Hypotheekrenteaftrek, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hypotheekrenteaftrek, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 16:10

Hoi!

Wat vinden jullie van hypotheekrenteaftrek? Zijn jullie ervoor, of ertegen? Of zijn jullie voorstander van gedeeltelijk schrappen van de hypotheekrenteaftrek, van hervorming, aanpassing, of iets anders? En waarom?

Ik ga mijn betoog hierover houden maar ik vind het zelf echt ontzettend moeilijk en kan er nog niet echt een mening (en dus stelling) over vormen.. Er zit zoveel meer achter waardoor er zoveel informatie nodig is dat ik het allemaal eventjes niet meer weet..

Ik zou graag jullie mening erover willen horen,
alvast bedankt!

luxx

Re: Hypotheekrenteaftrek, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:58

Misschien beter een onderwerp kiezen waar je wel een uitgesproken mening over hebt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:20

luxx schreef:
Misschien beter een onderwerp kiezen waar je wel een uitgesproken mening over hebt?

Ik weet echt geen ander onderwerp.. Het moet een onderwerp zijn die nu volop in het nieuws is. Ik ben als bijna laatste dus anderen hebben de wat makkelijkere onderwerpen al. Ik weet er nog niet zoveel van en snap het niet echt, daarom heb ik er nog niet echt een mening over.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:14

Ik ben er tegen en vind dat deze moet afgeschaft worden, omdat het de huizenprijs kunstmatig hoog houdt. Er moet wel een overgangsregeling zijn zodat de mensen die net een huis hebben gekocht geen financiele problemen krijgen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:01

Ik ben het met Daphna eens. Huizen zijn schrikbarend duur en staan erg lang te koop. Mensen met een lagere inkomen komen niet in aanmerking om een huis te kopen en als die huur verhoging voor sociale huurwoningen er door komt kunnen mensen die willen sparen voor een eigen huis dit niet meer. Vond die hypotheekrente aftrek zo en zo al erg vreemd en geen goed idee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:22

Als hypotheekadviseur ben ik zeker niet voor het direct afschaffen van de HRA. Dan krijg je pas een probleem op de huizenmarkt. Wel vind ik dat de HRA wel afgebouwd kan worden tot een bepaald bedrag. Mensen met woningen vanaf 4-5 ton hebben als het goed is een dusdanig inkomen dat zij de HRA niet 'nodig' hebben om de woning te kunnen betalen. Indien dat wel een probleem wordt dan wonen ze fors boven hun stand, dat is helemaal een ongezonde situatie.

Op dit moment zit de huizenmarkt op slot. Huizen worden niet automatisch meer waard zoals vaak wel verondersteld wordt, mensen zitten met overgefinancieerde woningen dus kunnen/willen niet zakken in de VP. Het is een kopersmarkt, wat wil zeggen dat kopers nu sterker staan vanwege het grote aanbod. Echter worden de regels rondom hypotheken steeds strakker aangetrokken waardoor het lastiger wordt een hypotheek te krijgen. Terecht, er werd de afgelopen jaren veel te gemakkelijk gedacht over het aangaan van een dergelijke schuld.

Geheel afschaffen kan wel, maar dan uitgesmeerd over een periode van meer dan tien jaar. Anders komen teveel mensen teveel in de problemen. Eigen schuld want dan hadden ze maar niet zo'n duur huis moeten kopen? Op zich wel, maar wie gaat die mensen huisvesten? Wie gaat die woningen kopen die dan massaal te koop komen te staan? Wat gebeurt er met de restschuld die dan hoogstwaarschijnlijk ontstaat?

Je geeft aan er niet zoveel van te weten, ga eerst eens op zoek naar informatie? kijk eens op de websites van bijvoorbeeld de Belastingdienst, verening eigen huis en dergelijke.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:33

Ik ben van mening dat het in ieder geval flink beperkt moet worden of afgeschaft. Toen het ingezet was, was het een goede regeling om de huizenkoop te stimuleren, maar zoals het nu is houdt het de huizenprijzen kunstmatig hoog en overschatten mensen de mogelijkheden.

Alleen geeft het grote gevolgen als je het af gaat schaffen. De waardes van huizen gaan hoe dan ook zakken (men kan niet meer de "duurdere" huizen betalen) dus mensen krijgen schulden bij de bank. Het hoe en wat moet dus goed overdacht worden. Denk hierbij aan een éénmalige vergoeding aan huizenbezitters om evt waardevermidering te compenseren. Of dat voldoende zal zijn is natuurlijk niet zeker. Je kunt de hra beperken over een maximale waarden. Dus dat je bijv alleen de rente van 3 ton mag aftrekken, maar alles erboven niet. Of dat alleen starters een hypo-aftrek krijgen voor 5 jaar (of alleen specifieke straters woningen)

Al met al is het geen makkelijk onderwerp. Er spelen veel zaken in mee. éénvoudig afschaffen is in ieder geval geen oplossing en denk ook niet dat we daar bang voor hoeven zijn (grote gevolgen voor de economie)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:34

Ik ben voor de hypotheekrenteaftrek :+
Denk dat veel mensen hun huis zouden moeten gaan verkopen als het wordt afgeschaft.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:37

Hypo aftrek mooi houden,is een leuk spaarpotje voor mij en deels steek ik dat geld weer in het huis (waar het ook eigenlijks voor bedoelt is)
Financieel zou ik het stuk lastiger zijn als ik die terug gaaf niet had.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:38

Hypotheekrenteaftrek moet inkomensafhankelijk worden gemaakt. Iemand die hier aan de Kralingseweg woont (huizen die beginnen bij een miljoen) kan écht wel zonder.

Ik merk bij dit kabinet dat hoge inkomens het beter krijgen en lage inkomens worden gestraft.. dit zal daar wel weer zo'n voorbeeld van worden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:49

Magrathea schreef:
Hypotheekrenteaftrek moet inkomensafhankelijk worden gemaakt. Iemand die hier aan de Kralingseweg woont (huizen die beginnen bij een miljoen) kan écht wel zonder.

Ik merk bij dit kabinet dat hoge inkomens het beter krijgen en lage inkomens worden gestraft.. dit zal daar wel weer zo'n voorbeeld van worden

Leuk dat je weet dat die mensen met een hypotheek van 1 miljoen wel het dubbele aan hypotheek kunnen betalen.....
1 miljoen voor 4% per jaar is alleen al een rente van 40000Euro per jaar.
dat is 3300 Euro per maand aan rente en met aftrek iets van 2000Euro.
1300E per maand meer betalen is een hele boel geld.

Daarnaast natuurlijk zullen de huizenprijzen zakken, maar het betekend ook dat je zonder hypotheekaftrek een stuk minder kan lenen.
Dus het probleem blijft dat als je nu geen huis kunt kopen dat dan ook niet kan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:53

Een woning van een miljoen vereist sowieso een bepaald inkomen. Kun je die woning niet van je inkomen alleen betalen, dan moet je niet in een woning van een miljoen gaan wonen.
Als je de hypotheekrente-aftrek nodig hebt om je woonlasten op te brengen dan doe je gewoon iets fout. HRA is een leuke extra om bijvoorbeeld te sparen en terug in je woning te steken maar mag geen voorwaarde zijn om een woning te kunnen kopen.

Vind ik ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:57

Wij zouden nu echt niet kunnen rondkomen zonder HRA , en dat terwijl de hypotheek nog geeneens aan het maximum zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:59

Quellian schreef:
Ik ben voor de hypotheekrenteaftrek :+
Denk dat veel mensen hun huis zouden moeten gaan verkopen als het wordt afgeschaft.

daar ben ik dr 1 van!! We zitten nog lang niet aan het maximum te lenen bedrag, hebben vrij normale hypotheek, maar voor NHG moet je minimaal de helft aflossen.

Er wordt gezegd dat je geen huis moet kopen als je zonder de aftrek het niet kan betalen, maar wat als je het al gekocht hebt en je inkomen wijzigd? door de economie je baan verliest en een "minder betaalde" baan terugkrijgt?
of als je kinderen krijgt en minder gaat werken daardoor. Moet je dan maar meteen verkopen?

De rente is belachelijk hoog toen wij onze hypotheek hebben afgesloten, en zelf met een niet torenhoge hypotheek is het maandelijks een rib uit je lijf

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:17

Mensen die belastingplichtig zijn in Nederland betalen al heel veel belasting, dus afschaffen prima, maar dan moet de belasting ook wel flink omlaag. In Duitsland is geen hypotheekaftrek, in Nederland wel. Met mijn inkomen betaal ik minder belasting in Duitsland zonder hypotheekaftrek dan in Nederland met hypotheekaftrek.

Maar wat echt ongehoord is, is het huurwaardeforfait. Ten eerste is dat een onzinnige belasting, want die gaat ervan uit dat je zou moeten huren. Dat moet mijns inziens per direkt worden afgeschaft, want daar worden de verkeerde mensen mee gestraft. Doe dan zoals Finland en maak 28% van de hypotheekrente aftrekbaar van de belasting die je betaalt, ongeacht hoeveel je verdient en in wat voor belastingschaal je zit.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:27

Het heet al een flink aantal jaren het 'eigenwoningforfait' hoor :).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:43

hoe het dan ook heet, het is pure onzin, veerledec ;)

Lynn_Nikita schreef:
De rente is belachelijk hoog toen wij onze hypotheek hebben afgesloten,

toen ik mijn eerste flat kocht was de rente 9,1%. Mijn schoonvader heeft zelfs ooit 20% hypotheekrente betaald. Daar kan geen aftrek tegenop..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:48

Berdien schreef:
Een woning van een miljoen vereist sowieso een bepaald inkomen. Kun je die woning niet van je inkomen alleen betalen, dan moet je niet in een woning van een miljoen gaan wonen.
Als je de hypotheekrente-aftrek nodig hebt om je woonlasten op te brengen dan doe je gewoon iets fout. HRA is een leuke extra om bijvoorbeeld te sparen en terug in je woning te steken maar mag geen voorwaarde zijn om een woning te kunnen kopen.

Vind ik ;)

Probleem is alleen dat veel mensen -zowel met lage/normale al hoge tot zeer hoge inkomens- dit wel doen, met als gevolg dat afschaffen tot een bepaalde grens of volledig afschaffen altijd groepen mensen in de problemen gaat brengen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:01

Maar is dat een reden om een dergelijk systeem dan maar door te laten gaan? Nogmaals, ik ben zeker niet voor het direct afschaffen. Maar mensen moeten er wel van bewust van worden/raken dat je gewoon niet boven je kunnen moet kopen, maximale hypotheek of niet. Als je je woning niet puur van je inkomen moet betalen, moet je hem imo niet kopen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:04

Ik ben het helemaal met je eens, en eigenlijk dacht dat ik bij alle mogelijke oplossing tot nu toe 'dit gaat niet werken voor ofwel grote groepen mensen, ofwel voor de huizenmarkt'. Maarja het systeem zoals het nu is, werkt ook niet. Ik heb straks in m'n eentje een bovengemiddeld salaris, maar verder dan een 3-kamer appartement kom ik niet.. Laat staan die helft van de bevolking die nu een leven begint op te bouwen, maar onder het gemiddelde zit!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:09

veerledec schreef:
Het heet al een flink aantal jaren het 'eigenwoningforfait' hoor :).

Ik vind die eigen woning forfait ook belachelijk.

Als ik een woning koop betaal ik 6% overdrachtsbelasting. Als ik mijn woning verbeter betaal ik btw.
En als dank voor de waardestijging van het huis mag ik ook nog eens jaarlijks een bedrag aan belasting ophoesten. :(

Ik vind het goed als de HRA langzamerhand verdwijnt maar dan ook de eigen woning forfait de deur uit!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:52

Als het redelijk is mag het van mij blijven. Ze moeten gewoon een bepaalde hoeveelheid kuubs nemen per persoon en al wat meer is dan nodig moet je dan zelf maar ophoesten.

Wij hebben een stukje grond gekocht, maar mooi dat je daar geen hypotheekrente aftrek van krijgt omdat ze 1 hectare wel een hele grote tuin vinden. En het ligt 300 meter van huis. Het maakt je huis wel meer waard en we zullen waarschijnlijk ook meer belasting moeten gaan betalen dan.

Waarom krijgt 1 van de ministers dan wel hypotheekrenteaftrek op zijn hypotheek van € 1,1.000.000???
Hij is voor een normaal leven toch ook al die extra kubieke meters woonruimte niet nodig?? Je krijgt wel even 40% terug van de rente die je betaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:56

Het ligt niet direct verbonden aan je huis, en daarom is het sowieso niet aftrekbaar.

Je huis wordt ook niet meer waard, want het wordt als een apart perceel gezien waar je ook apart belasting/heffingen over moet betalen. Dat is wel een stuk goedkoper dan als het bij je woning hoort.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:08

Rente op de eigenwoningschuld is aftrekbaar. De eigen woning is inclusief aanhorigheden. Een weiland is vaak niet aanhorig, en al zeker niet als het niet direct aan de woning vast zit. Dat heeft verder niets te maken met hoe groot of hoe duur je huis is.

Als het je huis meer waard maakt in de zin van dat je WOZ-waarde hierdoor stijgt, dan heb je natuurlijk wel een goed argument voor hypotheekrente-aftrek, maar dat is niet waarschijnlijk.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:09

Brainless schreef:
Het ligt niet direct verbonden aan je huis, en daarom is het sowieso niet aftrekbaar.

Dat zeiden ze ook wel bij de bank.
Maar het huis is wel makkelijker te verkopen, als dat zou mogen gebeuren, als er meer grond bij zit. Vooral omdat we in de bebouwde kom zitten en er altijd mensen zijn en blijven die niet buitenaf willen wonen maar wel grond bij het huis willen hebben.