Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:43

Ik had laatst een gesprek met een klasgenootje. Zij kraakt al ongeveer 6 jaar huizen. Eerst in Rotterdam (waar heel veel te kraken valt) en nu sinds een jaar bij mij in de buurt. Zij kraakt een voormalig huisartsenpraktijk. Omdat ze kraakt heeft ze alleen kosten voor gas, water, licht en natuurlijk eten etc.
Nou ga ik waarschijnlijk volgend jaar op kamers in Groningen, en ik moet zeggen het lijkt me wel wat :o Ik heb van haar wel een paar dingen gehoord, maar weet niet precies wat het inhoud.
Zij vertelde dat het niet strafbaar is, tenzij je op heterdaad betrapt wordt. Als je een huis gaat kraken fiets je de stad rond en onthoud je een paar huizen die leeg staan. Je kan informatie opvragen bij de gemeente of er plannen zijn met het huis. Je houd dan voor een aantal weken wat huizen in de gaten en als het echt leegstaat plan je je kraak. Vervolgens vervang je het slot en je hebt een huis. Je kunt je gewoon laten inschrijven bij de gemeente dat jij daar woont.

Maar nou vraag ik me af, is het echt niet strafbaar? Ik heb namelijk geen zin om opgepakt te worden of een strafblad ed. Ik denk aan kraken omdat het mij tegenstaat 500 euro voor 14 m2 te betalen, terwijl je een huis kan hebben voor veeeeeeel minder. Volgens mij heerst er een heel negatief beeld over kraken, terwijl het merendeel van de krakers fatsoenlijke mensen zijn. Daarom wil ik graag weten hoe jullie er tegenover staan?

Een vriendin van mij woont anti-kraak maar die moet iets van 180 euro in de maand betalen. Ze moet zich houden aan de regels van de anti-kraakvereniging en mag niets aan het huis verbouwen. Ook mogen de mensen van die organisatie gewoon bij je binnen lopen met bijv. een aannemer ofzo. Nou zou ik dit heel vervelend vinden. Ze kunnen elk moment langskomen dus ook als je onder de douche staat ofzo. En je moet natuurlijk na een tijdje het huis weer uit omdat er plannen mee zijn.
Het lijkt me dat kraken veel vrijer is. Je mag zelf bepalen wat je met het huis doet (vergunningen bij gemeente daargelaten) en of je huisdieren neemt maakt ook niets uit. Bij anti-kraak is dit vaak niet toegestaan. Dus wat zijn de voordelen voor kraak of juist anti-kraak?

juval

Re: Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:46

ik heb helemaal niets tegen krakers hoor, als ze maar gewoon net als iedereen huur/hypotheek, belastingen etc betalen vind ik het allemaal prima.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:47

Ik zou zelf het risico niet nemen. Want hoe gaat dat verder. Kun je er jaren blijven wonen? Kunnen ze je er binnen een week uitzetten? Lijkt me geen gerust gevoel geven, niet lekker relaxed wonen zeg maar. Dan zou ik, als 't je om 't geld gaat, antikraak gaan zitten. Hou je je tenminste aan alle regels.
Daarnaast zijn er ook vast wel goedkopere kamers te vinden dan 14m² voor 500 euro maar ok, ik snap je punt wel wat dat betreft :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:52

Nou vraag ik me al een poosje af.... de huizen die gekraakt worden, zijn dat dan huizen waar nog een eigenaar van is? Want ik persoonlijk zou het dus echt niet fijn vinden (understatement) als iemand zich toegang verschaft tot mijn eigendom waar ik nog voor betaal.

Als het huizen zijn die toch op de nominatie staan om gesloopt te worden of anderszins geen eigenaar oid meer hebben, dan maakt het me niet uit. Maar het lijkt me niet echt fijn wonen, en hoe werkt dat dan met gas, water en electra enzo? Als daar niet voor betaald wordt zal er toch weinig aanvoer zijn....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:56

juval schreef:
ik heb helemaal niets tegen krakers hoor, als ze maar gewoon net als iedereen huur/hypotheek, belastingen etc betalen vind ik het allemaal prima.

Jij hebt dus geen idee wat kraken is, hoewel het boven beschreven staat... deze mensen betalen dus géén huur/hypotheek en het is als eigenaar van zo'n pand vaak ook moeilijk die mensen er uit te krijgen.
Ik ben tegen kraken, omdat ik vind dat iedereen zich aan de regels moet houden, ook gewoon huur etc. moet betalen, zoals alle mensen in de maatschappij. Daar draait een maatschappij op, als iedereen zou gaan kraken word het een grote bende. Beetje kinderachtig om zo te schoppen tegen de regels. En eigenaren van zulke panden zijn er niet blij mee, je eigendom wordt gewoon gebruikt en vernield. (want geef toe, het is vaak een enorme bende als de krakers er eindelijk uit zijn, het zijn nou niet de meest voorbeeldige bewoners voor je huis... zeker omdat ze zich niet aan regels "hoeven" te houden) Er bestaat niet voor niets anti-kraak, als krakers zo welkom zouden zijn en de boel netjes hielden en gewoon kosten betaalden wat normale mensen zouden moeten doen, dan zou de anti-kraak niet nodig zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:56

Kraken is ''legaal'' indien het desbetreffende pand 12 maanden of langer leegstaat.
Wordt je tijdens het kraken betrapt dan ben je de l*l, je pleegt dan huisvredebreuk.

Kraken is niet zonder risico; menig pandeigenaar komt s'nachts met een knokploegje langs om de krakers eruit te krijgen zonder hoge proceskosten etc.

Daarnaast heb ik persoonlijk een schurfthekel aan mensen die zich iets toe-eigenen wat niet van hen is; blijf gewoon van andermans spullen af.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:59

GamblersCup schreef:
juval schreef:

Jij hebt dus geen idee wat kraken is, hoewel het boven beschreven staat... deze mensen betalen dus géén huur/hypotheek en het is als eigenaar van zo'n pand vaak ook moeilijk die mensen er uit te krijgen.
Ik ben tegen kraken, omdat ik vind dat iedereen zich aan de regels moet houden, ook gewoon huur etc. moet betalen, zoals alle mensen in de maatschappij. Daar draait een maatschappij op, als iedereen zou gaan kraken word het een grote bende. Beetje kinderachtig om zo te schoppen tegen de regels. En eigenaren van zulke panden zijn er niet blij mee, je eigendom wordt gewoon gebruikt en vernield. (want geef toe, het is vaak een enorme bende als de krakers er eindelijk uit zijn, het zijn nou niet de meest voorbeeldige bewoners voor je huis... zeker omdat ze zich niet aan regels "hoeven" te houden) Er bestaat niet voor niets anti-kraak, als krakers zo welkom zouden zijn en de boel netjes hielden en gewoon kosten betaalden wat normale mensen zouden moeten doen, dan zou de anti-kraak niet nodig zijn.

ik weet precies wat kraken betekent hoor, dit was misschien een beetje sarcastisch bedoeld dus :) ;) kraken is eigenlijk stelen.
ik snap ook wel als je dakloos bent en geen geld hebt en dan al die huizen en kantoorpanden die hele lange tijd leegstaan, dat dat steekt. maar het blijft niet helemaal eerlijk naar iedereen die wel braaf betaalt natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:01

Ik ben zwaar tegen kraken. Echt aso vind ik het! _-:(

josien_m_

Kraken is prima als je er een bedoeling mee hebt! Huiseigenaren die een pand leeg laten staan om er gewoon mee te speculeren aan de kaak te stellen b.v. Als je alleen kraakt omdat je denkt dat je goedkoper af bent.... tja, dat vind ik niet sociaal.

Breghje

Zo, dat is fijn... je zal naar het buitenland zijn een jaar en je huis leeg hebben staan, of in de verkoop en je komt terug zit er een kraker in die je er niet uitkrijgt..

Ik ga mee met GamblersCup en Wildgirl in dit geval, als je geen huur of hypotheek wil betalen voor een huis dan heb je er ook niets in te zoeken. Als het niet jou eigendom is, dan blijf je er idd met je takjes vanaf.

Ben je dakloos dan is er opvang geregeld hier in NL, en als er iets leegstaat wil dat niet zeggen dat er niet voor betaald hoeft te worden. Dat het steekt dat het leegstaat daar kan ik best inkomen, maar dan nog. Wat niet van jou is is niet van jou.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:02

josien_m_ schreef:
Kraken is prima als je er een bedoeling mee hebt! Huiseigenaren die een pand leeg laten staan om er gewoon mee te speculeren aan de kaak te stellen b.v. Als je alleen kraakt omdat je denkt dat je goedkoper af bent.... tja, dat vind ik niet sociaal.

En waarom zou dat niet mogen? Die eigenaar heeft dat huis gekocht om er geld mee te verdienen en betaald netjes zijn lasten en hypo. Niks mis mee lijkt mij?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:03

Juval, ik zag geen emoticons staan dus dacht even dat je bloedserieus was :D

Ik zou het niet eens overwegen.... TS zegt dat een groot deel van de krakers fatsoenlijke mensen zijn... fatsoenlijke mensen eigen zich geen spullen toe van een ander, kortom, die stelen niet.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:04

Als je anti kraak huurt heb ik er geen moeite mee maar als je echt een huis kraakt dan wel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:05

Idiote gewoonte, kraken. Als je de lasten van een pand niet wilt, moet je de lusten ook niet willen.
Als ze het met een pand van mij zouden flikken formeerde ik dezelfde dag nog een knokploeg maar er uit gingen ze...................

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:08

Is het niet zo dat afgelopen jaar kraken wel strafbaar is geworden?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:16

Breghje schreef:
Zo, dat is fijn... je zal naar het buitenland zijn een jaar en je huis leeg hebben staan, of in de verkoop en je komt terug zit er een kraker in die je er niet uitkrijgt..

Ik ga mee met GamblersCup en Wildgirl in dit geval, als je geen huur of hypotheek wil betalen voor een huis dan heb je er ook niets in te zoeken. Als het niet jou eigendom is, dan blijf je er idd met je takjes vanaf.

Ben je dakloos dan is er opvang geregeld hier in NL, en als er iets leegstaat wil dat niet zeggen dat er niet voor betaald hoeft te worden. Dat het steekt dat het leegstaat daar kan ik best inkomen, maar dan nog. Wat niet van jou is is niet van jou.

dikgedrukte: helaas is die opvang in NL niet zo denderend hoor, ik was hoogzwanger en dakloos, omgeving amsterdam.
no way dat ik ook maar ergens onderdak kon krijgen, alles was vol of had een heel stel regeltjes waardoor je zowieso niet direct onderdak kon krijgen.

kraken, tja, als je het risico aandurft zou ik zeggen: waarom niet?
ik bedoel, ik hoef niet te kraken, maar ik kan heel goed begrijpen dat men om bijv. de hoge huurkosten te ontwijken gaat kraken.
en tja, dat je een jaar naar het buitenland gaat, en er zit ineens een kraker in...
mmm, lijkt mij dat je toch iemand inschakeld om zo nu en dan even een rondje door je huis te lopen enz?
ik kan er eerlijk gezegd niet zo mee zitten of iemand al dan niet gaat kraken.
ligt er dan ook wel weer een beetje aan wat voor soort woning je kraakt, een oude fabriek/kantoor etc is imo minder erg dan een luxe herenhuis/villa.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:29

Dat zou wat zijn he? Iemands eigendom inpikken en daar gratis gaan wonen?
Gelukkig hebben we de anti-kraakwet hiervoor. ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:32

GamblersCup schreef:
TS zegt dat een groot deel van de krakers fatsoenlijke mensen zijn... fatsoenlijke mensen eigen zich geen spullen toe van een ander, kortom, die stelen niet.

Daar heb je gelijk in. Ik doelde met fatsoenlijk meer op het pand in goede staat achterlaten. De vervallen kraakpanden die je ziet zijn (wat mij verteld is) in de minderheid.

Het huis moet inderdaad minimaal een jaar leeg staan. In sommige gevallen heeft de eigenaar geen interesse meer in het huis, zit in de gevangenis of inderdaad naar het buitenland. Maar het is een risico wat je neemt, je kan letterlijk het huis weer uitgeschopt worden. Het leek mij meer interessant door de lage kosten maar jullie hebben gelijk dat je iemands eigendom pikt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:37

Een pand(en) jaren leeg laten staan in een omgeving waar er ernstige woningnood heerst, vind ik ook aso.

Alleen lijken de krakers tegenwoordig hun doel voorbij te schieten of hun doel niet meer te kennen? Kraken doe je, omdat je geen woning kan krijgen en er panden onnodig leegstaan. Niet omdat je te belazerd bent om te betalen voor een woning van iemand anders waar je gebruik van maakt. Dan ben je gewoon aso.

Ook het kraken van panden van particulieren die hun huis niet verkocht krijgen, vind ik werkelijk van de zotte.
Pak de huisjesmelkers en de mensen die te belazerd zijn om iets met hun vermogen te doen en zo woonruimte bezet houden.

Beste zou zijn als er regels en regelingen komen voor lang leegstanden (kantoor)panden icm een verbod op kraken.

Ik snap ook niet waarom krakers de boel altijd zo moeten vernielen? Zodra een pand gekraakt is, ziet het er niet meer uit, waarom echt!?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:40

ook leegstaande huizen zijn van iemand.
en je hebt gewoon met je poten van iemand anders eigendom af te blijven.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:41

Ik vind kraken belachelijk, je steelt toch ook niet? Een huis is van iemand die daarvoor betaald heeft, dus dan blijf je eraf. Iedereen moet huur/hypotheek betalen, dus waarom vind je het zo onrechtvaardig? Degene waarvan jij een huis zou kraken betaald daar ook voor hoor.. Krakers maken toch heel vaak wel een bende van een huis, is ook niet beter voor de buurt. Ga dan anti-kraak, dan betaal je ook al haast niets.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:48

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:48

Knoffer schreef:
Een pand(en) jaren leeg laten staan in een omgeving waar er ernstige woningnood heerst, vind ik ook aso.

Alleen lijken de krakers tegenwoordig hun doel voorbij te schieten of hun doel niet meer te kennen? Kraken doe je, omdat je geen woning kan krijgen en er panden onnodig leegstaan. Niet omdat je te belazerd bent om te betalen voor een woning van iemand anders waar je gebruik van maakt. Dan ben je gewoon aso.

Ook het kraken van panden van particulieren die hun huis niet verkocht krijgen, vind ik werkelijk van de zotte.
Pak de huisjesmelkers en de mensen die te belazerd zijn om iets met hun vermogen te doen en zo woonruimte bezet houden.

Beste zou zijn als er regels en regelingen komen voor lang leegstanden (kantoor)panden icm een verbod op kraken.

Ik snap ook niet waarom krakers de boel altijd zo moeten vernielen? Zodra een pand gekraakt is, ziet het er niet meer uit, waarom echt!?

Mee eens; het zal je gebeuren, zeg! :(
Bij ons hoeven ze dat niet te proberen, die zijn er dezelfde dag nog uit, levend of niet.

Ga dan anti-kraak wonen; tuurlijk heb je regels waar je je aan moet houden, maar je kan soms enorm leuke locaties bewonen voor een habbekrats.
Wat dacht je van het kasteel van Land van Ooit? :D
Of een complete vloer in een kantoorgebouw of school of fabriek?
Of wil je niet aan regeltjes gehouden worden?
Dan wordt de rest van je toekomst vrij lastig...
Bij zowel huur als koop heb je regels, anti-kraak ook en kraak is illegaal.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:52

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 13-04-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:04

Even voor de duidelijkheid:
Ik weet vrijwel niets over kraken of anti-kraak behalve wat die klasgenoot me vertelde. Maar jullie hebben zeker gelijk dat je iemands eigendom pikt als je gaat kraken, waardoor anti-kraak een betere en legale oplossing is.
Kennen jullie mensen die kraken of anti-kraak wonen?