Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:23

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... etalen.xml

Citaat:
De Eerste Kamer heeft ingestemd met de langstudeermaatregel. Studenten die meer dan een jaar langer over hun studie doen, moeten 3000 euro extra collegegeld gaan betalen.
VVD, CDA, PVV en SGP stemden voor het wetsvoorstel van staatssecrataris Halbe Zijlstra van Onderwijs. Daardoor ontstond in de Senaat een nipte meerderheid. De wet gaat op 1 september in. Het eerste collegejaar hoeven langstudeerders overigens nog geen extra collegegeld te betalen.

De regeling geldt dus voor iedere student die vanaf 2012 meer dan een jaar langer doet over zijn bachelor of masterstudie. De maatregel geldt ook voor deeltijdstudenten. Zij kregen net zoveel tijd als voltijdstudenten. Naar schatting van het ministerie van Onderwijs zijn er momenteel ongeveer 67.000 langstudeerders.

Voor studenten die op dit moment studeren komt er geen overgangsregeling. De studentenorganisaties zijn teleurgesteld. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) zijn vooral boos over het feit dat de wet met terugwerkende kracht in werking treedt. Ze gaan een eerder geplande rechtszaak per direct doorzetten.
Ook universiteiten teleurgesteld

Ook de vereniging van universiteiten (VSNU) is bijzonder teleurgesteld dat de wet is aangenomen. "Deze wet gaat veel negatieve bijwerkingen veroorzaken. Er zijn veel betere methodes om studenten beter en sneller te laten studeren", zegt VSNU-voorzitter Noorda.

Zijlstra kreeg tijdens de behandeling van de wet het verwijt nogal 'een haastklus te hebben afgeleverd'. De SP sprak zelfs van 'een draak van een wet.'

Dit is toch te belachelijk voor woorden? Ik ben 2 jaar uitgevallen omdat ik ZIEK was verdorie, en dit zou betekenen dat ik 6000 euro moet betalen voor iets waar ik geen énkele invloed op had! Ik vind het prima dat studenten die alleen maar feesten, geen studiepunten halen, daardoor colleges keer op keer overdoen extra moeten betalen. Tenslotte hebben zij de bewuste keuze. Maar als je ziek bent, gehandicapt, als er thuis ineens heftige problemen ontstaan door scheiding/overlijden/ruzies/weetikveel waardoor je vertraging oploopt, daar kan je toch zelf niks aan doen? Ik zal zeker niet de enige zijn in deze situatie. De mensen die het toch al moeilijker hebben worden keihard afgestraft..

En ook dat er géén overgangsregeling komt, terwijl ze eerst nog zeiden dat het sowieso niet zou gelden voor huidige studenten. Mooi wel dus. Er zijn nu 3 studentenorganisaties die naar de rechter stappen om protest te maken, vooral vanwege dit feit, dat studenten die nu al vertraging hebben daar niks meer aan kunnen doen. Want als ik had geweten dat dit me 6000 euro zou gaan kosten, dan was ik wel dat half jaar doorgegaan, nog zieker geworden, maar had ik wél mijn bachelor gehaald..

Of vinden sommigen dit een goede regel, en is het 'pech' voor mij, maar wel terecht/eerlijk/watdanook?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:26

Ik denk wel dat ze bepaalde mogelijkheden moeten neerstellen dat zoals jij zei je een lange tijd ziek geweest bent dat, die periode wordt verstrekt.

Er zijn eenmaal studenten die ook nep ziek zijn en niet willen studeren.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:29

Ik vind persoonlijk dat iets van studiestimulans er wel mag zijn. Nu is het soms allemaal wel net even te makkelijk om wat langer thuis te blijven (om wat voor reden dan ook). Maar 1 jaar vind ik wel weer heel erg streng en 3000 euro ook weer erg veel (zeker voor een student). Zou het echt zo zijn dat als je een goede geldige (aantoonbare) reden hebt, ze toch de boete in laten gaan? Dat kunnen ze toch niet maken lijkt mij, (ik dacht dat ik dat wel ergens had gelezen over geldige redenen).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:33

Jammer dat de maatregel toch is gekomen. Het eerste jaar dat je langer over je studie doet hoef je nog niets extra's te betalen, maar vanaf het jaar erop dus 3000 euro per collegejaar erbij. Dat is echt een fors bedrag! Ik vind het zeker voor mensen die niet door eigen schuld vertraging oplopen, zoals ziekte, een ontzettend zure beslissing. Hopelijk komt er voor die gevallen wél een regeling.

12sterre34

Er is zoveel ophef over deze regel, ook wat ik van studievriendinnen hoor. Zelf heb ik mijn bachelor netjes binnen 3 jaar gehaald en zal over een maand afstuderen van mijn master(ook gewoon binnen een jaar). Ik heb mijn best ervoor gedaan, en ja, soms een feestje afgezegd omdat ik de dag erna vroeg op moest om te studeren. De mensen die ik ken die uitloop hebben gooien er met de pet naar en feesten volop aangezien vaak de ouders flink spekken. Als je door ziekte of overlijden van broer/zus/ouders uitloopt vind ik wat anders. Maar mensen die 'zomaar' uitloop hebben mogen best meer betalen vind ik.

Berdien

Er worden geen uitzonderingen gemaakt voor ziekte/overlijden/etc? Dat vind ik wel heel streng.. Dat er iets gebeurd aan het eeuwige 'studeren' van sommige studenten, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Studenten roepen wel dat het allemaal zo zwaar is qua kosten maar in NL stelt het echt niets voor als je ons collegeld vergelijkt met de collegelden van over de plas.

Ik kan me voorstellen dat er ergens een grens getrokken wordt, maar om mensen die zonder dat ze er wat aan kunnen doen zo zwaar te beboeten.. ik vind het nogal wat.

Dani

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:38

Had inderdaad even verkeerd gelezen, zou voor mij dan 3000 ipv. 6000 euro zijn. Maar dan nog. Ik heb eerder wel gelezen dat bij ziekte etc. je een jaar extra zou krijgen, maar daar kan ik nu niks meer over terugvinden. En eigenlijk vind ik 2 jaar dan nog erg krap. Zou voor mij genoeg zijn, maar dat geldt vast niet voor iedereen.

Ik ben ook vóór extra betalen door studenten die er echt met de pet naar gooien hoor, absoluut. Heb ze ook gezien, college voor de 3e keer doen en dan gewoon niet eens komen opdagen op 't tentamen. Ja hallo, dan ga je alles maar lekker zelf betalen, als je zo'n houding hebt.

Maar ik zou zeggen: zet er een minimum percentage behaalde studiepunten op. Dus dat elke student minimaal 75/80% moet halen van de studiepunten. Haal je dat 2 jaar niet, dan moet je betalen. Als iemand dan op 60% studeert (als regeling ivm. ziekte/handicap) is voor hen dat aantal dus lager en hebben ze geen probleem, ook al doen ze er iets langer over.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:43

Berdien schreef:
Studenten roepen wel dat het allemaal zo zwaar is qua kosten maar in NL stelt het echt niets voor als je ons collegeld vergelijkt met de collegelden van over de plas.

Dat is zo, maar het kan ook anders. In Finland is studeren bijvoorbeeld gratis.

Ik ben benieuwd wat voor effect deze maatregel gaat hebben op bijvoorbeeld studiekeuze. Gaan mensen nu voor een makkelijkere opleiding? Kiezen ze bij de keuzevakken voor iets dat ze makkelijk kunnen halen of voor wat meer uitdaging met het risico dat ze een tentamen niet halen en dus kans hebben op vertraging? Een bestuursjaar bij een studentenvereniging wordt zo ook moeilijker...

Studenten die geen snars uitvoeren en er met de pet naar gooien mogen van mij absoluut flink gestimuleerd worden om hun studie af te ronden. Ik ben alleen bang dat er door dit besluit meer mensen hun studie voortijdig aan de wilgen gaan hangen als ze er te lang over dreigen te doen in plaats van het afmaken en de boete betalen. Met het instellen van het bindend studieadvies en daarbij een minimaal te behalen aantal punten in de propedeuse haal je in ieder geval de slechtste studenten al in het eerste jaar uit de groep. Dat helpt al om langstudeerders aan het einde van het traject te voorkomen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:47

Het lijkt me al 'straf' genoeg dat je dan een jaar geen stufi krijgt en een jaar extra collegegeld moet betalen. Om daar dan ook nog 3000 euro bij bovenop te gooien. Nee, dat werkt vast lekker motiverend!
Belachelijk. Dat is het enige wat ik er over kan zeggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:51

Stufi krijg je toch sowieso maar vier jaar? Dus daar wordt je dan niet op gekort, dat krijg je als je langer dan 4 jaar studeert sowieso al niet meer.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:20

Berdien schreef:
Stufi krijg je toch sowieso maar vier jaar? Dus daar wordt je dan niet op gekort, dat krijg je als je langer dan 4 jaar studeert sowieso al niet meer.

Je wordt er niet op gekort. Maar dat jaar wat jij extra studeert krijg je dus geen stufi wat betekent dat je veel meer zelf moet betalen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:25

Is deze wet er echt door?! Belachelijk..
Dan kom ik ook met een flink probleem te zitten.. Ook ik loop zowiezo twee jaar studievertraging op. Niet door lanterfanten, maar door flinke persoonlijke problemen (trauma van vroeger), en gezondheidsproblemen. Ik had niets liever gewild dan doorkunnen met mijn opleiding, maar het gáát niet met mijn lijf. Los van de vertraging die ik oploop die al vervelend genoeg is, moet ik zowiezo al extra studiegeld betalen, en dan komt er nog eens 3000 bij?! Met deze maatregel raken ze ook de mensen die het al niet makkelijk hebben. Als je door ziekte/overlijden/handicap al benadeeld bent, moet je daar dan ook nog eens extra voor afgestrafd worden?? Een belachelijke maatregel, ik vind dat er uitzonderingen gemaakt moeten worden.

Als mensen hun studietijd alleen maar feesten en zuipen en niks aan hun studie doen, prima maatregel. Maar niet als mensen door problemen vertraging oplopen, dat is gewoon niet eerlijk.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:30

Als je kunt bewijzen dat je lichamelijke of psychische klachten hebt (diagnose) dan vind ik dat daar rekening mee gehouden moet worden... Zonder deze kanttekening vind ik het maar een vreemde regeling. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:30

De regeling is voor studenten die vanaf 2012 langer over hun studie doen, dus niet voor studenten die al vertraging hebben? :)

Ik ben benieuwd hoe dat wettelijk zit, kan een wet erdoor gedrukt worden als deze wet aangevochten gaat worden? Ik meende namelijk van niet. :)

Overigens hoor ik hier iedereen over ziekte, overlijden, weet ik het wat. Maar wat dan als je als student in werkgroepen zit? Bestuursgroep, studievereniging, buitenlandse stage? Je bent gewoon de sjaak.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:33

Ohjee, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Ik heb er nu 5 jaar opzitten, en ga komend half jaar afstuderen. Dan zal er toch geen 3000 euro boven opkomen hopelijk :=?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:33

_San87_, dit geldt dus wel voor studenten die al studeren.. Komend jaar geldt het nog niet, maar als je vanaf 2012 nog meer dan een jaar vertraging hebt geldt het wel. Dus mensen die nu nog studeren maar niet vóór 2012 klaar zijn een meer dan 1 jaar vertraging hebben krijgen een boete. Zo lees ik het althans.. Omdat ze ook zeggen dat er geen overgangsregeling is voor mensen die nu studeren, anders zou er ook geen overgangsregeling nodig zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:35

merel90 schreef:
_San87_, dit geldt dus wel voor studenten die al studeren.. Komend jaar geldt het nog niet, maar als je vanaf 2012 nog meer dan een jaar vertraging hebt geldt het wel. Dus mensen die nu nog studeren maar niet vóór 2012 klaar zijn een meer dan 1 jaar vertraging hebben krijgen een boete. Zo lees ik het althans.. Omdat ze ook zeggen dat er geen overgangsregeling is voor mensen die nu studeren, anders zou er ook geen overgangsregeling nodig zijn.

Ja, dat snap ik. Maar nog niet voor studiejaar 2011/2012. Dat bedoel ik. :)

Ik snap deze maatregel echt niet... :n Ik meen ook te hebben gelezen dat de boete wel ingevoerd gaat worden, maar dat die voorlopig op 0,- wordt gesteld. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:00

Maar Eefske, dat is nou toch ook al zo? Je krijgt maximaal vier jaar, de doorsnee universitaire studie duurt ook vier jaar. Dus als je er nou een jaar langer over doet, dan krijg je dat jaar nu ook al geen stufi meer. Je kunt wel lenen en je OV e.d. lopen wel door, maar stufi krijg je bij mijn weten nu ook 'maar' vier jaar.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:10

Berdien schreef:
Maar Eefske, dat is nou toch ook al zo? Je krijgt maximaal vier jaar, de doorsnee universitaire studie duurt ook vier jaar. Dus als je er nou een jaar langer over doet, dan krijg je dat jaar nu ook al geen stufi meer. Je kunt wel lenen en je OV e.d. lopen wel door, maar stufi krijg je bij mijn weten nu ook 'maar' vier jaar.

Ze bedoeld dat je extra jaar studeren al duurder is dan de eerste vier jaar, omdat je dat 5e jaar geen stufi meer krijgt. Dus jullie zeggen hetzelfde ;)

Ik vind dat er best een boete mag zijn voor langstudeerders, maar dan inderdaad wel met uitzonderingen voor mensen die ziek zijn geweest of zo.

Verder vind ik de belachelijke studiekosten voor een 2e studie erger dan dit. Dit heb je dan hooguit een jaar of zo, terwijl je van die regeling je hele studie last hebt.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:14

Precies. Dat bedoel ik.
Ik zeg niet dat het er bij bovenop komt maar dat je al extra moet betalen omdat je er langer overdoet. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:21

Pff, dit wordt dus niet fijn. Ik ben ooit begonnen met een studie, maar daar voortijdig mee gestopt, omdat het niks voor mij was. Toen met een andere studie begonnen en ziek geworden. In overleg met school toen helemaal gestopt en anderhalf jaar geleden opnieuw begonnen, op een andere school. Nu moet ik nog 2,5 jaar en dan ben ik klaar. Wordt zo wel een duur grapje.

EDIT: Ik denk dat ze beter kunnen beginnen met een betere begeleiding op de middelbare school. Ik had geen idee wat ik wilde studeren en de meeloopdagen van alle opleidingen waren ronduit misleidend. Hoeveel mensen beginnen niet met een studie om er later achter te komen dat het niks voor hun is? En de mensen die wel op een leuke studie zitten maar geen poot uitsteken misschien stimuleren op de één of andere manier.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-07-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:26

Neroo schreef:
Ohjee, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Ik heb er nu 5 jaar opzitten, en ga komend half jaar afstuderen. Dan zal er toch geen 3000 euro boven opkomen hopelijk :=?

Dat heb ik dus ook, ik ben wsl in november klaar met m'n masterscriptie. Als ik daar 3000 euro extra voor af moet tikken, laat dan maar.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:40

Nee, het gaat pas in in het schooljaar 2012-2013 zoals ik het lees..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:46

Citaat:
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) zijn vooral boos over het feit dat de wet met terugwerkende kracht in werking treedt.

Maar betekent dat met terugwerkende kracht niet dat de mensen die NU vertraging hebben in 2012 voor de jaren dát ze vertraging hebben 3000 euro per jaar moeten betalen? Of denk ik dan helemaal verkeerd. Dus stel jij hebt in 2012 al 2 jaar vertraging, moet je dan voor die 2 jaar 3000 euro per jaar gaan betalen of niet?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:48

Ik denk dat ze bedoelen dat mensen die in 2012 nog studeren en dus meer dan een jaar vertraging hebben moeten betalen en dus niet alleen de mensen die in 2012 beginnen met een studie.