Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:49

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/th ... t_1_545756

''DEN HAAG – De joodse koosjere slacht is volgens wetenschappers niet beter dan de islamitische halal slacht.

Dat heeft PvdD-fractieleider Thieme vanmorgen gezegd tijdens het Kamerdebat over haar wetsvoorstel om onverdoofd ritueel slachten te verbieden.

Ze wil beide manieren van onverdoofd slachten niet meer toestaan omdat daarbij „talloze dierenwelzijnsproblemen” optreden. Thieme ziet geen enkele reden voor welke uitzondering dan ook.

In het eerdere debat over de wet van Thieme, in februari, betoogden CDA, CU en SGP dat de koosjere slacht mogelijk moet blijven. Die moet aan meer eisen voldoen dan de halal slacht.

Thieme zei vanmorgen dat haar wetsvoorstel „heftige emoties” oproept. Joden en islamieten beschouwen de wet als inperking van hun godsdienstvrijheid.

Volgens de PvdD-fractievoorzitter moeten „feiten uitgangspunt zijn bij het debat over religieuze tradities.” Zij meent dat „overweldigend, overtuigend en eenduidig” door wetenschappers is aangetoond dat er bij onverdoofd ritueel slachten sprake is van „onaanvaardbaar dierenleed.” CU en SGP bestreden dat.
''

Vanochtend in de telegraaf stond er een nieuw stuk. Ik kan het nog niet op internet vinden!
Ook begint de VWA vanaf volgende week controles in slachthuizen!

Zal het dan nu eindelijk?
Een goed begin.... en dan de rest nog...

Verbeter de wereld en begin érgens.....

Een korte uitleg van iemand

Boras schreef:
Het gaat niet zozeer om halal vlees (80% van de dieren waar dit van afkomstig is wordt voor het slachten bedwelmd)alswel om koosjer vlees. Bij halal vlees mag voor het dier waarvan het afkomstig is voor het slachten namelijk bedwelmd/verdoofd worden. Bij koosjer vlees is dit niet toegestaan. Het verbod zal dus vooral voor de Joodse mensen onder ons een groot probleem opleveren.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 14-04-11 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

HhildeJarig

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op halal slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:52

Ik hoop het. Heel hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:54

Gaan ze dan ook al die stammen in afrika en zuid-amerika dit verbieden?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:55

Joolien schreef:

Alleen omdat je het maar voor een deel kan verbieden(alleen in NL) moet deze wet er maar niet komen? :z

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:56

Ons land, onze regels, onze wetten en daarmee basta.

Zijn ze het niet eens? Dat ze dan teruggaan naar hun eigen land?

Ik kom het verdorie overal tegen dat halal vlees!

Zullen wij hun dan ook eens onverdoofd castreren, opensnijden, etc?

Van mijn part mogen ze het overal verbieden, over gans de wereld. Maar dat zal waarschijnlijk wel nooit gebeuren.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:57

Hhilde schreef:
Ik hoop het. Heel hard.

Ik ook :j , zou een stap zijn in de goede richting!

darwin

Als het in Nederland verboden wordt, dan zullen ze zich eraan moeten houden, en anders moeten ze lekker terug gaan naar hun eigen land.
Ze krijgen hier toch al genoeg dingen klaar die wij als Nederlander in hun land echt niet voor elkaar zouden krijgen.

Splinter

Nee het is er nog niet doorheen, maar er is gisteren een stap in de richting tot het verplichten van verdoofd slachten gezet :j

Er is momenteel een meerderheid van de kamer eens, er zullen nog wat maanden overheen gaan, maar het ziet er naar uit dat het onverdoofd slachten dan verboden gaat worden :j

dan zouden mensen die vanwege hun geloof onverdoofd geslacht vlees moeten eten, het uit het buitenland moeten importeren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:58

onverdoofd castreren heeft helemaal niks met halal te maken dus daar hoef je een groepering niet op aan te spreken :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:58

Joolien schreef:

Verbeter de wereld, en begin ergens.

Zij beginnen nu in NLD.
Hartstikke goed...
Mits het nageleefd gaat worden...
Want dit ga nu illegaal weer in schuurtjes gebeuren ben ik bang voor... onhygiënisch...en met alle gevolgen van dien.

Splinter : Ik hoop echt dat ze doorzetten....!
Wijzelf hebben er in Nijkerk echt een gruwelijke hekel aan, halal slachten... bah... :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:58

Hhilde schreef:
Ik hoop het. Heel hard.

Ik ook, wat mij betreft komt dit er liever vandaag dan morgen nog doorheen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:01

Jeetje wat een issues hebben mensen hier, je hoeft het toch niet te eten?

@ Darwin, ze gaan dan heus niet terug naar hun "eigen" land, dan krijg je waarschijnlijk wat jolliegirl zegt..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:03

We hoeven het niet te eten nee, maar die beesten lijden er wel onder..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:04

Splinter schreef:
dan zouden mensen die vanwege hun geloof onverdoofd geslacht vlees moeten eten, het uit het buitenland moeten importeren

Of ze doen het gewoon stiekem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:04

stef schreef:
onverdoofd castreren heeft helemaal niks met halal te maken dus daar hoef je een groepering niet op aan te spreken :n

Doet toch ook pijn ;) Bij een mens kan je al moeilijk zeggen van 'kom ik vil je lekker even levend' :+

Dan kan je hen beter bij bewustzjin castreren, zo voelen ze misschien ook eens hoe het voelt om onverdoofd in een beest te gaan snijden!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:05

xDramaQueen schreef:

Het gaat er niet om dat ik het niet hoef te eten, maar om het onnodige dierenleed dat ermee gepaard gaat.
Laatst bijgewerkt door Mars op 14-04-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:05

xDramaQueen schreef:
@ Darwin, ze gaan dan heus niet terug naar hun "eigen" land, dan krijg je waarschijnlijk wat jolliegirl zegt..

Maar dan nog vind ik, hier in NLD willen we het niet, waarom uitzondering maken?
Als wij hiermee voor onze wetgeving dierenleed kunnen verminderen (in theorie) dan doen wij daar n hoop goeds mee.

Maar het risico is idd dat het illegaal gaat gebeuren.
Maar hiervoor gaat dus de VWA controles uitvoeren.

Ik eet geen halal-vlees... ik wil er geen donder mee te maken hebben.... :n dierenleed noem ik het.
En dan heb ik het niet over netjes 1 schaapje/geitje even het strot doorsnijden. Maar over de offerfeesten waarbij er in harderwijk bijvoorbeeld 1500 schapen over de lopende band gesneden worden...

Chipieke & stef: Dit is niet de discussie nu. Stef, je reageert niet eens op de OP.
Je moet ergens beginnen... niet alles gelijk boembats allemaal.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 14-04-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:07

Ritueel slachten moet gewoon afgelopen zijn.
De dieren lijden onnodig.

Walgelijk gewoon :r

xDramaQueen

Mas schreef:
xDramaQueen schreef:

Het gaat er niet om dat ik het niet hoef te eten, maar om het onnodige dierenleed dat ermee gepaard gaat.

ik zeg niet dat ik het een prettig idee vind, maar ik denk dat afschaffen in dit geval averechts gaat werken..

skygirl, als je geen normale discussie kan voeren, zeg dan gewoon niets :)

Diablo

Jolliegirl schreef:
Maar het risico is idd dat het illegaal gaat gebeuren.
Maar hiervoor gaat dus de VWA controles uitvoeren.

Hoe willen ze dat controleren? Schapen die stiekem mee de schuur ingenomen en geslacht worden, daar komt niemand achter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:08

ook voor een verbod :j
en stiekem gebeurd het nu toch ook...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:09

Booooo schreef:
We hoeven het niet te eten nee, maar die beesten lijden er wel onder..

Een "gewoon" bio-industrie dier dat op een reguliere manier wordt geslacht, zal dat ook bepaald geen feestje vinden. Van mij mag al het dier-onvriendelijke gedrag met ingang van gisteren verboden worden. En of je daar nu Joden, Moslims of Christenen mee hebt, kan mij niet schelen. Zolang de dieren maar niet hoeven te lijden voor hun geloof, of onwillendheid om een fatsoenlijk bedrag voor een stukje vlees te betalen.

verootjoo

Joolien schreef:

nee natuurlijk niet, je mag alleen maar wetten voor je eigen land maken (of hooguit de EU)

Kahawa

xDramaQueen schreef:
Mas schreef:

ik zeg niet dat ik het een prettig idee vind, maar ik denk dat afschaffen in dit geval averechts gaat werken..

skygirl, als je geen normale discussie kan voeren, zeg dan gewoon niets :)

Hoezo? Ik redeneer op jouw manier in een ander geval en ik overdrijf het inderdaad ietsje, maar als jij dat niet snapt moet je geen discussie voeren. ;)

:) :) :)
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 14-04-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Van mij mogen ze het koosjer en halal slachten verbieden. Liever gisteren dan morgen. Overigens mag dat van mij ook van de gehele bio-industrie, maar goed, ik ben vegetarisch en ben sowieso tegen al die ellende die die arme dieren wordt aangedaan in die sector.

Ik ben absoluut pro vrije godsdienst uiting, als je dan al zo nodig moet geloven, maar niet ten koste van dierenleed (ook niet ten koste van mensenleed trouwens). Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. En tja, die illegale slachtingen zijn ook niet fijn, maar moet je het dan maar wel tolereren in algemene zin? Ik vind het zoiets verschrikkelijks, dat je als mens dieren zoveel pijn kunt geven. Ik vraag me echt af wat voor godsdiensten dat toch zijn, die dat goedkeuren. Ik heb liever juist respect voor de natuur, voor de dieren, het zijn levende wezens nota bene, die hoor je gewoon niet te laten lijden. :n