kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:05

Ik zit net het rtl nieuws te kijken. Tot mijn verbazing noemt men in de USA uit respect naar alle geloven Kerst geen Kerst meerm maar Holidays.
Dus Merry Christmas = Happy Holidays
Kerstmarkt = Holiday Market
en een Christmas tree = a family tree.
Er wordt geprotesteerd tegen kerststallen??

Nou laten we hopen dat het niet overwaait naar Nederland. Ik zou het jammer vinden als hier straks alleen nog over feestdagen gesproken wordt en dat het liever geen kerst meer wordt genoemd. Is het al een trend hier??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-10 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:10

Jah, kom op zeg!

Ik vind het echt te gek voor woorden!! Het is gewoon een feest vanuit een geloof dat al eeuwen gevierd wordt en nu nou er immigranten zijn en andere uitheemse geloven, mag het opeens niet meer???

Ik vind het echt belachelijk!
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 20-12-10 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:11

ik vind het ook belachelijk! Kerst is toch al decennia lang meer dan alleen de geboorte van Christus? Ik moet eerlijk zijn dat ik als niet gelovige eigenlijk niet eens echt stil sta bij het feit dat kerst te maken heeft met de geboorte van Christus (ja je hoort de liedjes wel en ik zie ook de verschillende stalletjes, maar voor mij is dat meer sfeer dan geloof)

Van mij mag het dus gewoon blijven heten zoals het heet, wat een gedoe zeg.

oh_oh

Re: kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:12

Mensen die er heden ten dage last van krijgen moeten zich er maar bij neer leggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:13

Ik heb het vermoeden, gezien het in het Engels is, dat het niet over Nederland gaat... En een family tree is toch echt iets anders dan een kerstboom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:28

Blue_Eyes schreef:
Ik heb het vermoeden, gezien het in het Engels is, dat het niet over Nederland gaat... En een family tree is toch echt iets anders dan een kerstboom.

Als je mijn OP leest, staat dat er ook Blue -Eyes. Ik vraag ook of het hier al een trend aan het worden is en dat ik persoonlijk hoop dat het niet overwaait.
Fijn dat je de moeite hebt genoemen om mijn OP aandachtig door te lezen :) Dan kun je dat er uit op maken toch?
Voor een allen die het niet duidelijk was, dit gebeurt op het ogenblik in de USA. Maar aangezien dit soort deingen ook steeds meer een issue worden in nederland heb ik het genoemd.

Ik sta ook niet altijd stil bij de gedachte van Kerst, maar ik ken hem wel. Ik ben bang dat wanneer men het steeds algemener gaat maken dat die gedachte compleet verloren gaat. Ik ben niet christelijk, ik weet dat een boom weinig met de oorspronkelijke gedachte van kerst te maken heeft, maar ik vind het kerstverhaal prachtig.
Ik hoop niet dat het zo wordt dat je kerst uit politieke kcorrectheid geen kerst meer mag/ kan noemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:33

Okee, er staat inderdaad dat je hoopt dat het niet overwaait naar 'hier'. Nou weten wij natuurlijk niet waar 'hier' is ;) maar je hebt gelijk, dat staat er wel.
Ik denk echter, de reacties peilend, dat ik niet de enige was die dat niet direct eruit gepikt had - en daarom is deze verduidelijking toch wel handig. Misschien kun je je OP nog aanpassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:34

Aangepast.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:34

In je OP staat nergens dat het om USA gaat, dus Blue-eyes maakt echt geen rare opmerking ;)

Vind het belachelijk. Is dit in heel USA nu aan het veranderen dan? Die 2 dagen blijven axact hetzelfde, waarom dan er een ander naampje aanhangen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:37

Eleionomae schreef:
ik vind het ook belachelijk! Kerst is toch al decennia lang meer dan alleen de geboorte van Christus? Ik moet eerlijk zijn dat ik als niet gelovige eigenlijk niet eens echt stil sta bij het feit dat kerst te maken heeft met de geboorte van Christus (ja je hoort de liedjes wel en ik zie ook de verschillende stalletjes, maar voor mij is dat meer sfeer dan geloof)

Van mij mag het dus gewoon blijven heten zoals het heet, wat een gedoe zeg.

Rond de dagen die wij Kerstmis noemen en vieren als de geboorte van Christus, vallen bij andere geloven ook feestdagen die niets met de geboorte van Christus te maken hebben. Sterker nog, de datum van onze Kerst is door de Kerk met opzet rond de feestdagen van heidense geloven gelegd. Ik vind het dan ook ronduit belachelijk dat je het Christelijke geloof als het enige geloof ziet dat aanspraak kan maken op die feestdagen, en eist dat de naam die wij er aan geven, de enige juiste is.

Ik heb vroeger voor een Amerikaans bedrijf gewerkt, en daar werd idd ook zeer veel waarde gehecht dat je ieder geloof in zijn waarde moet laten.
Ik heb met Happy Holidays, en Familie tree absoluut geen moeite...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:38

oh_oh schreef:
Jah, kom op zeg!

Ik vind het echt te gek voor woorden!! Het is gewoon een feest vanuit een geloof dat al eeuwen gevierd wordt en nu nou er immigranten zijn en andere uitheemse geloven, mag het opeens niet meer???

Ik vind het echt belachelijk!

Het mag wel, maar men noemt het uit respect naar andere geloven geen Kerst meer. Jammer, want dat is iets wat al zo lang bestaat, dat ik niet verwacht had dat daar ooit aan gerommeld zou worden.

@Goof, nee, de USA stond er niet in, maar aan de rest van de rekst kon je wel opmaken dat het niet in Nederland was. Maar goed, ik heb de OP al aangepast :D .

Ik vraag me eigenlijk af of er bij andere geloven ook een kerstboom in de kamer staat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:39

Ja daar staat, als je Wikipedia mag geloven, ook een kerstboom in de kamer.
Maar om even te kijken wat er nog mee rond die datum valt (zoals Midwinter/Winter Solstice) moet je hier even kijken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:40

Ik heb er ook geen moeite mee dat 'holidays' etc gebruikt worden, maar wel als er een taboe zou komen te liggen op de benaming 'Kerst' of 'Christmas'. Ook als je zelf niet gelooft, is er toch niets mis mee als iemand anders je 'fijne Kerstdagen' wenst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:41

Op het moment dat jij geen Christen bent, kun je daarover vallen ja.
Hoe zou jij reageren als ze je Happy Hannukka gaan wensen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-12-10 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:41

Is niets nieuws :+ In het spelletje farmville op facebook hebben ze nu ook een Holiday Tree. Maar met pasen hadden ze ook al Spring Eggs ipv Easter Eggs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:42

Al decennia wordt de kerstboom in de verenigde staten de family tree genoemden volgens mij heet een kerstmarkt daar al heel lang holiday market.

Ik denk dat je niet heel erg bang hoeft te zijn dat het overwaait naar Nederland

En bedenk verder dat met kerst ook de moslims de geboorte van Christus herdenken...hij was tenslotte een van de profeten.(voor hen is hij niet de zoon van God)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:42

Op wikipedia staat dat de kerst op zich niet de exacte geboortedag van Christus is, maar dat er een datum gepikt is 9 maanden na de verwekking van Christus. Er staat niet dat het zo gepland is, omdat er dan meer van dit soort vieringen zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:43

Ik denk dat ieder voor zich wel bepaalt hoe die kerst noemt.
Je kan mensen niet verplichten om Prettige Kerstdagen voortaan Fijne Vakantiedagen te noemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:44

Cassidy schreef:

Dat zou me geen barst interesseren, echt niet. Ik denk dat ik ze dan zelf een warme Kerst zou wensen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:46

Mindim schreef:
Op wikipedia staat dat de kerst op zich niet de exacte geboortedag van Christus is, maar dat er een datum gepikt is 9 maanden na de verwekking van Christus. Er staat niet dat het zo gepland is, omdat er dan meer van dit soort vieringen zijn.

En jij bent erbij geweest toen Christus verwekt is? :D

Ze hebben een datum geprikt voor de kerst, en toen 9 maanden teruggerekend. En de datum die ze geprikt hebben voor de kerst, viel samen met heidense gebruiken.
Zo is de kerstboom ook een overblijfsel van heidense tradities.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-12-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:47

Blue_Eyes schreef:
Cassidy schreef:

Dat zou me geen barst interesseren, echt niet. Ik denk dat ik ze dan zelf een warme Kerst zou wensen :)

Je inlevingsvermogen siert je...:n
Omdat jij er geen moeite mee hebt als iemand je Happy Hannukah wenst, ga je er klakkeloos van uit dat een ander dat ook niet heeft?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:47

Mindim schreef:

Hij is eind maart geboren...dat is niet zomaar geprikt dat is exact berekend aan de hand van de stand van de sterren.

25 december is oorspronkelijk de geboortedag van een andere god..Mitras
http://www.hermanskerst.nl/Kerstmanlege ... prong1.htm

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:49

Ik vind dit dus een typisch voorbeeld van iets gehoord hebben, je er verder niet in verdiept hebben, en vervolgens wel je conclusies trekken.
Happy hollidays is in Amerika al heel lang in gebruik. Dat heeft niks met het wel of niet mogen benoemen van kerst te maken en het is zelfs geen directe verwijzing naar kerst!!!
Wij hebben hier ook de uitdrukking: Fijne feestdagen. hé, wacht eens even, is dat niet een letterlijke vertaling? Jawel dus. Wat betekend het? Simpelweg dat er rond deze tijd meerdere feestdagen zijn. Zelfs gelovigen hebben én kerst, én oud en nieuw. En op deze manier worden ze beiden benoemd.
Inderdaad, het joodse feest Chanouka (ik weet niet zeker of ik het goed schrijf) valt ook in dezelfde periode. En zo zijn er meer feestdagen.
Door iemand gewoon happy holidays te wensen, wens je ze simpelweg fijne feestdagen toe. Welke feestdagen dat ook mogen zijn!!
Als er kerst bezoek komt of men stuurt kerstkaarten, dan staat daar echt gewoon Merry Christmas op.
Een familytree is inderdaad iets anders dan een christmas tree, maar inmiddels worden beide benamingen door elkaar gebruikt. Ook dat is echter iets normaals wat niks met geloof te maken heeft: Denk maar aan Sint Nikolaas en Sinterklaas. Dat soort dingen gebeuren gewoon.

Oftewel, niks nieuws onder de zon, alleen een of ander radicaal typje (en daar bedoel ik dus niet TS mee) heeft er weer eens een draai aan gegeven die hem beter uitkomt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:50

Er staat in de bijbel helemaal niets over datum van verwekking en/of geboortedatum. Geen letter, nog geen omschrijving van het weer en ook niet van de sterren. Alleen die ene grote ster, die de wijzen gevolgd zijn. Dat is allemaal pure overlevering en niet te controleren.
Mij maakt het eigenlijk ook niet uit wanneer we Kerst vieren, al was het in augustus, zal mij een zorg zijn, en ik verwacht ook niet dat het Jezus iets uitmaakt ;)

@Cassidy, nou, iets minder mag wel hoor. Je vraagt aan mij hoe ik het zou vinden - nou, het zou mij niets uitmaken. Ik denk dat voor zoveel mensen Kerst al geen enkele andere betekenis meer heeft dan Vreten Op Aarde, dat het feitelijk gewoon niet meer uitmaakt wat er nou eigenlijk herdacht wordt als je elkaar een fijne Kerst wenst. Voor de meeste mensen betekent Kerst toch niet meer meer, dan een paar (hopelijk) gezellige dagen met familie en lekkere hapjes. Wat is er mis mee om elkaar dat toe te wensen?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-12-10 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:50

Cassidy schreef:

Als joden dat tegen mij zeggen, heb ik daar geen problemen mee hoor! Volgens mij is het trouwens Chanoeka? Ik hang geen geloof aan verder.
Maar Kerst wordt al eeuwen onder die naam gevierd, het is een maar een woord, maar voor mij hangt dat woord samen met warmte, gezelligheid, bezinning en familie.
Dat heb ik niet met feestdagen (wordt trouwens ook al tijden gebruikt op de kerstkaarten) in de toekomst feestdagkaarten? Pasen is ook een feestdag en daar heb ik het niet bij. Alle kerstmuziek.
Alle tradities waar ik mee ben opgegroeid gaan op de schop.
Sinterklaas en zwarte piet, wordt sinterklaas en gekleurde piet
Kerst worden de feestdagen.
Wat komt er hier na? Ik las dat paas eieren daar al lente eieren worden genoemd??