Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:08

Gister in De Wereld Draait Door was er een reportage over SGP-stemmers waarbij een aantal inwoners van Urk werden geïnterviewd. Hier kwamen uitspraken uit als 'de winkels moeten op zondag gesloten', 'de abortuswet moet aangepast', en 'de evolutietheorie is zwaar achterhaald, is nooit bewezen, en belachelijk dat zoveel mensen dat nog geloven.'

Ik snap dit niet.
Niet omdat ik het veroordeel, maar omdat ik zó anders ben opgevoed dat ik me geen voorstelling van zo'n denkwijze kan maken. Nu weet ik natuurlijk wel dat God en de evolutie over het algemeen niet zo fantastisch samengaan (al vraag ik me dan al af: waarom niet? Kan het niet dat God de evolutie heeft 'gemaakt'?), maar naar mijn idee zijn er zoveel aanwijzingen die vóór evolutie pleiten dat ik moeilijk snap hoe iemand dat zo volledig af kan schrijven.

En bijvoorbeeld die zondagsrust. Is dat omdat zij dat iedereen op willen leggen? Uit 'medelijden' dat anderen dan wel moeten werken? Omdat zij liever niet in een wereld willen leven die werkt volgens andere maatstaven? Omdat ze de verleiding niet willen? Want ik denk namelijk: "Goh, laat ieder dat voor zichzelf bepalen, als jij niet wil winkelen ga je toch niet?" Maar kennelijk werkt dat voor hen dus anders.

Zelfde met de abortuswet. Ik snap dat gelovigen elk leven als heilig en door God geschonken zien, dus mag je dat leven niet kapotmaken. Maar zij weten toch ook dat er ongelovigen zijn die dat níet zo zien? Waarom moet de wet dan aangepast worden zodat die mensen hun keuzevrijheid verliezen? In mijn ogen is dat heel onlogisch en zelfs een beetje respectloos, maar ik geloof niet dat de gelovigen het op die manier bedoelen.

Of willen ze echt gewoon hun ideologie opleggen aan alle anderen?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar, dus help mij die zienswijze begrijpen. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:15

Hoi! Goeie vragen en ik kan me voorstellen dat je echt denkt van 'huh?' :? Het zijn ook dingen die veel mensen zich niet meer kunnen voorstellen. Laten we even vooropstellen dat ik wel gelovig en zelfs gereformeerd ben, maar lang niet zo streng als deze mensen (stem ook geen SGP!) - dan is dat even duidelijk ;)

Citaat:

Dat is in ieder geval niet zo, daar heeft het niets mee te maken. Het is wel zo dat zij denken dat het gewoon goed zou zijn voor dit land, als de wetten van God (of in ieder geval dat wat zij als wet van God zien) weer zou gelden. Ze redeneren dat wat God aan wetten heeft geschapen, niet zo is omdat Hij ons wilde pesten, maar omdat Hij weet wat goed voor ons is. Daar zit natuurlijk op zich wel wat in, kan ik wel begrijpen. Ik denk persoonlijk wel dat ze het wat te ver doortrekken, maar goed, dat ben ik :)

Edit: nu de zaken die ik als iets minder dringend beschouwde ;)
Citaat:
Nu weet ik natuurlijk wel dat God en de evolutie over het algemeen niet zo fantastisch samengaan (al vraag ik me dan al af: waarom niet? Kan het niet dat God de evolutie heeft 'gemaakt'?)

Zo denk ik dus ook. Er zijn twee redenen dat God en de evolutietheorie prima naast elkaar kunnen bestaan: 1) ze gaan over totaal andere gebieden, de een behandelt het waarom en de ander het hoe, en 2) inderdaad - kan best, dat God de evolutie zo in elkaar heeft gezet. Dat wordt vaak gevat onder de noemer 'intelligent design', al is dat net weer iets anders - details.

Wat betreft de zondagsrust en de abortuswet, waarbij dan de laatste nog wat belangrijker is voor de meeste mensen dan de eerste; het zijn dingen die heel nadrukkelijk in de Tien Geboden genoemd worden. 'Gij zult niet doden' en 'Gedenkt de Sabbat, dat gij die heilgt' - oftewel 'hou je aan de zondagsrust'. Dat maakt juist die dingen zo belangrijk voor veel mensen. Zie verder mijn eerste opmerking.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:21

Ik had laatst een gesprek met mn 'schoonzusje' daar over.

Zij zijn ook gelovig, en ik vroeg aan hen waarom zei hun zienswijze aan anderen over willen brengen.
Zij vertelde mij het volgende:

Neem als voorbeeld even het onderwerp waar we het over hadden.
Het ging over muziek waar teksten in voor kwamen die zij absoluut uit den boze vond.
Zij zei dat wanneer zij anderen niet waarschuwde voor het feit dat ze die muziek luisteren, zij het laat gebeuren en ze dus ook zondigd.
Ze voelde zich dus verplicht om er iets van te zeggen, omdat ze anders het gevoel heeft dat ze er aan mee doet.

Ik doel dan even op deze zin:

Blue_Eyes

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:23

Dat zal ongetwijfeld voor sommigen ook zo zijn, maar zo ervaar ik dat zelf helemaal niet :)
Kan me wel voorstellen dat je zegt dat als het maar gewoon laat gebeuren, dat je erbij staat en ernaar kijkt als het een ander te gronde richt en dat je dat ook als zonde zou kunnen zien - waarbij het zondigen dus niet is dat je iets verkeerds doet, maar juist dat je iets nalaat, waardoor een ander beschadigd wordt :)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:28

Ja, je bewoord het precies op de manier zoals ik het net even niet kon uitleggen.
Dat bedoelde ze inderdaad.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:42

Bedankt voor de reacties alvast!

Daar zit inderdaad wel iets in - het idee dat ze de mensen voor zichzelf moeten behoeden, als het ware.

Nog een vraag die zomaar opkomt: er zijn natuurlijk verschillende religies, en allemaal geloven ze dat zij de 'enige echte' zijn. Maar je weet van elkaar dat je dat allebei gelooft. Hoe kan je dan zeker weten dat 'jouw' religie de juiste is? Waarom zouden de moslims, of hindoestanen geen gelijk kunnen hebben? Het is natuurlijk logisch dat je gelooft wat je van huis uit hebt meegekregen, maar is daar ook nog een andere reden voor? Een soort "Het Christendom is het echte ware geloof omdat..." Of kunnen voor de meeste (streng)gelovigen die religies naast elkaar bestaan, en allebei 'juist' zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:25

Blue_Eyes schreef:
Wat betreft de zondagsrust en de abortuswet, waarbij dan de laatste nog wat belangrijker is voor de meeste mensen dan de eerste; het zijn dingen die heel nadrukkelijk in de Tien Geboden genoemd worden. 'Gij zult niet doden' en 'Gedenkt de Sabbat, dat gij die heilgt' - oftewel 'hou je aan de zondagsrust'. Dat maakt juist die dingen zo belangrijk voor veel mensen. Zie verder mijn eerste opmerking.

De tien geboden zijn toch "wetten" voor christenen? Dat de mogelijkheid bestaat om voor abortus te kiezen, en dat je in dit land in de gelegenheid wordt gesteld om op koopzondag de stad in te gaan, wil toch niet zeggen dat je daar ook verplicht toe bent? Iedereen zal het begrijpen als christenen ervoor kiezen de zondagrust wél in ere houden. Waarom vinden sommige christenen het dan zo belangrijk deze mogelijkheid af te nemen voor mensen die niet geloven in God?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:58

Omdat ze denken dat het goed is voor een mens om 1 dag in de week volkomen rust te houden :) Ik ben daar zelf niet niet zo streng in, maar anderen wel.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:05

Je stemt toch op een bepaalde partij (welke partij dan ook) omdat je gelooft dat de zienswijze van die partij Nederland vooruit helpt. Ik ben heel fel tegen de doodstraf omdat ik vind dat ook de wet niet over leven en dood mag oordelen en draag dat ook uit omdat ik denk dat het goed zou zijn als anderen zo dachten.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:16

Nou, ik stond voornamelijk te kijken van de vrouwen die zeiden: 'Wij zijn vrouwen, dus wij hebben niets te vertellen, dat is een mannenzaak' :n Dat meende ze gewoon echt!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:18

Mijn vraag ging niet over waarom mensen SGP stemmen hoor. :)

Smartiej, die was ik nog vergeten inderdaad! Daar was ik ook wel even verbaasd over, om dat van een vrouw zelf te horen..daar kan ik me helemáál geen voorstelling van maken. Voor mij voelt dat dan of de vrouwen bewust 'dom' gehouden worden ofzo - al zal ook dat vast niet zo bedoeld zijn binnen de gemeenschap, maar zit er juist een positieve reden achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:25

Smartiej, daar sta ik ook van te kijken hoor, maar je kan het ook niet verplicht maken voor een partij om vrouwen wel verkiesbaar te stellen, dat vind ik ook afnemen van een stuk keuzevrijheid. Zij moeten imo ook de vrijheid te hebben om die keuze te maken. Vind het nog wat anders als alleen de mannen dat willen, dan is het wel een soort van onderdrukking, discriminatie, maar de vrouwen willen dat zelf ook echt niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:26

DaniBanani schreef:

Smartiej, die was ik nog vergeten inderdaad! Daar was ik ook wel even verbaasd over, om dat van een vrouw zelf te horen..daar kan ik me helemáál geen voorstelling van maken. Voor mij voelt dat dan of de vrouwen bewust 'dom' gehouden worden ofzo - al zal ook dat vast niet zo bedoeld zijn binnen de gemeenschap, maar zit er juist een positieve reden achter.

Ik ben zelf ook gelovig, stem ook wel eens SGP (zwevende kiezer :P) Moet zeggen dat ik die uitspraak ook niet helemaal snap. Ik heb zelf ook een hbo-opleiding afgerond, draag broeken. Ik ken meer ger-gemmervrouwen die ook hoogopgeleid zijn, en heb daarom ook nooit het idee dat vrouwen dom worden gehouden.
Wat er wel vaak aan de orde is, is de traditionele rolverdeling. In deze 24/7-maatschappij werken man en vrouw vaak samen. Kinderen zitten dan op een kdv. Dit is iets waar de SGP op tegen is. Een gezin moet bij elkaar blijven, de hoeksteen van de samenleving. 1 partner (man) verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen. Dit is imo ook het beste voor het gezin, máár wat mij betreft mag ook de vrouw het geld binnenbrengen en zorgt de man voor het huis en kinderen. Ik vind het sowieso maar niks dat kinderen de hele week op het kdv zitten en hun ouders 's avonds zien en in het weekend...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:27

Ik vind dat 'god' is bedacht om mensen een richtlijn van leven te geven. Mensen moeten wel naar bepaalde gedragsregels leven anders loopt het uit de hand en leven we ook gewoon onze 'oergevoelens' na net als onze voorouders de apen. Wij zijn intelligenter en hoog ontwikkeld daarom staan we bovenaan de voedselketen. Maar uiteindelijk zijn we allemaal gewoon beesten. We hebben ook seksuele lusten die we uiten, we doden ook dieren om aan ons eten te komen, we beschermen ook onze kinderen, dit doen dieren ook. Op Animal planet is weleens een programma 'animals did it first' waarin dieren echt vissen met een stuk nepaas op hun tong, dieren die de kleur krijgen van de grond en dat soort dingen. Die dieren bestaan langer als wij, en wij doen zulke dingen ook maar dat met andere middelen (vishengel, camouflage kleding)

Ik geloof er niet in dat iemand even 'poef poef poef' deed en er was een leven op wereld. Dieren hebben zich door de evolutie een aangepast, net als wij.

Ik vind juist het geloof zo achterhaald, er zijn nooit bewijzen gevonden dat er 'iets' is. Anders zou Hij toch al lang hebben ingegrepen? De mens maakt de wereld kapot, we zijn egoïstische zelfzuchtige wezens, eerlijk is eerlijk. Om elkaar te respecteren en onze wereld te respecten heb je toch geen 'geloof' nodig, veranderen begint bij jezelf.
Daarbij woon ik in Rijssen, wat behoorlijk gelovig is. Mijn vriend heeft zijn vraagtekens, maar zijn ouders zijn wel gelovig. Dit respecteer ik, want ze respecteren mij ook ondanks dat ik niet geloof, zolang je maar goed en lief voor elkaar bent.
Waar ik slecht tegen kan zijn de 'schijnheiligen', die je niet aanspreken omdat je op Zondag een spijkerbroek aan hebt, en Maandag opeens weer normaal doen. Of zelf niet televisie kijken op Zondag, en je verafschuwen als je dat wel doet, maar met de voetbal maakt het niks uit.... Nee laat maar, mij zullen ze niet omkrijgen. Ik respecteer, maar verwacht wel wederzijds respect terug.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:31

DaniBanani schreef:

Mijn antwoord ging er niet zozeer om dat het verklaard waarom mensen SGP stemmen, maar dat mensen staan waarvoor ze geloven. Het maakt niet zoveel uit wat dat dan is, wat mij betreft is er niet zoveel verschil in geloof in marsmannetjes, een religie, wetenschap of het standpunt van een politieke partij. Je gelooft in wat je denkt dat goed is. Is het dan zo vreemd dat je graag wilt dat andere mensen dat ook geloven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:36

Ik heb het filmpje ook gezien. Wat ik zelf schokkend vond was de vrouw die riep dat er meer kerken moesten komen en minder 'Moslimgebouwen' (of iets in die trant). Juist als je naar de kerk gaat, leer je respect te hebben voor elkaar, ook voor andersdenkenden (denk even aan het verhaal van de Tollenaar, voor mensen die de Bijbel kennen). Waarom dan zo neerbuigend praten over Moslims? Het is niet zo dat ze hun geloof aan de Urkers opleggen -het tegenovergestelde is eerder van toepassing- dus waarom dan zo fel reageren?

En inderdaad, dat van 'de vrouw is dienend, de man leidend'. Tsja. Voor mij is iedereen gelijk en mijn interpretatie van het geloof is dat dat voor God ook zo is. Ik zeg bewust 'interpretatie', omdat het hele geloof één grote interpretatie is immers. De Bijbel is geschreven door meerdere mensen, en als mens ben je nou eenmaal altijd subjectief. Als de Urkers dat letterlijk willen nemen, is dat hun zaak, maar mijns inziens ben je beter af als je de Bijbel vertaalt naar 2011. Een volledig andere wereld, waardoor je soms moet veranderen van standpunt. Omdat ik de Bijbel heb gelezen weet ik dat God genadig is, dus waarom zou je dat als mens niet zijn?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:38

Yamcha: ben ik met je eens, een partij mag dat van mij absoluut zelf bepalen. Maar ik kan moeilijk begrijpen hoe je als vrouw zo kan en wil denken.

Vero: Daarin geef ik je volkomen gelijk. Nu stel jij het wel iets zwartwit, ouders kunnen bijv. ook allebei parttime werken, of de ene fulltime en de ander parttime. Kids 2 dagen op kinderdagverblijf, andere dagen met papa of mama. Dat kan in mijn ogen geen kwaad, al snap ik wel dat anderen dat anders kunnen zien.

CK88: Ik ben het zelf eens met jouw denkwijze. Maar juist door die denkwijze begrijp ik zo weinig van de strenggelovigen, kan ik me er nauwelijks in verplaatsen, hoewel ik het zeker wel respecteer.

Kaka: daar heb je een punt. Ik zou, om jouw voorbeeld te gebruiken, ook graag zien dat de doodstraf werd afgestraft en zou anderen daar ook wel van willen overtuigen. Maar hoe zit dat dan met die zondagsrust? Ik bedoel, de doodstraf of abortus dragen andere mensen de gevolgen van (de foetus of de veroordeelde), maar als ik ervoor kies op zondag te winkelen dan wordt niemand anders daardoor belast toch?

Ffortuna: Dat maakt het inderdaad zo lastig denk ik, het is allemaal interpretatie-afhankelijk. Wat voor de een 'De Waarheid' is, ziet de ander weer als metafoor.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:45

Ik ben geen gelovige in religieuze zin, dus vind het ook moeilijk om me in te leven in het principe van zondagsrust. Als ik echter een ander voorbeeld neem (iets waar ik me wel in kan leven, maar waar ik niet noodzakelijkerwijs zo zwart wit in sta): ik zou het mooi vinden als er extra accijns geheven wordt op producten met veel suiker omdat ik ervan overtuigd ben dat die niet goed voor ons zijn. Dat heeft wel direct invloed op het leven en de keuzevrijheid van anderen. Vind ik dat erg? Nee, ik vind het in het belang van alle nederlanders als suikerrijke producten duurder worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:56

Oei, maar dát vind ik nogal iets.. Kijk, accijns op sigaretten is één ding, daarvan is overduidelijk bewezen dat het schadelijk is. Maar om accijns te verhogen voor iedereen op basis van een overtuiging, een vermoeden, zónder onomstotelijk bewijs..dat zou voor mij te ver gaan. (tenzij jij puur doelt op het gevaar van overgewicht, maar in dat geval ben ik eerder voor meer bewustwording dan hogere prijzen)

Maar ik ben daar sowieso heel voorzichtig in, om mijn overtuigingen op te leggen aan een ander.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:00

Ffortuna schreef:
Ik heb het filmpje ook gezien. Wat ik zelf schokkend vond was de vrouw die riep dat er meer kerken moesten komen en minder 'Moslimgebouwen' (of iets in die trant). Juist als je naar de kerk gaat, leer je respect te hebben voor elkaar, ook voor andersdenkenden (denk even aan het verhaal van de Tollenaar, voor mensen die de Bijbel kennen). Waarom dan zo neerbuigend praten over Moslims? Het is niet zo dat ze hun geloof aan de Urkers opleggen -het tegenovergestelde is eerder van toepassing- dus waarom dan zo fel reageren?

En inderdaad, dat van 'de vrouw is dienend, de man leidend'. Tsja. Voor mij is iedereen gelijk en mijn interpretatie van het geloof is dat dat voor God ook zo is. Ik zeg bewust 'interpretatie', omdat het hele geloof één grote interpretatie is immers. De Bijbel is geschreven door meerdere mensen, en als mens ben je nou eenmaal altijd subjectief. Als de Urkers dat letterlijk willen nemen, is dat hun zaak, maar mijns inziens ben je beter af als je de Bijbel vertaalt naar 2011. Een volledig andere wereld, waardoor je soms moet veranderen van standpunt. Omdat ik de Bijbel heb gelezen weet ik dat God genadig is, dus waarom zou je dat als mens niet zijn?

wat mij heel erg opvalt bij de extreme geloven is dat het als DE waarheid word beleeft en dat is mijn inziens het grootste probleem in de omgang met de maatschappij. Het is DE waarheid en daar behoort naar geleefd te worden.rustdag is, want dat heeft god zo bedoelt en hoort de wereld zich daar dus ook aan te houden . Op die manier dringen ze dus wel degelijk hun geloof op aan anderen .
Dat een ander van mening is dat de bijbel een filosofisch boekwerk is en verder geen waarheid bevat wat betreft God etc , geeft niet, want wat zij vinden/geloven is DE waarheid

ik geloof niet , en ben van mening dat geloof niet op scholen, in de regering etc thuishoort, geloof belijd je thuis, in de kerk, binnen je geloofsgemeenschap en je leid je leven naar wat jij denkt dat de regels zijn, maar een ander behoor je in zijn/haar waarde te laten en zijn/haar leven naar zijn/haar eigen overtuiging/levensvisie te laten leven ...

ik zou ook principieel nooit op een partij als de CU, SGP, of CDA kunnen stemmen , dit omdat het geloof bij het regeren van het land word gevoegd, dingen als euthanasie, abortus etc op geloofsovertuiging en bijbels worden benadert en er dan wat mij betreft sharia achtige praktijken worden geboren, de bijbel zegt , dus ...

Wat betreft een politieke partij en vrouwen wel of niet verkiesbaar ,heel dubbel...ergens is het discriminatie op basis van sexe en wettelijk zou dit dus niet mogen, wat ik ook vind, maar aan de andere kant, de vrouwen die deze partij aanhangen, kiezen hier zelf voor ...

ik zie hier in de praktijk trouwens ook wel voor mij schokkende voorbeelden...
ik woon in de gemeente werkendam, gelukkig niet in werkendam zelf :=
en ben geboren in de geemnte woudrichem , en kwam veel in gemeente wijk en aalburg vroeger...bijbelbelt anyone :roll:
collega stond in wijk en aalburg haar auto te wassen op zondag, kwamen de buren drie man sterk naar har toe of ze dat niet op een andere dag kon doen, want het was zondag, de dag van god
dan denk ik "pardon??? ga je zelf daar dan fijn aan houden en bemoei je met je eigen zaken, zeker als je dat met drie man sterk komt doen om nog eens extra indruk te maken
"ik krijg dan spontaan de neiging om mijn strings in de voortuin te drogen gaan hangen ,, doe ik niet, maar de neiging is er wel..

of op buitenrit op zondag bijna van je paard gekeken worden (als blikken konden doden...berg je) of erger, gewoon echt hele nare opmerkingen omdat je het gore lef hebt om op zondag lekker een relaxed buitenritje te gaan maken

een vrouw word penningmeester bij de voetbal en ontvangt dreigbrieven, dat ze haar en haar gezin wat aan zouden doen als zij deze functie bleef bekleden...erg gristelijk :no:
(dergelijke voorvallen kwamen trouwens allemaal uit de zeer reformatorische hoek....)

ik zie in mijn omgeving zoveel van hogerhand, maar ook gewoon binnensdorps gebeuren uit naam van iemands geloof waarbij ik denk"houd je dan verdorie zelf ook eens aan de regels die je een ander door de strot probeert te duwen "
hierdoor is mijn antipathie ten opzichte van strengere geloven ook aardig aan de maat geworden .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:05

Ik vind wel dat religieuze voorlichting op scholen goed is hoor, ik ben heel blij dat ik dat altijd heb gehad. Zorgt toch voor meer begrip wat mij betreft.

Maar ik geloof niet dat gelovigen allemaal kortzichtig zijn en vinden dat iedereen volgens hun wetten moet leven. Tenslotte leert God juist over vergeving en mededogen en respect voor elkaar, toch? Dus..misschien denken ze zelfs wel 'we moeten die vrouw behoeden, want als zij elke zondag haar auto wast gaat ze misschien naar de hel!'

Al vind ik die dreigbrieven wel erg ver gaan, en snap ik niet zo goed waarom ze zoiets niet binnen het gezin kunnen laten.

Menn, wat ingewikkeld :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:11

DaniBanani schreef:
Dus..misschien denken ze zelfs wel 'we moeten die vrouw behoeden, want als zij elke zondag haar auto wast gaat ze misschien naar de hel!'

Ik heb deze als 'excuus' al vaker zien langskomen maar ik snap hem nog steeds niet zo goed. Als je zo'n gigantische drang hebt om de wereld van de ondergang te redden, is het verste wat je imo kunt gaan eens heel voorzichtjes melden aan de desbetreffende persoon wat jouw visie is.

Voor de rest heeft een ander niets te maken met iemands persoonlijke keuze om al dan niet de gok te nemen om naar de hel te gaan ;) . Laat staan zoiets als komen bedreigen of dreigbrieven sturen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:12

Kijk, ook in die denkwijze kun je je niet inleven, terwijl ik er wel heilig in kan geloven dat het beter voor Nederland zou zijn. Voor accijns op sigaretten, of een belastingverhoging of het voorstel een weg door jouw achtertuin aan te leggen kun je precies hetzelfde zeggen. Wat ik hiermee aan wil geven is dat er heel heftig gereageerd wordt wanneer religieus gelovigen hun ideologie opdringen aan een ander, dat wordt meteen gezien als opdringen van hun waarheid, als conservatief, als dwingend. Terwijl dat eigenlijk opgaat voor elke type geloof. Ooit demonstraties van pro-choice groeperingen gezien, ook vrij dwingend.

Je hoeft de mening van een ander niet te begrijpen, probeer je in te leven in de mening van de ander en als dat niet gaat, leg het naast je neer. Wees blij dat die verschillende manieren van denken naast elkaar kunnen bestaan en we in een democratie wonen waarin altijd voor de gulden middenweg gekozen wordt. En besef je dat het belang van de een vrijwel altijd het belang van een ander schaadt, precies de reden dat we zo vreselijk ontevreden kunnen zijn in Nl.

Overigens was het suikervoorbeeld volkomen illustratief en is mijn mening hierover een heel stuk genuanceerder :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:12

Vreemd, ik hoor streng gelovigen nooit over zondagsrust van de tandarts als ze op zondag kiespijn hebben.

Overigens is de sabbat toch zaterdag en niet zondag?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:18

Kaka, het ging mij niet uitsluitend om het opdringen van een mening/geloof aan anderen. Want inderdaad, dat gebeurt op allerlei gebieden, niet alleen binnen een religieuze context.

Maar ik snap ook niet hoe je als vrouw kan denken 'ach, mannenzaken.' Hoe je dat zélf kan geloven en het oké kan vinden. En ook dat hoef ik niet per sé te begrijpen, kán ik misschien ook helemaal niet begrijpen..maar ik vind het wel interessant :j