Politiek in 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Politiek in 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:07

http://opinie.volkskrant.nl/artikel/sho ... platitudes

Eigenlijk staat in dit stuk van Marcel van Dam goed beschreven hoe veel mensen zich voelen.
Fatsoen moet je doen en regeerders hadden een voorbeeldfunctie, met wat er nu in de kamer zit en door de coalitie gedoogd wordt om de krappe meerderheid te halen zijn veel mensen in verwarring gebracht.
De politieke partijen beloofden van alles aan hun kiezers, de volgende maanden zal vooral Jan Modaal, oftewel Henk en Ingrid financieel voelen hoe voortvarend het kabinet van start gegaan is.
Niet meer geld naar zorg, politie en onderwijs, maar forse bezuinigingen. Premies voor AOW, zorg etc zijn verhoogd.
Poduimkunsten zijn niet alleen voor de elite, maar daar vallen ook musicals cabaret of de 3 Ks onder en ook die zijn flink aangepakt, zonder de mogelijkheid om om te schakelen, het wordt gewoon ingevoerd..

En intussen graaien de managers in de banken vrolijk door precies als voorheen, er worden weer hoge bonussen uitgekeerd en gigantische salarissen uitbetaald.

Hoe zal dat zich het komende jaar ontwikkelen????

Electra63

Re: Politiek in 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:02

Ik weet niet wat ik moet verwachten.
Ik las vorige week dat er meer mensen vertrouwen hebben in de politiek sinds het nieuwe kabinet.
Ik vraag me dan af hoe dat komt? Ik zie nl. nog geen positieve veranderingen of maatregelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:13

Electra63 schreef:
Ik weet niet wat ik moet verwachten.
Ik las vorige week dat er meer mensen vertrouwen hebben in de politiek sinds het nieuwe kabinet.
Ik vraag me dan af hoe dat komt? Ik zie nl. nog geen positieve veranderingen of maatregelen.

Dat zegt meer over het feit dat iedereen echt meer dan genoeg van Balkenende en zijn manier van politiek bedrijven had, dan over de werkelijke gedragingen van dit kabinet neem ik aan.
Ik moet zeggen ze verkopen het wel beter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:21

Ik weet niet wat ze verkopen, want je ziet en hoort niet veel op dit moment.
Dat zal wel liggen aan de tijd van het jaar, maar "nieuwe" politiek en dat soort kreten, geloof ik niet zo.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:35

Maar dat is altijd bij iets nieuws, kijk naar Obama die is nu nog minder populair dan Bush was en daar hadden ze ook meer dan genoeg van.

Nieuwe politiek is dat alle media op de uitspraak van Welten duiken over de praktijk van het Burkaverbod, terwijl de wet er nog niet is en Welten voor die tijd weg zal zijn.
Maar iedereen komt zijn zegje weer doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:25

Uit het gedoe nu met Welten blijkt ook dat dingen niet zo snel kunnen veranderen in Nederland.
Zoals al eerder gezegd: Wilders kan wel van alles roepen, maar zaken daadwerkelijk veranderen gaat niet zo gemakkelijk als het lijkt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:31

Hij wilde meer mensen en geld in de zorg met name de ouderenzorg, meer politie, geen afvaardiging naar Afghanistan en overal gaat het tegendeel gebeuren.
Dus dan maar roepen over die paar Burka's die in Nederland rondlopen om zo alle gemiste punten te overschreeuwen.
Ennnnn we mogen 130 rijden straks, dat is echt geweldig, daar zaten we op te wachten :D :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:36

130 km, ben ik persoonlijk dan wel blij mee, ik rij veel en ik pak nog wel eens een bekeuring.
Van burka's heb ik nooit last. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:41

Midden in de nacht 80 of 100 op een driebaansweg vind ik flauwekul, maar 130, daar zie ik het nut niet van in en wanneer kan je dat rijden in Nederland :D

We lijken wel knabbel en babbel :+ ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:43

Ik stel voor dat we eerst eens afwachten wat er gebeurd. Meteen in het nieuwe jaar al met harde oordelen komen hoeft toch niet? 9 vd 10 keer is het allemaal toch ongefundeerd en subjectief. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:46

JuliaMaria schreef:
Ik stel voor dat we eerst eens afwachten wat er gebeurd. Meteen in het nieuwe jaar al met harde oordelen komen hoeft toch niet? 9 vd 10 keer is het allemaal toch ongefundeerd en subjectief. :)

Ik zie geen harde oordelen, alleen verwachtingen.
Dit kabinet zit al een paar maanden en ik zie nog weinig daadkracht en na al dat geschreeuw van Geert wacht ik in spanning af.
En politiek is altijd subjectief.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:47

JuliaMaria schreef:

Hoe bedoel je, alle door mij genoemde zaken en bezuinigingen zijn al in gang gezet per 1 januari, behalve 350 man naar Afghanistan, dat moet nog langs de 2e kamer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:49

Ik vraag me af waarom je je zo interesseert voor de Nederlandse Politiek, als je zelf in Belgie woont (waar op dit moment helemaal geen regering is?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:54

Sommige maatregele.n hebben ook invloed op de Nederlandse burgers in Belgie, Duitsland enz.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:56

Cassidy schreef:
Ik vraag me af waarom je je zo interesseert voor de Nederlandse Politiek, als je zelf in Belgie woont (waar op dit moment helemaal geen regering is?)

Omdat ik gewoon Nederlander ben en ook stem voor de Nederlandse regering en in Nederland belasting betaal.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 05-01-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:57

Ik vind het klöte so to speak. Iedereen beloofde dat er geld in het onderwijs gepompt zou worden. Ik heb er niks van gezien.. :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:01

We kunnen in dit topic proberen bij te houden welke maatregelen er genomen worden en of die overeenkomen met de beloftes van de regeringspartijen en de verwachtingen van de kiezers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:04

sarabande schreef:
Niet meer geld naar zorg, politie en onderwijs, maar forse bezuinigingen

Bezuinigingen wil niet altijd zeggen dat het slechter wordt. In de zorg kan er best bezuinigd worden. Zorg kan efficienter en goedkoper. Artsen kunnen beter luisteren naar hun patienten, zodat bv niet meer bij ieder druk kind Ritalin voorgeschreven wordt. MInder experimenteren met medicatie, en dan met name in de psychiatrie. Dit wordt uitgeprobeerd, en dat....... maar die dingen kosten wel geld.
sarabande schreef:
Poduimkunsten zijn niet alleen voor de elite, maar daar vallen ook musicals cabaret of de 3 Ks onder en ook die zijn flink aangepakt, zonder de mogelijkheid om om te schakelen, het wordt gewoon ingevoerd..

Misschien is het niet eens verkeerd om niet meer alles te subsidieren. Gezelschappen die maar zo-zo zijn, gaan minder mensen heen, die gaan failliet en bye bye...... het zou weleens kwaliteitsverhogend kunnen werken. En dat lijkt me in NL hard nodig.
sarabande schreef:
En intussen graaien de managers in de banken vrolijk door precies als voorheen, er worden weer hoge bonussen uitgekeerd en gigantische salarissen uitbetaald.

Ondertussen dragen die sterke schouders ook de zwaarste lasten, zij betalen het hoogste percentage aan inkomstenbelasting, en bonussen en salarissen zijn niet belastingvrij, meer dan de helft gaat naar de fiscus. Weet je trouwens hoeveel die mensen werken? Hoeveel uren ze maken? Hoeveel denkwerk, regelwerk en wat al meer ze doen? Iemand die hard werkt (en dat is zeker niet altijd fysiek) mag van mij ook goed verdienen, en een bonus opstrijken ook.
sarabande schreef:
Midden in de nacht 80 of 100 op een driebaansweg vind ik flauwekul, maar 130, daar zie ik het nut niet van in en wanneer kan je dat rijden in Nederland :D

Kan best. Als Nederlanders leren kijken voordat ze naar links komen, en even terug gaan als er iemand harder rijdt dan ze zelf, ipv moraalridder spelen en naar links komen (want ík rijd lekker niet te hard). Tot die tijd kan het idd niet, en dat hebben we dan te danken aan dat de gemiddelde Nederlander niet kan rijden op een snelweg.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:35

Yamcha schreef:
Sarabande schreef:

Misschien is het niet eens verkeerd om niet meer alles te subsidieren. Gezelschappen die maar zo-zo zijn, gaan minder mensen heen, die gaan failliet en bye bye...... het zou weleens kwaliteitsverhogend kunnen werken. En dat lijkt me in NL hard nodig.

"Alles" werd al niet gesubsidieerd hoor! Maar als de subsidiekraan zover teruggedraaid moet worden, staat er straks alleen maar heel erg commercieel werk op de planken. Dat is voor bijvoorbeeld talentontwikkeling niet echt goed. Halina Reijn bijvoorbeeld is nu een top-actrice, maar die is ook bij een gesubsidieerd gezelschap begonnen (en werkt er trouwens nog steeds voor), als dat wegvalt zullen regisseurs eerder voor bekende namen kiezen, omdat die ook publiek trekken.

En als je liever naar een mooi stuk van Tjechov kijkt, dan naar een Joop van den Ende musical, moet je straks wel 50 euro voor een kaarje betalen in plaats van 20/25 nu. Ik vind het een verarming van het cultuurbeleid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:37

O ja reorganisatie is wellicht goed, maar doe dat dan eerst in plaats van rücksichtslos per 1 januari bezuinigingen invoeren. In Nederland zijn de wachtlijsten in de zorg al te lang, het is ongelooflijk hoeveel Nederlanders zich in België laten opereren bijvoorbeeld, ook de hogere premies en hogere eigen bijdrages in vele onderdelen van de zorg moeten juist door de mensen die dat het minste kunnen opgehoest worden.

Bezuinigingen op podumkunsten zijn dubbel, ze krijgen minder subsidie en de kaartjes gaan van 6 naar 19% dat is dubbel pakken. Ik ben het met je eens dat de subsidies best doorgelicht mogen worden, maar niet op 2 fronten pakken.

Deze managers verdienen meestal al meer dan riante salarissen, de afspraak na de bankcrisis was dat er terughoudend met bonussen omgegaan zou worden. Het zijn deze mensen die de oorzaken zijn van de crisis, maar nu weer gewoon bonussen eisen, dat staat niet in verhouding tot de realiteit van dit moment, o.a. de situatie in sommige Eurolanden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:45

Bezuinigingen in de zorg en met name psychiatrie kan best, alleen anders.
Als ik zie hoeveel administratief personeel erbij is gekomen de laatste jaren bij de zorginstelling waar ik werk. Omdat werkelijk alles, ook het velletje wc-papier, verantwoord moet worden.
Ik lag laatst zelf in het ziekenhuis, in die 3 weken is er geen één keer gedweild op mijn kamer, terwijl mensen met sneeuw/pekelschoenen op bezoek kwamen, op schoonmaak wordt bezuinigd.
Er liep overdag heel veel personeel, maar bijna alles was in opleiding of stagiair.

En 130 km vind ik soms nog te langzaam, sorry :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:11

Electra63 schreef:
Als ik zie hoeveel administratief personeel erbij is gekomen de laatste jaren bij de zorginstelling waar ik werk. Omdat werkelijk alles, ook het velletje wc-papier, verantwoord moet worden.

Dat zijn echt van die dingen waar best op bezuinigd kan worden bijvoorbeeld, en dat gaat helemaal niet ten koste van de patienten.
sarabande schreef:
O ja reorganisatie is wellicht goed, maar doe dat dan eerst in plaats van rücksichtslos per 1 januari bezuinigingen invoeren. In Nederland zijn de wachtlijsten in de zorg al te lang, het is ongelooflijk hoeveel Nederlanders zich in België laten opereren bijvoorbeeld, ook de hogere premies en hogere eigen bijdrages in vele onderdelen van de zorg moeten juist door de mensen die dat het minste kunnen opgehoest worden.

Nederland is een land met heel veel inwoners. En hoeveel van die operaties die in België dan worden gedaan zijn echt nodig? Want het is nog altijd zo, dat als je een acuut probleem hebt, je ook acuut geholpen wordt (mijn lief lag 20 minuten nadat hij een hartinfarct had gehad op de dottertafel). En er is dan ook plek in een ziekenhuis. Ook als je een breuk hebt, of iets dat kan wachten maar wel nodig is, hoef je geen maanden te wachten.
sarabande schreef:
Deze managers verdienen meestal al meer dan riante salarissen, de afspraak na de bankcrisis was dat er terughoudend met bonussen omgegaan zou worden. Het zijn deze mensen die de oorzaken zijn van de crisis, maar nu weer gewoon bonussen eisen, dat staat niet in verhouding tot de realiteit van dit moment, o.a. de situatie in sommige Eurolanden.

Als het zo simpel lag, hadden we die hele crisis niet gehad. Het is zo, dat er veel meer geleend is dan er afgelost kon worden, en op een gegeven moment stond iedereen bij iedereen in het rood. Hypotheken werden te makkelijk verstrekt, mensen leenden óveral geld voor, echt overal, er werd veel meer geld uitgegeven dan dat er was. En dat is op een gegeven moment fout gegaan. De schuld ligt aan beide kanten: banken die te makkelijk leningen en hypotheken verstrekten (met als lichtend voorbeeld DSB bank) en bij elkaar leenden. Maar ook de consument, die niet kan sparen en wachten op een aankoop, maar alles gisteren wil hebben, en overal geld voor leent, huizen koopt die groter zijn dan hij kan betalen, paarden koopt die hij niet kan onderhouden, een stalling heeft die hij niet kan betalen heeft schuld.
Als mensen verstandig met hun geld omgaan, komt er niet zoiets als een kredietcrisis. Het is makkelijk om naar de managers en directeuren te wijzen, en dat is nogal favoriet bij rood, want dat heeft de gewone hardwerkende burger geen schuld, maar zo werkt het niet. Iedereen had schuld, en iedereen zal ook dingen anders moeten gaan doen. De directeuren, maar ook de consument. Sparen ipv lenen. Genoegen nemen met een kleiner huis. Geen paard kopen als je dat niet of nauwelijks kunt betalen.

Wat betreft naar het theater gaan: dat is luxe, extra, geen levensbehoefte, en dan is het belastingpercentage van 19% gewoon redelijk. Je gaat tenslotte niet dood als je niet naar concerten, theaters of bioscopen gaat. En als er dan alleen maar commerciële dingen over blijven, wel dat is dan de keuze van de consument. Dat waar mensen het meest naar toe gaan, blijft over. Zo werkt de vrije markt, zo werkt democratie. Je kunt die dingen niet sturen, en alles maar blijven subsidiëren, is dingen in stand houden, die in een vrije markt allang verdwenen zouden zijn, omdat mensen toch wel naar de bioscoop en het theater blijven gaan, en toch wel gaan naar waar ze heen willen. Waarom zou je dat willen?
De musicals van Joop van den Ende doen het nu ook al het beste. Dat is zonder subsidie niet anders. Harry Potter blijft ook wel draaien. En de rest moet maar gewoon hard werken om op te vallen dan. Want zeg nou zelf: hoeveel Nederlandse films zijn nu écht goed? Meestal is het gewoon bagger, met een hoop seks en gevloek en een vaag verhaaltje eromheen. Wat is dat voor verrijking voor je leven dan?
Goede muziek kan een verrijking zijn. Maar hoeveel Nederlandse bands zijn nu echt goed, zo goed, dat mensen er toch wel heen gaan en ze zichzelf kunnen bedruipen? Laat ze het kaf maar van het koren scheiden. En als "de Nederlander" dan kiest voor Popstars ipv Wende Snijders, dan is dat hun keuze.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:23

Mijn lief heb ik nadat hij 2 jaar barstend van de pijn van het kastje naar de muur gestuurd werd uiteindelijk meegenomen naar mijn Belgische huisarts die verbijsterd was, dinsdag bij de huisarts, vrijdag bij de neurochirurg, maandag opgenomen, dinsdag geopereerd en op een haar na gered van een dwarslaesie. Nu na 1 1/2 jaar revalidatie is duidelijk dat hij nooit meer zal kunnen lopen, op een klein stukje na, dank zij de Nederlandse zorg. En zulke verhalen hoor je legio in de ziekenhuizen hier.
Als de operatie niet nodig zou zijn zou de Nederlandse verzekeraar niet vergoeden, maar dat doen ze wel.

Kunst is altijd gesubsidieerd, vroeger door de rijken, daarna door het systeem, simpel omdat in de kunst de beschaving van een volk zich uit.
Het zegt veel over de huidige beschaving als men kiest voor André van Duin in plaats Tjechov

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:31

Het probleem Yamcha is, dat er juist de laatste jaren steeds meer administratief personeel moet worden aangenomen om alles te kunnen administrateren. Ook moet vaak deskundig personeel tijdelijk ingehuurd worden bij detacheringsbureaus. Dit komt niet ten goede van de patient/client.

Wachtlijsten voor spoedoperaties zijn er niet, maar als je maanden op een nieuwe knie of iets dergelijks moet wachten en je daardoor in de ziektewet zit, is toch wel jammer.

En dat de hogere inkomens meer belasting betalen, prima. Maar bonussen van een paar miljoen zou wel iets aan gedaan mogen worden IMO. Zeker als er niet goed gepresteerd is.

Als ik zie, hoe slecht de pensioenfondsen presteren en de rekening bij de werknemers of gepensioneerden wordt gelegd, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij.

Maar het zijn moeilijke tijden (vooral economisch) en er zullen harde maatregelen genomen moeten worden.
Alleen er werd een half jaar zo hard afgegeven op de "linkse" hobby's en alle "linkse" kabinetten enz., dat ik me afvraag, wat er nu veranderd is en vooral wat er verbeterd is of wordt?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:27

Yamcha schreef:
Wat betreft naar het theater gaan: dat is luxe, extra, geen levensbehoefte, en dan is het belastingpercentage van 19% gewoon redelijk. Je gaat tenslotte niet dood als je niet naar concerten, theaters of bioscopen gaat. En als er dan alleen maar commerciële dingen over blijven, wel dat is dan de keuze van de consument. Dat waar mensen het meest naar toe gaan, blijft over. Zo werkt de vrije markt, zo werkt democratie. Je kunt die dingen niet sturen, en alles maar blijven subsidiëren, is dingen in stand houden, die in een vrije markt allang verdwenen zouden zijn, omdat mensen toch wel naar de bioscoop en het theater blijven gaan, en toch wel gaan naar waar ze heen willen. Waarom zou je dat willen?
De musicals van Joop van den Ende doen het nu ook al het beste. Dat is zonder subsidie niet anders. Harry Potter blijft ook wel draaien. En de rest moet maar gewoon hard werken om op te vallen dan. Want zeg nou zelf: hoeveel Nederlandse films zijn nu écht goed? Meestal is het gewoon bagger, met een hoop seks en gevloek en een vaag verhaaltje eromheen. Wat is dat voor verrijking voor je leven dan?
Goede muziek kan een verrijking zijn. Maar hoeveel Nederlandse bands zijn nu echt goed, zo goed, dat mensen er toch wel heen gaan en ze zichzelf kunnen bedruipen? Laat ze het kaf maar van het koren scheiden. En als "de Nederlander" dan kiest voor Popstars ipv Wende Snijders, dan is dat hun keuze.

Dan wil ik je nog wel even meegeven dat film (ook XXX films) wel tegen zes procent gaat. Dus Shakespeare door Nationaal Toneel is straks 19%, Harry Potter of Debby does Dallas blijft 6% BTW....
Ik vind dat uitermate krom. Persoonlijk vind ik cultuur ook geen primaire levensbehoefte, maar het (intellectuele stimulatie) is wel degelijk een levensbehoefte. Boeken bijvoorbeeld, gaan ook tegen zes procent, bloemen ook (ook niet bepaald een primaire levensbehoefte). Maar als we dat als maatstaf nemen, kunnen we alles behalve aardappels, sucadelappen, melk en bonen wel tegen 19% gaan belasten :D

Tuurlijk moet ook de culturele sector de broekriem aanhalen, dat moeten we allemaal. Maar in mijn ogen wordt die sector toch echt onevenredig zwaar gepakt.