nederland moet bezuinigen maar stopt miljoenen in missie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

nederland moet bezuinigen maar stopt miljoenen in missie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:25

Wie kan mij uitleggen hoe dat zit.
Nederland bezuinigt op alles maar geeft wel miljoenen uit aan een missie .
Hoe is het mogelijk dat er te weinig geld is voor bv ouderen zorg maar dat er wel 40miljoen wordt uitgegeven aan iets waar we eigenlijk niets mee te maken hebben?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:37

Yep daar heb ik het ook altijd moeilijk mee. Waarom miljoenen naar een buitenlandse missie? Help dan Nederland gewoon eens. Waarom moeten wij lijden voor al dat geld naar het buitenland gaat?

Susanne

Re: nederland moet bezuinigen maar stopt miljoenen in missie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:35

Dit vroeg ik me dus ook al af. Ben dus blijkbaar niet de enige voor wie het niet helemaal duidelijk is..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:39

Je heb het zeker over Libië?

Ik ben het met je mee eens maar als na de oorlog eenmaal markt voordelen uit kan worden gehaald dan zal onze markt groeien en daardoor hoeven we minder te bezuinigen.

Maja Nederland staat momenteel wel erg omhoog met het bezuiniging en daarom snap ik het zelf ook niet.

Zorg eerst voor je eige land daarna help je de andere landen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:58

Ik vind het allemaal maar moeilijk te begrijpen,en helemaal als je ziet hoe iedereen maar moet inleveren. Je vraagt je zo langzamerhand idd.af waar al ons belastinggeld aan verkwanseld word. Steek het dan liever in de verbetering van de zorg, gebruik het in elk geval voor verbetering in Nederland.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:02

dit heeft alles te maken met budgetten en rekeningen... stel je de vraag eens, indien je buur in nood zit, ga jij dan een avondje niet stappen en het geld aan je buur geven?
Het is allemaal net iets meer ingewikkeld dan vooropgesteld wordt en bovendien is het allemaal nog eens wettelijk vast gelegd wat er met dat geld kan/mag gebeuren.. zie maar eens naar de oorspronkelijk tsunami en het geld dat daar nog steeds vastzit omwille van wettelijke beperkingen...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:03

Ik snap er ook niets van hoor, overal wordt op bezuinigd, onderwijs, zorg noem het maar op.. En dan wel miljoenen kunnen uitgeven aan een oorlog.. Zorg eerst maar eens voor eigen land voor je met een ander te gaan bemoeien. Die paar vliegtuigen en manschappen.. daar kan men best zonder.

het zal best zn redenen hebben, maar het klinkt me te onlogisch in de oren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:38

Omdat het ons gevraagd is. Bij de oorlog in Irak heeft de VS gedreigd met een boycot toen wij in eerste instantie niet mee wilden doen. En hier zal iets soortgelijks aan de hand zijn. Als vooraanstaand land binnen de Navo wordt verwacht dat wij meedraaien in dit soort missies, zo niet, dan zullen daar vast wel internationale consequenties aan hangen die wij helemaal niet weten.

Ik denk dat het vaak niet zo simpel is als wij denken. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:40

nee en je wilt natuurlijk zelf ook hulp mocht nederland ooit eens oorlog krijgen, in die zin snap ik het ook wel, we zijn niet voor niets lid van de Navo etc, maar ik vind het echt weggegooid geld :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:53

Eleionomae schreef:
nee en je wilt natuurlijk zelf ook hulp mocht nederland ooit eens oorlog krijgen, in die zin snap ik het ook wel, we zijn niet voor niets lid van de Navo etc, maar ik vind het echt weggegooid geld :o

idd!
Vind het nu ook weggegooid geld. Ben bang voor "wat" er straks opstaat voor machthebber... kan imo net zo'n slechte zijn, of slechter...
Maar er zullen vast wel een heleboel dingen spelen achter de schermen om de investering te rechtvaardigen - ongeacht of de missie nut heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:19

Ik heb ook mijn twijfels over de missie, echt, aan de andere kant kun je die mensen daar ook niet laten stikken....... Darfur staat me nog vrij helder voor de geest, en daar werd niets gedaan omdat het westen daar geen economisch voordeel bij had.

Maar ik vind het 'lijden' in Nederland nogal meevallen....... voilà, bijstandsmoeders kunnen best wat ondersteuning gebruiken, en mensen die echt niet kunnen werken, maar verder...... werk maar voor je geld hoor. Als je wilt, is er heus werk. Misschien is het niet wat je wilt, maar als je een beetje ambitie hebt, kun je wel hogerop komen, en meer verdienen.
Buiten dat vind ik dat we zeker op Bokt niet mogen klagen........ heel veel mensen hebben een paard hier op Bokt, en paarden leven over het algemeen niet van lucht......

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:12

Ik klaag ook niet . Maar zie bijvoorbeeld in de ouderenzorg verschrikkelijke dingen omdat er geen geld is.
Ik hoopte dat er hier iemand was die mij het uit kan leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:22

Dat heeft ook alles te maken met dat er in NL een regering is gekozen die geen geld over heeft voor de ouderenzorg. In wezen moet je er de kiezer op aankijken, die kiest de regerende partijen.

Maar ik kan het je niet uitleggen, vrees ik :o

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:43

Buiten het feit omdat er gewoon een potje is voor militaire missies kan ik me best voorstellen dat je als land 'sociale verplichtingen' hebt tegen over de VN en andere landen.

Ieder land kan er zo wel zijn handen vanaf trekken, als het gaat om geld. Maar daar zijn de Libiërs die in strenge dictatuur leven en door hun 'leider' worden afgeslacht, niet mee geholpen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 10:56

Denk jij dat het daar ooit anders wordt? Ik denk nm dat dat niet het geval is. In sommige landen houd dat vechten nooit op. In naam van God ,Allah of weet ik veel wie.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:58

We zijn lid van de Navo en dan doe je mee aan dit soort missies. Defensie moet je zien als een soort verzekering, je bent blij dat ze er zijn als je ze nodig hebt. Weggegooid geld zou ik het niet noemen, er speelt altijd meer achter weg dan wat wij als 'gewone' burgers horen en lezen in het nieuws.

Ik zou eerder roepen, al die mensen die er plotseling aan mee moeten werken zijn ook ineens lang van huis, succes daar!!

En ja, ik vrees ook dat het daar in het oosten ook nooit anders wordt... vreemde lui daar!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 11:06

Maar 40 miljoen..........dat vind ik wel heel veel. En ik vraag me gewoon af waar dat geld dan vandaan komt.
Er is in Nederland voor een hoop dingen geen geld meer maar er is wel opeens zoveel geld voor dit.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:18

Is ook veel geld, maar zo'n missie levert ook altijd weer geld op. Vraag me niet hoe het allemaal werkt, maar het is wel zo. Defensie is ook iets internationaal. En ze moeten zelf ook veel bezuinigen, daar verliezen veel mensen hun baan en wordt er veel gekort op vanalles...minder vlieguren, een basis die waarschijnlijk dicht moet, dan staan er heeeeel veel mensen op straat, dat kost nog veel meer geld.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:29

Heeft ook te maken met afspraken die indertijd gemaakt zijn met de NAVO. En met potjes geld, die gebruikt worden voor hun bestemde doeleinden, en dus niet in een ander nood lijdend iets gestoken kunnen worden.
Krom, maar zo werkt het.

Maar dat heb ik met reddingsacties naar het buitenland, dan kan er plotseling geld verdubbelt worden. Terwijl er ih binnenland nog zoveel te regelen valt.

Maar men zegt, verander de wereld begin bij je zelf. Mijn oma wilde dat ik alleen Hollandse appels kocht bij de groenteboer. Wie koopt er gewoon de hollandse produkten, veelal duurder, of gaat voor de goedkopere, om rond te kunnen komen? Bij de Hollandse produkten steun je uiteindelijk wel je eigen economie..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:56

..tsja, misschien mogen we ons ook wel eens realiseren hoe goed we het hier hebben. Ik bedoel, mensen 'zeuren' over reddingsacties (niet specifiek tegen jou bedoeld hoor, luve_rozes!), maar hállo..daar zijn mensen die níets hebben, geen huis, geen eten of drinken, halve gezin kwijt..of, in Libië, burgers die worden afgeslacht door een egoïstische leider.

En daar doen wij dan moeilijk over. Van achter onze computer, in ons luxe ingerichte huis, met een paard in de wei, een auto voor de deur, tv met PS3 ernaast, chipje en colaatje erbij.. Om niet te spreken van onze inboedel-, WA-, auto- en zorgverzekering, waardoor wij ons nooit druk hoeven te maken om een aanrijding of een inbraak of een gebroken been.

Er zijn zó verschrikkelijk veel landen waar ze het zó veel slechter hebben..iets meer compassie zou dan best mogen. En ik snap dat wij een bepaalde standaard gewend zijn, en dat het vanuit die optiek krom lijkt als wij moeten inleveren voor 'wéér een missie' terwijl er hier bezuinigd moet worden..maar ja, leef je in je eigen landje of leef je in de wereld? Is maar net hoe je 't bekijkt natuurlijk. Ik probeer naar die laatste te kijken, en als het dan betekent dat ik 25 euro meer kwijt ben aan mijn zorgverzekering maar ons land wél de Libiërs en Afghanen en Japanners en anderen kan helpen..prima.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:58

kohtje schreef:
Denk jij dat het daar ooit anders wordt? Ik denk nm dat dat niet het geval is. In sommige landen houd dat vechten nooit op. In naam van God ,Allah of weet ik veel wie.

Ik vind niet dat je daar standaard al vanuit moet gaan. Dan beperk je je eigen handelen, maar met name ook de toekomst van die mensen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:03

kohtje schreef:

Vind het maar raar dat ze "allah is groot" roepen, bij zoveel bloedvergieten én waar was hij tijdens al die '"onderdrukte" jaren...
Ik geloof ook dat het vechten niet snel zal stoppen. Ik zeg niet "nooit" maar ....

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 13:10

DaniBanani schreef:
..tsja, misschien mogen we ons ook wel eens realiseren hoe goed we het hier hebben. Ik bedoel, mensen 'zeuren' over reddingsacties (niet specifiek tegen jou bedoeld hoor, luve_rozes!), maar hállo..daar zijn mensen die níets hebben, geen huis, geen eten of drinken, halve gezin kwijt..of, in Libië, burgers die worden afgeslacht door een egoïstische leider.

En daar doen wij dan moeilijk over. Van achter onze computer, in ons luxe ingerichte huis, met een paard in de wei, een auto voor de deur, tv met PS3 ernaast, chipje en colaatje erbij.. Om niet te spreken van onze inboedel-, WA-, auto- en zorgverzekering, waardoor wij ons nooit druk hoeven te maken om een aanrijding of een inbraak of een gebroken been.

Er zijn zó verschrikkelijk veel landen waar ze het zó veel slechter hebben..iets meer compassie zou dan best mogen. En ik snap dat wij een bepaalde standaard gewend zijn, en dat het vanuit die optiek krom lijkt als wij moeten inleveren voor 'wéér een missie' terwijl er hier bezuinigd moet worden..maar ja, leef je in je eigen landje of leef je in de wereld? Is maar net hoe je 't bekijkt natuurlijk. Ik probeer naar die laatste te kijken, en als het dan betekent dat ik 25 euro meer kwijt ben aan mijn zorgverzekering maar ons land wél de Libiërs en Afghanen en Japanners en anderen kan helpen..prima.

Ik ben het hier zó mee eens. Wij mogen in onze handjes knijpen dat wij geboren zijn in een land van luxe waarbij we spreken van crisis als we een jaartje niet op vakantie kunnen. (Even heel cru gezegd allemaal, ongetwijfeld dat er mensen zijn die het wel echt te stellen hebben met de crisis) Maar daar in die landen is de situatie zo schrijnend. En waarom? Gewoon omdat ze pech hebben met waar ze geboren zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:14

Nathaliefje schreef:
Ik ben het hier zó mee eens. Wij mogen in onze handjes knijpen dat wij geboren zijn in een land van luxe waarbij we spreken van crisis als we een jaartje niet op vakantie kunnen. (Even heel cru gezegd allemaal, ongetwijfeld dat er mensen zijn die het wel echt te stellen hebben met de crisis) Maar daar in die landen is de situatie zo schrijnend. En waarom? Gewoon omdat ze pech hebben met waar ze geboren zijn.

klopt!
Maar goed helpen is niet altijd mogelijk.
Hulp kan een opeenvolging van veranderingen brengen die je niet altijd allemaal kan berekenen en zeker niet allemaal positief zijn.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:28

Wij mogen inderdaad echt niet klagen. Laatst bij geschiedenis hadden we het over de Franse revolutie. Over de 3 standen, burgers en boeren, edelen en geestelijkheid. De burgers en boeren hadden het erg slecht, de edelen en geestelijkheid hadden allemaal voordeeltjes en buitten de burgers uit. Iedereen 'kiest' dan de partij van de arme mensen. En vinden het erg raar hoe zij behandelt werden.
Toen zei de docent dat wij nu de adel en geestelijkheid waren. Wij hebben nu alle voordeeltjes en buitten al die arme, hongerige mensen uit. En naar mijn mening had ze groot gelijk. Wij behandelen die mensen net als ze vroeger deden.