We kiezen liever voor geld dan welzijn.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

We kiezen liever voor geld dan welzijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:06

Op de publieke omroep zijn er tegenwoordig 2 of 3 programma's waar westerlingen naar een gebied met grote armoede worden gestuurd om daar te werken. Eén van deze programma's richt zich specifiek op onze luxeproducten: koffie, schoenen, computers, sieraden, etc. Het proces wordt in beeld gebracht, en de deelnemers moeten er zelf werken om hun geld te verdienen, naar lokaal loon. We zijn ook bekend met de filmpjes en verhalen over zielige kippen, varkens, koeien, en hoe verschrikkelijk de dieren het wel niet hebben. Het is afschuwelijk dat het mag bestaan, de overheid moet er iets aan doen, de boeren zijn onmensen.

Hoeveel mensen zitten er voor de televisie met een kop koffie in hun handen, ketting om, Nikes naast de bank, computer erbij..? Hoeveel mensen hebben die avond gedineerd met een biefstukje of een gebraden kippetje? En hoeveel van hen heeft fairtrade producten, biologisch vlees, doet hun best om iets bij te dragen?
Over dat laatste durf ik te zeggen: weinig. Het is namelijk te duur. Biologische vlees, groente en fruit moet eerst maar goedkoper worden, dán willen mensen 't best kopen. Fairtrade? Hartstikke goed initiatief, maar kopen hó maar, want tsja, zoveel geld hebben we niet te besteden..

Er zijn nu, op dit moment, mensen de héle dag dodelijk zwaar werk aan het doen om aan het einde van de dag hun salaris te ontvangen wat niet meer bedraagt dan wat wij betalen voor één kopje koffie. Robijnen worden voor een schijntje verkocht, na ze zijn geslepen zijn ze minstens 5 keer zoveel waard. Het slijpen vereist niet meer dan een machine en een vakman. Als de mensen die ze zóeken ze ook konden slijpen, zouden ze hier een leuke baan aan hebben. Nu kunnen ze nauwelijks rondkomen, omdat niemand ze in staat stelt die machine te kopen en het slijpen te leren.

Zelfs de grotere bedrijven daar hebben nauwelijks marge. En waarom? Omdat onze westerse bedrijven die marges pakken. Omdat wij de producten per sé zo goedkoop mogelijk willen hebben.

Dus: wij sluiten ons ogen liever voor het leed om ons heen dan dat we bereid zijn meer te betalen voor het welzijn van een ander.
En ondertussen blijven we wijzen naar bedrijven en overheden en kijken we gretig op Hart van Nederland hoe zielig die dieren en mensen wel niet zijn.

Ik besef ook dat er uitzonderingen zijn, natuurlijk zijn die er. Altijd. Maar waarom zijn we hierin zó hypocriet? Waaróm zijn mensen in staat zo egoïstisch te denken? En zouden we ook zo denken als onze buren de hele dag in de mijnen stonden te ploeteren? Of zouden we dan wél meer willen betalen voor onze sieraden? Is het een 'ver van mijn bed'-verhaal?
En durven mensen überhaupt toe te geven dat hun geld ze inderdaad liever is dan het leven van die kindjes in Afrika, of de varkens in de stal?

Cassidy

Re: We kiezen liever voor geld dan welzijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:12

Waarom zoek je het zo ver over de grens? Het is nu eenmaal een feit dat maar een beperkt percentage mensen het meeste geld hebben, en ook in Nederland werken mensen zich een slag in de rondte en pakt de tussenhandel de grootste winst. Het is toch van de zotte dat boeren in Nederland hun melk weg laten lopen omdat ze er geen cent meer voor krijgen, en in de supermarkt de levensmiddelen (en nee, nieteens biologisch) steeds duurder worden.

Ook in Nederland hebben steeds meer mensen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Daar al eens aan gedacht?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:14

Ik denk dat je gelijk hebt. Precies daarom kies ik dus inderdaad voor biologisch en fairtrade, en let ik ook op waar ik mijn kleding koop - als er op het label staat 'Made in Bangladesh', dan laat maar hangen. Met speelgoed voor de kinderen is dat gewoon iets lastiger te realiseren, maar als ik daar de keus heb, kies ik ook voor eko/fair.
Voor veel mensen is het echter gewoon een ver-van-hun-bed-show, wat je niet ziet, dat is er niet. En ik denk dat voor veel mensen ook geldt dat ze het echt niet kunnen betalen. Ik heb een vriendin die ieder dubbeltje om moet draaien, die al een heel goedkope hypotheek heeft, eten koopt bij de Aldi, auto de deur uit heeft gedaan. Ja, wat moet je... Ze wil wel en het steekt haar ook, maar ja...
Ik ben wel heel benieuwd hoe je zelf dit dilemma oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:15

Goh wat een negatief beeld/referentiekader heb jij, rot voor je.
Ik zie juist steeds meer mensen in mijn omgeving veel bewuster met van alles en nog wat omgaan, en nadenken over gevolgen van bv hun eigen consumptiegedrag. En dat gaat van pindakaas tot kleding tot vakantiebestemmingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:20

Nee, ik denk liever aan mezelf,me famillie en vrienden. Als je om alles zou zorgen maken word je knettergek denk ik. En sorrie ik werk hard voor mijn kleren. Mijn moeder werkt hard om ons te kunnen onderhouden. Dus nee we kunnen niet even geld opzij leggen voor een ander land. En ja ik loop op dure nikes. Maar ik doe er wel 1 tot 2 jaar ermee. Koop altijd kleding in uitverkoop.

En wat is er zielig aan een varken in een stal? Beesten worden uiteindelijk toch afgeslacht :+ Zolang mijn dieren maar gelukkig zijn. En dat zijn ze zeker :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:24

Cassidy, ik heb het ook over de varkensstallen en legbatterijen..dat is niet over de grens.

En ik ben me er heus van bewust dat mensen het hier ook niet altijd breed hebben. Ik heb ook niet bepaald een goed inkomen. En onze maatschappij stelt andere eisen, mensen hebben een ander verwachtingspatroon. Vanzelfsprekend heb ik er alle begrip voor dat sommige mensen het niet kunnen betalen. Iemand die leeft van de Voedselbank kan daar moeilijk eisen aan gaan stellen, al zouden ze het willen.

Maar het begrip van 'rondkomen' is ook maar relatief. Want hoeveel mensen hebben het moeilijk maar hebben wel televisie/computer/scooter/etc.? In theorie kan je ook denken 'weg met die scooter, ik vind het belangrijker dat mensen die écht niets hebben ook iets beter verdienen.'

Ik bedoel zeker niet te zeggen dat iedereen maar biologisch en fairtrade moet kopen. Maar sta achter je keuzes, kom ervoor uit.

Blue_Eyes: Ik heb er nooit bij stilgestaan, totaal niet. Dat is nu aan het veranderen. Al vind ik het lastig dat de vleesmarkt zo ondoorzichtig is, want er zijn ook verhalen dat biologisch nauwelijks beter zou zijn. Is lastig om te boordelen of je ook daadwerkelijk meer geld betaalt voor 't welzijn van het dier of niet. Fairtrade koffie zou ik graag kopen, maar mijn vriend wil koffiebonen zelf malen en ik heb nog geen fairtrade koffiebonen gezien. Maar ik word me er bewuster van en ga er ook steeds meer naar handelen.

Andersom draag ik wel sieraden, heb ik best een paar schoenen, en drink ik dus gewone koffie. Is dat egoïstisch? Ja, absoluut. Maar ik kom er voor uit. Ik ben minder goed voor mijn medemens en -dier dan ik zou willen en misschien moeten zijn. En wie weet, mijn bewustzijn hieromtrent groeit ook; misschien doe ik het over 5 jaar wel heel anders.

EDIT: ik veroordeel dus niemand om hun keuzes. Gaat me alleen om de hypocrisie, dat mensen het hartstikke zielig vinden en willen dat het verandert maar toch liever niet 20 euro meer voor hun schoenen zouden willen betalen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:34

Mensen reageren wel degelijk op leed. Maar onder voorwaarden. Daarbij geldt dat alle mensen even goed (of even slecht) zijn, als ‘wij’ arm zouden zijn en Afrika schatrijk (wat ironisch genoeg ook zo is, vanwege alle delfstoffen) zouden ‘ze’ in Afrika daar ook niets aan doen. Technische vooruitgang gaat gewoon veel sneller dan morele evolutie.

De reactie van mensen op leed wordt onder andere bepaald door het aantal aanwezigen. Een klassiek voorbeeld is de drenkeling op een mooie zomerdag. Hoe meer mensen erbij zijn, hoe kleiner de kans dat iemand gered wordt. Omdat mensen altijd willen weten of zij zelf wel de meest aangewezen persoon zijn om in te grijpen. Als er 100 man staan te kijken zal er echt wel iemand met een diploma reddend zwemmen zijn. Als naast jouzelf alleen een zwangere vrouw met een zuigeling op de arm aanwezig is, ben jij absoluut de beste redder en spring je in het water. Met het grote leed werkt het ook zo, als iedereen weet dat de zielige kindertjes in Afrika creperen, wie ben jij dan om daar iets aan te willen doen? Dat moeten de ‘hoge heren’ maar oplossen, dat is aan ‘ons soort mensen’ niet besteed.

Een tweede mechanisme is de relatie met het slachtoffer. Met een mens met een andere huidskleur, die jouw taal niet spreekt heb je minder relatie dan met een landgenoot. Met een stadsgenoot heb je meer dan met iemand uit een andere provincie, met een wildvreemde vrouw heb je meer (als je zelf ook een vrouw bent) dan met een vreemde man en met een moeder voel je je meer verbonden als je zelf ook kinderen hebt. Dus mensen zijn inderdaad bereid om meer te betalen voor hun sieraden als hun buren in de mijnen zouden werken.

Deze mechanismen hebben niet zo veel met goed en slecht te maken, wel met biologie. Ons instinct is gericht op overleven en het beschermen van onze eigen genen. Door iemand in nood te proberen te redden neem je een risico. Dat is alleen handig als er niemand is die voor wie het risico kleiner zou zijn (en dat werkt al bij een Enge Spin in huis, hoeveel vrouwen pakken zelf de stofzuiger als ze alleen thuis zijn met de Enge Spin maar eisen dat manlief het gevaar bestrijdt als hij ook thuis is?). En de genen van iemand met een ander kleurtje in een land ver weg zijn minder verwant dan de genen van de buren, dus doe je harder je best voor de buren dan voor de kindslaven in de coltan-mijnen.

Hypocriet is volgens mij geen goede omschrijving, maar het is wel een teken van beschaving als iemand zich kan losmaken van de instinctieve mechanismen en bewuste keuzes maakt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 18:39

Maar is het ook geen hypocrisie als je roept dat het moet veranderen maar zelf níets doet om daaraan bij te dragen? Gebeurt -denk ik- ook best regelmatig. Men vergeet soms het motto 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', denk ik.

Wel interessant antwoord, de verklaringen van het gedrag. Klinkt logisch. En inderdaad, ook ik denk 'wat kan ik nu doen, in m'n eentje? Wat kan ik nu écht, wézenlijk veranderen? Niets toch zeker?'
Is niet waar natuurlijk. Ik kan er ook voor kiezen te gaan werken in een weeshuis in Afrika tegen kost en inwoning. Help ik absoluut. Wil ik dat ook? Nee, dat niet..

Ik vraag me ook wel eens af of het kan. Of we wel kunnen bestaan met een wereld van uitsluitend welvaartsmaatschappijen, of er niet altijd ondergeschikte landen blijven en ook móeten blijven. Moeten we willen dat het verandert? Of mogen we eigenlijk dankbaar zijn voor de huidige situatie, hoe verschrikkelijk die voor sommige mensen ook is?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:18

Tja lastig.
Als 'wij' ineens zouden stoppen met kopen met zijn allen hebben die mensen daar geen werk meer.
En als alle dingen ineens een heel stuk duurder zouden zijn dan zitten er nog steeds een paar grote jongens geld te incasseren en niet de gewone werkende mens op de vloer.
Zo gaat dat nou eenmaal en zolang geld bestaat zal dit blijven bestaan.

Als we het probleem vanaf de bodem willen oplossen dan zijn wij in Nederland ineens een stuk minder welgesteld.
Als wij de vlees/ bioindustrie aanpakken dan zijn we in 1 klap een van onze grootste exportprodukten kwijt.

Het gaat ook gewoon niet in ons eentje, er zijn heel veel meer spelers op de markt. Amerika heeft een hele grote vinger in de pap op de wereldmarkt.
Maar ook, als wij die zooi niet kopen dan koopt Rusland of China het wel.

Je zou kunnen besluiten om lekker in een ander land waar nog wel ruimte is helemaal zelfverzorgend te gaan worden maar niet iedereen kan/ wil/ durft dat.
Plus, als wij dat met zijn allen gaan doen is het zó vol daar waar eerst nog ruimte was. Zit je weer met hetzelfde probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:22

Op het moment dat ik met dingen ga ontzeggen zodat ze het "daar" beter hebben, wil ik zeker weten dat mijn geld daar ook terecht komt en ik niet de happy few, in een misschien corrupt land, loop te sponsoren. Landen in Afrika zouden het beter kunnen hebben als de mentaliteit zou veranderen, men conflicten op een andere manier zou oplossen dan door domweg te gaan schieten, en men verantwoord met elkaar en met de omgeving waarin zij leven om zou gaan.

En dat geld voor andere regio's ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:25

Citaat:
Dus: wij sluiten ons ogen liever voor het leed om ons heen dan dat we bereid zijn meer te betalen voor het welzijn van een ander.

Ook bij stil gestaan dat het dagelijks leven dan een stuk duurder wordt en dat dat in onze belachelijk dure maatschappij niet voor iedereen even uit de mouw te schudden is?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:45

Op alle handel wordt verdiend!
Ook de fairtrade handel verdiend eraan. Dat kan ook niet anders.
Het is jezelf voor de gek houden door te denken, dat er goede en slechte handel is.
Er zullen altijd rijke en armere mensen zijn.
Rijker is sterker.
Geld trouwens ook in het dierenrijk. Daar wint ook jet dier met het meeste aanzien. Rangorde.
En dat zal bij mensen ook altijd zo blijven.
Het bestaat niet, dat iedereen gelijk wordt. Even rijk, even gezond, evenveel vrije tijd, evenveel educatie etc.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:56

Ik denk dat de mens gemakzuchtig is, en de wereld te complex is om overal rekening mee te houden.
De gevolgen zijn niet alleen ernstig voor de medemens en het milieu, maar mensen vergiftigen henzelf en hen kinderen ook... Daarom denk ik dat de verantwoordelijkheid hierin bij de overheid ligt. De overheid kan makkelijk wetten maken voor dierenwelzijn, waardoor bio-industrie verboden kan worden en vlees dus weer voor een kostprijs aangeboden kan worden, beter voor de boer, het dier, en veel gezonder = besparing in de gezondheidszorg. Zo zijn er oneindig veel voorbeelden in wat de overheid kan doen. Ik geloof niet in vrije markt economie, want dat staat gelijk aan uitbuiting van de zwakke medemens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:03

En ik geloof niet in de overheid....
En al helemaal niet in de overheid van andere landen/staten.
Oeps wat zeg ik nou....:x

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:17

Wie werkelijk iets wil begrijpen van hoe het allemaal zo gelopen is kan ik van harte een boek van Jared Diamond aanraden, Zwaarden, paarden en ziektekiemen. Nog veel leuker: zelf gaan kijken hoe het staat met de mentaliteit in Afrika en hoe (on)verantwoord men 'daar' met elkaar en met de omgeving waarin zij leven omgaan.

Dat er altijd verschillen tussen arm en rijk zullen blijven bestaan klopt denk ik wel. In ieder geval als je rijk in geld en bezittingen uitdrukt. Anderzijds behoort bijvoorbeeld een land als Bhutan tot de armste in de wereld, terwijl de bevolking één van de gelukkigste volken ter wereld is. Nog een kanttekening bij arm en rijk: de verschillen worden kleiner in rustige periodes en groter in periodes van oorlog en crisis. Het is misschien niet heel realistisch om ernaar te streven de verschillen weg te krijgen, maar laten we wel proberen om oorlogen en crises zoveel mogelijk te voorkomen. Daarin zie ik toch ook wel een rolletje voor overheden hoor.

Wat betreft de invloed van spullen kopen even heel kort. De economieën van de meeste Derde Wereld landen zijn agrarische economieën. Voor zover er ruimte is voor export worden ruwe grondstoffen geëxporteerd. Daar verdien je relatief weinig aan, een kilo chocolade is meer waard dan een kilo cacaobonen. De echte winst valt dus te halen in een chocoladefabriek en er staan niet zo gek veel chocoladefabrieken in de Derde Wereld. Dat is geen toeval. Nog wat leuke cijfers: de westerse landbouw ontvangt jaarlijks zo'n 250 miljard dollar 'productiesteun'. Aan ontwikkelingshulp wordt door westerse overheden een slordige 80 miljard dollar besteed. Het is voor ondernemers in ontwikkelingslanden ontzettend moeilijk om een fabriek op te zetten en als dat al lukt, moeten de spullen ook nog naar het westen worden vervoerd en concurreren met de producten daar. Dat lukt dus niet, tenzij er steun is in de vorm van prijs- en afzetgaranties. Ofwel: fairtrade.

Als je geen geld hebt voor fairtrade producten of het interesseert je gewoon niet, prima, koop vooral wat je zelf wilt. Maar ga niet lopen beweren dat het niets helpt, dat de meerprijs rechtstreeks in de zakken van corrupte overheden belandt (Nederland staat overigens op de zevende plaats van de anti-corruptie-index) of dat het de eigen schuld is van de arme landen. Dat is namelijk - helemaal controleerbaar - niet waar. Voor alle duidelijkheid, ik zeg ook niet dat het (helemaal) de schuld is van het westen dat de Derde Wereld minder heeft. Maar dat 'wij' rijk zijn en 'zij' arm heeft heel veel meer met mazzel en pech te maken, dan met eigen verdienste vs. een beroerde mentaliteit. Als ik in de auto zit kijk ik een beetje uit dat ik over niemand heen rijd. En als ik spulletjes koop let ik een beetje op hoe en door wie die spulletjes gemaakt zijn. Dat het niet allemaal in één keer perfect kan lijkt mij geen reden om je best niet te doen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:23

DaniBanani schreef:
Fairtrade koffie zou ik graag kopen, maar mijn vriend wil koffiebonen zelf malen en ik heb nog geen fairtrade koffiebonen gezien.

Kijk eens op www.peeze.nl, peeze heeft een batterij keurmerken én koffiebonen om te malen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:57

@ Maura, ik heb nog niet de gelegenheid gehad om persoonlijk een reis naar het Afrikaanse continent te maken, maar heb ervaringen gehoord van mensen die daar geweest zijn en zie weleens wat op TV langskomen. Het zullen excessen zijn, maar het geeft een indruk wat daar gaande is.

Een kennis van me heeft daar een hotel gekocht, en het eerste wat hij deed was de medewerkers van het hotel een salarisverhoging te geven. Vervolgens bleef het hele personeel weg omdat ze voldoende geld hadden om de komende tijd door te komen. Gun je ze eens wat, kan het tegen je gaan werken....dat was overigens in Mali.

Ik heb beelden langs zien komen van sanitaire voorzieningen die door westerlingen waren geplaatst en die compleet vernield waren.

Een neef van mij is piloot, en moet regelmatig in Angola zijn. Daar is het hem een keer overkomen dat er met opzet een klein kind voor zijn auto werd gegooid, in de hoop dat hij er overheen zou rijden, om hem dan financieel te laten boeten. Dat is gelukkig goed afgelopen. Maar een nieuw kind is daar zo weer de wereld in gezet, mocht het met de aanrijding voor het eerste kind dodelijk aflopen. Als hij nu in Angola moet zijn vermijd hij het om daar uitgebreid te gaan toeren.

En google eens op "Bushmeat"? Zo zuinig is men daar op hun wildlife....

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:02

Ja weet je, mijn geld en ik heb het verdien en mijn beslissing wat ik ermee doet.

Ik koop vlees want ik ben eenmaal een vleeseter waarom val je eigelijk ons vlees eters aan omdat de varkens slecht leven hebben geleden?
Val dan liever de regering aan die zijn de personen en ze kunnen alles veranderen.

Daarnaast zoals je zei van in Afrika.
Afrika is een rijk land sorry dat jij dat nog niet onder de ogen heb gezien.
Ze hebben ondertussen een heel groot stadium gebouwd en zoveel comerciele inkomsten gehad en sinds dien is het land nog niet eens veel veranderd.
Wordt gewoon tijd je bij de regering aanklopt en niet bij ons allemaal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:48

Euh, Kensha, Afrika is niet eens een land....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:50

Cassidy schreef:
@ Maura, ik heb nog niet de gelegenheid gehad om persoonlijk een reis naar het Afrikaanse continent te maken, maar heb ervaringen gehoord van mensen die daar geweest zijn en zie weleens wat op TV langskomen.

Dit NIET persoonlijk bedoeld, zou ook lastig zijn want ik ken Cassidy helemaal niet. Maar als je uitspraken doet over 'de mentaliteit in Afrika', een continent met 53 onafhankelijke staten en een miljard inwoners, op basis van ervaringen van een handvol mensen die je kent en wat er zoal op TV langskomt dan kan ik alleen maar hopen dat er genoeg mensen zijn die wél de moeite nemen zich in dit soort onderwerpen te verdiepen en dergelijke meningen dus niet serieus nemen. Ik ben voor het recht op vrijheid van meningsuiting, maar ik vind het ook belangrijk om zorgvuldig met dat recht om te gaan. Dus als ik ergens totaal geen verstand van heb, vorm ik ofwel geen mening, of ik verzamel eerst voldoende objectieve informatie om een onderbouwde mening te vormen.

Nog heel even over de kennis met het hotel. Er zijn ontzettend veel soortgelijke verhalen te vinden (die zich niet per sé afspelen in Afrika). Mijn mening is dat dergelijke verhalen niets zeggen over de mentaliteit in Afrika, maar veel over de mentaliteit van de ondernemer. Het opzetten van een bedrijf vergt kennis en ervaring, waar ter wereld je ook gaat zitten. Als je je onvoldoende verdiept in de achtergrond en cultuur van de mensen met wie je gaat werken, betaal je daarvoor onherroepelijk leergeld. Dat hoort erbij en is zelfs een groot deel van de lol van het ondernemen. Kijk naar de problemen waar ondernemers die het dichter bij huis zoeken tegenaan lopen (Zuid-Europa), kijk naar ons eigen Griekenland. En hoe zouden Afrikanen eigenlijk over de Europese manier van omgaan met kinderen aankijken als ze die mening baseren op de hoogtepunten van de afgelopen decennia? In België en Frankrijk is het een poosje populair geweest kinderen te ontvoeren, verkrachten en uit te hongeren. In Oostenrijk stop je je dochter in een kelder en kies je welke van de kinderen die je bij haar verwekt in de buitenwereld mogen leven en welke in de kelderwereld moeten blijven. In Nederland leven mensen van de lucratieve handel in kinderporno, en ijverig als ze zijn maken ze dat materiaal nog zelf ook.

Ik laat het hierbij, want met een welles-nietes discussie schiet niemand iets op. Wie in de gelegenheid is, ga vooral zelf kijken hoe de rest van de wereld er uitziet, dat dat kan is misschien wel het allergrootste voordeel van het geluk dat je hebt door in het rijke westen geboren te worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:52

@Maura: +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:56

Maura, je hebt helemaal gelijk. Echter is mijn kennis wat uitgebreider dan de paar voorbeelden die ik heb opgenoemd, en ik heb er ook familie, vrienden en kennissen zitten die over hun belevenissen vertellen. En dat over heel Afrika verspreid.
Maar goed aangezien je of de ervaring zelf moet opdoen in jouw ogen (en deze dan sowieso subjectief en gekleurd is) en ook ervaringen van mensen uit eerste hand als niet relevant beschouwd, is waarschijnlijk deze hele discussie afgesloten. Wil je dat we ons buigen over nuchtere statistieken? Die zijn objectief genoeg, maar weerspiegelen zelden het menselijk leed wat er achter schuilt.
En dan vraag me ook af hoeveel mensen er eerst een uitgebreidde studie van maken voordat ze hun mening (en dan maakt het niet uit waarover) op Bokt neerzetten. Want zoals je heel correct zei, we leven in een land van vrije meningsuiting, en daar ga ik gebruik van maken ook.
Op dit moment is dit mijn mening. Of hij bijgesteld gaat worden zal de tijd leren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:28

Kensha, als je goed zou lezen dan zou je ook zien dat ik niemand aanval om zijn of haar keuzes. En Afrika is rijk, ja. Maar het geld en de goederen zijn bijzónder oneerlijk verdeeld. Bovendien was het WK, als ik me niet vergis, in Zuid-Afrika, wat volgens mij één van de rijkere regionen in Afrika is. Burkina Faso heeft écht niet genoeg geld voor zo'n stadion hoor..

Ik denk dat het deels waar is dat mensen in Afrika een bepaalde mentaliteit hebben. Wij hebben tenslotte ook 'een mentaliteit.' En de Japanners, die maar 2 dagen per jaar vrij hebben oid., zien ons misschien ook wel als lui en ongemotiveerd - want waarom zou je zomaar een dagje vrij nemen als je die dag ook kan werken en nog meer geld verdienen? Terwijl wij denken 'goh, lekker een dagje vrij want ik verdien genoeg.'

Ik heb wel eens zo'n documentaire/serie gezien over Nederlanders die een hotel gingen runnen in Afrika, weet niet meer welk land. Maargoed, zij zeiden ook dat ze best even moesten wennen aan die andere mentaliteit, maar dat je gewoon heel duidelijk moet zijn in wat je verwacht en er constant achteraan moet zitten, en dan gaat het prima.

En ik wil zéker niet zeggen dat zo'n voorbeeld met een kind wat voor de auto wordt gesmeten 'goed' is, absoluut niet. Maar het laat óók zien hoe wanhopig mensen kunnen worden van constante armoede..

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:43

Interessant topic dit. In grote lijnen heb ik het doorgelezen en ik heb zelf een periode in Afrika doorgebracht als vrijwilliger voor ontwikkelingsprojecten. En ik kan je zeggen wat een ervaring! Behalve dat ik heel veel heb gezien van de Afrikaanse (in mijn geval Ghaneese) cultuur, gewoontes en 'mentaliteit', heb ik ontzettend veel positieve dingen van ze geleerd! Namelijk genieten van de momenten, wij (even zwart wit) kiezen in NL ervoor om een groot deel van ons leven te werken, in Ghana (in het gebied waar ik zat) werkte men totdat ze genoeg verdiende voor die dag, vooruit kijken gebeurt weinig. En wat een plezier die mensen hebben! Afrika is in de beelden van veel mensen een 'zielig en arm' continent met mooie landschappen en grondstoffen, maar ik heb toch echt heel veel zielsgelukkige mensen gezien. Hun cultuur is anders dan de onze, het is niet aan ons om dat te veroordelen.

Tuurlijk kunnen er een helehoop dingen beter, met name op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur hebben ze nog een hele weg te gaan. Tuurlijk is er ook heel veel armoede, maar een hoop mensen bevinden zich in die situatie en hebben er vrede mee. De westerse wereld legt ook een hoop druk op hen om meer en beter te willen. Het beeld wat in de media wordt gegeven is toch niet helemaal te vergelijken met mijn persoonlijke ervaring. De media toont echter enkel de kinderen die heel de dag stenen in kleine stenen staan te timmeren. Ook dit heb ik gezien in Ghana en ook dit gebeurt echt, maar het onderwijs in Ghana is gratis (het basisonderwijs) dus het hoeft niet dat kinderen dit doen, dit is vaak ook een keuze van de ouders. Ik ben het er overigens niet mee eens dat kinderen zo hard moeten werken, maar het is niet altijd een overheidsoplegging of een manier van rondkomen. Sommige ouders willen ook graag verdienen met hun kinderen, terwijl er voldoende voorzieningen voor anders zijn.

Ikzelf werkte in een weeshuis en wat blijkt, de helft van de kinderen is niet wees! Maar het weeshuis is opgezet door Amerikanen en faciliteren alles, ouders vinden dit wel makkelijk en zijn verzekerd van onderwijs, onderdak en eten voor die kinderen. 'Vroeger' voor de invatie van europeanen / amerikanen die allemaal 'goed' kwamen doen, werden die kinderen opgevangen door de buurt en bleven zij bij familie...

Of zoals ik heb geleerd van de Ghanesen
"In de westerse wereld geniet men van de momenten, omdat ze de tijd niet hebben.
In Afrika geniet men van de tijd, zij kennen geen momenten."

Laten we proberen allemaal ook de positieve dingen van Afrika te zien, en het niet te zielig vinden (maar wel bewust blijven van de verbeteringen), en ik voel me zeker niet schuldig over de 'rijkdom' in materialisme die wij hebben. In Ghana heb ik de meeste gelukkige kinderen ooit gezien, kunnen NL kinderen nog wat van leren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:46

maar waarom moet je als consument meer gaan betalen, en word het niet afgehaald bij degene, die er zo veel winst aan maakt. tussen wat de boer voor zijn product krijgt, en wat ik in de supermarkt betaald, zit een enorm verschil.laten we het van de tussenhandel afhalen.gezien de gebouwen die er overal verrijzen, giga-luxe,en de hoge salarissen van de directeuren/managers kan het ook wat minder.want die betalen wij ook al.
soms wil je wel wat meer betalen, maar als het niet kan, houd het op.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 28-06-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt