Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 20:27

Citaat:
Ministerraad stemt in met eerder autorijden DEN HAAG - De ministerraad heeft woensdag ingestemd met een plan van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) waardoor jongeren al op hun 17e mogen autorijden. In het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf 16 jaar hun theorie-examen doen, vanaf 16,5 jaar praktijkles gaan volgen en vanaf 17 het praktijkexamen afleggen. Slagen ze, dan mogen ze vanaf hun zeventiende al autorijden.

Tot hun achttiende mogen ze alleen de weg op, als ze een coach naast zich hebben. Hiervoor moeten ze in het bezit zijn van een zogenoemde begeleiderspas. Op deze pas staan de namen van maximaal vijf personen die de bestuurder als zijn coaches heeft aangewezen. Een van deze personen moet tijdens het rijden in de auto zitten.

Schultz meldde eerder al dat het experiment, dat de verkeersveiligheid moet vergroten, per november begint. „Hoewel het steeds beter gaat met de verkeersveiligheid begaan beginnende chauffeurs nog steeds bovengemiddeld veel ongelukken”, aldus de VVD-bewindsvrouw. „Om de verkeersveiligheid te vergroten wordt er strenger opgetreden tegen jongeren in het verkeer. Zo gelden er voor hen bijvoorbeeld lagere toegestane alcoholpromillages.”

Ervaringen in het buitenland laten volgens haar zien dat 2toDrive werkt. „Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden. Ook heeft onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangetoond dat het experiment jaarlijks tot zestien verkeersdoden kan voorkomen. Ook lijkt het een beetje op het Amerikaanse systeem, want in Amerikaanse highschool-movies zie je ook altijd dat jongeren onder begeleiding mogen rijden”, grapt ze.

2toDrive loopt als een experiment met een looptijd van maximaal 6 jaar. De SWOV zal het programma evalueren. Als de tussentijdse evaluatie in 2015 positief uitpakt, kan het definitief worden ingevoerd.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9938 ... tml?p=17,1

Ik denk dat dit een slechte zet is.
Veel jongeren zijn op hun 16e en 17e levensjaar nog te overmoedig.
Kijk maar hoe dit er met het brommerrijden aan toe gaat, gaan ze zich dan ook zo in de auto gedragen?
Bovendien, hoe wil je dat met die coach gaan controleren?
Dat valt toch haast niet te controleren?

Air

Re: Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:28

Ghehe....
Allerslechtste.bnn.nl

Alsof 18 niet jong genoeg is :=

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:29

In Denemarken is het heel gewoon, en daar gebeuren veel minder ongelukken veroorzaakt door jongeren/ nieuwe rijders dan bv hier in Nederland.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:30

Hmm, ik ben ook vrij sceptisch, aan de andere kant werkt het in vele andere landen wel goed, blijkbaar. Maargoed, nederland is ook weer ingewikkelder dus ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 20:31

Vooral jongens zijn vaak overmoedig.
Zelf zou ik haast zeggen; tegen de tijd dat ze 20 worden, worden ze in hun hoofd ook rustiger.
Beter is om ze dan aan het autorijden te laten beginnen.

Al was ik zelf wel heel blij dat ik op m'n 18e kon beginnen met rijden, maar ik was er ook niet minder van geowrden als ik tot m'n 20ste had moeten wachten.

edit: Ik vind niet dat je NL en DK kunt vergelijken met drukte op de weg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:31

enige nadeel is het controleren.

met 16 rijden ze niet alleen, maa rmet rijinsturctuer met 17 met begeleiding mogelijk.
neem aan dat meestal een van de 5 coaches wel kan.. vraag me alleeen af hoe je zon begeleiders pas krijgt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:31

In België mag je op 17 jarige leeftijd zonder rijlessen de weg op ;) . Wel met (ervaren) bijrijder. Of alleen na 20 uur les.

En volgens mij gaat dit best goed. Heb ik zelf ook gedaan :j.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:34

BraveSpots schreef:
In België mag je op 17 jarige leeftijd zonder rijlessen de weg op ;) . Wel met (ervaren) bijrijder. Of alleen na 20 uur les.

Tja....... Dat is ook te merken als je België in komt... Frankrijk nog erger :=

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:34

annastasia schreef:
Ik denk dat dit een slechte zet is.
Veel jongeren zijn op hun 16e en 17e levensjaar nog te overmoedig.
Kijk maar hoe dit er met het brommerrijden aan toe gaat, gaan ze zich dan ook zo in de auto gedragen?
Bovendien, hoe wil je dat met die coach gaan controleren?
Dat valt toch haast niet te controleren?

Ik denk dat je hiermee veel 16 & 17-jarigen op de teentjes gaat trappen. Ja, ik ben ook 17 (hoe raadt je het :') ) maar ik kan niet zeggen dat ik overmoedig ben of een gevaar op de weg. Ik ben juist bang dat ik zélf een keer plat gereden wordt en dus rij ik met ogen in mn achterhoofd. Op een brommer (maar ook in een auto) ben je ontzettend kwetsbaar en daar ben ik me ontzettend goed van bewust. Maarja dat geldt helaas niet voor iedereen.

Ik denk juist dat het systeem wel gaat werken. Natuurlijk zitten er altijd jongeren bij die alsnog te gek doen, maar als je verplicht mét een ouder moet rijden, zit daar toch wel een stok achter de deur om geen gekke dingen te doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:35

Je mag in zoveel landen op je 16de de weg al op, ik zie het probleem niet zo.

Wat ik kwalijker vind is dat de alcohol én rij-grens nu hetzelfde is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:38

Air schreef:
BraveSpots schreef:

Is dat zo? Vraag me af of België meer percentage verkeersdoden/ongevallen heeft dan Nederland. Je hoort allesinds zelden over problemen over die regeling in de media.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:44

Air schreef:
BraveSpots schreef:

Je mag sowieso pas alleen de baan op als je 18 bent, zelfs met 20 uur les, moet je wachten tot je 18 bent.

Dus je rijdt nooit alleen als je 17 bent.

Ik had er zelf ook niet slechter van geweest als ik pas op 20 had mogen rijden.

Ik heb zelf mijn voorlopig gehaald als ik 17 was, een jaar samen met de ouders gereden en heb sinds oktober 2009 (was van in september 18) mijn rijbewijs.

Volgens mij zijn er wel evenveel oudere/volwassen mensen die veel erger zijn dan de gemiddelde jeugd.
Natuurlijk heb minder ervaring zo jong, maar iedereen moet het leren, ervaring kan je alleen krijgen door het te doen.

Van 16 jaar de baan op, vind ik nu wel overdreven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:46

BraveSpots schreef:

17 en 9 maanden en alleen pas als je 18 bent meen ik. ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:47

Is ook niet zo:

16,5 op voor je theorie
17 voor je examen
als je dat haalt een jaar lang met "mentor" rijden
vanaf 18 alleen rijden.

in Nieuw-Zeeland hebben ze iets soortgelijks :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:48

17 en 9 maanden voorwat? Ik was toch echt jonger toen ik leerde rijden hoor (met vader ernaast).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:52

Ik heb altijd 17 en 9 maanden gehoord en dan 3 maanden proef voor e op examen mag... Ik ben eigenlijk benieuwd naar cijfers want ik rijd liever in België dan in Nederland. :+ Ik vind ze in Nederland achterlijk rijden, kort invoegen, bumperkleven :o doe mij België ma :=

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:57

Dat kan ik haast niet geloven Ayasha. Ga ff opzoek naar wat info :).

Edit: Gevonden:

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... n_-_B_B_E/

Citaat:
De leeftijd waarop u met een voorlopig rijbewijs de weg op mag, hangt af van uw rijopleiding. Als u kiest voor de rijopleiding met begeleider mag u het voorlopig rijbewijs afhalen vanaf 17 jaar. Kiest u voor de rijopleiding zonder begeleider, dan moet u 18 jaar oud zijn.

Je hebt wel gelijk over degene met begeleider :j.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 01-06-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:01

BraveSpots schreef:
Dat kan ik haast niet geloven Ayasha. Ga ff opzoek naar wat info :).

haha begin ook te twijfelen door jou _O-
Ik vind een boel cijfers maar niks dat ik nodig heb _O- 5% van onze bestuurders zijn buitenlands en zij veroorzaken 15% van de ongevallen :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:04

phormicola schreef:
Je mag in zoveel landen op je 16de de weg al op, ik zie het probleem niet zo.

Wat ik kwalijker vind is dat de alcohol én rij-grens nu hetzelfde is.

:j
Hier hebben we 2 jaar om dom te doen met alcohol en na een paar keer is de lol ervanaf. Nu zuipen ze en leren rijden.. Net als de domheid in usa, als ze dan mogen zuipen gaan ze helemaal los, terwijl ze daarvoor in leeftijd heel netjes rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:17

In het buitenland heeft het bewezen een positief gevolg gehad, dus waarom zou het hier niet werken? Om even in te gaan op wat de TS in de eerste post schrijft, dit valt net zo goed te controleren als het controleren van jongeren die nu zonder rijbewijs rijden. Natuurlijk zullen er altijd rotte appels tussen zitten die zonder rijbewijs de weg op gaan, of in dit geval dan zonder begeleider. Maar ik denk dat het dan nog veiliger is dat iemand met een rijbewijs, zonder begeleider stiekem op pad gaat dan iemand zonder rijbewijs.

Ik denk wel dat dit kan werken. Wat ik nu zie in mijn omgeving, vrienden die in Terneuzen lessen hebben niet tot amper snelweg gezien. Stappen zij in de auto naar de grote stad is dat imo best gevaarlijk. Mogen jongeren straks met begeleider/ouder rijden denk ik dat zij bijvoorbeeld onder begeleiding van ouders op vakantie al stukken mogen rijden, die ervaring kan nooit kwaad. Als zij dan op hun 18e jaar alleen de weg op gaan hebben zij veel meer ervaring dan iemand die nu op zijn 18e net zijn rijbewijs heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:20

Ayasha schreef:
Ik heb altijd 17 en 9 maanden gehoord en dan 3 maanden proef voor e op examen mag... Ik ben eigenlijk benieuwd naar cijfers want ik rijd liever in België dan in Nederland. :+ Ik vind ze in Nederland achterlijk rijden, kort invoegen, bumperkleven :o doe mij België ma :=

Hihi dat is dan maar net wat je gewend ben, ik hou altijd mijn hart vast als ik mee rij met iemand in die niet bekend is in België en Frankrijk, rot wegen en mensen die van alle kanten inhalen en afsnijden. Nee mijn ouders vinden het ook nooit leuk om te horen dat we in België gaan stappen o.i.d.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:20

het is niet zo heel simpel hoor, de 17-jarige die examen heeft gedaan moet een begeleider hebben waar ook wat eisen aan gesteld worden en die moet ook maar meewillen. Als de ouders/begeleider er geen vertrouwen in hebben dan gaan ze gewoon niet en dan mag de jongere ook niet rijden, die je dat wel en word je gepakt ben je niet verzekerd en je rijbewijs weer kwijt en mag je het na je 18e nog een keer gaan proberen. De jongere krijgt ook een reguliere rijopleiding, dus een opleiding die iemand van 18 ook krijgt en de exameneisen zijn ook hetzelfde dus het is niet zo dat ze op hun 16e de auto instappen.

Overigens zijn de ongevallen met bromfietsers omlaag gegaan sinds de invoering van het praktijkexamen bromfiets.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:21

Ayasha schreef:

Ik weet uit m'n hoofd geen cijfers en heb ook geen wetenschappelijke resultaten bij de hand.
Maar toevallig hadden wij laatst onderwijs over orgaandonatie en daar werd vertelt dat in België veel meer verkeersongelukken gebeuren wat erg fijn is want daardoor zijn er meer orgaandonoren :+

(Dat was natuurlijk een sarcastische opmerking van de docent, voor de mensen die dat niet snappen ;) )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:21

Ik zag ergens staan dat je begeleider/coach minimaal 10 jaar z'n rijbewijs moet hebben en nooit gepakt mag zijn voor zware overtredingen.
Ik denk dat het probleem in Nederland in de handhaving ligt. Je kan aan iemand vaak niet zien of 'ie 16 of 18 is, dus dan zou je iedereen van de weg moeten halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:23

Yessy schreef:
Ik zag ergens staan dat je begeleider/coach minimaal 10 jaar z'n rijbewijs moet hebben en nooit gepakt mag zijn voor zware overtredingen.
Ik denk dat het probleem in Nederland in de handhaving ligt. Je kan aan iemand vaak niet zien of 'ie 16 of 18 is, dus dan zou je iedereen van de weg moeten halen...

Klopt, en de persoon die naast je zit in de auto moet ook compleet nuchter zijn.