef:
Er zijn genoeg mensen op aarde, waarom zou je dan precies een familielid kiezen?

Nou ja, "vroegah" waren er heel veel kleine dorpjes in NL en kwamen de mensen tijdens hun leven eigenlijk nooit of zelden buiten het dorp. Op den duur waren halve volksstammen dus aan elkaar verwant.
Op die manier kan ik het me nog een beetje voorstellen, maar vandaag de dag is het natuurlijk een ander verhaal en vind ik het een rare keus.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:37

In sommige dorpen komt het vaker voor...

Kleine vissersdorpjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:43

Mooie blabla hc, klinkt leuk, maar als mijn vriendinnetje zo gelukkig is, dan oordeel IK daar niet over. ik gun het haar en hun liefde liet zich niet sturen. Ze heeft het weggestopt, maar dat hield ze niet vol. Kan je alle risico's erbij halen, maar als je zo denkt kan je beter meteen een einde maken aan je leven.. Op straat lopen is ook gevaarlijk..