Eén op de drie platen moet Nederlandstalig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaa_

Eén op de drie platen moet Nederlandstalig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:09

Citaat:
DEN HAAG - Radio 2 moet meer Nederlandstalige nummers gaan draaien. Dit voorstel van de PVV is donderdag met steun van het CDA, de VVD en SP aangenomen in de Tweede Kamer.
In het voorstel van PVV Tweede Kamerlid Martin Bosma moet 35 procent van de muziek op de zender tussen zeven uur ’s ochtends en zeven uur ’s avonds Nederlands zijn.

In de motie constateert Bosma dat het bieden van Nederlandstalig repertoire een publieke taak is. Volgens hem draagt het genre bijvoorbeeld bij aan het stimuleren van de Nederlandse taal.

Wat vinden jullie hier nou van? Mag de overheid zich bemoeien met de muziek die gedraait wordt?

Coconut

Re: Eén op de drie platen moet Nederlandstalig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:10

Belachelijk := wat een onzin dat er zoveel Nederlandstalige muziek gedraaid moet worden.

Vind die oude Nederlandse nummers van "volkszangers" zoals André Hazes, Frans Bauer, Jan Smit etc etc echt niet om aan te horen :=

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:10

Uhh nee, tenzij ze er verstand van hebben :Y)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:11

_O-
Nou hun luisteren zeker naar Radio 2.
Vreselijk, nederlandse muziek. Maar weinig artiesten/nederlandse songs die ik daarvan leuk vind.
oplossing; engelse/amerikaanse radio via internet. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:13

Er is toch een zender met Nederlandstalige muziek? Degenen die dat leuk vinden, kunnen daar toch op inzoomen? (100% NL?)

Om dit te verplichten voor iedere zender is...tja hoe zal ik het omschrijven....weer typisch PVV...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-06-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:13

Want Nederland maakt zo'n goede muziek?
Dacht het niet.
Ik dacht dat het hier een vrij land was, en specifiek vrije media...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:15

Partij van de Vreemde Voorstellen :+

Vudress

Het populisme viert hoogtij.

DDW1190

Er bestaat toch ook zoiets als Radio Oranje of hoe heet het eigenlijk :+ ?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:16

Nouks schreef:

:')

_Bitje_

ik vind nederlands talige muziek zo niet cool :')

saskia1973

Er is echt wel goede Nederlandse muziek, alleen de NederlandsTALIGE muziek hoeft van mij niet zo.....
Daar hebben we inderdaad zenders als 100%NL voor....
Laat Radio 2 lekker blijven zoals het is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:17

Ze worden toch gefinancierd door het ministerie van OCW of niet? Dan mogen ze zich er toch ook wel mee bemoeien?

Winged

Vind het ook erg raar. Tja er zijn wel goede Nederlandse artiesten, maar er zijn ook zenders die overal te beluisteren zijn die veel Nederlandstalig draaien (100% NL is namelijk NIET 100% Nederlandstalig. Wel altijd erg grappig 'Dit is 100%NL!' En dan gooien ze James Blunt erin enzo :')

Maar heb zelf het idee dat de PVV mooi tegen de publieke omroepen aan zit te schoppen :n

MaNdiii

Het is toch een zender die geld van de overheid krijgt? Dan vind ik eigenlijk dat zij wel mee mogen bepalen met de muzieksoort of die nou mooi is of niet. En daarnaast zijn er toch nog genoeg zenders waar je jouw muziek kan vinden. Lijkt mij geen probleem. (tenminste ik luister nooit naar radio 2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:19

Citaat:
NederlandIn Nederland is de persvrijheid vastgelegd in artikel 7 van de Nederlandse Grondwet:

Artikel 7

1.Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisie-uitzending.
3.Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
4.De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
Hoewel dus nooit vooraf toestemming nodig is voor enige publicatie, moet de auteur wel rekening houden dat hij achteraf kan worden aangeklaagd als zijn publicatie bijvoorbeeld smadelijk, lasterlijk of discriminerend is, of aanzet tot haat. Dit is wat met het in artikel 7 van de grondwet genoemde "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" wordt bedoeld. Persvrijheid neemt dus niet de verantwoordelijkheid voor hetgeen gepubliceerd wordt weg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_van_drukpers

Masada

Laat ze eerst eens bij zichzelf beginnen en gewoon nederlandse woorden gebruiken als ze spreken. Dat soort politici ventileert het ene na het andere engelse woord. Klinkt interessant zeker.
Met dit soort regels slaan ze aardig door.

DDW1190

trouwens het nieuwe liedje van Thomas berge vind ik dan wel weer mooi! Maar echt het boerengedreun, nee laat die maar thuis!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:20

Hebben ze nu echt niks beters te doen dan piekeren over zulke dingen?
Volgens mij krijgen die heren en dames te veel loon als dit onder "belangrijk genoeg om over te praten" valt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:21

DDW1190 schreef:
trouwens het nieuwe liedje van Thomas berge vind ik dan wel weer mooi! Maar echt het boerengedreun, nee laat die maar thuis!!

Dan zet je een ander radio zender op, zijn er genoeg :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:25

Nouks schreef:

_/-\o_ _O-

Anthea schreef:
Ze worden toch gefinancierd door het ministerie van OCW of niet? Dan mogen ze zich er toch ook wel mee bemoeien?

Ze krijgen inderdaad overheidssubsidie, maar ze mogen zich er niet mee bemoeien. Het is de Raad van Bestuur die dat beslist, dit staat in de mediawet ( http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/44901741 ).

Wat ik redelijk schrikbarend vind, is dat de overheid zich dus blijkbaar wél kan bemoeien met wat er op de radio komt (als dat kan met de muziek, zal dat ook kunnen met wat er gezegd wordt). En de media is juist hetgene dat ons als burger moet informeren over veranderingen in de wet en welke ons moet helpen met problemen onder de aandacht van de politiek brengen, zodat het op de politieke agenda komt.
Laatst bijgewerkt door Saskiaa_ op 30-06-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:30

Er is toch ooit vastgesteld wat voor muziek er per frequentie gedraaid moet worden ?
Daarom moest RTL FM weg, die zat op een Frequentie waar 70% Nederlandstalig moest zijn, Daar zit nu 100%NL.
Lijkt me dat de overheid dus die percentage's zou kunnen veranderen als daar goede redenen voor zijn :P
Maar hebben ze in den haag geen belangrijkere dingen te doen ? :+

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:31

Daar hebben we toch radio NL voor? vindt dit echt onzin, laat ze maar over andere dingen druk maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:32

Saskiaa_ schreef:
Nouks schreef:

_/-\o_ _O-

Anthea schreef:

Ze krijgen inderdaad overheidssubsidie, maar ze mogen zich er niet mee bemoeien. Het is de Raad van Bestuur die dat beslist, dit staat in de mediawet ( http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/44901741 ).

Wat ik redelijk schrikbarend vind, is dat de overheid zich dus blijkbaar wél kan bemoeien met wat er op de radio komt (als dat kan met de muziek, zal dat ook kunnen met wat ze zeggen). En de media is juist hetgene dat ons als burger moet informeren over veranderingen in de wet en welke ons moet helpen met problemen onder de aandacht van de politiek brengen, zodat het op de politieke agenda komt.

Ik vind het schrikbarend dat dit toegelaten wordt. Zoals ik al zei, mogen ze zich hier echt he-le-maal niet mee bemoeien.
Persvrijheid heet dat. Belachelijk dit.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:33

Nouks schreef:

_O-