EHEC bacterie eist nog meer levens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:30

http://www.nu.nl/binnenland/2526020/ehec-bacterie-nederlandse-komkommer.html

MSTERDAM - De gevaarlijke EHEC-bacterie is in Duitsland aangetroffen op drie komkommers die afkomstig zijn van een teler in het Spaanse Málaga. Een vierde gecontroleerde komkommer zou afkomstig zijn uit Nederland.

© ANP
De Spaanse autoriteiten zouden in het bezit zijn van een brief uit Hamburg met die informatie, meldt de Duitse krant Bild.
De Spaanse teler in Málaga ontkent dat de besmetting op zijn bedrijf heeft plaatsgevonden.

Een infectie met de EHEC-bacterie heeft in Duitsland opnieuw een mensenleven geëist. Een oudere vrouw uit Cuxhaven stierf in een ziekenhuis in Bremen, meldde het ministerie van Volksgezondheid van de deelstaat Nedersaksen vrijdag aan de publieke zender ARD.
Ook een man die dood in zijn woning in Hamburg werd gevonden, is gestorven aan de bacterie. Dat blijkt uit de eerste testresultaten. Daarmee komt het aantal doden op zes.

Besmet
Inmiddels heeft de bacterie in Duitsland volgens het persbureau DPA al zevenhonderd mensen besmet. Het Robert Koch Instituut in Berlijn meldde dat 276 mensen ernstig ziek zijn geworden.
De infectie kan darmbloedingen, hevige diarree, misselijkheid en nierklachten veroorzaken. Donderdag ontdekten onderzoekers dat komkommers uit Spanje de bacterie naar Duitsland hebben gebracht. Mogelijk zijn er meer besmettingsbronnen.

Hamburg
Vooral Hamburg is zwaar getroffen. De ziekenhuizen daar vrezen onvoldoende bedden te hebben om in het weekend alle nieuwe gevallen te kunnen opnemen. In de noordelijke havenstad zijn inmiddels vierhonderd gevallen geregistreerd.
In ziekenhuizen daar liggen 79 mensen bij wie de infectie is vastgesteld of van wie wordt vermoed dat zij eraan lijden.

Uitbreding
Het aantal infecties breidt zich razendsnel uit. De noordelijke deelstaat Sleeswijk-Holstein meldde een verdubbeling van het aantal gevallen in een dag.
Het regionale ministerie van Volksgezondheid in Kiel liet weten dat er vrijdag 204 besmettingen waren gemeld, een dag eerder waren dat er nog 109.

Oostenrijk
Intussen zijn in het zuidelijke buurland Oostenrijk ook de eerste gevallen van besmetting met de EHEC-bacterie gemeld. Het gaat om twee Duitsers.
De bacterie is verder opgedoken in Nederland, Zweden, Denemarken, Zwitserland en Groot-Brittannië.

Klacht
Spanje heeft aangekondigd dat het bij de Europese Unie een klacht indient tegen Duitsland.
De autoriteiten daar hebben eerst de media en niet, zoals voorgeschreven, de EU-instanties ingelicht over hun bevinding dat komkommers uit het Zuid-Europese land de oorzaak van de besmettingen zijn.

------------------------------------------------------------------

Jemig, ik vind het best wel schokkend. Je durf nu bijna niks meer te eten. Wat moet je nou doen? Ze zeggen dat het om komkommers gaat, maar als die in de schappen liggen kan die bacterie toch ook overkruipen naar een appel oid wat er naast ligt?

Ik vind komkommers en sla altijd erg lekker, maar ben nu wel bang om het te eten.
Hoe denken jullie hierover?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:50

Ja, het is poedersuiker. Maar wat wil je!

Bacteriën worden met de dag resistenter, en dan krijg je dit soort situaties. Onverantwoord gebruik van anti-biotica in de veeteelt, te makkelijk uitgeschreven antibiotica door huisartsen voor simpele virusjes. Mensen die hun kuren niet afmaken.

Om de paar maanden verschijnt er ergens weer zo'n artikele "ESBL-bacterie gevonden, resistent tegen laatste lijns antibiotica". "overmatig anti-biotica gebruik in de veeteelt industrie" en elke keer denk ik. Jongens dit is GEEN NIEUWS! Waarom is iedereen zo geshokkeerd, dit is al jaren zo. Doe er dan eens een keer iets aan!

In 1998 werd begonnen met een ban op "antimicrobial growth promotors". Wat in feite dus antibiotica in voeding van dieren is om hun groei te promoten. Sinds 2006 is het gebruik van deze "AMGP" helemaal verboden in de EU. Goede zaak zou je zeggen?
Niet als je het volgende plaatje ziet:
Afbeelding

Dit komt uit een rapport "MARAN 2008" wat in feite een rapport is over antibiotica gebruik in de industrie in Nederland. Wat je kunt zien is dat gebruik van AMGPs inderdaad is afgenomen, wat je ook ziet is dat het gebruik van antibiotica (dus door de veearts voorgeschreven antibiotica) de afname in AMGP heeft gecompenseerd. In feite krijgen die beesten dus nog steeds dezelfde hoeveelheid antibiotica, maar we noemen het nu alleen geen AMGP meer.

Ja, wat vind ik van de situatie. poedersuiker, en ook ik ben best bang om nog groente te eten. En hoewel bovenstaande verhaal over dieren gaat en niet over groenten, heeft het wel invloed op elkaar. Het wordt HOOG tijd dat we verantwoordelijker omgaan met antibiotica! Want vroeg of laat komt er een keer een superbug die we dus ECHT niet kunnen stoppen.

Bellona_K

Re: EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:22

Hoeveel mensen zijn er ondertussen al overleden? Hart van NL sprak gisteren van 9 doden.

Tja, overheden vergiftigen bevolkingen al jaren. Dat is niets nieuws. Het gaat nu om komkommers, maar eigenlijk is bijna alles wat je in je mik naar binnen gooit vergif.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:32

nog meer reden om een moestuin te beginnen en onafhankelijk te worden van het supermarkt voer :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:39

EHEC is dus een vorm van E.Coli. een oude bekende, ik weet nog goed dat er in Canada 11 jaar geleden een aantal doden en heel veel zieken vielen door dezelfde bacterie. Hoe? Door het drinkwater..

EHEC is ergens in Zuid-Amerika ontstaan en kan nu gevonden worden in bijna alle veestapels van de wereld. EHEC is er ook de schuld van dat je hamburgers helemaal moet doorbakken, anders dan eet je je er iets sneller dood aan dan op de "Supersize Me" methode.

Als je dus dat moestuintje gaat houden, moet je er wel kunstmest op gooien. Dierlijke mest is namelijk steeds minder een goed idee.....

Die uitbraak was in Walkerton:
http://en.wikipedia.org/wiki/Walkerton_Tragedy

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:48

tja...ik ben gewend dat er om zoveel ziektes uitbreekt. Toen er gekke koeien ziekte was, at ik nog gewoon biefstuk, maar dat bakte ik wel erg goed door.

Op dit moment ben ik even gestopt met salades eten, ondanks dat ik bijna dagelijks eet bij mijn avondmaaltijd. Ik merk dat er meer mensen in mijn omgeving wat voorzichtiger zijn met salades.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:49

ben blij dat ik niet op vakantie was in duitsland en dat ik geen sla en komkomers eet.

ik vraag me ook af, of je wel alles hoort als consument.

vreselijk zoiets. hellaas gebeurd het.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:40

jameyskatje schreef:
nog meer reden om een moestuin te beginnen en onafhankelijk te worden van het supermarkt voer :D

Tenzij je vlak bij zware industrieen en / of kerncentrales woont, dan zijn de groenten uit je eigen moestuin weer extra k.nkerverwekkend.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:44

En er staan vanmorgen in de krant dat het helemaal niet van de komkommers komt. Spanje gaat een schadevergoeding eisen van Duitsland. Ze hebben de hele markt om zeep geholpen. De komkommertelers hier gaan failliet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:46

Uh ze zeiden dat het niet op de komkommers zit,ze weten niet waar het vandaan komt.
Ik denk zelf dat het via een vrachtschip is mee gekomen uit een ander land.Hamburg is een havenstad.En dat de besmetting van mens op mens over gaat.
Als het idd. uit Span je zou komen dan zouden ook in Spanje mensen besmet moeten zijn,en daar is nog niet een mens die deze bacterie heeft.

Komkommer telers in ons land hebben een schadepost van 30 miljoen in 1 week.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:53

Inderdaad ze hebben geen flauw idee waar het vandaag komt en roepen maar wat.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:54

De ene keer zeggen ze dat het niet op Nederlandse komkommers zit? dan opeens weer wel?

En bovendien was het naast komkommer ook sla , paprika en tomaat ..... hoorde ik gisteren tenminste , ik eet graag sla vindt ik het lekkerste , ik maak op wat ik nog heb liggen en vertrouw het daarna niet meer zo....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:16

Op de Nederlandse komkommers zat het na verder onderzoek niet, op de Spaanse wél maar een ander type dan van de uitbraak.

EHEC is niets nieuws, jaarlijks krijgen zo'n 1200 mensen deze infectie, waarvan 93-98% niets merkt. Van de overige 2-7% overlijd 2-9%, dat is dus 0,04-0,64% van alle besmettingen.

Er zijn nog geen zware officiële maatregelen genomen, enkel extra gewezen op de normale maatregelen om ziekte te voorkomen en de media blijft gewoon een paniekzaaier.

Het enige rottige is dat voor deze infectie beter geen antibiotica gegeven kan worden, na het doden van EHEC komt er een nare gifstof vrij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:38

@amillia
Klopt,antibiotica zou het alleen maar erger maken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:44

Ohjee, en dan is het dus maar de vraag, weten huisartsen dat ook?!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:46

Moeten ze eigenlijk wel, is een bekende verschijning bij bacteriën die niet zo ongewoon is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:48

Ik weet bijna wel zeker dat dit aan alle H.A. is door gegeven.Het is immers een zeer belangrijk iets wat elke H.A. moet weten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:39

Ze zijn er achter gekomen dat deze bacterie een hele nieuwe is,ze hebben deze nog nooit gezien.
Hij is levens gevaarlijk,maar dat hadden we al gemerkt.
De natuur heeft gewoon een nieuwe bacterie gemaakt.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:43

Maar de sla hier in Nederland is toch nog wel veilig te eten? Ga vanavond bbq, dus vandaar :D en heb de sla al klaargemaakt!
Komkommer heb ik maar even niet gekocht :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:46

Alle groente is veilig,het komt niet van de genoemde groente's.
Ze weten niet wáár hij vandaan komt,het is een nieuwe variant.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:58

gohya schreef:
Ze zijn er achter gekomen dat deze bacterie een hele nieuwe is,ze hebben deze nog nooit gezien.

17 doden vind ik nog lang niet levensgevaarlijk of afschrikwekkend. We zijn dan nog niet aan het einde maar verwacht er niet zoveel van. Deze EHEC kan dan wel nieuw zijn, maar dat is de griep ook elk jaar, besmetting kan gezien het een darm bacterie is alleen via voedsel en giftig/schadelijk was EHEC altijd al, maar niet te vergelijken met de grote meerderheid van de infectieziekten. Longontsteking is daar het perfecte voorbeeld van, komt veel meer voor dan EHEC en sterven ook veel mensen aan maar je hoort er bijna niets over in de media dus bijna niemand is bang voor een longontsteking.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:00

IngridB schreef:
Maar de sla hier in Nederland is toch nog wel veilig te eten? Ga vanavond bbq, dus vandaar :D en heb de sla al klaargemaakt!
Komkommer heb ik maar even niet gekocht :n

Als EHEC op je sla zat was je al te laat geweest ;) Maar gelukkig blijkt het idd niet via groente overgedragen te worden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:19

amillia schreef:
gohya schreef:

17 doden vind ik nog lang niet levensgevaarlijk of afschrikwekkend. We zijn dan nog niet aan het einde maar verwacht er niet zoveel van. Deze EHEC kan dan wel nieuw zijn, maar dat is de griep ook elk jaar, besmetting kan gezien het een darm bacterie is alleen via voedsel en giftig/schadelijk was EHEC altijd al, maar niet te vergelijken met de grote meerderheid van de infectieziekten. Longontsteking is daar het perfecte voorbeeld van, komt veel meer voor dan EHEC en sterven ook veel mensen aan maar je hoort er bijna niets over in de media dus bijna niemand is bang voor een longontsteking.

Deze EHEC is een mutant,totaal onbekend dus.
Hij is nu gevaarlijk omdat ze er helemaal niets vanaf weten,er is geen medicijn voor en ze weten de bron niet van deze bacterie.
Deze bacterie is miss. ook besmettelijk via hoesten,lichamelijk contact,deurklink,w.c. enz.
Omdat ze totaal niets weten is het dus gevaarlijk omdat ze ook niet weten hóe je besmet kan worden.
Daarom raden ze al aan om vaak je handen te wassen,en op te passen als je op vreemde toiletten gaat.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:25

Ik hoorde vanmiddag dat Rusland een import-verbod heeft ingesteld voor groente uit Europa. Dat gaat natuurlijk inslaan als een bom bij alle telers en exporteurs van groente. Het was al ingekakt omdat de Duitse import was ingestort. Je bent dan toch maar mooi afhankelijk als ondernemer van de verhalen die van bovenaf naar buiten worden gebracht. Wel in de komkommers, dan weer niet, er is ook zoveel onduidelijkheid momenteel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:28

Ze weten nu in ieder geval dat het niet in de groente zit,waar de bron is weten ze totaal niet.
Die russen kunnen beter de Duitsers dan buiten hun land houden,die zijn tot nu toe degene die de verspreiding voortzet.