Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 22:22

Citaat:
'Comazuiper moet zelf ambulance betalen'
Laatste update: 4 juli 2011 22:04 info
AMSTERDAM - Burgemeester Eberhard van der Laan wil onderzoeken of het mogelijk is om comazuipers zelf te laten opdraaien voor de kosten van de ambulance. Dat heeft zijn woordvoerder maandag gezegd.

Volgens de burgemeester neemt de overlast van dronken jongeren bij grote evenementen toe.
''Het alcoholgebruik onder jongeren is een groot probleem aan het worden. Op Koninginnedag moest de ambulance 575 keer uitrukken om een comazuiper op te halen. Vorig jaar met Koninginnedag was dat nog 500 keer", aldus de zegsman.
''Het is een groot maatschappelijk probleem en kost de maatschappij veel.'' Van der Laan wil het drinken niet verbieden, maar wel ''een balans zoeken tussen veiligheid en grote evenementen'' om dergelijke overlast tegen te gaan.
De woordvoerder denkt dat het plan wel op problemen zal stuiten. ''Er zal dan waarschijnlijk wel een wetswijziging nodig zijn.''

Wat vinden jullie? Moet iemand die bewust dusdanig veel drinkt dat hij medische hulp nodig heeft daarvoor de rekening gepresenteerd krijgen? Of moet eerste hulp zoals dit 'gratis' blijven en voor rekening van de maatschappij als geheel komen?

Ambulances zijn schrikbarend duur, ik vind dat er zeker wel wat voor te zeggen is om iemand die bewust dusdanig veel drinkt dat hij medische hulp nodig heeft daar best wat van mag voelen. Of dat de volledige rekening moet zijn of een gedeelte moet zijn, dat weet ik niet. Maar wie zijn billen brandt... mag in dit geval best op de financiële blaren zitten :j

Captain

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:24

Zelf laten betalen. Meteen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:24

ik vind van wel!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:25

Juist !

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:26

Laat maar zelf betalen! Misschien schrikken ze er dan van als ze nog zo jong zijn!

JuliaMaria

Ja hoor, doen ze helemaal zelf dus wat mij betreft mag er ook zelf betaalt worden. :)

Ik vind het uberhaupt iets idioots, ambulances kunnen wel beter ingezet worden dan voor mensen/jongeren die geen maat kunnen houden en roekeloos met hun eigen gezondheid om gaan...

Iris82

Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:27

Ja hoor, als je jezelf niet in toom kunt houden met drank, mag je daar zelf de financiële verantwoordelijkheid voor dragen, ambulances uit laten rijden is al duur genoeg. Zelf betalen, doe je het 1 keer en waarschijnlijk nooit meer :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:31

Wat dacht je van helemaal geen ambulance laten komen......
Stelletje zotten... jezelf in coma zuipen... doe normaal zeg

Ik verbaas me soms van bepaalde mensen hoeveel ze zuipen en tóch nog bij de tijd zijn... en niet van de wereld.. sterker nog... zowat nog nuchter...!
Je moet véél zuipen om jezelf in coma te zuipen... nou geloof me.. laat ze maar liggen....
Dan doe je het óók maar 1x en nooit meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:34

Nee, denk niet dat betalen echt indruk gaat maken; zijn toch voornamelijk de ouders die het dan moeten betalen.
Een ziekenhuisopname is denk ik al pittig genoeg voor ze, werkt ook goed ontnuchterend (denk dat ze genoeg gepreek krijgen aan hun bed ;) ).

Ben wel benieuwd naar hoeveel jeugd zich na de ziekenhuisopname weer zo gek is om zich zo klem te zuipen... Heb geen flauw idee!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-07-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:35

oja laat ze maar liggen... :( maar wie zegt dat het niet wat anders is..

ziekte aanval allergie iets met hersens ofwat.. je kan ook verdwaasd en versuft van andere dingen worden...

als in het ziekenhuis blijkt dat ze dan inderdaad zelf alchohol hebben gedronken kun je dan de rekkening precenteren.. maar niet iemand gewoon laten liggen en dood laten gaan..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 04-07-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:35

Iris82 schreef:
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

Inderdaad en zo kan je nog een aantal voorbeelden noemen. (auto-ongelukken, sportblessures/ongelukken, dikke mensen, werkgerelateerde ziekten enz.)
Ik zou kinderen die zich een coma hebben gezopen, wel verplicht een cursus laten vervolgen over "drank maakt meer kapot dan je lief is".

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:36

Jolliegirl schreef:

Ik verbaas me soms van bepaalde mensen hoeveel ze zuipen en tóch nog bij de tijd zijn... en niet van de wereld.. sterker nog... zowat nog nuchter...!
Je moet véél zuipen om jezelf in coma te zuipen... nou geloof me.. laat ze maar liggen....

ja joh, gewoon dood laten gaan.
Ik ben benieuwd als het jouw kind later betreft.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:36

Electra63 schreef:
Iris82 schreef:

Inderdaad en zo kan je nog een aantal voorbeelden noemen. (auto-ongelukken, sportblessures/ongelukken, dikke mensen, werkgerelateerde ziekten enz.)
Ik zou kinderen die zich een coma hebben gezopen, wel verplicht een cursus laten vervolgen over "drank maakt meer kapot dan je lief is".

Mee eens!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:38

ja, ik vind van wel, laat ze de consequenties van dat domme gedrag maar eens zien, misschien dat er dan wat beter nagedacht wordt.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:39

Nou geen ambulance laten komen lijkt me wel een beetje ver gaan, stel het is een gevalletje ghb, dat lijkt verdacht veel op ladderzat.

Zelf laten betalen lijkt mij een prima idee +:)+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:40

Iris82 schreef:

Roken en drugs gebruiken zijn verslavingen, dat vind ik niet helemaal vergelijkbaar? Vooral met de kanttekening dat comazuipers meestal geen alcoholisten zijn, het zijn juist vaak jongeren die in hun roekeloosheid de grens opzoeken.

Jolliegirl

Electra63 schreef:
Jolliegirl schreef:

Sorry voor mijn felle reactie...... Maar ik weet wat ik zeg.
Ik ben mijn aller grootste,beste,liefste vriend verloren aan drank....het was ZIJN schuld... HIJ is gaan zuipen.. HIJ is doodgezopen...
HIJ had niet zo stom moeten zijn...
Natuurlijk vond ik het vreselijk.. heb gejankt als een klein kind toen ik het hoorde... ben nu ouder en weet beter, het was zijn eigen schuld..

mensen die zichzelf bewust in coma zuipen.. dus doordraaien... ja schei uit...moeten wij daar centen voor gaan betalen?
Men zou beter moeten weten...
En met comazuipen ken ik niet ''sorry foutje'' zoals bijvoorbeeld met zwanger worden, dat kán een keertje fout gaan... maar zuipen.. nee dat heb je toch écht volledig zelf in de hand..

Zo niet, zoek hulp voor het mis gaat....
Drank kan een vuile verslaving worden...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-07-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Ik denk niet dat dat de goede aanpak is. En idd, mensen met overgewicht doen het toch ook zelf? Mensen die roken, mensen die niet gezond eten.. Ik vind dat er best wat aan gedaan mag worden, maar dit is denk ik niet de juiste oplossing, weet ook niet of het minder word, omdat je weet dat je de ambulance zelf moet betalen, volgens mij denk je daar niet bij na als je jezelf in coma drinkt..
edit: bewust coma zuipen? Er zijn vast meisjes ( en jongens ) die onder druk worden gezet door hun vrienden, misschien wel drankjes drinken waarvan ze niet weten wat erin zit.. meisjes die gedrogeerd worden.. noem maar op. Kan niet geloven dat een groepje gaat afspreken om in coma te gaan liggen..
Laatst bijgewerkt door pinuts op 04-07-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

voor zo welover matig alcohol gebruik als over matig drugs gebruik lekker zelf betalen! waar de grens zit? pfff hoe ver ben je al heen als je die al niet meer kan vinden?

neemt niemand meer genoegen met aan paar borrels? Nee iedereen moet tegenwoordig zo snel en zo veel mogelijk aan de zuip 8)7

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:41

Nee, het risico bestaat dat de eveneens beschonken vriendjes/ vriendinnetjes geen hulp meer inschakelen......
Ooit eens een patiënt gehad die als dronken werd aangekondigd, maar die had niks gedronken, rook erg naar drank omdat hij bij het inruimen van de boodschappen een insult had gehad en met een fles wijn was gevallen.

Rekening sturen wat het allemaal gekost heeft zou ik wel een goede vinden en ik vind dat een werkstraf wel gepast zou zijn.....
Openbare dronkenschap, daar ligt wel iets moois voor de politie en bureau halt denk ik.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:43

Electra63 schreef:
Iris82 schreef:

Ik vind dat laatste een betere oplossing :j .
Aangezien veel jongere comazuipers geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.
Of wat voor impact het heeft.
Als je jezelf als jongere in coma gezopen hebt, krijg je sowieso wel de ggz op je dak. Maar of dat genoeg is?
(ik ken zelf ook een comazuiper, die had er ook geen idee van (of iig niet genoeg) hoe schadelijk het was.
Moeten we die dan maar laten liggen? En dood laten gaan? En hoe zit het dan met de mensen die er op dat moment bij zijn?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:44

Electra63 schreef:
Jolliegirl schreef:

Sorry voor mijn felle reactie...... Maar ik weet wat ik zeg.
Ik ben mijn aller grootste,beste,liefste vriend verloren aan drank....het was ZIJN schuld... HIJ is gaan zuipen.. HIJ is doodgezopen...
HIJ had niet zo stom moeten zijn...
Natuurlijk vond ik het vreselijk.. heb gejankt als een klein kind toen ik het hoorde... ben nu ouder en weet beter, het was zijn eigen schuld..

mensen die zichzelf bewust in coma zuipen.. dus doordraaien... ja schei uit...moeten wij daar centen voor gaan betalen?
Men zou beter moeten weten...
En met comazuipen ken ik niet ''sorry foutje'' zoals bijvoorbeeld met zwanger worden, dat kán een keertje fout gaan... maar zuipen.. nee dat heb je toch écht volledig zelf in de hand..

Zo niet, zoek hulp voor het mis gaat....
Drank kan een vuile verslaving worden...

Comazuipen wordt gedaan door pubers, die kunnen niet beter weten, die denken dat hun niets overkomt. Ze hebben geen inkomen en zijn meeverzekerd bij ouders. Er valt niets te verhalen, dus de ouders draaien op voor de kosten en de puber leert daar niets van.

Sorry, beetje verkeerd gequoted.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:50

Niet mee eens. Er zijn zoveel redenen waarom je direct of indirect door eigen toedoen in een ambulance terechtkomt, moeten die dan allemaal maar zelf gaan betalen? En waar trek je de grens? Nu een comazuiper, morgen een diabeet die vergeten is te spuiten, overmorgen de sporter die een ongeluk heeft gehad, mensen die een bedrijfsongeval hebben gehad terwijl ze hun VCA hebben...

Ik zie ook meer in voorlichting, zowel vooraf als achteraf. Laat voormalige comazuipers maar op scholen langsgaan en hun verhaal vertellen. Laat vooral duidelijk zien, liefst vooraf maar indien nodig ook achteraf, hoe stom ze zijn. Laat ze zien dat het gewoon niet stoer is maar oerdom en dat ze hun leven ermee weg kunnen gooien. Maarja, preventie is iets wat dit kabinet niet kent. Dat kost namelijk geld dat ook uitgegeven kan worden aan JSF's waar geen hond op zit te wachten.

Ik denk daarbij trouwens niet aan verplichte cursussen, die werken alleen maar averechts. "Kijk eens hoe stoer ik ben, ik moest die stomme cursus gaan doen". En als ze ervoor moeten betalen word de kans nog groter dat ze het juist gaan uitproberen. Moeten ze toch eens meegemaakt hebben al is het wel zonde van de centjes. Maar dat zijn wel meer dingen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:51

Nee niet zelf laten betalen. Vaak is ritje ambu heel leerzaam en doen jongeren zoiets niet opnieuw.

Want ja, mensen die roken/overgewicht hebben/ongezond leven en die een CVA krijgen dragen daar ook zelf aan bij, moeten die dan ook alle medische hulp zelf betalen?