Ergenis van incassobureau's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Ergenis van incassobureau's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:13

Mijn grootste ergenis van incassobureau's is het brutale schrijven!
Een aantal keren meegemaakt dat ik een incassobrief krijg met onbeschofte inhoud.
Al meerdere keren onterecht terwijl ik de rekening al betaald had en het betreffende bedrijf de administratie niet op orde heeft.
Nu ook weer een brief waar ik al contact over heb gehad met het incassobureau, een maitlje heb gestuurd met mijn bankoverzicht op aanraden van hun.
Of ik nogmaals een printscreen wil maken of een kopie bankafschrift wil sturen zodat zij een officieel document hebben en wel binnen 5 dagen anders.... Blablabla.. (dagvaardig, loonbeslag en noem het rijtje maar op)

Ik word hier werkelijk niet goed van!
Wat kunnen zij mij nou wettelijk maken? Bewijs heb ik liggen dat er gewoon betaald is.

PussInBoots

Re: Ergenis van incassobureau's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:51

Als jij netjes bewijs hebt liggen kunnen ze je helemaal niets maken. Een incassobureau kan ook geen beslag op je loon leggen, dat kan alleeen een gerechtsdeurwaarder. Pure bluf dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:16

Inderdaad heel ergerlijke brieven.
Als je op straat iemand aanspreekt 'Als jij mij een klap geeft sla ik je kop van je romp af,' noemen ze dat bedreiging, maar incassobureaus komen er zo mee weg.
Bij mij staan de haren altijd recht overeind met dat soort brieven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:43

Urielle schreef:
Inderdaad heel ergerlijke brieven.
Als je op straat iemand aanspreekt 'Als jij mij een klap geeft sla ik je kop van je romp af,' noemen ze dat bedreiging, maar incassobureaus komen er zo mee weg.
Bij mij staan de haren altijd recht overeind met dat soort brieven.

Maar dat staat toch niet letterlijk in een brief mag ik hopen? :=
Anders: direct ermee naar de politie onder het mom van bedreiging.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:51

heel vervelend dat het nodig schijnt te moeten zijn om zulke dreigende taal te gebruiken.. de goeden lijden weer onder de kwaden. Helaas raken veel mensen steeds meer afgestompt en immuun voor dit soort taal, dat het steeds heftiger schijnt te moeten.

maar wettelijk kan een incassobureau inderdaad niet zo veel. er kan pas beslag (op loon of roerende zaken) worden gelegd door een deurwaarder en met een uitspraak van de rechter. En zover komt het vaak niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:57

Dit hebben wij ook gehad met Ziggo.
Ze beleven ook maar geld afschrijven wat ik steeds weer terug heb laten boeken en uiteindelijk ook mijn rekening heb laten blokkeren voor afschrijvingen van Ziggo.

Alle post kwam op het adres van het huis dat we hadden gekocht. Ik heb tich keer gebeld (lekker duur met mobiel) dat we ivm emigratie geen diensten meer afnamen bij Ziggo.
Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik het met de nieuwe eigenaren heb doorgesproken en we hebben besloten om dan maar te wachten tot er een deurwaarder langs zou komen. Uiteindelijk hebben weer niets meer van gehoord.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 10:18

Maar mogen zij wettelijk het bedrag verhogen van de incassokosten?
Ik heb bewijs liggen dat er betaald en dit ook al naar hun toe gemaild. (Bank gegevens gecopyeerd)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:19

als jij bewijs hebt dat je hebt betaald, dan zijn de incassokosten voor het bedrijf dat het incassokantoor inhuurt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:51

Als jij netjes hebt betaald en daar het bewijs van hebt niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:54

Wat bedoel je dan met brutaal en onbeschoft? Want dat riedeltje van wat de gevolgen zijn als je niet betaald is niet onbeschoft bedoeld, dat is gewoon een opsomming van de juridische feiten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:32

Cayenne schreef:
Maar dat staat toch niet letterlijk in een brief mag ik hopen? :=
Anders: direct ermee naar de politie onder het mom van bedreiging.

Nee, maar ik ga dus echt op mijn achterste poten als je zo'n eerste brief krijgt waarin gelijk gesmeten wordt met rechtszaken, loonbeslag etcetera etcetera. en de toon waarin ze opgesteld zijn is doorgaans echt ronduit onbeschoft, niet simpelweg 'opsomming van de feiten' die ook niet eens aan de orde zijn bij een incassobureau en zeker niet bij een eerste contact. Helemaal wanneer het dus een kwestie is van een rampzalige administratie bij het bedrijf in kwestie en wanneer je gewoon je rekeningen voldaan hebt, zou ik graag eens persoonlijk op zo'n kantoor van leer gaan trekken over de toon waarop mensen worden aangesproken in die brieven (en bij nummer zoveel kan ik me er nog wat van voorstellen, maar bij een eerste contact vind ik het echt van de zotte). Wat is er mis met een brief a la 'wij zijn door bedrijf X ingeschakeld om te bemiddelen inzake een betalingsachterstand van Y Euro. Graag ontvangen wij dit bedrag binnen 7 werkdagen vanaf dagtekening op onze bankrekening, ofwel een betalingsbewijs van eerdere datum. Wanneer wij binnen 7 werkdagen niets ontvangen hebben, moeten wij helaas (volgende stap, verhogen administratiekosten, boete,.. weet ik het)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 11:39

Citaat:
Wat bedoel je dan met brutaal en onbeschoft? Want dat riedeltje van wat de gevolgen zijn als je niet betaald is niet onbeschoft bedoeld, dat is gewoon een opsomming van de juridische feiten.

Die jurische feiten prima, maar de manier waarop ze schrijven vind ik gewoon ronduit onbeschoft!
Er zijn ook incassobureaus die het een stuk vriendelijker brengen in hun manier van schrijven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:21

Ik denk alleen dat een incassobureau er maling aan heeft of jij het onbeschoft schrijven vindt. Als de boodschap maar is aangekomen, zal hun motto zijn. Ja, sommige zaken kunnen best correct en beschaafd geformuleerd worden maar er zijn geen richtlijnen voor dit soort schrijven of wettelijke richtlijnen die elk incassobureau verplichten om anders te schrijven dan normaal.
Je kan wel je gram halen door een schrijven terug te sturen met daarin duidelijk en correct/netjes verwoord hoe jij tegenover de gang van zaken staat en stuur een kopie naar de consumentenbond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:28

Het taalgebruik van incassobureaus is bewust gekozen om door te dringen tot de slechte betalers en de mensen die overal maling aan hebben. Dat ze daarmee ook de goedwillene burger voorzien van een akelige ervaring nemen ze kennelijk voor lief. Toch moet je hier wat meer de humor van inzien in het algemeen. In dit topic zie ik vaak de woorden wettelijk en juridisch voorbij komen, maar vaak ten onrechte omdat het betalen van bijvoorbeeld incassokosten helemaal niet verplicht is. Door bluf en sterkte taal bereiken ze echter wel hun doel en dat is dat veel van die incassokosten toch betaald worden. Het is met incassobureaus niet anders dan met honden en paarden, zolang ze beloond worden voor het gedrag, blijven ze ermee door gaan.

TS, juridisch (en dit woord past hier dus wel) heb je betaald en heeft het incassobureau niks meer bij jou te zoeken. Bel je leverancier, leg de situatie uit, laat ze bevestigen dat je betaald hebt en dat er geen schuld meer open staat en laat ze vervolgens toezeggen dat ze het incassobureau terug fluiten.

Ondertussen zit ik te wachten op een telefoontje van een incassobureau ivm een dossier, en ik wacht, ik wacht en wacht. Ze zouden echt snel terugbellen! En ik wacht :D.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:08

Lovely schreef:
Ondertussen zit ik te wachten op een telefoontje van een incassobureau ivm een dossier, en ik wacht, ik wacht en wacht. Ze zouden echt snel terugbellen! En ik wacht :D.

Administratiekosten voor het wachten zou ik ze aanrekenen :Y)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:19

Het vervelende is dus met incassobureau's dat JIJ weer mag gaan aantonen dat je betaald hebt. Staan ze aan de deur, jij zegt ik heb betaald, zij zeggen dan dat jij het maar weer mag aantonen. Niet dat zij dan even een belletje plegen naar een leverancier om te checken of er betaald is...
Hun O.P.W.O.tje wordt dus jouw M.P.I.O.tje...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:13

Dat kun je dan toch tegen dat incassobureau zeggen. Bewijs jij maar dat ik niet betaald heb :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:09

juval schreef:
heel vervelend dat het nodig schijnt te moeten zijn om zulke dreigende taal te gebruiken.. de goeden lijden weer onder de kwaden. Helaas raken veel mensen steeds meer afgestompt en immuun voor dit soort taal, dat het steeds heftiger schijnt te moeten.

maar wettelijk kan een incassobureau inderdaad niet zo veel. er kan pas beslag (op loon of roerende zaken) worden gelegd door een deurwaarder en met een uitspraak van de rechter. En zover komt het vaak niet.

Het komt wel heel veel voor.
Ik werk bij een instelling met 1600 medewerkers.
Bijna dagelijks staat de deurwaarder hier met een loonbeslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:10

Karijn, je kunt je leverancier benaderen en van ze verlangen dat ze de opdracht bij het incassobureau intrekken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:43

Dat bedoel ik dus, jij kan er mooi achteraan gaan, zo'n incassobureau doet dat niet voor je.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:55

zo'n incassobureau hoeft dat ook niet, die worden ingehuurd en betaald door hun opdrachtgever (het bedrijf dus). Ze hoeven niet te gaan bemiddelen of onderhandelen met de schuldenaar.

@ Electra63, dat klopt wel, maar een deurwaarder is iets anders dan een incassokantoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:47

Als je een hufterige brief van een incassobureau krijgt, en vooral als dat onterecht is, stuur je een hufterige brief terug, met het bewijs dat je aan je verplichtingen voldaan hebt en de toevoeging dat ze hun werk beter moeten doen. Dat is bij mij altijd wel afdoende.
Ze nemen gewoon klakkeloos van een opdrachtgever aan dat die gelijk heeft, daar mogen ze wel eens wat zorgvuldiger is zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:49

Je kan ook aan de telefoon semihufterig doen en dan aan het eind van het gesprek nog even meegeven dat ze vanaf nu niet meer moeten bellen.

Hmz, misschien staat dat in het systeem achter mijn naam en bellen ze me daarom niet terug :)).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:52

Lovely schreef:
Je kan ook aan de telefoon semihufterig doen en dan aan het eind van het gesprek nog even meegeven dat ze vanaf nu niet meer moeten bellen.

Hmz, misschien staat dat in het systeem achter mijn naam en bellen ze me daarom niet terug :)).

Een hufterig telefoontje t lucht misschien lekker op :P , maar je hebt dan geen bewijs.
Vandaar dat ik het maar altijd ouderwets per post doe en als ik het helemaal niet vertrouw ook nog aangetekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:58

Ze horen alles in het systeem te zetten en je kan aan het einde van je gesprek even met ze door het scherm lopen :D.