Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:21

Momenteel is op Ned. 2 een documentaire bezig over depressie.

Het aantal depressies in Nederland is in de laatste jaren explosief gestegen, 80% van de antidepressiva worden voorgeschreven door huisartsen en Nederland heeft de hoogste uitgaven ter wereld aan de geestelijke gezondheidszorg.

Hoe kan dit?
Is depressie een welvaartsziekte? Waarderen we minder dan vroeger?
Of is het de prestatiegerichte 24uurs maatschappij? Dat je alles maar moet kunnen, willen en aanpakken?
Is het nu meer onder de aandacht dan vroeger?
Is het hip?

Feit is natuurlijk wel dat het tegenwoordig te makkelijk is om aan een pilletje te komen, je voelt je niet zo fijn....even naar de huisarts en hoppeta, de seroxat, prozac, citalopram, cipramil, oxazepam of wat dan ook, is voorgeschreven.
En je neemt je pilletje en alles is weer goed.
Kunnen mensen zichzelf geen schop onder hun kont meer geven?
Durven we niet meer op zoek te gaan naar de oorzaak? Of hebben we geen tijd meer om op zoek te gaan naar de oorzaak?

Zijn de huisartsen wel opgeleid om vanuit de spreekkamer de diagnose 'depressie' te kunnen geven en dus de bijbehorende medicatie voor te schrijven?
Moeten huisartsen de mensen die vragen om een pilletje, deze niet weigeren en ze eerst eens doorverwijzen naar een psychiater?

Edit:
Korte toevoeging, na wat terechte opmerkingen.
Ik wil met dit topic niet zeggen dat een depressie niet echt is, zeker niet!
Een echte depressie is een hel, dat zal ik absoluut niet ontkennen.

Maar wat ik hier mee wil zeggen, zijn alle mensen die zeggen dat ze depressief zijn, wel echt depressief?
Zijn het niet gewone somberheden en dipjes?
Weten de huisartsen hier wel mee om te gaan, weten ze juist te diagnostiseren?
Weten wij tegenwoordig wel hoe we om moeten gaan met de somberheden en dipjes?
etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:33

Heel goed topic, ben benieuwd naar de reacties.
Ik ben van mening dat het wellicht ook "te gauw" zo genoemd wordt, dat het deels een hype is, maar denk dat de de prestatiegerichte maatschappij er ook grotendeels debet aan is.

Denk dat je op moet passen met de uitspraak schop onder de kont, hier kun je mensen mee raken die écht depressief zijn. Die mensen zijn er zeer zeker en het is een hele zware ziekte, die vaak erg onderschat wordt.

Edit; is mijn korte reactie voor dit moment (zit op m.bokt).

AnnemiekvM

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:35

Ik vind het een heftige stelling. Denk dat het voor iedereen anders is en dat daar niet over te oordelen valt. En waarom zouden we dat ook willen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:36

Ik zou het zeker geen welvaartsziekte willen noemen. Wel rust er minder een taboe op en durven mensen er eerder voor uit te komen.(Dat is mijn mening)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

ik zit nu ook de docu te kijken :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:42

Even in de OP wat toegevoegd ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:43

die vent die ze nu interviewen heeft volgens mij gewoon een burnout gehad, een heftige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:52

AnnemiekvM schreef:
Ik vind het een heftige stelling. Denk dat het voor iedereen anders is en dat daar niet over te oordelen valt. En waarom zouden we dat ook willen.

Waarom?
Een klinische depressie, depressieve episode is gewoon door een psychiater te diagnosticeren via de DSM-IV hoor ;)
Dus dat het voor iedereen anders is, dat weet ik niet...Het kan natuurlijk wel dat huisartsen anders diagnosticeren (zonder DSM-IV criteria) of dat mensen zichzelf de diagnose depressie vrij makkelijk toeschrijven (en het snel voorgeschreven pilletje is daar natuurlijk heel handig bij).

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:58

Ik denk dat het idd dat en de diagnose te snel gesteld word, ben zelf alleen bekend met prozac, maar je word er erg rustig van en het is dus lekker makkelijk om even snel een pilletje te slikken.
En ik denk dat het komt doordat we te veel willen kunnen, het is niet goed genoeg om iets niet te kunnen en daardoor gaan we te veel proberen het wel te kunnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:59

Een vriendin van mij is enkele keren opgenomen geweest vanwege depressie, ze slikt nu al jaren seroxat.
Ze schijnt een of ander stofje in haar hersenen niet aan te maken en daardoor gevoelig voor depressies.
Met de medicijnen gaat het wel goed, gevoelens worden wat afgevlakt.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:00

Ik zelf ben wel van mening dat mensen eerder dingen somber inzien dan vroeger.
Wil hier niemand mee aanvallen hoor!! Maar ik denk wel dat de mens van tegenwoordig minder kan ''hebben''.
We zijn denk ik best gewend aan het mooie leven. Als er dan dingen tegen zitten worden we al snel somber.
We zien natuurlijk ook overal (waar je ook kijkt, lees: tv, bilboards, magazines) dat het anders kan, het kan allemaal zoveel mooier en beter. Het is best moeilijk om aan de ''eisen'' van de maatschappij te voldoen.

Weet niet of het zo is hoor, maar zo zie ik het :D

En daarnaast denk ik dat het bij veel mensen ook meer een kwestie is van hormonen of bepaalde stoffen te kort komen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:06

mika11 schreef:
Een vriendin van mij is enkele keren opgenomen geweest vanwege depressie, ze slikt nu al jaren seroxat.
Ze schijnt een of ander stofje in haar hersenen niet aan te maken en daardoor gevoelig voor depressies.
Met de medicijnen gaat het wel goed, gevoelens worden wat afgevlakt.

Klopt, is serotonine. Medicatie kan dan een heel goed hulpmiddel zijn.

Ik denk dat het heel goed is als mensen eerst verwezen worden naar een psycholoog en zo nodig psychiater. Beetje "Schoenmaker hou je bij je leest" verhaal..
Als iemand darmproblemen heeft gaat ie ook naar de internist..

Een echte depressie moet niet onderschat worden, maar wat is een echte depressie en idd, wordt het momenteel al niet heel snel zo genoemd?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:07

ik heb ervaren dat veel mensen depressie onderschatten en het gelijk stellen met een dipje/down zijn. Ik vind depressie alleen een depressie als dit daadwerkelijk vastgesteld is door een psych en dat med. in feite alleen voorgeschreven zouden moeten worden door een psych die daar ook voor geleerd heeft. Er zijn zoveel verschillende anti depr. med. en ze werken allemaal anders en wat voor de een werkt werkt voor de ander niet, daarnaast is een pil geen oplossing en zul je dus ook therapie moeten volgen om de oorzaak van de depressie weg te nemen.

Om op de stelling in te gaan denk ik dat de naam depressie dus veel ten onrechte gebruikt wordt. De grote druk in de huidige maatschappij maakt het misschien wel dat het vaker voorkomt

(heb zelf depressie en ptss gehad)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:07

Naar aanleiding van de documentaire mijn visie:

Ja tegenwoordig wordt de stempel depressie veel te snel gegeven.
De eerste man uit de docu had geen depressie, hij kon zelfs nog lachen en had lichtjes in zijn ogen.
Hij douchte zichzelf elke dag en stond elke dag keurig op tijd op.

De laatste man echter had wel een echte depressie. Alle levenslust verloren, lichtje in ogen was uit.

Als je een échte depressie hebt dan ben je ernstig ziek en is alle energie uit je gezogen.
Vaak worden mensen met een echte depressie uiteindelijk opgenomen.

Ik ben zelf van mening dat er echt te vaak het stempel depressief wordt uitgedeeld.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:08

In mijn ogen was vroeger de arbeid lichamelijk zwaar en nu wordt de geestelijke druk erg hoog.
Je komt gewoon tijd te kort om alles te willen doen wat er gevraagd wordt.Daar doe ik dus zelf zo min mogelijk aan mee.
Medicijnen kunnen helpen maar in mijn ogen moet er gekeken worden wat de oorzaak is.
Kun je die vinden dan werk je aan het echte probleem en kunnen(niet altijd) de medicijnen weg.
Laatst bijgewerkt door jaantsje op 28-12-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:09

ik ben niet echt geintresseerd in het onderwerp maar ik wil wel even zeggen dat antidepresiva ook als pijnstiller word gebruikt op een lagere dosis (dan werkt het niet als antidepresiva maar als zware pijn stillers) en er zijn redelijk wat mensen die dat gebruiken op die manier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:12

oja en ik wil nog even toevoegen dat iemand die depressief is en iemand die een depressie heeft, in mijn ogen iets anders is, en dat daarom ook de verwarring ontstaat

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:13

In Portugal (niet echt een land waar je over welvaart kunt spreken) is een groot deel van de bevolking verslaaft aan anti depressiva. En dat is niet omdat ze allemaal zo depressief zijn, maar omdat de artsen bij met name vrouwen meteen maar een pilletje van het een of ander voorschrijven zonder onderzoek, zonder doorvragen. Hoe vaak ik wel niet zulke middelen heb moeten weigeren! Ik kan daar echt heel kwaad om worden. Bij vrouwen zit zogenaamd alles tussen de oren?

Daarbij denk ik dat mensen ook niet goed meer een depressie herkennen of eigenlijk als snel iets een depressie noemen terwijl ze alleen de pest in hebben dat de buurman een grotere wagen voor de deur heeft of weet ik het. Er bestaat tegenwoordig, juist met de welvaart, ook veel meer afgunst en dat kan je behoorlijk ziek maken als je dat niet als zodanig herkent en aanpakt.

Verwachtingen liggen ook hoger, men wil van alles doen en van alles hebben en als dat niet lukt is er teleurstelling en als vaak iets niet lukt gaat men bij de pakken neerzitten en noemt men dat ook al snel depressie.

Ik denk dus dat er voor een groot deel somberheid wordt aangezien door echte depressie die een chemische onbalans als oorzaak hebben. (Terecht opgemerkt door floortje88)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-12-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:13

eh wat voor verschil bedoel je dan alou, is denk een klein nuance verschil? depressie hebben als in een dip hebben?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:14

Ik denk ook dat het soms wel te snel word voorgeschreven door huisartsen. Ik vind dat dit echt gediagnosticeerd moet worden door een psycholoog zodat er ook naar voren komt waardoor de depressie ontstaan is, en of het echt een depressie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:14

trustHim schreef:
eh wat voor verschil bedoel je dan [***], is denk een klein nuance verschil? depressie hebben als in een dip hebben?

ja dat mensen al snel zeggen van jee wat ben je depressief. terwijl die genen geen depressie heeft

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:15

Kanelly schreef:
Zijn de huisartsen wel opgeleid om vanuit de spreekkamer de diagnose 'depressie' te kunnen geven en dus de bijbehorende medicatie voor te schrijven?
Moeten huisartsen de mensen die vragen om een pilletje, deze niet weigeren en ze eerst eens doorverwijzen naar een psychiater?

Ik denk niet dat huisartsen in staat zijn een depressie goed te diagnosticeren en te behandelen, dus mja, doorverwijzen naar een psycholoog/psychiater. Zeker bij depressies moet er gekeken worden naar de achterliggende oorzaak, pillen werken niet veel beter dan een placebo. Ik denk dat de farmaceutische industrie een flinke vinger in de pap heeft. Hoewel ik ook denk dat mensen door de drukke, veeleisende maatschappij meer ballen in de lucht moeten houden en er sneller eentje valt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:16

herken dat wel, ook andersom hoor dat je met een door een psych vastgestelde depresiviteit wordt verteld een schop onder je eigen kont te geven en blabla bla. Nu dat was niet bepaald wat werkte, ja als ik nu een dip heb geef ik me een schop onder de kont. Toen ik depressief was ging dat niet

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:19

De farmaceutische industrie heeft in mijn ogen veel en veel te veel macht.
Bijwerkingen die er zijn worden ontkent en ga zo maar door, erg triest voor degenen die er mee te maken hebben.
Je zult maar alleen staan, nou dan geef ik je het te doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:21

wat bedoel je met alleen staan jaantsje?

bijwerkingen staan wel gewoon in de bijsluiter en werden door mijn psych ook niet onderkent