NS is niet winterklaar, reiziger pik jij het nog langer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

NS is niet winterklaar, reiziger pik jij het nog langer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:43

De NS heeft in de afgelopen weken keer op keer laten zien dat blaadjes en sneeuw onoverkomenlijke hindernissen zijn. Zelfs sta ik geregeld vast op het station en ondanks dat ik niet iemand ben die snel klaagt over vertragingen, kan ik nu niet langer meer mijn mond houden.
Als reiziger heb je niets te zeggen, compensatie voor vertraging is moeilijk te krijgen. Een troosteloos kopje thee of slap bakje koffie en een medelevende blik daarentegen worden gretig verstrekt.
Wat is er gebeurd met die miljoenen om het spoor en de treinen te verbeteren? Waarom worden de treinkaartjes steeds duurder terwijl de treinen steeds slechter gaan rijden? Dit jaar is de NS met exces op exces in het nieuws geweest, maar veranderingen zijn er tot op heden niet gekomen. De overheid heft zijn vinger en spreekt vermanend foei, terwijl het de NS eigenlijk een pak op haar broek zou moeten geven.
Het is tijd dat wij reizigers eens laten horen hoeveel invloed wij hebben! Zonder ons kan de NS niet bestaan en het wordt tijd dat ze dat beseffen.
Ik roep reizigers op om tussen kerst en de jaarswisseling niet met de trein te reizen. Als je niet anders kan, weiger dan om een kaartje te kopen en als je wordt gecontroleerd steun elkaar dan. Leg de conducteur vriendelijk uit wat er aan de hand is, mocht je toch een boete krijgen dan is er nog geen man overboord. NS heeft namelijk een handige regeling waardoor je 1 boete per jaar kan terug vorderen.
Dit zal de NS natuurlijk nog meer geld gaan kosten, maar het is tijd dat ze inzien dat we dit niet langer pikken!

RelarDevi

Re: NS is niet winterklaar, reiziger pik jij het nog langer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:44

Hmm... ik vind het eigenlijk best wel meevallen :=
Dus ik pik het nog wel even :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:44

Ik kan me nog een aantal spotjes herinneren...

''wij zijn er klaar voor!!''
wat hebben ze díe snel van de buis gehaald he :))

Ik ben echt blij dat ik niet met het OV naar school moet / stage kan
En ik heb diep respect voor de mensen die het aandurven met de NS op stap te gaan op dit moment!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:46

Niet alle vertragingen die de NS nu heeft zijn hun schuld. Met veel sneeuwval is het grotere kans op bovenleiding problemen (breuk/ijsvorming waardoor de stroom niet door kan enz), vrachtwagens die spoorviaducten omver rijden en treinstellen die defect raken. Dat gebeurt helaas soms, alleen in de winter is het vaker een groter probleem. En het bevriezen van de wissels is soms niet te voorkomen helaas.

En soms ontstaan vertragingen omdat machinist of conducteur domweg niet op tijd op een station kan komen omdat het verkeer erg tegenzit.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:00

Karuna: Maar ze roepen wel dat ze "winterklaar" zijn. Nou, na het eerste beetje sneeuw lag alles al plat. Dat noem ik niet winterklaar.
Ik vind het wat ver gaan om helemaal niet meer de betalen voor een kaartje overigens. Maar er moet wel iets gebeuren.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:04

`Ja echt man, elke ochtend is het weer zover, vanochtend in totaal 115 minuten naar school gereist waarover ik normaal 50 minuutjes doe qua treinen betreft.Écht fijn, en die koffie is niet te pruimen..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:06

Het is niet alleen in de winter, ook anders heb ik regelmatig vertraging. Het is helaas niet anders, moet toch naar m'n opleiding toe.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:08

Niet betalen voor een kaartje is idd ook wel extreem, liet me een beetje meeslepen in mijn verhaal :P.
Maar het gaat er mij dus inderdaad om dat ze roepen winterklaar te zijn en dat zelfs bij een klein beetje sneeuw alles al plat lag. Afgelopen donderdag viel rond utrecht alles al uit voordat de sneeuwbui zelfs maar begonnen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:10

Tja, ook op de weg hebben we er last van, dit weer is nu eenmaal lastig.. Maar wat doe je eraan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:12

Ik ben in Duitsland geboren, en had daar nog nooit van "bladeren op de rails" gehoord als oorzaak voor gigantische vertragingen.
Ook met sneeuw kunnen ze daar beter omgaan dan hier.
Voordat het beheer van het spoorwegnet door Prorail werd gedaan, en dus in handen lag van de NS, waren er niet van die problemen zoals ze nu opduiken.
Dus, de NS is er klaar voor?
Nee dus.
Is daar wat aan te doen?
Jawel, trek het beheer van het spoorwegnet naar je toe.
Ga even je oor te luisteren leggen bij de Oosterburen, en probeer niet ieder wiel opnieuw uit te vinden....
Bij extreme weersomstandigheden hebben ook de Oosterburen last van problemen.|
Maar in Nederland is het ieder winter (wat zeg ik? Herfst) weer raak.
En dat nu het strooizout op is, is toch te gek voor woorden?
Typisch voorbeeld van serieus wanbeleid en onverantwoorde kostenbesparingen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:14

Kijk cassidy daar gaat het me om. En het is niet dat ze het geld niet hebben, van de nederlandse overheid hebben ze extra miljoenen gekregen om de excesen van vorig jaar niet weer opnieuw te laten gebeuren. Helaas gebeurt het wel en niemand die verantwoordelijkheid durft te nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:14

poging 2, winterklaar houdt in dat ze snel kunnen overstappen op een soort spaardienstregeling als er ergens een treinstel blijft steken met het personeel erbij in. Daarnaast staan de ploegen die de wisselverwarmingsproblemen moeten oplossen stand by zodat ze snel ter plaatste kunnen zijn. Ook draaien de werkplaatsen meer uren om mankementen op te lossen.

En ook personeel heeft bij slecht weer problemen om op tijd op het station te komen omdat de weg ook vast loopt.

Het probleem is dat het nederlandse spoorwegen net eigenlijk te vol is met passagiers en goederentreinen. Dit houdt in dat als er een probleem is met een treinstel in Zwolle dit doorwerkt in het hele land. Ook is er veel meer vandalisme door idioten die transformatorhuisjes slopen, dingen tussen de wissels duwen en spoorwegovergangen slopen.

Zou de NS terugggaan naar het spoorboekje van bv 15 jaar geleden zouden er minder problemen zijn maar dan gaat er oom maar 2 keer per uur een trein buiten de spits en misschien 3 per uur in de spits en dat wil de reiziger ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-12-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:15

agg of je nou met de fiets, trein, bus, auto of vliegtuig gaat, je hebt hoe dan ook vertraging.
Ze hadden alleen nooit moeten zeggen dat de NS winterklaar is. Ik had meer begrip voor ze gehad als ze gewoon hadden gezegt dat ze gewoon geen budget genoeg hebben om alles op rolletjes te laten lopen.

Buitendat is het niet de schuld van de ns, maar van pro rail... Misschien even verdiepen voordat je mensen oproept om geen kaartjes meer te kopen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:18

Cassidy de NS kijkt daar wel naar alleen is ons spoorwegen net van een andere structuur als Duitsland en is er een veel hogere bezettingsgraad op het spoor waardoor een klein probleem in een uithoek van het land een groot probleem elders kan opleveren. Daarnaast is er in Duitsland meer ruimte om een bredere strook te reserveren voor een spoor waardoor je minder bomen dicht op het spoor hebt staan en dus ook minder bladeren erop krijgt. Zou je dezelfde ruimte in Nederland aanhouden krijg je weer het probleem dat er woningen en natuur moet wijken voor een paar weken per jaar bladeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:19

karuna schreef:
poging 2, winterklaar houdt in dat ze snel kunnen overstappen op een soort spaardienstregeling als er ergens een treinstel blijft steken met het personeel erbij in. Daarnaast staan de ploegen die de wisselverwarmingsproblemen moeten oplossen stand by zodat ze snel ter plaatste kunnen zijn. Ook draaien de werkplaatsen meer uren om mankementen op te lossen.

En ook personeel heeft bij slecht weer problemen om op tijd op het station te komen omdat de weg ook vast loopt.

Het probleem is dat het nederlandse spoorwegen net eigenlijk te vol is met passagiers en goederentreinen. Dit houdt in dat als er een probleem is met een treinstel in Zwolle dit doorwerkt in het hele land. Ook is er veel meer vandalisme door idioten die transformatorhuisjes slopen, dingen tussen de wissels duwen en spoorwegovergangen slopen.

Zou de NS terugggaan naar het spoorboekje van bv 15 jaar geleden zouden er minder problemen zijn maar dan gaat er oom maar 2 keer per uur een trein buiten de spits en misschien 3 per uur in de spits en dat wil de reiziger ook niet meer.

Ik denk dat je in hetzelfde straatje praat als de NS.
Van ijs op de bovenleidingen hebben ze in Duitsland en de USA ook last, leidingen breken daar ook, wissels bevriezen daar ook, niets nieuws onder de zon.
Alleen is er daar niemand die ver van tevoren (voordat er echt een probleem opduikt) beslist dat er maar geen treinen moeten gaan rijden, en de passagiers en hun klanten in de steek laat.
En dat pikken we allemaal massaal.
De bussen die voordat er een probleem is, al beslissen dat ze niet meer rijden.
Treinen die niet meer rijden.
Allemaal pure kostenbesparing, en extreme weersomstandigheden zijn alleen maar een welkom excuus.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:19

Of je het als reiziger wel of niet wil pikken laat ik even in het midden, maar als je geen kaartje gaat kopen zadel je die conducteurs alleen maar met meer ellende op.

Die krijgen al zo'n lading stront over zich heen door iedereen die het 'niet meer pikt' maar ondertussen niet inziet dat ze de verkeerde voor zich hebben... Terwijl het voor NS personeel zo mogelijk nóg frustrerender moet zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:21

karuna schreef:
Cassidy de NS kijkt daar wel naar alleen is ons spoorwegen net van een andere structuur als Duitsland en is er een veel hogere bezettingsgraad op het spoor waardoor een klein probleem in een uithoek van het land een groot probleem elders kan opleveren. Daarnaast is er in Duitsland meer ruimte om een bredere strook te reserveren voor een spoor waardoor je minder bomen dicht op het spoor hebt staan en dus ook minder bladeren erop krijgt. Zou je dezelfde ruimte in Nederland aanhouden krijg je weer het probleem dat er woningen en natuur moet wijken voor een paar weken per jaar bladeren.

Ook in Duitsland heb je bladeren op het spoor, alleen hebben ze daar veegmachines die het spoor schoonhouden.
Misschien moeten ze daar in Nederland ook aan, of als ze die al hebben, het aantal en de frequentie dat ze rijden omhoog schroeven.
En vertel me niet hoe dicht de bebossing in Nederland aan het spoor staat, want dat is in Duitsland ook zo.
En als de bebossing echt voor overlast zorgt, kan er gekapt worden hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:23

Het is geen kostenbesparing het kost meer als er niks rijdt dan dat het oplevert. Personeel moet toch betaald worden en de klanten brengen geen inkomen binnen omdat ze niet kunnen reizen. En nee ik praat niet net zoals de NS heb er alleen een flinke tijd gewerkt en heb dus ook de andere kant van het verhaal meegemaakt, de stress op de werkplaatsen om alle storingen weg te werken. De ploegen van de wisselverwaring die niet kunnen komen waar ze willen omdat alles een ijsbaan is of propvol staat met files. Machinisten en conducteurs die vast staan met hun treinstel terwijl ze eigenlijk aan de andere kant van het land moeten zijn op dat moment.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:25

Bij serieuze sneeuwval ga je me niet horen.
Maar Nederland staat al vast bij een laagje poedersuiker van een halve cm.
Het is niet alleen deze winter dat er problemen zijn.
Het is iedere winter.
En niet alleen op het spoor, ook op de weg....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:31

Het maakt inderdaad niet uit hoe je op het moment probeert te reizen, zowel de weg als het spoor zijn slecht. Maar ik heb het gevoel dat rijkswaterstaat een stuk beter zijn best doet om de wegen berijdbaar te houden, kan zijn dat dat helemaal niet zo is. Maar daar hoor je immers veel meer over. De sneeuwschuivers en strooiers die massaal ingezet worden. Bij de NS hoor ik vrij weinig over maatregelen als veegmachines enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:34

Het is overal drama, ik vind dat ze bij de NS best braaf hun best doen. Alleen de informatievoorzieningen op stations kunnen echt beter, zeker nu met die aangepaste dienstregeling.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:36

Nou ja of het overal drama is wil ik niet zeggen. Ik ben van het weekend met de auto naar Utrecht gegaan en dat was heel goed te doen, de wegen waren ook vandaag goed te bereiden. Maar als ik van het weekend met de trein had willen reizen was ik niet eens bij mijn kamer gekomen.
Kennissen van mij zijn dit weekend noodgedwongen in utrecht gebleven omdat de treinen niet reden en ze het niet meer aandurfden om erop te gokken dat ze wel weer thuis kwamen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:36

karuna schreef:
Het is geen kostenbesparing het kost meer als er niks rijdt dan dat het oplevert. Personeel moet toch betaald worden en de klanten brengen geen inkomen binnen omdat ze niet kunnen reizen. En nee ik praat niet net zoals de NS heb er alleen een flinke tijd gewerkt en heb dus ook de andere kant van het verhaal meegemaakt, de stress op de werkplaatsen om alle storingen weg te werken. De ploegen van de wisselverwaring die niet kunnen komen waar ze willen omdat alles een ijsbaan is of propvol staat met files. Machinisten en conducteurs die vast staan met hun treinstel terwijl ze eigenlijk aan de andere kant van het land moeten zijn op dat moment.

In de tijd dat jij er gewerkt hebt, waar heb jij gezeten?
Op managementniveau? Daar krijg je de stress in de werkplaatsen niet mee hoor...
Maar wat een paar hoge piefen in hun warme kantoor achter hun megabureau allemaal bekokstoven, daar heb jij geen weet van, als je op de werkvloer staat....

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:38

Niet alleen de NS hoor. Hier in Londen is het ook verschrikkelijk. 't was al weken duidelijk dat all sneeuw uit schotland (30+ cm) erg snel deze kant op zou komen. Toen het er was heeft al het openbaar vervoer ook lang stil gelegen en toen het draaide was alles verschrikkelijk vertraagd.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:39

Ik vind het belachelijk. Ik hoef niet meer zo vaak met de trein, maar wel ongeveer 1 keer per week. Er is alleen elke keer wat! Ik ben het zo zat!
Nu rijden ze met een 'aangepaste dienstregeling'. Dat is niet erg, maar van die aangepaste dienstregeling valt dan ook nog eens meer dan de helft uit!

Sorry, ik snap dat er af en toe wat aan de hand is en dat het weer niet mee zit. Maar het is toch (*&^%&) hun werk het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ze maken er gewoon een potje van ... (dan heb ik het niet over de machinisten, conducteurs of de mensen in controlekamers e.d., maar over de wat hogere pietjes).