onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppelQueen

onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:16

Goedendag,
kort geleden heb ik geleerd dat veel onverdoofd geslacht vlees als "gewoon" dus volledig onherkenbaar in de supermarkt komt.
Bijvoorbeeld alle kalveren in een Amsterdams slachthuis worden onverdoofd geslacht, dit omdat dit simpelweg gemakkelijker is dan het labelen en apart houden van het ritueel geslachte vlees van het "gewone".

Ik ben geen hypocriet en eet graag een stukje vlees. MAAR ik ga er daarbij wel vanuit dat het dier zo pijnloos mogelijk is geslacht.
wil jij hier ook vanuit kunnen gaan ? stuur dan de protestmail via de partij van de dieren naar de supermarkten.
http://www.partijvoordedieren.nl/recent/emailacties/i/4

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:17

Dieren die normaal worden geslacht, en dus geschoten worden ook niet verdoofd hoor ;). Maar dit wil niet zeggen dat ik voor halal slachten ben, absoluut niet _-:(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:21

Is dat niet sinds kort verboden? Onverdoofd slachten?
Ik eet geen vlees dus hoef er gelukkig ook niet op te letten, maar ik vind het inderdaad wel zo netjes dat supermarkten dat goed uit elkaar houden, ik zou het ook niet willen eten :n

Kim, onverdoofd slachten wil zeggen dat ze niet geschoten worden maar dat de halsslagader direct wordt doorgesneden en ze dus langzaam doodbloeden.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:05

Kim14 schreef:
Dieren die normaal worden geslacht, en dus geschoten worden ook niet verdoofd hoor ;). Maar dit wil niet zeggen dat ik voor halal slachten ben, absoluut niet _-:(

Het schot ís de verdoving voor het verbloeden en verder slachten.

Ashley5760

Re: onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:37

Hier gaat zo ongeveer al een discussie over...

Ik vind het hypocriet dat je zegt: 5min (ruim genomen) pijn bij slachting is cru, slecht etc. Maar 6weken opgesloten in een hok waar je je kont nog niet kan keren en je 'celgenoten' je staart opvreten dat is niet zo erg hoor..

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:06

Je hebt gelijk, maar gelukkig wordt de manier van dieren houden met de jaren ook verbeterd. Feit is dat je NU, zonder verdere aanpassingen, zonder veel inspanning al dierenleed kan verminderen. En waarom zou je dat dan niet doen? Allen maar omdat er elders nog meer/ook dierenleed is? Dan hoef je nooit meer iets tegen dierenleed te ondernemen, want er is altijd wel erger leed dat je kan aanvoeren om iets anders niet aan te pakken.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:06

Kim14 schreef:

met dat kopschot zoals ze dat noemen is een dier direct wat ze in de medische wereld "hersendood" noemen. Het ervaart dus geen pijn meer. en merkt niet dat het daarna op zijn kop gehangen wordt om leeg te bloeden. Zonder dit kopshot, wat dus de verdovingsmethode is bij de reguliere slacht, voel een dier wel de pijn van de halssnede en het ongemak van op zijn kop gehangen worden en doodbloeden.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:10

colette_007 schreef:
Hier gaat zo ongeveer al een discussie over...

Ik vind het hypocriet dat je zegt: 5min (ruim genomen) pijn bij slachting is cru, slecht etc. Maar 6weken opgesloten in een hok waar je je kont nog niet kan keren en je 'celgenoten' je staart opvreten dat is niet zo erg hoor..

Heb je mij dit horen zeggen ? Ik ben absoluut tegen de prijsdruk op vlees, maar iedereen vind vlees "te duur" en daardoor wordt er geen geld uitgegeven aan dierenwelzijn.
Als je nu een gaat rekenen wat het kost om een paard te houden, qua ruimte, voer, en stro. Dus een hele basic stal of alleen weidegang. Dit kost ongeveer 100 euro in de maand. laten we zeggen dat daarvan de helft "winst" is voor de stalhouder. Dan kost een paar, of koe toch 50 euro in de maand. daarmee wordt een diervriendelijk gehouden koe erg duur om op te eten als je naar de investering kijkt.
En die prijs wil 99.9% van de mensen niet voor zijn vlees betalen. en de prijs van dierenleed kenneliljk wel.
maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat mij erom dat als ik vlees koop in de supermarkt, zonder Halal keurmerk dat ik zeker wil weten dat dit vlees MET kopschot is geslacht. wat op dit moment dus niet het geval is.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:11

8nnemiek schreef:
Kim, onverdoofd slachten wil zeggen dat ze niet geschoten worden maar dat de halsslagader direct wordt doorgesneden en ze dus langzaam doodbloeden.

Ja dat had ik als algemene kennis verondersteld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:18

Ik tijwfel toch een beetje aan de juistheid van dit bericht. Het zal niet de eerste keer zijn dat deze partij de plank finaal mis slaat, omdat ze alleen de bel hebben gehoord maar de klepel 'miracueus en voor hun eigen gewin' niet konden vinden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:18

ik eet geen vlees, en heb hier dus gelukkig geen aandeel in.

maar wat mij het meeste stoort aan zulk soort dingen is dat er uberhaupt Helal geslacht vlees gewoon in de supermarkt te koop is.
vrijheid van godsdienst vind ik prima, maar dat wil nog niet zeggen dat wij onze normen en waarden qua slachten van dieren aan de kant zetten omdat het makkelijker is om ze allemaal op dezelfde manier dan te slachten en dat ook andere godsdiensten het kunnen eten.

we leven in Nederland en daar word er met veel respect met dieren omgegaan, en op die manier slachten vind ik rond uit dier-onterend. :(

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:10

Juliette86 schreef:
Ik tijwfel toch een beetje aan de juistheid van dit bericht. Het zal niet de eerste keer zijn dat deze partij de plank finaal mis slaat, omdat ze alleen de bel hebben gehoord maar de klepel 'miracueus en voor hun eigen gewin' niet konden vinden.

Ben je bekend met de casus van het abattoir in Amsterdam ? Dit abattoir slacht ALLE kalveren volgens de gruwelijke halssnede methode. Echter wordt dit niet als "halal" gelabeld. Het punt is dat het onverdoofd slachten van alle kalveren gemakkelijker is dan het uit elkaar houden van de geslachte kalveren. Wanneer je halal besteld mogen ze geen verdoofd geslacht vlees leveren. Andersom kan dit wel.

Mijn vader is slager, deze weet dit uit ervaring en via zijn connecties uit de vleesverwerkende industrie. Dit soort voorbeelden bestaan al jaren. Maar wat mij betreft gaan we het NU een halt toeroepen.

overigens zijn de meeste slagers TEGEN het onverdoofd slachten van dieren.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:01

Over mijn vraag of de supermarkt mij kan garanderen dat ik geen ritueel geslacht vlees eet, als ik vleeswaren bij hun koop die niet gelabeld zijn als halal, heb ik nog steeds geen reactie gehad. Ik ben heel erg benieuwd of ik wel reactie ga krijgen.....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:11

kanniet schreef:
Over mijn vraag of de supermarkt mij kan garanderen dat ik geen ritueel geslacht vlees eet, als ik vleeswaren bij hun koop die niet gelabeld zijn als halal, heb ik nog steeds geen reactie gehad. Ik ben heel erg benieuwd of ik wel reactie ga krijgen.....

ik heb gisteren van de AH gelijk een reactie gekregen dat ik me geen zorgen hoefde te maken, en dat er in hun winkels absoluut geen onverdoofd geslacht vlees word verkocht.
de dieren worden wel eerst versuft voordat ze worden gedood.

maar ik ben het met je eens dat je het dus nooit zeker weet tenzij het duidelijk op de verpakking wordt gezet!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:16

Kim14 schreef:

Het schieten met de pin IS de verdoving ;)

De discussie over die 90 seconden pijn of hun 6 weken in een krap hokje is een mooie discussie.
Maar als je jezelf in kunt zetten om één van beide beter te maken...

Het schieten gaat véél sneller dan het snijden... dan kun je veel meer dieren slachten.
Ik kan me het niet eens voorstellen hoe ze alles in het amsterdams slachthuis doen.... alles snijden? Dan zijn ze per koe al 90 seconden bezig...

Pak een luchtdruk schietmasker en je schiet in 90 seconden 12 koeien.... veel effectiever toch??

Ik heb een tijdje terug dit topic geopend :
[NM] Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:14

Mister01 schreef:
kanniet schreef:

ik heb gisteren van de AH gelijk een reactie gekregen dat ik me geen zorgen hoefde te maken, en dat er in hun winkels absoluut geen onverdoofd geslacht vlees word verkocht.

maar ik ben het met je eens dat je het dus nooit zeker weet tenzij het duidelijk op de verpakking wordt gezet!

Bijzonder, ik zag laatst in de AH in Groningen Halal vlees liggen...
Wel aangegeven, maar de kreet dat er geen onverdoofd vlees verkocht word is onzin.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:56

Mister01 schreef:
kanniet schreef:

Mister lees de reactie og maar eens, deze gaat ALLEEN over het halal vlees en dus niet over het "gewone" vlees

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:57

Bijzonder, ik zag laatst in de AH in Groningen Halal vlees liggen...
Wel aangegeven, maar de kreet dat er geen onverdoofd vlees verkocht word is onzin.[/quote]

Albert hein verkoopt vlees dat niet helemaal halal is. hierover is al eens een discussie geweest in de media dat dit vlees, omdat het bedwelmt is geslacht wellicht niet de naam halal zou mogen dragen.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:59

Jolliegirl schreef:
De discussie over die 90 seconden pijn of hun 6 weken in een krap hokje is een mooie discussie.
Maar als je jezelf in kunt zetten om één van beide beter te maken...

Het schieten gaat véél sneller dan het snijden... dan kun je veel meer dieren slachten.
Ik kan me het niet eens voorstellen hoe ze alles in het amsterdams slachthuis doen.... alles snijden? Dan zijn ze per koe al 90 seconden bezig...

de dieren leven VEEL langer dan 90 sec voor ze hun bewustzijn verliezen. Maar de slachter gaan daar natuurlijk niet op wachten. Ze hangen net als bij een kopschot het dier aan de achterpoten op en gaan door met de volgende. Kijk eens naar het filmpje wat ik heb gepost.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:04

Zodra de dieren gesneden zijn, zijn ze in 90 seconden leeggebloed. :)
Dit kan je gerust van mij aannemen. Je moet geen informatie gaan roepen die niet kloppend is.

Ik hoef de filmpjes niet te zien, heb het met eigen ogen bekeken, en dat vond ik wel weer genoeg.
Ik weet dondersgoed hoe het gaat...
90 seconden, dan is het gebeurt.... Precies hetzelfde als wanneer je wél verdoofd.

3 minuten... is véél te lang... geef liever een kopschot...
Heeft precies hetzelfde effect, hart blijft kloppen, dier kan leegbloeden...

Ik ben absoluut tegen onverdoofd slachten... belachelijk...
Ben heel blij dat ik in een slachterij sta waar het normaal gebeurd.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:12

de discussie over het wel of niet diervriendelijk zijn van halal ga ik hier niet aan ..... daar heb ik een uitgesproken mening over.
maar wat mij zo verbaast is dat de gemiddelde klant van een supermarkt gewoon koopt wat er in het schap ligt zonder te willen weten wat, waar en hoe.
ik wil als klant weten wat ik koop en eet .... en ik vind dus dat supermarkten verplicht moeten worden dat op de verpakking te melden.
er staat toch ook bij de boontjes dat ze uit marokko komen en de tomaten uit spanje ..... waarom dan niet de slacht methode vermelden bij het vlees ....... of zou dat halalvlees goedkoper zijn .... ik persoonlijk denk van wel anders zouden supermarkten niet zo moeilijk doen ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:14

Ik ga helemaal met je mee alex66.

Denk je dat het vlees hierdoor duurder zou worden? Omdat erop moet komen te staan hoe het geslacht is en waar het vandaan komt?

Ik wil best prijs betalen voor humaan geslacht vlees...
Momenteel kom ik wel aan goed vlees, maar uit de supermarkt zou een stuk makkelijker zijn voor mij.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:21

ik vermoed dat halal slachten en regulier slachten op één locatie duurder is en dat dan voor het gemak maar alles halal wordt geslacht
want die hollanders denken toch dat het wel goed zit

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:23

Ben ik heel vervelend als ik zeg dat ik een hekel heb aan slachters die zowel onverdoofd als verdoofd slachten?
Kies gewoon het één of het ander... en ga niet lopen klooien tussen goed en fout.. (want in mijn mening is onverdoofd fout.)

Ik hoef niet over de vloer te komen bij iemand die onverdoofd slacht... :n

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:25

hé jakkes,krijg er de rillingen van..

ben ik ven dubbel zo blij dat ik al bijna mijn hele leven vegetariër ben!