Nou ga ik waarschijnlijk volgend jaar op kamers in Groningen, en ik moet zeggen het lijkt me wel wat

Zij vertelde dat het niet strafbaar is, tenzij je op heterdaad betrapt wordt. Als je een huis gaat kraken fiets je de stad rond en onthoud je een paar huizen die leeg staan. Je kan informatie opvragen bij de gemeente of er plannen zijn met het huis. Je houd dan voor een aantal weken wat huizen in de gaten en als het echt leegstaat plan je je kraak. Vervolgens vervang je het slot en je hebt een huis. Je kunt je gewoon laten inschrijven bij de gemeente dat jij daar woont.
Maar nou vraag ik me af, is het echt niet strafbaar? Ik heb namelijk geen zin om opgepakt te worden of een strafblad ed. Ik denk aan kraken omdat het mij tegenstaat 500 euro voor 14 m2 te betalen, terwijl je een huis kan hebben voor veeeeeeel minder. Volgens mij heerst er een heel negatief beeld over kraken, terwijl het merendeel van de krakers fatsoenlijke mensen zijn. Daarom wil ik graag weten hoe jullie er tegenover staan?
Een vriendin van mij woont anti-kraak maar die moet iets van 180 euro in de maand betalen. Ze moet zich houden aan de regels van de anti-kraakvereniging en mag niets aan het huis verbouwen. Ook mogen de mensen van die organisatie gewoon bij je binnen lopen met bijv. een aannemer ofzo. Nou zou ik dit heel vervelend vinden. Ze kunnen elk moment langskomen dus ook als je onder de douche staat ofzo. En je moet natuurlijk na een tijdje het huis weer uit omdat er plannen mee zijn.
Het lijkt me dat kraken veel vrijer is. Je mag zelf bepalen wat je met het huis doet (vergunningen bij gemeente daargelaten) en of je huisdieren neemt maakt ook niets uit. Bij anti-kraak is dit vaak niet toegestaan. Dus wat zijn de voordelen voor kraak of juist anti-kraak?