PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:46

http://www.nu.nl/politiek/2530218/kabin ... udget.html
Citaat:
Kabinet snijdt in persoonsgebonden budget
Uitgegeven:
1 juni 2011 16:01
DEN HAAG - Alleen mensen die recht hebben op verblijf in een zorginstelling maar ervoor kiezen zelf zorg te kopen, komen nog in aanmerking voor persoonsgebonden budget (pgb).
© ANP

Het kabinet is woensdag akkoord gegaan met het voorstel van staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) om in te grijpen in de steeds maar stijgende kosten van het pgb.

In 2010 werd er 2,2 miljard euro uitgegeven aan de pgb's, waarmee mensen zelf zorg kunnen inkopen. Zonder ingrijpen zouden de uitgaven voor het pgb tot boven de 3 miljard euro stijgen, becijfert het kabinet.

Sinds 2002 stegen de uitgaven voor dit zorgbudget elk jaar met ruim 20 procent. Inmiddels zijn er ongeveer 130.000 mensen met een pgb, terwijl dat er in 2003 nog 50.000 waren.

Alzheimer

Waar het gebruik van de regeling flink wordt beperkt, kondigt Veldhuijzen van Zanten ook aan dat er voor de groep van ruim 13.000 mensen die wel recht houden op een pgb een ruimer budget (5 procent) komt. Dat zijn onder meer mensen in de kleinschalig opgezette Thomashuizen en mensen met ernstige alzheimer.

Wie geen pgb meer krijgt, kan terugvallen op de zogenoemde zorg in natura. De bewindsvrouw vindt dat er een goed alternatief is voor het pgb, aangezien het zorgaanbod flink is vernieuwd en verbeterd.

Fraude

Om fraude te voorkomen, wordt het pgb-geld vanaf 1 januari 2012 alleen overgemaakt op een betaalrekening die speciaal voor dit doel moet worden geopend. Vanaf dat moment kunnen nieuwe pgb-houders geen geld meer inzetten voor bemiddelingsbureaus.

Premier Mark Rutte gaf aan dat ingrijpen nodig is gezien de stijgende kosten in de zorg. ''We moeten de pgb beperken tot voor wie het echt nodig is. Dit is niet vol te houden.''

Beperking van het pgb en andere ingrepen in de AWBZ schelen volgens hem echt vele honderden miljoenen euro's.

http://www.pgb.nl/persaldo/nieuws-over- ... cPjBCUbBAQ
Citaat:
Pgb weg: kabinet neemt visieloze en onverantwoorde beslissing
Nieuwe instroom, tenzij geïndiceerd voor langdurige zorg, krijgt geen pgb meer. Bestaande budgethouders lijken onder bepaalde strikte voorwaarden te worden gespaard, maar zij verliezen hun pgb.

Lange tijd geloofden we niet dat dit ooit zou gebeuren. Een kabinet dat 90% van de budgethouders gaat uitsluiten van een pgb. De plannen van het kabinet, die vanmiddag bekend zijn gemaakt, houden in grote lijnen drie maatregelen in:

1.Het pgb blijft behouden voor mensen met een indicatie voor langdurig verblijf, mensen met een pgb in de vorm van een zorgzwaartepakket (zzp), mensen die anders opgenomen zouden moeten worden in een instelling. Hun budget wordt verhoogd met 5%.

2.Bestaande budgethouders, niet geïndiceerd voor langdurig verblijf, verliezen hun pgb, maar kunnen onder bepaalde strikte voorwaarden hun huidige zorg behouden. Dat kan als de zorg die zij inkopen beoordeeld wordt als goedkopere zorg, als innovatief en geen zorg is die mensen sowieso aan elkaar geven. Hun zorgverleners worden gecontracteerd en betaald door het zorgkantoor.

3.Nieuwe budgethouders, die geen indicatie krijgen voor langdurig verblijf, krijgen geen pgb meer.
Weg eigen regie
Schokkend, ongelooflijk, onbegrijpelijk, niet zomaar boos, maar razend. Dat is de stemming onder alle mensen met een beperking, die hun leven op de rit hebben staan met hulp van het pgb. Met het pgb zijn er mooie vormen van zorg ontstaan, precies op maat, met eigen regie van de mens waar het om gaat. Zorg die een instelling niet geeft. Zorg die de toets van elk kwaliteitskeurmerk kan doorstaan. In gezinnen, die een balans hebben gevonden, samen met een kind of één van de ouders met een beperking. Partners die bij elkaar kunnen blijven wonen. Alleenstaanden die het redden in hun eigen omgeving. Door de plannen van de regering dreigt dit allemaal verloren te gaan. Een visieloze en onverantwoorde beslissing, die vele rampen veroorzaakt en veel geld kost: op z’n minst 650 miljoen euro.

Harde acties
Dat laten we niet gebeuren. Het is nu tijd te laten zien wie we zijn. Dit voorstel mag geen meerderheid krijgen in de Tweede Kamer. Per Saldo bereidt daarom zeer harde acties voor, die aan niemand ongemerkt voorbij zullen gaan en zeker niet aan de leden van dit kabinet en aan de Tweede Kamer. We zijn onder andere een grote demonstratie aan het voorbereiden.

Steun de acties, red het pgb, steun Per Saldo
Het is nu tijd dat u lid wordt van onze vereniging. Hoe groter we zijn, hoe groter onze vuist in Den Haag en hoe meer mogelijkheden wij hebben om alles te doen wat in ons vermogen ligt. Word lid of abonnee en let op de berichten op deze website.

In wat voor maatschappij leven wij? :n
De 2e kamer heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat mensen die nu een PGB benutten, best zonder kunnen en zet daarmee de meest kwestbare groep van de samenleving keihard op straat.
Wij worden hierdoor heel hard geraakt. Diep en dieptriest...
Dat ze fraude aan willen pakken, prima! Maar om deze hele groep, die amper terecht kan in de reguliere thuiszorg zo te schofferen is schandalig!
Onze staatssecretaris durft ook nog te zeggen dat de huidige thuiszorg flink is verbeterd en uitgebreid. Tsskk...wegens alle bezuinigingen draait er amper een thuisorganisatie met winst, het gros in de rode cijfers en wordt er noodgedwongen bezuinigd op personeel en kwaliteit van zorg. Beschamend om te zeggen dat dit een verbetering is.

Het moet nog door de 1e kamer, dus mijn vraag is:
Laat je stem horen.
Kom op voor diegenen die zelf niet in staat zijn te protesteren!! Via pgb.nl kun je emails sturen. Maak je verhaal bekend, wat zijn de gevolgen voor jullie? Dit mag niet onder de tafel weggemoffeld worden!

We zijn zelf op Facebook gestart en hopen zoveel mogelijk mensen te verzamelen.
Zegt het voort!
http://www.facebook.com/permalink.php?s ... 5175288676

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:54

Ik vind het belachelijk. Niemand vraagt erom om chronisch ziek te zijn. Echt verschrikkelijk voor die mensen die het treft. Vele zullen niet meer thuis verzorgt kunnen worden want die keer per dag dat de thuiszorg langskomt zet ook geen zoden aan de dijk. Maar het geld kan wel geïnvesteerd worden in voetbalclubs of het gewoon weggooien door het aan Griekenland te geven.

Sani

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:54

Ik heb mij in elk geval direct aangemeld bij de facebookgroup.

Ik kan hier zo kwaad om worden.
De afgelopen twee jaren, straks voor het derde jaar, doe ik vrijwilligerswerk waarbij gezinnen komen die een gedeelte vanuit het PGB betalen. Dankzij deze vakantie kunnen zij als ouders ook daadwerkelijk even een vakantie hebben en worden de kinderen, beperkt of niet, door ons overgenomen en voeren wij allerlei activiteiten met hen uit.
Ik zou het zo zonde vinden als dit soort activiteiten verdwijnen, naast uiteraard de nodige ondersteuning die vanuit het PGB bekostigd worden.

Als ik genoeg geld had ( a la top 100 rijkste mensen ) weet ik wel waar ik een gedeelte van mijn geld heen had gedaan. Helaas ben ik een arm studentje. -O-

Ben wel benieuwd, mochten er nog meer petities, 'verzamel'acties tegen dit besluit komen, zou ik die graag in dit topic zien. Ik zet graag mijn naam eronder.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:04

Pff... jemig... :n De cliënten waar ik mee werk (en hun ouders) hebben hun PGB (en de zorg die daar dus aan verleend wordt) zó hard nodig. Nouja, ik kan een heleboel woorden aan vuil maken, maar ik vind het echt vreselijk voor ouders & kinderen waar ik mee werk. (andere takken van het pgb ken ik niet goed, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen er echt baat bij hebben!!).

a.s. maandag hebben wij overleg over het pgb en onze instelling, ik ben benieuwd wat daar naar voren komt..

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:09

Ik snap wel dat de overheid er in moest gaan snijden, immers werd er heeeel veel misbruik van gemaakt.
Iedereen heeft een hobby, iedereen betaald die zelf, dus ook als je een PGB hebt.
Maar opeens gingen allerlei bedrijven op de rekening erbij zetten dat het "verantwoorde zorg" was.
Ik ken zelfs mensen die de stalling van de pony gingen betalen van het PGB, want het kind had dan een dier om te kunnen vertrouwen.
Allerlei boeren gingen activiteiten aanbieden als zijnde zorgboerderij, kind kon wel daar blijven a 45 euro per uur. Verdient lekker als je 10 kinders hebt rondlopen.
En zo zijn er nog 100 voorbeelden, dit soort mensen hebben het voor een hele grote groep verpest.

Natuurlijk zijn er mensen die het echt nodig hebben, voor deze mensen vind ik het ook heel erg dat de overheid er zo in moet snijden.
Maar als je bekijkt hoeveel misbruik er van wordt gemaakt, moest er een oplossing komen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:19

Peerke_ schreef:
Ik snap wel dat de overheid er in moest gaan snijden, immers werd er heeeel veel misbruik van gemaakt.

Heb je hier een bron van? Ik hoor de laatste dagen in de actualiteitenprogramma's namelijk een ander geluid.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:20

Even een opmerking n.a.v. de toelichting van TS.

De Tweede Kamer heeft geen besluit genomen. De regering heeft een besluit genomen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:25

Ja, diezelfde regering die ook de Wajong op de schop wil. Die het zelfs heeft bedacht om mensen van de Wajong naar de bijstand te sturen (als je na herkeuring nog een uitkering houdt), en in staat is om zelfs die uitkering te schrappen als je thuis woont en je ouders/verzorgers een inkomen boven het minimum loon hebben.
Ik heb geen pgb meer, gelukkig. Ik vind het heel schokkend, dat ze bij iedere bezuiniging opnieuw de zwakke bevolkingsgroepen moeten hebben.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 22:30

Boras schreef:
Even een opmerking n.a.v. de toelichting van TS.

De Tweede Kamer heeft geen besluit genomen. De regering heeft een besluit genomen.

Nou nee, want het moet nog door de 1e kamer heen.

Natuurlijk dient fraude aangepakt te worden, maar dat is op de gehele groep een kleine minderheid.
Pak dat dan aan, ipv het PGB in zijn geheel af te schaffen.
Dat er op grote schaal geflierefloten wordt is onzin. Het gros van het geld wordt uiterst nuttig en noodzakelijk besteed aan zorg op maat.

Wij worden hier persoonlijk hard door geraakt, en het geld gaat hier niet op aan hobbies of flierefluiterij.
Ik hoop dat de 1e kamer het voorstel terugstuurt en dat er een plan van aanpak komt tegen misbruik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:32

Ik heb ooit een PGB toegewezen gekregen (zo'n 2 jaar geleden).
Ik schrok er nog van hoeveel dat eigenlijk was :oo ben het bedrag even vergeten maar stond wel met m'n oren te klapperen van het bedrag.
Uiteindelijk niet nodig gehad en netjes afgemeld, want dan zijn er nog zat andere mensen die het goed kunnen gebruiken, maar toen kreeg ik ook al te horen dat er veel mensen van zijn die er misbruik van maken. Er werd toen ook niet goed genoeg gecontroleerd naar de bestemming van het PGB.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:35

Boras schreef:
Peerke_ schreef:

Heb je hier een bron van? Ik hoor de laatste dagen in de actualiteitenprogramma's namelijk een ander geluid.

Een echte bron heb ik zo niet, maar er zal ongetwijfeld wel ooit onderzoek naar gedaan zijn.
Ik heb zelf een PGB en ken ook genoeg mensen die er een hebben.
Genoeg mensen die bijvoorbeeld de Paardrijlessen er van betalen, terwijl ze gewoon mee rijden in een groepsles en zonder PGB zouden ze dit ook doen.
Het PGB is er alleen als je bijvoorbeeld extra hulp nodig hebt, of in kleiner groepjes lest en moet daar de EXTRA kosten van opvangen.
Manege's schrijven graag op de rekening dat het verantwoord is, klant lest 3x per week het is immers toch "gratis"

Echter voor de mensen die het echt nodig hebben en het gebruiken waar het voor bedoeld is vind ik dit een hele verkeerde beslissing.
Jammer dat de overheid niet kan kijken voor een oplossing, om de mensen die misbruik er van maken het PGB af te pakken, en de mensen die het wel goed gebruiken te laten behouden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:36

Jacimatho lees je eigen tekst nog eens door over wie besloten heeft.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:43

Ik heb met PGB paardgereden, maar dat was niet in een reguliere les. Dat waren echt speciale lessen.

Dat er misbruik van wordt gemaakt, hoor je idd wel vaker. Maar om dan zo rigoureus te gaan doen...misschien een nog strikter verantwoordingssysteem?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:49

Butterfly schreef:
Ik heb met PGB paardgereden, maar dat was niet in een reguliere les. Dat waren echt speciale lessen.

Dat er misbruik van wordt gemaakt, hoor je idd wel vaker. Maar om dan zo rigoureus te gaan doen...misschien een nog strikter verantwoordingssysteem?

Speciale lessen mag :j

Tenminste, je mag natuurlijk geen prive lessen gaan nemen om dat je daar zin in hebt, maar als je bijvoorbeeld niet goed genoeg kunt functioneren in een gewone les, betalen hun je speciale les :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:51

Dat kon ik idd niet :)
Ik ben achteraf blij dat ik geen pgb meer heb aangevraagd. Er is toen speciaal een nieuwe diagnose gesteld, die mag max 2 jr oud zijn. Maar ik had ook niet nog meer in de sh*t willen zitten.

Nu ze met de Wajong bezig willen, bezorgen ze me al genoeg kopzorgen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:57

In sommige gevallen kan het best wat minder met het PGB.

ik heb een dochter met een beperking en zijn rijdt ook in een aangepaste groep, heeft 2x per week therapie in een AWBZ instelling (ambulant) en fiets op een aangepaste fiets. PGB hebben we niet aangevraagd en ook niet echt nodig.
Ik wordt regelmatig aangesproken door PGB begeleiders van andere kinderen of zij mijn dochter niet mogen begeleiden naar de paardrijles, zij kunnen mij dan wel helpen een PGB aan te vragen, werk zoeken en een behoefte creëren die er helemaal niet is.

Wij willen dat helemaal niet, als mijn dochter geen beperking had dan ging ik toch ook met haar naar de manege, therapie dat heb ik met mijn ouders geregeld, die zijn met pensioen en nemen één keer per week van mij over.

Ander voorbeeld, stiefzoon van mijn ex heeft PDD-NOS en mijn ex laat zich uit het PGB budget uitbetalen om hem op woensdagmiddag te begeleiden, dit terwijl hij toch al op woensdag middag vrij was van zijn werk en voor zijn eigen kinderen zorgt.

Dit soort "rand gevallen" daar kan best op bezuinigd worden, de mensen die echt zorg nodig hebben kunnen dan gewoon geholpen worden.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:59

de meeste fraude zit in de ZIN (zorg in natura) als voorbeeld client A wordt begeleid door instelling C heeft een indicatie voor 4.9 uur zorg en krijgt er 1,5 gemiddeld per week waarvan 1x per 2 weken begeleiding (geindicewerde zorg) en 1x per 2 weken Huishoudelijke ondersteuning ( officieel WMO )

hier krijg je mij dus kwaad mee, maak naar eer en geweten gebruik van mijn pgb en dat wordt straks afgepakt en wordt ik bij zo'n graaiclub gedumt??!!

@ tiwi daar ben ik het mee eens

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:23

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:33

Tjonge... dat is niet zulk mooi nieuws.

Een vriendin van mij heeft ook een PGB en zonder de hulp die ze daarvan betalen kan zij niet thuis wonen... eigenlijk is ze nu dus verplicht om uit haar vertrouwde omgeving te gaan..

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:35

Pff hier wordt ik toch niet echt gelukkig van moet ik zeggen. Natuurlijk is het goed dat ze fraudeurs aanpakken, maar niet om zomaar de PGB overal af te pakken...

Uit eigen ervaring weet ik dat zorg in natura je ook niet altijd op de juiste manier helpt... Ze hadden mij namelijk ook van de wal in de sloot geholpen, maar wel gewoon de centen vangen! :n

Nee, ik vind dit dan ook een zeer onverantwoorde keuze van de regering en kan hem dan ook totaal niet snappen....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:39

ronduit schandalig ook voor alle zorg boerderijen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:41

tiwi1969 schreef:
In sommige gevallen kan het best wat minder met het PGB.

ik heb een dochter met een beperking en zijn rijdt ook in een aangepaste groep, heeft 2x per week therapie in een AWBZ instelling (ambulant) en fiets op een aangepaste fiets. PGB hebben we niet aangevraagd en ook niet echt nodig.
Ik wordt regelmatig aangesproken door PGB begeleiders van andere kinderen of zij mijn dochter niet mogen begeleiden naar de paardrijles, zij kunnen mij dan wel helpen een PGB aan te vragen, werk zoeken en een behoefte creëren die er helemaal niet is.

Wij willen dat helemaal niet, als mijn dochter geen beperking had dan ging ik toch ook met haar naar de manege, therapie dat heb ik met mijn ouders geregeld, die zijn met pensioen en nemen één keer per week van mij over.

Ander voorbeeld, stiefzoon van mijn ex heeft PDD-NOS en mijn ex laat zich uit het PGB budget uitbetalen om hem op woensdagmiddag te begeleiden, dit terwijl hij toch al op woensdag middag vrij was van zijn werk en voor zijn eigen kinderen zorgt.
Dit soort "rand gevallen" daar kan best op bezuinigd worden, de mensen die echt zorg nodig hebben kunnen dan gewoon geholpen worden.

Dat ken ik ook, dat vind ik eigenlijk echt schandalig en zou niet moeten mogen! En het is nog een aardig bedrag ook wat ze krijgen!!!

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:57

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor bezuinigen op de zorg. Integendeel.
Maar ik vrees ook dat hier veel mensen die het echt nodig hebben, en goed besteden, de dupe worden van het misbruik wat door andere plaatsvind. Enik kan me ergeren aan dat misbruik, en in die gevallen ben ik blij dat ze er wat aan gaan doen.
Het is natuurlijk moeilijk precies te zeggen waar verantwoord gebruik stopt, en misbruik begint. Dat is ook een persoonlijke grens die bij iedereen anders kan liggen.
Maar ik ken ook de situatie waar kinderen een leasepony en priveles hebben uit hun pgb...
In mijn ogen gaat dat te ver.
Net als het voorbeeld dat tiwi noemt. Zo n situatie ken ik ook. En in dat geval gaat t nog om een gezin dat het financieel echt niet nodig heeft.
Meisje wat echt wel zorg behoeft, moeder is door nieuwe stinkendrijke vriend financieel onafhankelijk en kan alle tijd aan het kind besteden. Als ze op vakantie gaan, gaat ook de oudere volwassen dochter mee samen met haar vriend, en dat wordt dan onder het mom van begeleiding betaald uit een pgb...
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn!!

Betere controle of andere manier van uitbetalen om dit soort belachelijke situaties te voorkomen lijkt me wel beter dan afschaffen en daarmee de mensen die het wel echt nodig hebben in de problemen te brengen.
Laatst bijgewerkt door anjore op 01-06-11 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:58

franka75 schreef:
ronduit schandalig ook voor alle zorg boerderijen

De zorgboerderijen hebben hun eigen graf gegraven hoor :P
Elke boer met wat tijd over is een zorgboerderij begonnen, en ze hebben nooit een opleiding of cursus hiervoor gevolgd.
Voor 42 euro per uur, mogen er hier ook wel wat mensen mijn pony komen poetsen, en krijgen ze ook een glaasje limonade :j
Is lekker verdienen als je er zo 10 rond hebt lopen :)

Ik zou het al een goed plan vinden om die zorgboerderijen te gaan keuren :j
En alleen de gediplomeerde mensen betalen uit een PGB

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:05

Ik ken meer mensen die er misbruik van maken dan die het echt nodig hebben. (en nee niet iedereen in mijn familie/kenniskring is super gezond).
Ik vind niet dat ze dit moeten stoppen, wel dat ze iets moeten verzinnen dat het frauderen onmogelijk word.