Citaat:Een huwelijk tussen neef en nicht is minder risicovol dan gedacht. In het verleden waren de opvallende huwelijken wellicht zelfs effectief tegen ziektes als malaria en lepra. Dat blijkt uit een onderzoek van sociaal psycholoog Ashley Hoben van de Rijksuniversiteit Groningen.
In het verleden werden goede genen mogelijk doorgegeven, waardoor de immuniteit tegen ziekten groter werd. In gebieden waar vroeger veel malaria en lepra voorkwam, werden relatief veel huwelijken tussen neef en nicht gesloten.
Charles Darwin, Albert Einstein, Edgar Allan Poe en Queen Victoria hadden iets gemeen: ze waren allen getrouwd met een neef of nicht. Deze beroemdheden worden wereldwijd gerespecteerd. Maar de meerderheid van de westerlingen wijst huwelijken tussen neef en nicht af en vindt ze incestueus, zo blijkt uit onderzoek van Ashley Hoben. Vooral vrouwen zien in neef-nichthuwelijken gevaren voor de gezondheid van het nageslacht. Wanneer er echter liefde tussen de twee partners aanwezig is, denken mensen, vooral vrouwen, minder negatief over neef-nichthuwelijken.
Tegenwoordig is er wel een grotere kans op gezondheidsproblemen en aangeboren afwijkingen bij kinderen van verwante ouders. Het gaat zelfs gemiddeld genomen om een anderhalf keer zo groot risico. Hoben: ‘Een huwelijk tussen neef en nicht kan een adaptieve keuze geweest zijn. Doordat goede genen werden doorgegeven, werd de immuniteit tegen specifieke ziekten mogelijk groter. Nu samenlevingen minder geïsoleerd zijn geraakt, zijn de nakomelingen van neef en nicht juist gevoeliger geworden voor infecties. Vandaag de dag vertonen ze meer ziektes en afwijkingen dan nakomelingen van niet-verwante ouders.’
Toch vindt Hoben dat het risico wordt overschat. ‘Als een moeder drinkt of drugs gebruikt tijdens de zwangerschap, zijn de gevaren voor de gezondheid van het kind vele malen groter’, aldus Hoben.
Ik las dit bericht gisteren en vond het toch wel heel apart.
Aan de ene kant kan ik het me absoluut niet voorstellen dat zoiets goed kan zijn.
In onze cultuur valt zoiets volgens mij gewoon onder incest, maar vroeger kwam het ook hier wel veel voor, vooral in kleine dorpjes.
Aan de andere kant wordt het in andere culturen juist als iets heel moois gezien.
Wat vinden jullie hiervan? Zelf moet ik er niet aan denken