Revolutie Egypte Januari 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Revolutie Egypte Januari 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:50

De revolutie in Egypte is inmiddels in volle gang.

Er zijn moslimbroeders (gevangenen) bevrijdt. Volgens onbevestigde berichten zijn in totaal vele honderden en mogelijk duizenden gevangenen ontsnapt. De Moslimbroederschap is de grootste politieke en sociale beweging in Egypte. Officieel is de islamitische groepering al decennia verboden, maar ze veroverde in 2005 een vijfde van de zetels in het parlement door met onafhankelijke kandidaten toch aan verkiezingen mee te doen.

Voor de reizigers is er inmiddels voor Egypte een negatief reisadvies afgekondigd door de BuZa.

Ben jij ook zo begaan met het lot van de bevolking en de cultuur in Egypte? Ik wel ;)

Heb jij iets nieuws te vertellen of iets toe te voegen?

Graag wissel ik in dit topic van gedachten met diegenen die ook geinteresseerd zijn in Egypte, het land van de farao's ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:23

Ik heb familie in Caïro, dus ik volg het nieuws op de voet.
Gelukkig zijn zij vandaag geëvacueerd, want met de plunderingen in de duurdere wijken werd het toch wel gevaarlijk.

Maar waar mijn hart echt van brak was het nieuws dat ze toch het Egyptisch museum hebben geplunderd. Ik heb afgelopen voorjaar nog rondgelopen en vol verbazing staan kijken. Als historicus is het echt verschrikkelijk om zoveel goed bewaard erfgoed nu ineens vernietigd te zien. Zelfs twee mummies |(

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 16:41

Dat gaat mij ook heel erg aan mijn hart... Dit erfgoed is onvervangbaar!
martina1 schreef:
Maar waar mijn hart echt van brak was het nieuws dat ze toch het Egyptisch museum hebben geplunderd. Ik heb afgelopen voorjaar nog rondgelopen en vol verbazing staan kijken. Als historicus is het echt verschrikkelijk om zoveel goed bewaard erfgoed nu ineens vernietigd te zien. Zelfs twee mummies |(

Zit je familie nog wel ergens in de stad Cairo?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:59

Wij kunnen geen contact met ze krijgen maar ze hadden vanochtend gebeld dat ze werden geëvacueerd. Dus wij gokken dat zij in het vliegtuig zitten wat om 17.30 op Schiphol land. Ik gok dat alle expats van de grote Nederlandse bedrijven worden teruggehaald. En zij dus ook allemaal in het zelfde vliegtuig zitten.

Zitouna

Re: Revolutie Egypte Januari 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:18

Heftig zeg, daar nu ook al! Het gaat hard ineens he.. Hier in het zuiden van Tunesie viel het mij allemaal erg mee (ben ook gewoon gebleven ondanks advies vanuit het noorden te vertrekken) maar de schoonfamilie woont precies in het epicentrum van de revolutie in het noorden, daar was het wel wat heftiger.
Wat verschrikkelijk dat ze in Egypte ook echt de musea e.d. plunderen, ik begreep al uit nieuwsberichten dat het er echt een grote chaos is.. Hier is echt gericht geplunderd door het volk, enkel de huizen en bedrijven van de leden van de corrupte familie. Al het andere puur destructieve is gebeurd onder orders van de ex president, maar daar waren ze gelukkig snel achter.. Maar in Egypte wordt nu dus wel echt door het volk meegedaan aan die nutteloze vernielingen? Dat is wel heel erg triest :'( of zal dat ook in naam van de president gebeuren?
Ik ben wel heel benieuwd hoe het daar verder gaat lopen, het is toch weer een heel ander land dan hier, veel meer armoe en veel religieuzer. Ik hoop het beste voor het land maar heb het idee dat Mub. zich al even heeft kunnen voorbereiden en niet zo gemakkelijk wegvlucht als hier is gebeurd.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 17:20

Oke, ze zijn dus op vakantie in Egypte, hopelijk zijn ze snel en veilig weer terug in Holland ;)
martina1 schreef:
Wij kunnen geen contact met ze krijgen maar ze hadden vanochtend gebeld dat ze werden geëvacueerd. Dus wij gokken dat zij in het vliegtuig zitten wat om 17.30 op Schiphol land. Ik gok dat alle expats van de grote Nederlandse bedrijven worden teruggehaald. En zij dus ook allemaal in het zelfde vliegtuig zitten.

Heb zojuist mijn vriend gebeld in Egypte en gesproken, die woont in Hurghada. Hij opperde dat het misschien nog 10 dagen tot 2 weken zou duren voor er een nieuwe regering komt en dan zou alles weer redelijk functioneren volgens hem.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:23

Vrienden van ons gaan over 3 weken naar Egypte. Moet zeggen dat ik dat ook niet zo'n prettig idee vind!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:23

Ik volg het nieuws ook op de voet, niet omdat ik er familie heb zitten, maar omdat ik het toch interessant vind om te volgen. Ook een dikke pluim voor de reporters van Al Jazeera +:)+

Ik voelde echt een enorme steek toen ik hoorde dat het museum is geplunderd... Heel het nationaal erfgoed weg, lijkt me echt verschrikkelijk. Ik heb het helaas nooit bekeken en dat zal waarschijnlijk ook niet snel gebeuren.

Mariska_D schreef:
Vrienden van ons gaan over 3 weken naar Egypte. Moet zeggen dat ik dat ook niet zo'n prettig idee vind!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vooral dom vind, gezien de huidige situatie. Niemand weet hoe lang dat nog aanhoudt.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:27

Ze hebben het al best wel lang geleden geboekt, ik zou het ook geannuleerd hebben. Misschien dat ze het nog doen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:30

Nou ja, volgens mij maakt het niet uit wanneer je geboekt hebt. Je bent je leven daar momenteel en in de nabije toekomst gewoon niet zeker en dan is het best dom om te gaan, wie weet kom je terug in lijkenzakken. Lijkt het me niet waard. :).

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:31

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Ik zal nog is vragen of ze wel van plan zijn om te gaan.. en dat t gewoon dom is als ze het wel doen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:37

lakshmi schreef:
Heftig zeg, daar nu ook al! Het gaat hard ineens he.. Hier in het zuiden van Tunesie viel het mij allemaal erg mee (ben ook gewoon gebleven ondanks advies vanuit het noorden te vertrekken) maar de schoonfamilie woont precies in het epicentrum van de revolutie in het noorden, daar was het wel wat heftiger.

Goed om te lezen dat het in het zuiden rustiger is, ik denk aan jou en aan Wenda en aan alle lieve mensen die ik heb leren kennen daar. Hoop dat de rust snel terugkeert in Noord Afrika! Nu Egypte zoveel in het nieuws is, is Tunesië wel een beetje naar de achtergrond verschoven. Hoe is de situatie nu in Tunesië?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:42

Mariska_D schreef:

Ik neem aan dat vluchten geannuleerd worden naar aanleiding van het nieuwste reisadvies.

Mijn zusje vliegt over drie weken via Cairo (overstap) naar Zuid-Afrika, dus het is hier ook even afwachten hoe en wat.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:43

Ik zou nog niet annuleren, je kan beter tegen die tijd kijken. Dan word het tenminste nog vergoed als er nog een negatief reisadvies is. Kijk maar hoe snel het is gegaan in Tunesië. Daar is de rust nog niet teruggekeerd maar het is al niet meer te vergelijken met een week terug.

Ik weet ook niet in hoeverre alles vernield is. Maar het masker van Toetankhamon ligt daar net als een van zijn kisten. En dat is van onschatbare waarden, net als sommige andere stukken. Zoals een rijtuig, kleine bootjes die meegingen in het graf en een aantal mummies. Maar gelukkig zijn er ook grote massieve beelden die wel tegen een stootje kunnen.

Citaat:
Oke, ze zijn dus op vakantie in Egypte, hopelijk zijn ze snel en veilig weer terug in Holland ;)

@ Nikita_1995: Mijn oom werkt in het midden oosten. Mijn oom en tante + twee kinderen wonen in Cairo.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:53

Een aantal medestudenten van me zitten nu voor een blok in Caïro. Ik volgde ze via facebook en blogs, maar dat ligt natuurlijk al een paar dagen stil, erg klote. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:05

overigens zijn het niet de burgers die het museum hebben geplunderd. Ze hebben de plunderaars geprobeerd te p[akken, en tussen hun spullen hun IDkaart gevonden waarop staat dat het agenten zijn...

Agenten zijn volledig op de hand van Mubarak en hebben de opdracht gekregen om zoveel mogelijk onrust te schoppen....

Echt bizar gewoon... Idd dikke pluim voor al jazeera :j ...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:11

Beetje jammer dat Al Jazeera daar nu ook geboycot wordt.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:47

Ik heb een tijd in Egypte gezeten, hele fijne tijd gehad, maar ook hele nare dingen gezien (armoede etc.). Ik hoop voor ze dat ze er beter uit komen, maar waar ik meer voor vrees is dat het de kant opgaat zoals met Iran. Dat de fundamentalisten de touwtjes in handen krijgen en dat het dan helemaal is afgelopen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:54

martina1 schreef:

Waar geen toekomst is, hebben mensen ook weinig respect voor het verleden. Met 20% onder de armoedegrens, 9.7% werkloosheid en maar een BNP van rond de 6200 Dollar per jaar hebben er heel veel mensen iets anders aan hun hoofd dan het instandhouden van iets wat ver voor hun tijd gebeurd is.

Overigens lijkt het wel zo dat de GDP met 200 Dollar is gestegen van 2009 to tot 2010, maar een inflatie van 11% geeft dan wel aan dat de koopkracht hard achteruit holt.

Het wrange van het verhaal is natuurlijk wel dat juist de historische cultuurschatten een van de rijkdommen van Egypte is. Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten en is dus wel degelijk iets van de toekomst. Dat de overheid achter de plunderingen zit, verbaast me niet zo heel veel. Ik vraag me overigens af hoeveel het gewone volk profiteert van de toerisme inkomsten. Feit is wel dat het bewind van Mubarak in 30 jaar weinig heeft opgeleverd voor het gewone volk. Dat schept een basis voor ontevredenheid en uiteindelijk gaat ontevredenheid over in radicalisatie en protest, wat we nu zien.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:14

Toerisme is een heel belangrijke tak van inkomsten. Zonder toeristen bloeden de badplaatsen dood. Het is dus heel belangrijk dat de rust weer snel wederkeert, zodat de toeristen weer voor inkomsten kunnen zorgen.
martina1 schreef:
Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten en is dus wel degelijk iets van de toekomst. Ik vraag me overigens af hoeveel het gewone volk profiteert van de toerisme inkomsten.

Ik heb wel het gevoel dat President Mubarak expres de boel in het honderd laat lopen, om het volk te laten zien dat ze dan veel slechter af zijn. Velen zullen dan toch weer kiezen voor de oude situatie, die dan eigenlijk niet zo heel slecht was wanneer je dan een vergelijk maakt met de grote chaos van nu.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:20

Nikita: slechte strategie, vraag maar aan de Shah van Iran.. (of diens nazaten).

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:29

Ik ken een aantal mensen in Egypte, ze smsen niet terug dus ik maak me best wel een beetje zorgen... :\
Hopen dat er niks gebeurt is. Grootste gedeelte van de tijd wonen ze in Marsa Alam, maar vorige week zijn ze vertrokken naar Caïro vertrokken. Het is ook zo snel gegaan ineens!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 15:32

Marloes schreef:
Ik ken een aantal mensen in Egypte, ze smsen niet terug dus ik maak me best wel een beetje zorgen... :\
Hopen dat er niks gebeurt is. Grootste gedeelte van de tijd wonen ze in Marsa Alam, maar vorige week zijn ze vertrokken naar Caïro vertrokken. Het is ook zo snel gegaan ineens!

Heb gister nog mijn vriend (is Egytenaar) gesproken in Egypte, heb met hem mobiel gebeld, bij hem was alles nog oke, hij woont in Hurghada. Maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt :(:) Misschien kun je je vrienden dan ook eens proberen te bellen? SMS-en kunnen weleens blijven hangen namelijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:35

LuvdaTossa schreef:
Dat de fundamentalisten de touwtjes in handen krijgen en dat het dan helemaal is afgelopen.

Precies, dat gaat grote gevolgen hebben voor het toerisme en voor de relatie tussen de landen in Noord Afrika en Europa... Het gaat niet alleen om Egypte, ook in andere landen zoals Marokko en Tunesie is ditzelfde aan de hand...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:38

Bellen is vaak niet echt een succes. Hun Engels is echt een ramp, dus ze denken vaak heel lang na voordat ze terugsmsen. Als ik ze dan opbel wordt het een grote brei van Arabisch en Engels :=
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het in Hurghada nu ook onrustig is?

Misschien toch maar even bellen vanmiddag, als ze oké klinken is het toch al weer een hele geruststelling :)