Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:47

De 21e eeuw staat voor ongelimiteerde en continue informatie, social media en continue communicatie :list: .
Hyperventilatie krijg ik ervan! Die continue stroom aan gegevens, het gaat maar door en door en door en door en %) .

Youtube, Hyves, Facebook, Iphone, Pingen, Twitter, Blackberry, smsjes, blogs van iedereen die maar een webcam heeft, de telefoon die rinkelt waar je ook bent, met wie je ook bent, wikipedia, wikimedia, wikileaks, wikicommons (en daar gaat mijn telefoon weer...Spreek maar wat in, ik ben even niet bereikbaar :x )

Vorige week zat ik een paar dagen in Spanje voor mijn werk, met niet meer dan een tv met Spaanse zenders op mijn hotelkamer en mijn ouderwetse gsm (die alleen kan sms-en en bellen). Geen kranten, geen nieuws, geen internet. Ik was er voor mijn werk, maar ben er echt tot rust gekomen :j.
Ik ben toen tot een conclusie gekomen: ik doe niet meer mee aan die information overload, ik wil niet meer overspoeld worden, slaaf van de trend om alles van iedereen te weten, van alles op de hoogte te zijn. Ik kap ermee!
Weg met mijn facebookaccount (vond ik toch echt een overkill aan informatie), weg met die tv die elk uur van de dag aanstaat en weg met al die nieuwssites die ik in de gaten hield (nu.nl; metronieuws; de volkskrant) en weg met Bo...nee dat is nog een stapje te ver }>

Ik ben nooit erg 'hip' geweest met de laatste 'gadgets'. Heb nooit een MP3-speler gehad, geen WII, geen DS, geen Iphone, geen Blackberry, geen Ipad. Ik blijf trouw aan mijn ouderwetse telefoon die kan bellen en sms-en, aan mijn stereo-installatie om muziek te luisteren en aan mijn computer om te internetten (al is hij hier in het bos zo traag dat ik er niet veel mee kan :D).
Aan de ene kant voel ik me nogal 'oud' en 'niet meer bij de tijd', maar aan de andere kant ben ik ook wel blij dat ik er niet aan mee doe. Het creëert toch vrij veel rust, die de mensen die de hele dag met hun Iphone in hun hand alles en iedereen volgen niet hebben.
Want wie en hoeveel je ook volgt, je kan nooit alles zien, nooit alles volgen, en dan krijg je het idee dat je van allles mist! En dat is frustrerend...Maar wat mis je nu eigenlijk? Wat voor ontzettend belangrijke dingen mis je als je geen facebook account hebt, je niemand volgt op Twitter of je niet al die grappige, spraakmakende, opmerkelijke youtube filmpjes bekijkt?
Terwijl de dingen die er écht toe doen recht voor je neus gebeuren, maar je ziet ze niet...want je zit op je Iphone/Ipad/Blackberry/Laptop te turen...

Hoe gaan jullie hiermee om? Ben jij iemand die altijd alles volgt, actief is op alle social media en blogs leest en plaatst?
Hoe houd je dat bij?

Of ben je iemand die liever in het stenen tijdperk had geleefd, met af en toe een nieuwsbericht uit het dorp verderop door de koerier te paard gebracht?

Wat is jouw visie op deze ontwikkeling?

abeltje_xx

Re: Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:00

pfff, nou ik ben ook niet erg bij hoor. mijn telefoon heeft geen internet, zou ik ook niet mee om kunnen gaan, raar klein schermpje :P
ik heb wel een facebook en hyvesaccanount. hyves heb ik meer omdat ik zo mensen kan spreken die aan de andere kant van nederland wonen en facebook omdat je daar nog wel eens leuke dingen op tegenkomt, maar om nou te zeggen dat ik er vaak ben, FB eens in de week misschien. Hyves, 2x per maand...?
ik ben wel erg blij met internet op m'n pc, voor school heb ik het nodig en ik volg wat series online. maar goed als ik dat een paar dagen niet heb, dan ga ik ook niet dood.
wat information overload betreft, ik ben me er prima van bewust dat ik heel veel dingen zou kunnen bijhouden, maar ik word al moe bij het idee. nee hoor. als het belangrijk is dan hoor ik het wel :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:18

Ik ga erop en doe er vervolgens niks meer mee... _O-
Nu loop ik qua telefoon ook achter hoor, heb er een uit 2007 maar volgende maand komt er een smartphone want ik moet nu toch echt een abonnement.

Ik heb ook een Facebook en een Hyves maar ik kijk er eigenlijk bijna nooit op. Daarom heb ik expres de email notificaties aan staan... als er dan iets boeiends gebeurt merk ik het vanzelf.

Dus tja... wat ik ermee doe... Er een beetje aan langs lopen! _O- Als ik dan iets mis, boeit het me niet zo denk ik. Of ik hoor het wel van een ander als het echt boeiend is.

Maar ja, ik ben wel gek op de middeleeuwen dus wat dat betreft kan ik wel met je meedenken. ;) Al is het wel handig als je iemand gelijk kunt sms-en als je een vraag hebt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:33

Ik ben sowieso een beetje 'social network-moe'. Wanneer ik hyves open lees ik dat iemand in scheiding ligt, de uitslag van het onderzoek binnen is en ADHD geconstateerd is en wie z'n moeder griep heeft.. Waarom zetten mensen dat soort dingen op internet? Ik merk dat ik me daar meer en meer aan stoor.
Dus, ik heb nog een hyvesaccount maar doe er praktisch niets meer mee.

Ik heb wel een BlackBerry en ben daar dan weer wel erg blij mee. Ik kan zelf bepalen wie ik wat vertel en ik bel of ping als ik iets weten wil zonder hyves af te speuren om daar het antwoord te vinden!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:43

ik heb een telefoon om te bellen :) en te sms-en. Een fototoestel om fotos te maken
En een laptop om te internetten. Bij boeit dat niet :) Liefde en geluk telt voor mij in het leven. Ik moet elke cent 10 keer omdraaien. Dus ben zelf snel tevreden met weinig :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:28

Ik vind het een super tijdperk, iedereen kan zelf kiezen waar je in mee gaat. En dat de een gevoeliger is voor "wat anderen doen" dan de ander, is niet mijn probleem. Dingen zijn zo belangrijk als de waarde die je er zelf aan hecht en dat geldt dus ook voor 'social media". Ik denk dat het niet een keuze is tussen het een of het ander; ik ken mensen die alles en iedereen in de gaten houden en sociaal heel erg actief zijn en ook tijd voor zichzelf hebben. Ik denk dan "Wauw: die leven 3 keer zo snel als ik." Daar kan ik dan weer wel jaloers op zijn, maar dat heeft niks te maken met iphones of wat dan ook, die schillen (denk ik) hun aardappelen ook 3 keer zo snel als ik. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:37

laetitia schreef:
Vorige week zat ik een paar dagen in Spanje voor mijn werk, met niet meer dan een tv met Spaanse zenders op mijn hotelkamer en mijn ouderwetse gsm (die alleen kan sms-en en bellen). Geen kranten, geen nieuws, geen internet. Ik was er voor mijn werk, maar ben er echt tot rust gekomen :j.

Nee hoor, dat duurt een jaar, dat écht tot rust komen.

Je kan in dit informatietijdperk heel moeilijk aan informatie komen. Het is een overvloed aan oppervlakkigheid.

De existentiële dingen en grass roots info zijn volledig ondergeschikt aan non-nieuws en schijnbelangrijke dingen.

Wie weet écht wat hij/zij eet en neemt de tijd daarvoor?
Klein voorbeeldje maar dat is wel het begin van ALLES :)*

´Tot rust komen´, echt onthaasten kost je zomaar een jaar en veel mensen lukt het helemaal niet. Die willen zichzelf voor de gek blijven houden dat ze onmisbaar zijn.
Trouwens, onmisbaar voor wat? Wat is kwali-tijd?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 13:09

Ik heb een paar jaar geleden een burnout gehad (gevolgd door depressie) en ik merkte toen dat mijn hersenen de overkill aan informatie echt niet meer aankonden...had mijn telefoon uitgezet voor dagen, tv bleef uit, geen kranten meer, geen internet meer :n .

Als de telefoon rinkelde of de radio op kantoor aanstond hoorde dan kreeg ik last van liedjes in mijn kop, volgens de psychiater een waarschuwing vanuit de hersenen dat ze geen informatie meer op konden nemen.
Heb toen 3 dagen in een kuuroord gezeten en 3 dagen alleen maar in de sauna en de stilteruimte gezeten!
Die liedjes bleven echter meer dan een half jaar bij me.

Ik denk dat de overkill aan informatieverwerking die mensen tegenwoordig te verduren krijgen een van de oorzaken van burnout/overspannenheid is. Natuurlijk zijn er nog vele andere factoren die een burnout in de hand werken, maar dit is er naar mijn mening één van.

Daarnaast is het ook een vorm van overzicht houden, filteren en weten wat je écht belangrijk vind. Voor mij persoonlijk is het heel moeilijk om overzicht te houden (ga al stressen als ik meer dan 10 mailtjes in mijn inbox heb staan %) , terwijl mijn vriend er 160 heeft staan en hier geen stress van krijgt), ik snap daarom vaak niet dat mensen zich bezighouden met al die social media tegelijkertijd (zoals twitter en facebook) en hun Iphone niet uit hun hand is weg te denken.

En ik voel me vaak ook schuldig als ik niet alles lees op bijv. hyves, of alle foto’s bekijk en op alles reageer, dan voel ik me een ongeinteresseerd wijf :o .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:15

Het gaat mij juist allemaal niet snel genoeg :o Ik ga alleen een paar uurtjes per dag op de comp, omdat ik daarna niets meer te doen heb.
Wel ben ik selectief, ik doe niet aan hyves, twitter, pingen, nieuws volgen etc. Ik heb ook geen kabel tv. Gewoon omdat ik al die rotzooi niet in m'n hoofd wil hebben.

Dus, de dingen die dan overblijven gaan voor mij echt te langzaam. In a perfect world wil ik een pagina 1x per 5 minuten refreshen om vervolgens 30 nieuwe artikelen te kunnen lezen, over dingen die IK interessant vind.
Maar het moet wel ergens over gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:32

phormicola schreef:
In a perfect world wil ik een pagina 1x per 5 minuten refreshen om vervolgens 30 nieuwe artikelen te kunnen lezen, over dingen die IK interessant vind.
Maar het moet wel ergens over gaan.

Net een grass roots boek over solid state electronica uit 1978 uit. Dat soort boeken worden helemaal niet meer geschreven. Is te duur; niet genoeg oplage.
Deze komt uit een reorganisatie van een universiteitsbibliotheek in... Indianapolis
Dat kan je nu via het internet vinden zo´n boek en via e-bankieren van waar ook kopen.
De koeriersdiensten kunnen mijn boerdrij niet vinden dus laat ik alles vial snail-mail komen. Pilar van het postkantoor betl dan dat er een pakje is.
Ligt nu een verzamelzending boeken. Minder oppervlakkig, minder vluchtig; meer kwali-tijd.

Mooi voorbeeldje win-win.
Gewoon een goed gebonden hardcover boek via internet :D
Virtuele sociale netwerken doen wij niet aan. Wij hebben een sociaal leven met echte mensen. Minder, maar wel echt; meer kwali-tijd.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:42

Het is mijn ding allemaal ook niet zo. Nieuws volg ik sowieso al niet, facebook kijk ik 1 keer per dag ofzo? Heb maar weinig vrienden dus weinig te volgen :P Bokt hou ik dan wel weer bij en GSM met internet heb ik ook maar dat gebruik ik alleen om te bokken, e-mail en soms eens wat opzoeken of als ik verdwaald ben ofzo, GPS :P
Maar verder dat constant up to date zijn, nee :n Hoeft voor mij ook niet. Geen zin in ook om alles maar te weten wat iedereen doet enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:48

Ik doe dr niet aan mee, vrij simpel. Heb een telefoon puur om bereikbaar te zijn, maar staat 9 van de 10 keer uit. Internetten doe ik puur uit hobby, lees wat ik lezen wil en voor informatie die ik interessant vindt.
TV doe ik al jaren niet meer aan, als ik dit zo lees mis ik dus ook helemaal niets.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:24

ik heb soms ook de neiging om mijn telefoon uit te zetten, ik neem dikwijls niet op omdat ik vaak als ik gebeld word geen zin heb om op dat moment te praten. Meestal bel ik dan wel terug op het moment dat ik wel in een praatbui ben...Voor sommigen klinkt dat wellicht asociaal, maar ik trek het soms echt niet! Ook omdat ik op het werk veel telefoon krijg, dan wil ik 's avonds vaak rust en stilte :o. Ik kijk op TV vaak het journaal en DWDD en dan gaat hij uit, om vervolgens wel meteen op Bokt te duiken want die verslaving krijg ik helaas niet onder controle }>

En een mooi boek maakt op mij ook meer indruk en blijft me langer bij dan een goede film of een youtube filmpje :j

HC je hebt het over een win-win situatie, voor mij zelf is dat erg lastig. Omdat ik moeite heb met filteren, op internet is zoveel informatie...zoveel...je ziet door de bomen het bos niet meer. En waar moet je zoeken? En hoe? wat is belangrijk? wat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:28

Ik kan er ook niet tegen.
Ik heb een telefoon die kan bellen en smsen (overigens belt of smst bijna niemand mij, heerlijk rustig), ik lees 's ochtends de krant, kijk 1x per dag het journaal, en kijk op bokt en 2 blogs. Meer wil ik niet.
Geen hyves, geen facebook, geen twitter, geen Iphone, geen radio.

het is hier in huis ook heel vaak stil, heerlijk :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:23

Hoofdzaken van bijzaken scheiden is nog nooit zo moeilijk geweest als nu. We worden dagelijks overspoeld door non-informatie, waardoor we de echte informatie (bijna) niet meer zien. Wat dat betreft zijn we dus niet veel opgeschoten met alle moderne communicatiemiddelen.

Feit is wel, dat degenen die wel geïnformeerd willen worden dat ook kunnen en het misschien zelfs iets gemakkelijker dan vroeger. In ieder geval veel sneller. Er is een tijd geweest dat het dagen duurde voordat nieuws uit Vladivostok de tsaar in Moskou bereikte. Nu gaat dat allemaal iets sneller. Door Web2.0 kan iedereen nieuws maken. Dus, dingen gaan razendsnel, maar we worden er niet altijd wijzer van.

HC: dat meen je niet, solid state uit 1978. Dat is net iets als een handboek over paarden geschreven door Attila de Hun.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:38

Boeiend topic en heel herkenbaar. :j Ik denk, Laetitia, dat dergelijke dagen erg goed zijn voor iedereen. Niet alleen om op dat moment tot rust te komen, maar vooral voor het besef dat wij altijd maar moeten filteren en informatie zich continu aanbiedt. Als die nieuwe informatie even uitblijft, lijkt me dat een uitstekend moment om te filteren wat we een langere periode over ons heen hebben gekregen.

Ik heb een tijd bedrust moeten houden een paar jaar terug. Toen ik naderhand 'het leven' weer oppakte, was ik iedere avond gewoon overprikkeld en sliep ik onrustiger omdat ik moest wennen. Ik vroeg/vraag me af hoe gezond dat wennen eigenlijk is.

HC, een jaar? Zijn die 2 weken aan het Gardameer in de zomer niet genoeg dan? (Met 1400 andere Nederlanders. :o )

Ik vind sommige dingen wel grappig die niet aangeven dat de tijden veranderd zijn en vastgeroest zijn in onze gewoontes.
Stel je belt iemand, maar je draait het verkeerde nummer.
Vervolgens zeg je: 'Oh, sorry, verkeerd verbonden.'
De voicemail van je mobiel luidt als volgt: 'Ik ben er even niet, spreek iets in na de piep.'

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:41

Wat bedoel je met dat laatste voorbeeld?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:43

'Ik ben er even niet' gaat alleen op bij een huistelefoon.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:54

Haha, zo herkenbaar! Ik was altijd dat meisje dat van alles op de hoogte was. Alle nieuwe gadgets en altijd bereikbaar. Maar toen werd het overdreven, ging mij er zelfs aan irriteren. Nu ben ik dat meisje wat telefonisch niet altijd bereikbaar is. En dat vinden ze raar. Ik zet mijn telefoon uit als ik een meeting of vergadering heb. Toen ik een nieuwe telefoon ging kopen waren mijn eisen: als het maar kan sms'en, bellen en foto's kan maken (volgens die blik was ik een holbewoner, keuze was alles behalve reuze :D ). Als ik lekker aan het paardrijden ben of als ik les geef heb ik mijn telefoon meestal niet eens bij me. Een tijdje terug heb ik een linkedin en facebook account aangemaakt; voor mijn werk want verder gebruik ik het niet.

Ik hoef niet altijd en overal bereikbaar te zijn. Niet iedereen hoeft mij overal te vinden en niemand hoeft te weten dat ik 5 minuten geleden naar het toilet ben geweest of dat ik thee heb ingeschonken voor mijzelf, en ik wil het al helemaal niet weten van een ander. En dat pingen, brrr, sommigen doen het 24/7. Toppunt van onbeschoft gedrag: pingen e.d. tijdens ee dinertje of afrekenen in een winkel. Ik vraag mij weleens af, was het vroegah rustiger? Mijn oma (woonde in een bergdorpje in tjechie) vetelde altijd dat het enige nieuws van roddels en in kranten stond. Deze info reikte niet verder dan twee dorpen verderop in een straal van max 35 km. Soms lijkt mij dit stiekem wel erg relaxed }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:56

laetitia schreef:
En een mooi boek maakt op mij ook meer indruk en blijft me langer bij dan een goede film of een youtube filmpje :j

Echt heel erg herkenbaar wat je nu weer schrijft....Ik ga zelfs een stapje verder, de bel is dr ook vaak uit.
Lekker rustig, ik heb dus ook vroeger een burn out gehad (40 urige werkweek, een paard een sociaal leven en mn huishouden) ik moet daar echt niet meer aan terugdenken, ik moest toen van de dokter de wekker weggooien en alleen naar bed gaan wanneer ik moe was en dr uitgaan wanneer ik wilde, heerlijk!

Ben inmiddels weer gaan werken, maar echt goed komt het niet meer dus neem ik mn uitvluchten in een goed boek of een mooie film, avonturen met de hond in een natuurgebied.

Weer zo confronterend als je weer moet werken, iedereen met die mobieltjes loopt te pielen in de pauze, zo ongezellig....Smssen, bespreken wat er op TV was, hyven...Ik kan dr allemaal niet over meepraten het interesseert mij ook geen klap.
Ik kan dr ook erg slecht tegen als ik weer eens zo'n uitnodiging krijg van een nieuw fenomeen, waar je vriendjes kan werven, foto's kan plaatsen of weet ik veel wat, laat me toch lekker met rust.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:12

Grappig om te lezen dat er meer mensen "last" van hebben, ik heb geen hyves, nooit gehad. Wat pingen is weet ik eerlijkgezegd niet eens, ik wil een telefoon waarmee ik kan bellen en sms-en en verder helemaal niks. En dan zijn er ook nog mensen die verbaasd zijn dat je 's ochtends om 7.00 uur je telefoon niet opneemt, want je hebt toch een mobiel? Ehm, ik beslis zelf wel wanneer ik in de gelegenheid ben om die op te nemen of niet. Ik ben onderhand blij als ik weet hoe de tv werkt, want alles wordt steeds uitgebreider. Sinds een paar dagen heb ik wel de simpelste uitvoering van een mp3 speler, waarbij ik me meteen afvroeg wat dan een i-pod inhoud..... :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:48

dejavu schreef:
Ik ben er even niet, spreek iets in na de piep.'

Nee hoor, bij mij hoor je gewoon: "sorry I am not able to answer your call"

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:34

Liedjes in mijn hoofd heb ik trouwens wel vaak de hele dag... ik zit vaak zelfs op het paard met een liedje in mijn hoofd, en als ik er onrustig van werd was dat wel aan het paard gebleken!

Maar ik denk niet dat ik een waarschuwing van mijn hersenen krijg... dus het zal wel per persoon verschillen!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:33

Ik ben dan nu 20 dus waarsch van de genaratie die er mee is opgegroeid.
Ik sms me kapot heb altijd muziek op me heen en zit de hele dag op social media.
Thuis hebben we TV met meer dan 1000 kanalen oid? Dus zodra ik thuis kom is het journaal 24, met uiteraard mijn telefoon en laptop in de buurt... Ik ben altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Volg 20 blogs(bloglovin' is een uitkomst) en raak in paniek als mijn telefoon batterij dood is.

Maarrrrr, ik ken niet anders mischien is dit een gigantischie generatiekloof die aan het ontstaan is? :)

Edit/ ik zeg dan wel mooi ik ben altijd op de hoogte van het laatste nieuws, maar ik besef me door dit topic dat 98% daarvan onzin is, vooral uit de social media hoek, vrienden die twijfelen tussen broccoli en bloemkool bv, dat soort ongein. Ik vraag me af of dat wel goed is voor iemands rust, zoveel onzin info elke dag; belemmerd dat het opnemen van wel relevante info?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 03:49

Herkenbaar en interessant onderwerp. Dit tijdperk bestaat uit invloeden in overvloed :-)
Ik filter en bepaal graag zelf wat voor mij belangrijk is en wanneer, zodat ik niet overspoeld raak door de overmaat aan invloeden die je afleiden van dat wat écht belangrijk is. Ik probeer hoofdzaken van bijzaken te scheiden en daar bewust mee om te gaan. Een heleboel info die middels de huidige bronnen binnenkomt, is overmatige hoofdvulling en brengt niets waardevols, integendeel. Ik denk dat het handig is dat je je tijdig en regelmatig kunt afsluiten en er gebruik van maakt indien nodig of gewenst. Informatie filteren, overzicht en balans houden is imo in dit tijdperk van overmatige bronnen onontbeerlijk. Het is niet voor niets dat zoveel mensen met een 'burn out' of een depressie thuis komen zitten en zich afvragen wat nu echt belangrijk is.. Ik denk dat dat hier echt mee te maken heeft.. volle hoofden!
Neurotisch de hele dag je gsm-metje checken, dagelijkse roddels op hyves volgen, facebook, netwerken, blackberry, twitters lezen, e-mail die altijd open staat, het journaal op de voet volgen, politiek bijblijven, radio aan, nog n paar telefoontjes plegen, niets willen missen, onmisbaar denken te zijn en oh ja ook nog werken, aandacht besteden aan je 'tastbare' relaties en nu even ontspannen...dat werkt toch niet als je niet bewust filtert wat écht belangrijk is! Information overload |o