Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:56

Hallo,

Ik heb net de thema aflevering van het VARA gezien over de vlees en vis consumptie. Alles wat hier gezegd werd wist ik al, en daarom vind ik het niet meer dan normaal dat ik geen vlees of vis eet. Nu zijn er toch nog steeds mensen die ondanks dat ze een gedeelte van de informatie weten nog 7 dagen per week vlees of vis eten. Hier ben ik eigenlijk best wel verbaasd over. In de uitzending word hier ook aandacht aan besteed maar toch ben ik nog wel benieuwd naar jullie mening erover. Zo word er vrij duidelijk gemaakt dat 2 dagen in de week vlees, meer dan genoeg voedingstoffen bied. Veder word er op ingegaan aan alle andere nadelen van onze vlees maatschapij, met alle gevolgen van dien voor de wereld en de toekomst. Ook volg je de progamma makers die hun kantine vlees en vis vrij maken. Nu is mijn vraag; Eten jullie nog 7 dagen per week vlees?

Dit is de uitzending, hij duurd wat lang maar alle stukken zijn het kijken waard. Ook zijn er beelden uit verschillende slachterijen, waaronder nijkerk.
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1103146#

groeten Sharon

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:00

ik ben er mij allemaal van bewust. Ik eet toch af en toe vlees, maar probeer zoveel mogenlijk vegetarisch te eten.
Ik denk 2/3W per week

_Tara_

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:01

Interessant, ga dit vanavond zeker even terugkijken!

Ik eet zelf 2-3 keer per week vlees. Is ook afhankelijk van of ik 't weekend naar m'n ouders ga of op m'n kamer in Utrecht blijf. Zelf eet ik namelijk vaker vegetarisch.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:23

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:26

Ik eet 100 % vleesloos :D Of wel ben vegetarier :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:27

Ik eet al een paar jaar geen vlees of vis meer, vind het ook niet meer dan logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:28

ik eet 1x in de 3 maanden oid vlees.... Noem mezelf dus maar vegatarier, want het heeft niet echt zin omdat aan mensen uit te leggen :') Maar soms heeft mijn lichaam gewoon behoefte aan vlees, dus op die manier probeer ik het nog een beetje 'leuk' te houden voor mijzelf :P

Maargoed, mijn vader is dan echt weer zo'n typisch carnivoor die iedere dag meerdere keren per dag vlees eet. Zelfs hij kwam laatst heel trots naar me toe dat hij 1dag in de week vegatarisch zou gaan eten... Hij meldde er wel meteen even bij dat hij wel was vergeten dat zijn broodje met beenham (of iets in die trant :') geen verstand van vlees) tussen de middag daar niet echt bijpaste.... :D

Tsja de oude man ( :P ) Heeft zijn hele leven lang vlees gegeten, is er van overtuigd dat dat 'hoort' en dus ook niet anders kan... Ik kan me er wel iets bij voorstellen in dat geval.... Denk dat het voornamelijk de ouderen zijn die moeilijk van het idee 'iedere dag vlees eten hoort' afstappen. Wel jammer, maar volgens mij is er wel een positieve tendens aan de gang dat er steeds meer mensen (part-time)vegatarier worden, dus dat is dan wel weer positief.....

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:29

Wij eten eigenlijk wel zo'n 6 dagen per week vlees of vis.. Ik ben wel benieuwd naar de uitzending dus ik ga hem even kijken!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:30

Heb de filmpjes niet gezien want word er meestal niet vrolijk van.
Ik eet, tegen mijn eigen principes, (minimaal) vlees. 1 keer of hooguit 2 keer per week.

Ik moet dringend vegetarisch worden, maar dat vind ik onhandig combineren met mijn studenten bestaan. Deze zomer ga ik afstuderen en samenwonen en dan wil ik definitief de overstap maken naar geheel vleesloos.
Mijn vriend en halve familie zijn ook vegetarisch dus het is ook wel zo handig, hoeven we nooit vlees in huis te halen ;) .

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:30

Food inc heb ik al gezien.
Een andere aanrader is food matters!
en super-size me gaat ook over de voedsel industrie.
Die ander ga ik binnenkort kijken.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:31

Hoe erg zijn de stukjes van de slager in de film? Krijg je te zien hoe dieren geslacht worden? of is t alleen een kijkje in de slagerij?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:34

Ik eet niet elke dag vlees, maar gemiddeld wel 4 tot 5 keer per week. In de zomer meer omdat dan de BBQ vaak aangaat :D .

Het meeste vlees dat ik binnenkrijg is puur natuur oftewel: Wild :Y)

Een stukkie vlees vind ik heerlijk en maakt voor mij de maaltijd compleet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:35

Adil schreef:
Ik eet niet elke dag vlees, maar gemiddeld wel 4 tot 5 keer per week. In de zomer meer omdat dan de BBQ vaak aangaat :D .

Het meeste vlees dat ik binnenkrijg is puur natuur oftewel: Wild :Y)

Een stukkie vlees vind ik heerlijk en maakt voor mij de maaltijd compleet.

Met wild vlees heb ik ook niet zulke problemen. Dat eet ik ook gerust.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:43

Wij eten ook elke dag vlees of vis.. := Eigenlijk vinden we allemaal dat het lekkerst van de hele maaltijd..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:04

Ik ben blij dat ik helemaal geen vlees eet.
Ik heb jarenlang volledig vegetarisch gegeten, maar ben toch eens in de 2 weken ongeveer vis gaan eten.
Dit omdat ik me minder fit begon te voelen en omdat de beperkte keuze in vleesvervangers (en de vegetarische gerechten in onze vaste restaurants) me begonnen tegen te staan. Ook is het voor de mensen waar we gaan eten nu wat makkelijker.
Ik heb nu de docu aanstaan en in hoop dat mijn vriend door het meelezen ook eens na gaat denken over iets minder vaak vlees eten. Dat heb ik er nog niet door gekregen bij hem helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:09

ik eet ongeveer 1x in de week vlees en dan het liefst een koe uit de streek(perigord frankrijk)
Niet de hele koe natuurlijk :+
Verbazend vond ik het dat mensen ondanks dat ze weten wat voor leed er vaak mee samen gaat het gros gewoon vrolijk door eet.
Ik wist dat wel,maar dan word je er weer mee geconfronteerd....pijnlijk.
Mijn moeder is er ook zo een...
Bord voor je kop noem ik dat....weinig empathie voor de dieren....wat de psycholoog ook zei in de uitzending.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:11

Ik eet inmiddels weer vaker vlees in de week..
Dit omdat mijn vlees bijna enkel bij slachterij Nijkerk vandaan komt.

Dit is dan rund of paardenvlees. :)

Ik probeer de docu te bekijken, maar mijn pc loopt er elke keer op vast.

Er zijn vrij heftige beelden te zien in de reportage...
Ik was aanwezig bij het filmen en eigenlijk alles is gewoon gefilmd.
Je ziet alles van eind tot begin ipv eerst het schieten. Dit is wel volledig te zien. :)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 30-05-11 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:15

Ik eet een paar keer in de week vlees (of hubbie en de kinderen vis, maar daar ben ik allergisch voor). Wel altijd biologisch, bij voorkeur van de biologische slager, en meestal niet veel; ik denk ook twee keer per week 100 gram spekjes of hamblokjes in een salade of een pasta voor het hele gezin, dus 16-25 gram vlees per persoon (afhankelijk van met hoevelen we zijn die avond) :+

Wat me heel erg opvalt is niet alleen dat 'gewoon' vlees van slecht behandelde dieren komt, maar ook vaak dat er zoveel aan toegevoegd wordt, o.a. de smaakversterker E621 waarvan bekend is dat die slecht voor je is. Mijn hubbie is daar dan weer allergisch voor, dus ik lees alle verpakkingen na in de supermarkten en dan begint dat pas op te vallen - dat zit overal in, en ook heel vaak in vlees en vleeswaren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:17

Ik zit aan het andere einde van het spectrum: ik eet veel vlees, vis, eieren, groenten, maar geen granen.

Er zijn zat studies die het tegendeel beweren van de gangbare opvattingen en ik denk dat die beter onderbouwd zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:19

phormicola schreef:
Ik zit aan het andere einde van het spectrum: ik eet veel vlees, vis, eieren, groenten, maar geen granen.

Er zijn zat studies die het tegendeel beweren van de gangbare opvattingen en ik denk dat die beter onderbouwd zijn.

_/-\o_

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:21

Adil schreef:
phormicola schreef:

_/-\o_

Ik had het tegendeel verwacht :') Maar dat komt nog wel :Y)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:23

esther_sonja schreef:
Wij eten ook elke dag vlees of vis.. := Eigenlijk vinden we allemaal dat het lekkerst van de hele maaltijd.

Dat hebben wij ook hoor :j Al sta ik er wel bij stil waar het vandaan komt. Liefst wild of biologisch, maar dat is op dit moment qua financiën niet realiseerbaar. Aan de andere kant laten ze wel al het erge zien in die documantaires (anders krijgen ze geen voorstanders), en ken ik slagers en stallen met keurmerken waar de dieren een prima leven hebben voordat ze geslacht worden.

Zelden eet ik zonder vlees, maar soms wel minimaal door maar een aantal spekjes of een paar stukjes gerookte kip. Het is niet zo dat ik elke dag lappen op m'n bord heb :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel erge dingen in de reportage zie hoor....
Zie een aantal slachthuizen waar prima werk verricht wordt....

Een reportage hoeft niet altijd negatief te zijn om voorstanders te trekken.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:25

wij eten iedere dag vlees,afgewisseld met een keer per week vis of kip.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:25

Maar als al die mensen jouw dieet zouden volgen, hoe kunnen we dan iedereen van vlees voorzien? Vlees word nu al vaak niet diervriendlijk geproduceerd, laat staan als er nog veel meer vlees geproduceerd moet worden.