Hersendode vrouw baart gezond kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Hersendode vrouw baart gezond kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:04

http://www.nu.nl

nu.nl schreef:
Laatste update: 27 juni 2011 18:15

RIYAD - Artsen in Saudi-Arabië hebben een baby ter wereld geholpen van een moeder die al meer dan 4 maanden hersendood is. Het kind is na een zwangerschap van 28 weken en 2 dagen gezond geboren.

De 38 jaar oude vrouw was 11 weken zwanger, toen ze in een coma raakte. Sindsdien is ze kunstmatig gevoed. Dat meldde de medisch directeur van de privékliniek in de stad al-Khobar, Samir Kara, maandag.

De kliniek had in 2009 al eens een baby op de wereld geholpen waarvan de moeder in haar 13e zwangerschapsweek in coma was geraakt.

Wat vinden jullie? Is dit nog ethisch? Een lichaam van een ten dode opgeschreven mens weken aan de apparatuur houden om een gezond kind te baren, een soort vleselijke couveuse? Of is het leven van een ongeboren kind waardevoller dan de "waardigheid" van iemand die nooit meer bij bewustzijn zou kunnen komen?

Zira1994

Re: Hersendode vrouw baart gezond kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:05

ik weet niet het kind moet nu opgroeien zonder moeder dusja... was mischien beter om het niet te doen maarja

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:06

Hier snap ik vrij weinig van. Er wordt gesproken over hersendood en in een coma tegelijk, terwijl dit toch echt wel twee verschillende dingen zijn. Zou eerst graag willen weten wat het nou precies is voordat ik over het hele verhaal een mening kan geven. :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:08

Het is inderdaad geen heel duidelijk verhaal. Tsja, en dan nog - de vader moet zijn vrouw verliezen, moet hij dan ook zijn kind verliezen? Ik kan er nog wel inkomen, hoor. Ik zou het trouwens ook niet erg vinden als ik zwanger zou zijn en dit zou mij overkomen, om in leven gehouden te worden tot mijn kindje groot genoeg was.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:09

Ik vind het heel dubbel. Maar ik denk dat ze de juiste keuze gemaakt hebben. Ik denk dat de moeder ook zou willen dat haar kind het nog zou redden, ondanks dat ze zelf waarschijnlijk niet meer uit coma geraakt. Tjonge wat is de wetenschap vergevorderd..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:11

Moeilijk maar ik vind het ethisch wel verantwoord. Als het kind heel erg gewenst is door beide ouders en beide ook op de hoogte waren van de zwangerschap zie ik er geen bezwaar in om een comateus persoon toch de zwangerschap tot een levensvatbare fase te laten uitdragen.

Ik deel de mening van Blue Eyes.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:12

Blue_Eyes schreef:
Het is inderdaad geen heel duidelijk verhaal. Tsja, en dan nog - de vader moet zijn vrouw verliezen, moet hij dan ook zijn kind verliezen? Ik kan er nog wel inkomen, hoor. Ik zou het trouwens ook niet erg vinden als ik zwanger zou zijn en dit zou mij overkomen, om in leven gehouden te worden tot mijn kindje groot genoeg was.

Inderdaad.. als moeder wil je het beste voor je kind en dus denk ik dat moeders dit ook wel gewild had.. En inderdaad voor de vader om zijn vrouw te verliezen en als je dan de mogelijkheid krijgt om je kind te redden denk ik dat jedie met 2 handen aangrijpt

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:12

Moeilijk moeilijk lijkt me dat .
Maar idd net wat bovenstaande mensen al zeiden, ik zou ook graag in "leven" worden gehouden om mijn kleintje een levenskans te geven..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:12

Dat is ook waar, men verliest zeker 1 leven het tweede leven is nog niet eens begonnen, en nog te redden, dus in dat opzicht is het wel een juiste keuze. Maar ik denk dat zo'n besluit ook wel erg zwaar voor de familie zal wegen, zeker voor de familie en vrienden van de vrouw...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:28

ik denk dat ik dit wel zou willen, als dit mij ooit overkomt zou ik in leven gehouden willen worden om mijn kindje een kans te geven. ik zou niet willen dat mijn ongeluk ook meteen de dood van mijn kind zou zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:31

Ik vind dat het aan de ouders is om dit te beslissen. Als de moeder het nooit kenbaar heeft gemaakt en de vader wil dat wel graag, dan vind ik het geen probleem. Maar (!) als ze dat zelf niet willen.. dan is het ook hun keus.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:33

Ik deel ook de mening van blue eyes en het schijnt zelfs ( of het waar is weet ik niet) dat die vrouwen zelfs redelijk normaal kunnen bevallen dus ook weeen etc krijgen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:35

Jeetje, dat is wel een bijzondere baby dan!

Of het verstandig is....Dat kunnen wij vanaf hier niet helemaal bepalen denk ik.
Zolang het kindje de vader nog heeft, en een liefdevolle familie om zich heen, dat kan toch prima?
Of zeg ik nou iets stoms?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:36

Tsja, ik denk dat iedere (aanstaande) moeder bereid is alles te geven voor haar kind.. Zelf zou ik er totaal geen moeite mee hebben eigenlijk. (en ik ben alleen nog maar paardenmama :D ).

Het is natuurlijk een beetje dubbel ergens, maar aan de andere kant, nee, kan er niet echt moeite mee hebben.. Denk dat bijna geen enkele moeder zou willen dat haar ongeboren kind, dat een kans heeft op leven, met haar zou sterven terwijl het ook anders kan.

Hoop dat dit kindje een fijn leven tegemoet gaat :j

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 02:46

Als het een coma is, dan had ze in principe nog 'ieder moment' wakker kunnen worden (al wordt de kans wel kleiner hoe langer de coma duurt). Dus zou het op zich geen reden zijn tot afbreken van de zwangerschap. Als de vrouw hersendood is, wordt ze niet meer wakker en krijg ik inderdaad meer een "broedmachine" gevoel, maar wie weet hebben ze daar hun (goede) reden(en) voor. Net zoals om de baby met 28 weken te halen (neem ik aan, maar is niet duidelijk in het verhaal), waarom dan niet wat langer wachten om de baby betere kansen te geven.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 02:49

Blue_Eyes schreef:

helemaal mee eens!
Denk trouwes dat mijn vriend ook deze keuze zou maken als ik zwanger was en in coma of hersendood..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:04

anthea_naomi schreef:
ik weet niet het kind moet nu opgroeien zonder moeder dusja... was mischien beter om het niet te doen maarja

Maar er is ook nog een vader en die word vergeten. Een kind kan dus opgroeien zonder vader, maar niet zonder moeder?
}:0

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:55

hm daar heb je idd wel gelijk in

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:16

Ik ga er even vanuit dat de coma/hersendood niet is ingepland. Als ik zwanger zou zijn en er zou iets met mij gebeuren waardoor ik een kasplantje wordt, dan mag mijn vriend best mij in leven laten om de baby een kans te geven. Het is tenslotte onze baby...

Als er geen vader of aanverwante familieleden zijn, vind het weer een ander verhaal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:28

Blue_Eyes schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:53

Ik moet meteen aan de roman 'De ontdekking van de hemel' denken bij het lezen van de topictitel.

Ik denk dat ik het wel ethisch verantwoord zou vinden de vrouw in leven te laten, mits bij het hersendood of in coma raken van de vrouw bekend is dat zij ook een kind wilde. Als zij nooit kinderen wilde of op het punt stond abortus te plegen, vind ik het creepy.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:56

Het lijkt me dat bij een hersendood iemand het kind vanzelf wordt afgestoten door het lichaam, want dat hele groeiproces in de buik wordt toch ook aangestuurd door de hersenen? Of staat dat daar helemaal los van? (ik = biologie n00b :o) Coma lijkt me meer voor de hand liggend!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:40

mhh.. hier ging toch een boek over. IJskoude handen heette het.
Ooit eens gelezen voor een boekverslag en er toen ook vragen over
gekregen wat ik ervan vond. Ik ben er nog steeds niet over uit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:46

Ik zou in een dergelijk geval er ook voor gaan om te proberen de moeder zover in leven te houden dat het kind oud genoeg is om gehaald te worden. Zie er zelf dan ook niets onethisch in. Je ben namelijk wel bezig met het redden van een mensenleven, ook al is het nog niet geboren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:49

als ze zelfstandig ademt en alleen gevoed wordt dan vind ik het zeker kunnen, maar als ze ook volledig beademt moet worden vind ik het al lastiger. Wat ik me ook afvraag; wat gebeurd er dan nu met die vrouw???
Als ze hersendood is, wordt ze dan nu afgekoppeld van de apparatuur.

Erg ethisch vraagstuk indien hersendood.

Comateus blijf ik anders vinden, dan is er kans op ontwaken.
Hersendood is voor mij eigenlijk al overleden.
Weet niet wie het vroeg, maar als je iemand beademt en voedt en aan de apparatuur bewaakt gaan alle basale lichaamsfunctie door. Urine maken, poepen en alle organen blijven zuurstof krijgen, dus ook de baarmoeder, placenta en dus de baby. Die zal dus gewoon doorgroeien.

Ander interessant vraagstuk vind ik of de baby er hinder van ondervindt als moeder niet gesproken heeft, bewogen heeft etc.. of dat ergens in de ontwikkeling van de baby gaat uitmaken of niet.