'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 19:59

www.despits.nl

Citaat:
Rokers, die gezondheidsproblemen krijgen vanwege hun verslaving, mogen best salarisvermindering krijgen. Volgens een onderzoek van BNR Nieuwsradio en zorgverzekeraar CZ is zeker een kwart van de werkgevers en werknemers het met deze stelling eens. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat zware rokers zich vaker ziek melden dan hun collega's.

Daarnaast geldt dat rokers meer pauze nemen. Vorig jaar vond nog maar 18 procent dat salariskorting gerechtvaardigd is, dit jaar al ruim 25 procent. Ook vinden zij dat de baas zich best wat meer mag bemoeien met de levensstijl van werknemers. 12 procent (vorig jaar 8 procent) van de ondervraagden voegde toe dat in het salaris van werknemers met overgewicht mag worden gesneden.

Pfff, ik ben zelf absoluut tegen roken maar dit vind ik toch wel heel erg ver gaan.
Ik sta wel te kijken dat ruim 25% van de ondervraagden het ermee eens is??
En ook het stukje voor minder salaris voor mensen met overgewicht vind ik vreemd.
Wat nou als daar een medische reden voor is?
Ik ben toch wel benieuwd naar meningen van anderen?

trustHim

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:04

mmm vind het nogal discriminerend (en dat mag toch niet in NL) dan zouden mijn ouders, beide met overgewicht dus gekort moeten worden in het toch al magere salaris. denk dat je er alleen maar meer problemen mee creert. Beter kunnen ze werkgevers stimuleren te doen wat de werkgever van mijn ouders doet (werken bij zelfde bedrijf) De werkgever heeft een regeling met een sportschool hier, werkgever betaald 30 euro per maand en werknemer de resterende 20. zo stimuleer je ook een gezonder werknemers bestand. mijn ouders sporten nu dus beiden

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:06

Natuurlijk mag de baas er wel wat van zeggen maar om ze nu direct minder salaris te geven? Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden als een rokende collega zo 40 minuten van een werkdag afsnoept om naast de gebruikelijke pauzes ook nog tussendoor "even" een sigaret tegaan opsteken en dan wel gewoon strak om 5 uur haar huis gaan ipv die 40 minuten nog even door te werken..

Overgewicht vind ik weer een ander verhaal. Dat kan ook een medische reden hebben. Uiteraard kan een werkgever natuurlijk wel stimuleren in een gezondenlevensstijl maar ja, dat kost de baas centjes.. Minder salaris geven vind ik in beide gevallen eigenlijk niet nodig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:09

Met overgewicht moet je wat zoiets betreft idd toch wel opletten. Er kunnen idd medische oorzaken zijn. Maar voor rokers... Eigenlijk kan ik me best wel voorstellen dat er ooit zoiets gaat komen voor mensen die zelf kiezen systematisch hun gezondheid te negeren en dus blijkbaar ook vaker ziek worden.

Stimuleren en preventief werken tegen overgewicht of tegen roken kan/moet/gebeurt altijd, door werkgevers misschien, maar zeker door allerlei organisaties en zo verder. Maar sommige mensen kan je bij wijze van spreken doodgooien met preventie. Iedereen weet wat de langetermijngevolgen van roken zijn, of je moet onder een steen geleefd hebben/leven.

Moeilijk onderwerp.

Arabesk

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:10

was het laatst niet bij de rekenkamer dat rokers juist goedkoper zijn omdat ze eerder dood gaan?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:11

:roll: Leve de tolerantie en solidariteit onder collega"s....

Overgewicht komt trouwens het meest voor bij mensen die het minst verdienen,dus salaris-verhoging zou logischer zijn! }>

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:11

Arabesk schreef:
was het laatst niet bij de rekenkamer dat rokers juist goedkoper zijn omdat ze eerder dood gaan?

:oo Dat is wel heel radicaal :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:12

Cayenne schreef:

Meer pauze is een hard argument want is minder werktijd.

Meer ziekteverzuim is ook een argument en dat betreft dan álles. Niet alleen roken, maar ook exteme risico-sporten.
Dan wel echter voor daadwerkelijk buitennormaal verzuim aantoonbaar door X.
De werkgever heeft m.i. maar weinig meer recht op bemoeienis dan dat.
Het is verder een erg glad hellend vlak. Voor je het weet kan een werkgever zich bemoeien met uitgaansgedrag, sport of hobby in het weekeinde. (Dat gebeurde 20 jaar geleden overigens al in arbeidscontracten.)
Zo lang dit niet crimineel is en de werknemer maandagochtend gewoon op tijd arbeidsfris is, is privé geen aangelegenheid van de werkgever.
Loonslaaf gaat wel zeer letterlijk worden anders.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:12

Arabesk schreef:

Voor werkgevers niet...

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat rokers minder salaris krijgen. Blijkbaar zijn ze vaker ziek, en idd, iedere keer eventjes 5 minuutjes naar buiten voor een sigaret, laten we zeggen 6 per werkdag, 30 minuten per dag, is 2,5 uur per week is 10 uur per maand minder werken. Nou, dat mag best van je salaris af...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:13

Er zal vast wel een uitzondering zijn voor overgewicht om medische redenen.

Voor de rest is het niet meer dan logisch dat iemand die niet de moeite doet om goed voor zichzelf te zorgen, bijv. zijn ziektedagen niet uit krijgt gekeerd. Vind ik dan.

Ik werk in de horeca en ik merk dat collega's die roken inderdaad iets meer pauze hebben. Dat vind ik gewoon niet eerlijk, zeker als je bekijkt dat het gewoon zwaar werk is en ik elk minuutje dat ik mag zitten meepak..

Silly1972

Ik rook, maar daarentegen neem ik geen pauze en werk tijdens de pauze gewoon door.
En ik betaal meer dan genoeg aan gezondheids kosten e.d.

Arabesk

Bij mijn oude baas gingen stemmen op dat rokers moesten uitklokken als ze gingen roken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:14

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:

Meer pauze is een hard argument want is minder werktijd.

Meer ziekteverzuim is ook een argument en dat betreft dan álles. Niet alleen roken, maar ook exteme risico-sporten.
Dan wel echter voor daadwerkelijk buitennormaal verzuim aantoonbaar door X.
De werkgever heeft m.i. maar weinig meer recht op bemoeienis dan dat.
Het is verder een erg glad hellend vlak. Voor je het weet kan een werkgever zich bemoeien met uitgaansgedrag, sport of hobby in het weekeinde. (Dat gebeurde 20 jaar geleden overigens al in arbeidscontracten.)
Zo lang dit niet crimineel is en de werknemer maandagochtend gewoon op tijd arbeidsfris is, is privé geen aangelegenheid van de werkgever.
Loonslaaf gaat wel zeer letterlijk worden anders.

Alle bokkers hun paard wegdoen en niet meer op skivakantie, judo is ook exit.

Vala

Weet je wat ik altijd apart vindt aan dit soort onderzoeken, opiniepeilingen etc? Mij is nog nooit iets gevraagd! Jullie?

Tieneke

Iemand die minder lang leeft, betaalt minder lang belastingen en draagt zo minder bij tot de maatschappij. Dus dat lijkt me sterk, Arabesk. Ik ken niks van de NLse rekenkamer :+

HC, daar heb je gelijk in, het is gevaarlijk om hier aan te beginnen. Maar als bewezen is dat die werknemer dus minder arbeidsfris is op maandagochtend dan een andere, is er toch wel wat aan de hand.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:16

Vjestagirl schreef:
Arabesk schreef:

Voor werkgevers niet...

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat rokers minder salaris krijgen. Blijkbaar zijn ze vaker ziek, en idd, iedere keer eventjes 5 minuutjes naar buiten voor een sigaret, laten we zeggen 6 per werkdag, 30 minuten per dag, is 2,5 uur per week is 10 uur per maand minder werken. Nou, dat mag best van je salaris af...

Rokers zijn NIET vaker ziek!

Ik ken heel wat rokers en niet 1 is vaker ziek dan een niet roker, dus das klinklare onzin, alleen rokers Zullen eerder een ernstige ziekte krijgen, en dat is heel wat anders

gillian

Arabesk schreef:

:D

Vind het een beetje onzin.
Gaan ze dan ook ale alcoholisten en drugsverslaafden korten op salaris? Dat valt toch helemaal niet te controleren?!
Vind het wel een goede zaak dat werkgevers zo,n regeling hebben met sportscholen. Ook zouden ze idd we iets aan het roken kunnen doen. Rokers brengen veel tijd door in rookruimten.

LadyMadonna

Dat rokers meer pauze nemen ben je volgens mij als werkgever zelf bij. Wij hebben 15 min koffiepauze. Diegene die niet roken zitten 15 min gezellig aan de koffietafel, diegene die wel roken doen 5 min een bakkie en gaan 10 minuten naar buiten. In welk opzicht hebben rokers in dit geval langer pauze?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:17

Ik vind dat op zich niet kunnen, je kan ook overgewicht hebben om medische redenen. Trouwens, als je een kantoorbaan hebt maakt het toch niet uit als je overgewicht hebt? Je zit immers achter een bureau, maar aan de andere kant heb je ook meer kans op ziektes zoals diabetes. Roken vind ik iets anders, je bent er zelf mee begonnen, dus als je salaris iets minder wordt merk je de gevolgen ook wel in je portemonnee. Mensen die roken hebben ook een slechte gezondheid, waardoor ze vaker ziek zijn en de werkgevers meer geld kosten.

Sabinee__

Dit is echt onzin, ik rook ook en ben echt NOOIT ziek. En ik heb overgewicht, maar ik kan werken als een malle.
Straks mensen die drinken? Die ondergewicht hebben? Mensen met bruin haar? Mensen die vreemdgaan?
Doe normaal, als ik gewoon mijn taken als werknemer vervul, wie ben jij dan om je met mij te bemoeien als baas zijnde.

Eske_B

Wat een onzin :n.

Dit is inderdaad een soort discriminatie.
Mijn tante bijvoorbeeld, die rookt, maar ze is een gescheiden moeder(gescheiden) en werkt heel erg hard.
Als zij nu minder salaris zou krijgen...

En tja,overgewicht, niet iedereen kan daar iets aan doen, hoor vaak verhalen van mensen die er echt niks aan kunnen doen, hoe hard ze ook dieeeten en sporten.

Laten we zeggen: een echt onzinplan...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:18

wie zegt dat mensen met overgewicht niet goed/minder goed voor zichzelf zorgen??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:18

Silly1972 schreef:
Vjestagirl schreef:
Voor werkgevers niet...

Rokers zijn NIET vaker ziek!

Ik ken heel wat rokers en niet 1 is vaker ziek dan een niet roker, dus das klinklare onzin, alleen rokers Zullen eerder een ernstige ziekte krijgen, en dat is heel wat anders

Uit de OP:

Citaat:
Rokers, die gezondheidsproblemen krijgen vanwege hun verslaving, mogen best salarisvermindering krijgen. Volgens een onderzoek van BNR Nieuwsradio en zorgverzekeraar CZ is zeker een kwart van de werkgevers en werknemers het met deze stelling eens. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat zware rokers zich vaker ziek melden dan hun collega's.

@Arabesk, dat vind k ook wel n idee, gewoon in en uitklokken als je gaat roken.
@Silly1972: ja, maar dat doen niet-rokers ook

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:20

De extra pauze van de roker snap ik nog wel (hoewel niet iedere roker het zal doen), maar wat is de reden dan om te snijden in het salaris van iemand met overgewicht? Vreten die teveel uit de kantine :?

Tijdens mn werk met verstandelijk gehandicapten komt het idd onder de rokers voor dat zij vaker 'even' naar buiten gaan. Tegenwoordig ga ik dan ook maar op mn reet zitten. Die pauze's van 5 tot zeker 20/30 minuten kan ik ook gebruiken :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:20

Maar vjesta, elke keer die 5 minuutjes naar buiten... dat tolereer je als werkgever toch zelf? Ik heb ontzettend veel werkgevers gehad :+ , maar dat werd echt nergens getollereerd hoor :n Roken deed je in de daarvoor bestemde koffie/rook pauzes, punt....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-04-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt