Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 01:15

Ik word er af en toe een beetje moe van. Wakker dier loopt regelmatig te rellen met de meest onrealistische reclames en "heftige" foto's. Tuurlijk, de bioindustrie moet een hoop aan veranderen en is bij lange na niet perfect. Maar als je als wakker dier organisatie daarmee iets wil bereiken, leg dan op zijn minst realistische beelden en situaties voor en geef er ook de correcte uitleg bij!

Ik kwam vandaag weer zo'n foto tegen, dit keer op facebook, door de facebook pagina van wakker dier.

Het betreft deze pagina:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Voor de mensen die deze pagina niet kunnen zien. Het betreft een foto van een kast met lades erin die vol zitten met kuikentjes. Met daaronder reacties van de meest verontwaardigde mensen, dat dit ECHT NIET kan etc etc.

Wat wakker dier er echter niet bij verteld is dat dit een broedmachine betreft. Eieren worden op een koude temperatuur bewaard waardoor de ontwikkeling van het kuiken tijdelijk wordt stil gelegd. Vervolgens worden die eieren in zo'n machine gestopt en tegelijk weer op temperatuur gebracht, met als gevolg dat alle kuikens binnen een enkel uur van elkaar allemaal uitkomen. En ja, dan zit zo'n rekkie vol met kuikens. Boehoe dat is erg! Beestje zit daar op die manier hooguit enkele uren in, de temperatuur is lekker, zuurstof en alles is afgemeten en optimaal, en de ruimte en condities zijn echt niet zoveel anders wat zo'n pasgeboren kuiken in een echt nest krijgt. Als alles is uitgekomen worden die beestjes eruit gehaald.

Kijk, dat er andere dingen niet helemaal goed zijn, ok, maar ik kan me echt niet voorstellen wat nou het grote probleem is met zo'n broed machine. Ja, als dat de huisvesting van die kuikens zou zijn, dan zou het schandalig zijn, maar dat is het niet...

Dus mijn message aan wakker dier is dus eigenlijk. Als je dan capagne voert, doe het dan op zijn minst over dingen waar echt iets mis over is!

Wat is jullie mening over deze methode van campagne voeren?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:24

Wat ik me bij zo'n dingen afvraag is, wat na de broedmachine?
Tuurlijk is het niet erg als ze daar een uurtje moeten vertoeven maar als ze daarna in de vermaalmachine gaan of in de legindustrie hebben ze weldegelijk een punt toch?

Je moet even verder dan alleen de foto kijken, en ik neem aan dat dat ook de uiteindelijke bedoeling is van zo'n campagne.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:38

Ik vind wakker dier soms ook een beetje een rare organisatie. Er staan ook wel eens onjuiste cijfers op de site en inderdaad dit soort foto's die nogal uit de context worden getrokken. Ik heb soms het idee dat de mensen bij wakker dier iig niet regelmatig gehinderd worden door enige kennis van het onderwerp :D .

Als je iets heb tegen het vermalen van 1 dags kuikens waarom laat je dat dan niet zien? Dat is ook nog eens een partij zieliger dus eigenlijk betere PR :Y) . Nee we laten kippen zien die dicht op elkaar zitten, want dan moet men bedenken dat de helft straks vermalen word?? Dat vind ik een vreemde gedachten kronkel (En dat is ook iets wat veel mensen zich nauwelijks realiseren hoor!! Wat er gebeurt met haantjes en stierkalveren). Veel mensen weten echt niet op welke schaal dat in NL gebeurt volgens mij denken veel mensen dat de hanen van legkippen gewoon in het vleesschap komen.

EDIT: Als je verder kijkt zie je ook foto's van een koe in een melkrobot en een rij geiten in de melkstal, en dan ook allemaal mensen die dat in en in triest vinden? Ik snap niet wat het probleem is met een melkrobot of een melkstal eerlijk gezegd???

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:44

Liedje, je hebt gelijk. Als je iets wilt tonen, toon het dan zoals het echt is.

Aan de andere kant, ze doen wél moeite voor hun zaak, en eerlijk is eerlijk, ik ben blij met elke mens die wat bijleert over de bio-industrie. Dan val ik niet over een zielige foto meer of minder, als het maar helpt ;).

liedje89

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:59

Ik vind het alleen zo jammer dat mensen nu dingen leren die soms niet kloppen. Men geeft met deze foto's duidelijk af op de bioindustrie maar de EKO kip komt ook uit de broedmachine hoor. Biologische geiten en koeien worden ook echt niet met de hand gemolken, willen ze nu eerlijkere dierlijke procucten? waarom dan focussen op dingen die niet verschillend zijn tussen bioindustrie en EKO?

Bovendien denk ik dat dit soort shock technieken in de reclames ed niet werken. Als mensen zo'n foto zien denken ze misschien 3 dagen ik koop geen kip/varken/rundvlees/ei/melk meer en daarna kopen ze toch weer de kilo knaller. Het lijkt mij eigenlijk veel nuttiger om geld uit te geven aan onderzoek naar oplossingen of aan het realiseren van oplossingen die daadwerkelijk bijdragen aan dierwelzijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:37

Dat is idd precies mijn punt. Focus op die dingen waar echt iets in veranderd zou moeten worden. Zo'n broedmachine is echt niet zo verkeerd. Net als idd zon melkstal.

Laat dan dingen zien waar echt iets mis mee is.

Overigens is proefdier vrij nog erger eigenlijk met hun reclames over het in de ogn spuiten van random spulletje bij honden. Dat is echt de grootste onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:44

De mensen zijn wel wakker geschud, veel mensen weten niet eens waar hun eieren vandaan komen, dat er nog kuikens uit eieren komen en dat die kuikens dan weer worden ingevroren als voer voor andere dieren....weten ook niet dat als ze langs een lange, lage schuur zonder ramen rijden dat daar legkippen in zitten rijen dik en rijen boven elkaar.

Heb er geen moeite mee om deze foto zo te laten zien, of het helemaal reëel is, is niet belangrijk, een shockeffect mag mensen aan het denken zetten...er is heel erg veel mis in de bio industrie, heel erg veel!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:46

ik denk dat wakker dier hier een punt wil maken betreffende het fenomeen'dierenfabriek'
We gaan niet meer met dieren om als levende wezens maar het is uitsluitend een voedingsmiddel geworden.
Ik ben het met ze eens,en eet daarom zelf maar 1x in de week vlees...en dan nog biologisch als het kan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:53

Maar dat is dus het punt. Die biologische kip komt ook uit een dergelijke machine.

Voer campagne met de dingn waar iets mis mee is en niet met dingen die gewoon echt niet anders kunnen. Ja. Het is erg massaal, maar dat kan ook gewoon niet anders. Dat welzijn op een aantal gebieden beter kan, ben ik het mee eens, maar laat DAT dan zien.

Het punt is namelijk, het is totaal niet effectief! Menen gaan hierdoor amper minder vlees eten. ( mensen die het belangrijk vinden eten al minder en de rest denk misschien zielig maar houdt veel te veel van vlees op bord)

Als je iets wilt veranderen moet je niet puur shokkeren. Beter is om die punten aan te snijden waar echt iets mis mee is en daarover in discussie gaan. Aansturen tot onderzoek om de dingen beter te maken. Pak het probleem aan bij de kern. De boederij en pak dan ook die dingn aan waarde echte problemn liggen. Dergelijke foto acties zijn nutteloos. Boeren ergeren zich alleen maar mateloos en keren zich er alleen maar vanaf. Er is niemand die ik ken die serieus iets afweet van de dierindustrie die organisaties als wakker die en proefdier vrij ook maar enogsinds serieus nemen. Ook weigeren dergelijke organisaties de dialoog aan te gaan met bijvoorbeeld studenten en boeren.

Dat zijn redenen waarom ik het waardeloze organisaties vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:59

Je moet ergens beginnen en dat is bij de consument. De meesten komen uit de stad hebben geen idee wat er in de afgelopen 30 jaar is veranderd...

Zo reed ik jaren geleden naar de manege, reed altijd langs een grote schuur, zag nooit niets of niemand, tot op een dag de deuren open stonden en er een walchelijke stank uit kwam, ik kijk en geloofde mijn ogen niet, in het donker allemaal kippen...... :r en dat bedoel ik maar...zo een kippenboer staat niet in de aandacht, zijn afzet blijft onbekend.

Mensen mogen onderhand wel weten wat dierenindustrie is en gaan bepalen of dat is wat ze willen, als ze met hun kinds naar de kinderboerderij gaan en hun peuters leren, dit is een kip, dit is een kuiken en dit is een varkentje...

Al die ziektes en bacteriën van de laatste decennia, ook niet toevallig....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:03

mensen die kostte wat het kost gewoon vlees blijven eten en zich absoluut niet verdiepen in waar het vandaan komt,bereikt geen enkele organisatie....op wat voor manier dan ook.
Er zijn mensen die zich helemaal nergens van bewust zijn en het ook niets kan schelen....dat verander je niet.

Hier in frankrijk hebben we biokippen....een grote tunnel met een enorm weiland erbij.Ze kunnen eruit maar geen kip loopt er buiten...waarom weet ik niet.
Misschien omdat ze gefokt worden voor het vlees en het niet meer in zich hebben om te scharrelen?
We hebben iets gecreerd wat snel groeit,veel vlees heeft maar geen echte kip meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:06

Misschien gaan ze niet naar buiten omdat ze daar niet naar voer hoeven te scharrelen, dus gewoon afgeleerd gedrag en dat is jammer.

Maar ik probeer biologische eieren in de supermarkt te kopen, maar hoorde dat ze dan bioeieren heten of zo iets en dat het dan gewoon niks met biologisch te maken heeft en gewoon net als de andere eieren...ze smaken ook afschuwelijk...

Volgens mij weten de meesten niet eens meer hoe echte eieren van de boer smaken..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:14

Je zou even op het ei kunnen kijken, daar staat een 0,1 of een 2 geloof ik. En dan de 0 of de 2 is dan het scharrelei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:15

Ik wil geen scharrel, ik wil biologisch...kennelijk weten de mensen ook dat verschil niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:32

geerke schreef:
Ze kunnen eruit maar geen kip loopt er buiten...waarom weet ik niet.

Omdat een kip een struik en bos dier is en geen weiland dier. De meeste kippen voelen zich in een grote open ruimte vreselijk onprettig en onveilig.

Ik denk juist dat je mensen helemaal niet bereikt. Ook niet mensen die het opzich wel erg vinden. Ook die zullen niet minderen. En dan nog, al zijn mensen geshokkeerd, een heel HEEL groot deel van onze industrie is export. Met dat groepje mensen dat je wel bereikt, veranderd er echt niks.

Ik vind het een nutteloze campagne. Je moet ergens beginnen, dat klopt, maar dat is in mijn ogen niet bij de consument. Maar bij de boer en bij de overkoepelende organisaties. Daar kun je veel bereiken. Door geld te steken in onderzoek, zodat dingen echt verbeterd kunnen worden. En door een educatieve dialoog aan te gaan met boeren en studenten. Je wilt niet weten hoe vaak bij mijn studie (dierwetenschappen) door studieorganisaties organisaties als wakker dier al wel niet uitgenodigd zijn om de dialoog aan te gaan. Om te discussieren en te kijken waar dingen daadwerkelijk veranderd zouden kunnen worden. Ze hebben nog geen 1 keer geaccepteerd! Hoe wil je de dingen veranderen, als je niet eens de dialoog aan wilt gaan met diegene die er in die industrie wellicht iets aan kunnen doen!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:38

Russel: echte biologische eieren bestaan wel degelijk, bij ons in de buurt zit zo'n bedrijf en omdat mijn kinderen bij hun kinderen in de klas zaten en wel samen speelden kwam ik er af en toe. Die kippen hebben een prima leven, hebben weiland met bomen en struiken er omheen om te scharrellen wat ze zeker ook deden (vaak was er geen kip binnen). En het voer e.d. was allemaal biologisch. Ik koop daar altijd mijn eieren (als onze eigen kippen niet genoeg leggen), ze smaken prima.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:33

Wat ik heel slecht van Wakker Dier vind, is dat ze totaal niet het gesprek met de landbouwvertegenwoordigers en -organisaties aan willen gaan om samen tot een betere veehouderij te komen. Enige wat ze doen is stemmingmakerij, verkeerde beeldvorming, etc. Wat willen ze nu bereiken? Ja, mensen opruien.

Maar ze helpen niet mee aan hoe het beter kan!!!
Neem dan De Dierenbescherming. Die zitten aan tafel met de landbouworganisaties. Samen werken zij aan betere houderijsystemen. Zo heeft De Dierenbescherming wel een stem, praten mee en komen hier hele goede dingen uit. En ook de Partij voor de Dieren. Ik ben geen fan van hun werkwijze, maar ook zij gaan de dialoog aan met de agrarische sector.

Wat doet Wakker Dier? Die weigert op ieder overleg. Die wil niet meepraten, die wil niet meedenken, alleen maar gal spuwen op de veehouderij. En ondertussen bereiken ze niks dan alleen maar boze mensen op de veehouderij. Wordt het daar beter van? Nee dus.

Dus of je nu zo blij moet zijn met Wakker Dier... of je nu voor of tegen ze bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:23

Sharani schreef:
Russel: echte biologische eieren bestaan wel degelijk, bij ons in de buurt zit zo'n bedrijf en omdat mijn kinderen bij hun kinderen in de klas zaten en wel samen speelden kwam ik er af en toe. Die kippen hebben een prima leven, hebben weiland met bomen en struiken er omheen om te scharrellen wat ze zeker ook deden (vaak was er geen kip binnen). En het voer e.d. was allemaal biologisch. Ik koop daar altijd mijn eieren (als onze eigen kippen niet genoeg leggen), ze smaken prima.

Ik weet ook dat ze bestaan, maar supermarkten doen misleidende namen voor eieren gebruiken, waardoor je denkt dat je biologische eieren koopt..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:51

russel schreef:
Ik wil geen scharrel, ik wil biologisch...kennelijk weten de mensen ook dat verschil niet.

ik neem gras eieren ,niet biologisch , maar die kippen lopen dus buiten , maar krijgen geen biologisch voer ,
verder is het volgens mij een net zo goed leven als een bio kip.
maar ik weet het eigenlijk niet precies , hoe zit het dan ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:06

Gras eieren heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me dat het dan vrije uitloop eieren zijn? Die kippen hebben iets minder ruimte dan biologische kippen maar dus ook wel buitenruimte. Hoewel die buitenruimte dus een beetje een farce is want die word 9 van de 10 keer niet ingericht op kippen en dus durven ze nauwelijks naar buiten en ze hebben nog gelijk ook want de sterfte onder buiten kippen word inderdaad verhoogd door roofvogels.

Hoewel een gras ei ook gewoon van een scharrelkip zou kunnen zijn met een buitenruimte die niet groot genoeg is om mee te tellen als vrije uitloop. Maar je kan altijd even kijken welke code er op je ei staat. (wat ie betekend is zo te googlen, soms kan je het terug vinden tot op de stal waar het ei vandaan kwam.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:28

Ben wel eens op wedstrijd [ mennen] geweest in putten , dat terrein grenst aan een eierbedrijf , daar lopen de kippen op een mega groot buiten terrein , gras staat er nauwelijks , maar ze kunnen heerlijk zandbadderen en scharrelen
kippen kunnen ook naar binnen , maar er lopen er echt superveel buiten en ze hebben plaats zat , tis niet zo dat je over die kippen struikelt , heb er eigenlijk niet opgelet of de snavels waren gebrand , maar ik denk het niet omdat ze zoveel ruimte hebben .
echt heel leuk om te zien :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:26

Bij het zien van zo'n foto denk ik alleen maar aan hoeveel mensen een kloek met kuikens hebben gezien. Die zitten ook erg op elkaar gepakt, omdat dat beter is vanwege behoud van warmte.

Als bij ons kuikens onder de lamp zitten, gaan ze ondanks het feit dat 50 eendagskuikens wel twee vierkante meter ruimte hebben ze allemaal bij elkaar op een hoopje zitten. Ook weer om elkaar op te warmen. Als je de lamp sterker maakt, gaan ze ook bij elkaar liggen, maar dan iets verderop.

Maar goed, dit soort foto's is non-nieuws. Ik heb 25 jaar geleden eens uitgerekend dat een slachthaan van 6 maanden bij ons op ongeveer 18 gulden kosten kwam. Dat was toen veel geld. En de huisvesting en tijd werd niet meegerekend..

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:36

Je weet ook dat heel veel van die leuke kuikentjes staks na t sexen in de hakselaar terecht komen?? T gaat hier om de massa... dat er te veel gefokt word.. de walgelijke bioindustrie! En ik vind dat je daar best zo'n foto bij mag gebruiken!

Weet niet of je wel eens een filmpje gezien hebt van kuikentjes die in de hakselaar gegooid worden, nou dat beeld gaat nooit meer uit je hoofd! Zo vreselijk! Bah ;(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:57

Klopt, maar van hanen die elkaar kapotvechten tot de dood erop volgt word ik ook niet blij. Dat gebeurt wel als je ze in leven laat. De natuur is bijzonder wreed.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:01

Geen verstand van de organisatie, maar ik heb wel eens een filmpje gezien over het vervolg.
Kuikens eerst in een broedmachine, daarna gaan ze op de lopende band door een heel proces (jaa, zelf een kuikenkanon, kuikens worden er zo uitgeschoten en belanden weer op een nieuwe band) en uiteindelijk de hakselaar. Maar goed, weet niet of dat in alle gevallen zo gaat.