Ffortuna schreef:Ik heb het filmpje ook gezien. Wat ik zelf schokkend vond was de vrouw die riep dat er meer kerken moesten komen en minder 'Moslimgebouwen' (of iets in die trant). Juist als je naar de kerk gaat, leer je respect te hebben voor elkaar, ook voor andersdenkenden (denk even aan het verhaal van de Tollenaar, voor mensen die de Bijbel kennen). Waarom dan zo neerbuigend praten over Moslims? Het is niet zo dat ze hun geloof aan de Urkers opleggen -het tegenovergestelde is eerder van toepassing- dus waarom dan zo fel reageren?
En inderdaad, dat van 'de vrouw is dienend, de man leidend'. Tsja. Voor mij is iedereen gelijk en mijn interpretatie van het geloof is dat dat voor God ook zo is. Ik zeg bewust 'interpretatie', omdat het hele geloof één grote interpretatie is immers. De Bijbel is geschreven door meerdere mensen, en als mens ben je nou eenmaal altijd subjectief. Als de Urkers dat letterlijk willen nemen, is dat hun zaak, maar mijns inziens ben je beter af als je de Bijbel vertaalt naar 2011. Een volledig andere wereld, waardoor je soms moet veranderen van standpunt. Omdat ik de Bijbel heb gelezen weet ik dat God genadig is, dus waarom zou je dat als mens niet zijn?
wat mij heel erg opvalt bij de extreme geloven is dat het als DE waarheid word beleeft en dat is mijn inziens het grootste probleem in de omgang met de maatschappij. Het is DE waarheid en daar behoort naar geleefd te worden.rustdag is, want dat heeft god zo bedoelt en hoort de wereld zich daar dus ook aan te houden . Op die manier dringen ze dus wel degelijk hun geloof op aan anderen .
Dat een ander van mening is dat de bijbel een filosofisch boekwerk is en verder geen waarheid bevat wat betreft God etc , geeft niet, want wat zij vinden/geloven is DE waarheid
ik geloof niet , en ben van mening dat geloof niet op scholen, in de regering etc thuishoort, geloof belijd je thuis, in de kerk, binnen je geloofsgemeenschap en je leid je leven naar wat jij denkt dat de regels zijn, maar een ander behoor je in zijn/haar waarde te laten en zijn/haar leven naar zijn/haar eigen overtuiging/levensvisie te laten leven ...
ik zou ook principieel nooit op een partij als de CU, SGP, of CDA kunnen stemmen , dit omdat het geloof bij het regeren van het land word gevoegd, dingen als euthanasie, abortus etc op geloofsovertuiging en bijbels worden benadert en er dan wat mij betreft sharia achtige praktijken worden geboren, de bijbel zegt , dus ...
Wat betreft een politieke partij en vrouwen wel of niet verkiesbaar ,heel dubbel...ergens is het discriminatie op basis van sexe en wettelijk zou dit dus niet mogen, wat ik ook vind, maar aan de andere kant, de vrouwen die deze partij aanhangen, kiezen hier zelf voor ...
ik zie hier in de praktijk trouwens ook wel voor mij schokkende voorbeelden...
ik woon in de gemeente werkendam, gelukkig niet in werkendam zelf 
en ben geboren in de geemnte woudrichem , en kwam veel in gemeente wijk en aalburg vroeger...bijbelbelt anyone 
collega stond in wijk en aalburg haar auto te wassen op zondag, kwamen de buren drie man sterk naar har toe of ze dat niet op een andere dag kon doen, want het was zondag, de dag van god
dan denk ik "pardon??? ga je zelf daar dan fijn aan houden en bemoei je met je eigen zaken, zeker als je dat met drie man sterk komt doen om nog eens extra indruk te maken
"ik krijg dan spontaan de neiging om mijn strings in de voortuin te drogen gaan hangen ,, doe ik niet, maar de neiging is er wel..
of op buitenrit op zondag bijna van je paard gekeken worden (als blikken konden doden...berg je) of erger, gewoon echt hele nare opmerkingen omdat je het gore lef hebt om op zondag lekker een relaxed buitenritje te gaan maken
een vrouw word penningmeester bij de voetbal en ontvangt dreigbrieven, dat ze haar en haar gezin wat aan zouden doen als zij deze functie bleef bekleden...erg gristelijk
o:
(dergelijke voorvallen kwamen trouwens allemaal uit de zeer reformatorische hoek....)
ik zie in mijn omgeving zoveel van hogerhand, maar ook gewoon binnensdorps gebeuren uit naam van iemands geloof waarbij ik denk"houd je dan verdorie zelf ook eens aan de regels die je een ander door de strot probeert te duwen "
hierdoor is mijn antipathie ten opzichte van strengere geloven ook aardig aan de maat geworden .