Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:40

Heeft iemand net op Ned 2 gekeken naar de docu over ritueel slachten??
getver demme.... wat is dat zielig.... bij deze wijger ik halal vlees te eten.
Die mensen mogen echt eens met hun tijd meegaan. Het zijn middeleeuwse praktijken.

iemand hier een mening over?

Odysseus

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:42

Ik ben het volledig met je eens...

Ik vind het al dierenmishandeling als een prof. slachter het doet... Maar die achtertuin praktijken waarbij een dier fout gestoken wordt en nog 30 minuten langzaam ligt dood te bloeden... :r :r :r

Bij ons in het dorp doet een slachter het, dus staat de hele dijk vol met auto's en zie je overal schapen in de achterbak...

nolanlover

Hoelaat, wanneer was dat op tv?

Elin_

Ja .. ik zag het ook
Ritueel is toch met messen ?
(ik heb zoveel beelden gezien dat ik beetje van slag ben... hadden ze wel mogen zeggen dat het schokkende beelden waren)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:44

Hoe heette dat programma?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:44

Elin_ schreef:
Ja .. ik zag het ook
Ritueel is toch met messen ?
(ik heb zoveel beelden gezien dat ik beetje van slag ben... hadden ze wel mogen zeggen dat het schokkende beelden waren)

Bij ritueel slachten wordt in een haal de keel en luchtpijp doorgesneden. Het beest bloed dus dood en tot de tijd dat het bewustzijn verliest maakt het dus alle pijn mee en kan het extreme stress ervaren omdat het ook geen lucht meer kan krijgen door de doorgesneden luchtpijp. Ken ook gevallen waarbij ze vrolijk 3 keer steken voor ze het goed doen.. :r

HeleneDas

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:45

Ik zag het net,
Belachelijk! en zielig!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:46

Dat werd erbij gezegt hoor!!

het was net op nl 2....

de dieren worden onverdoofd geslacht.
Bij de schapen wil dat zeggen; op de rug in een soort van kribbe gegooit worden met het hoofd naar mekka toe. Dan wordt er een soort spreuk (allah is geweldig of wat dan ook) gesprokenb en snijden ze de keel door. door met de knieen het hoofd omlaag te duwen blijft het schaap liggen...
een koe staat in een soort van box vast waarna de keel wordt door gesneden. hij blijft dan nog een paar minuten (3 a 4 ) bij bewust zijn. je zag die koe het uitschreeuwen van de pijn. echt heel naar....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:46

ingeeusa schreef:
Hoe heette dat programma?

Het programma is nu nog bezig. maar nu een ander onderwerp.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:47

idd, vaak wordt 't ook gedaan door mensen thuis(die dus geen verstand hebben van het slachten an sich) met alle gevolgen van dien..
ik vind 't een zeer stressvolle en walgelijke manier, ik eet ook geen halalvlees.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:48

suuzepuus schreef:
Dat werd erbij gezegt hoor!!

het was net op nl 2....

de dieren worden onverdoofd geslacht.
Bij de schapen wil dat zeggen; op de rug in een soort van kribbe gegooit worden met het hoofd naar mekka toe. Dan wordt er een soort spreuk (allah is geweldig of wat dan ook) gesprokenb en snijden ze de keel door. door met de knieen het hoofd omlaag te duwen blijft het schaap liggen...
een koe staat in een soort van box vast waarna de keel wordt door gesneden. hij blijft dan nog een paar minuten (3 a 4 ) bij bewust zijn. je zag die koe het uitschreeuwen van de pijn. echt heel naar....

Ja inderdaad, ik zat echt bijna met tranen in mn ogen,
Terwijl ik ( natuurlijk wel met enig gevoel) kan kijken naar de excursie filmpjes van nijkerk!

Jolliegirl

Ik werd erop gewezen in mn topic.

Ik gruwel ervan... bah!

Ik ben niet tegen slachten, ben er een voorstander voor.
maar ritueel... nee sorry... :n :n

heb hier in Nijkerk een keer discussie over gehad met een van de keurmeesters, ipc gaat het snel zegt hij.
Bij een schaap kan je prima in 1 haal de keel en ruggenmerg doorsnijden (dus direct alles verloren)
maar bij een koe kan dit gewoon niet... :n

Ze testen die machines ook voor de offerfeesten, er was dit jaar een nieuwe versie voor de runderen.
Hij vertelde mij dat hij erbij stond,De machine had het hoofd al gekanteld, maar het snijden niet lukte. Toen heeft hij als keurmeester geeist dat ze het rund schoten.

Triest!!!
DIEP triest!!!

ietjelover

heb het ook gezien!
vindt het gewoon echt te ver gaan!
die schapen!
dat er zn soort mensen bestaan:O

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:49

Wat ik trouwens heel frappant is, is dat er duidelijk in de Koran wordt gezegd dat Allah (/God) de mens de verantwoordelijkheid krijgt om te zorgen voor het welzijn van de dieren (ook wel "khalifa" genoemd). De beesten dienen goed gehouden geworden bijvoorbeeld. Dierwelzijn staat hoog in het vaandel in de Koran, en dat de beesten dan zo beestachtig gedood moeten worden, bah..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:49

ik kan daar ook naar kijken HD, maar de filmpjes van de excusie's naar Nijkerk zien d'r ook 'n stuk diervriendelijker uit. geen stress,geen pijn,geen onnodig lijden.
en dat maakt 't verschil.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:50

Ik wil er wel even bij vermelden, als ik in Nijkerk een schaap slacht, wordt deze met het schieten ook op de rug gelegd in een schietbankje (soort kribbe) en deze blijft dan gewoon stil liggen. :)
Niets geen gesleur of kop vasthouden of vastdrukken. Blijft gewoon rustig liggen.
En dan kan je 'm rustig op 't koppie schieten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:50

Die koe vond ik echt te erg.....

Dit kan gewoon niet meer tegenwoordig. Het zijn echt middeleeuwse praktijken die niet horen te gebeuren in een land als Nederland!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:51

oh ik heb het net gemist! moet eerlijk toegeven dat mijn vriend wel 1x per jaar helpt bij het schapen slachten voor het offerfeest. echt super smerig. maarja liever dat het in het slachthuis professioneel in 1x gebeurt dan dat ze in de achtertuin liggen dood te bloeden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:51

Het op de rug leggen van een schaap is wel beangstigend voor een schaap, aangezien ze zelf niet meer overeind kunnen komen. Maar als hij toch geslacht gaat worden kan ik het heel goed begrijpen dat hij zo neergelegd wordt. Liever zo en een beetje stress dan dat ie door 3 man in de houtgreep gehouden moet worden met kans op losbreken of scheef schieten... Wat ook een hoop stress mee neemt denk ik .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:51

Jolliegirl schreef:
Ik wil er wel even bij vermelden, als ik in Nijkerk een schaap slacht, wordt deze met het schieten ook op de rug gelegd in een schietbankje (soort kribbe) en deze blijft dan gewoon stil liggen. :)
Niets geen gesleur of kop vasthouden of vastdrukken. Blijft gewoon rustig liggen.
En dan kan je 'm rustig op 't koppie schieten.

Schieten vind ik prima hoor!! echt geen rpobleem. om te scheren worden ze ook in een bakkie gelegd. hgeen probleem. schieten gaat snel en pijnloos. dit niet....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:52

Per jaar waren dit 200.000 hoefdieren!!!!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:52

Focussed schreef:
Het op de rug leggen van een schaap is wel beangstigend voor een schaap, aangezien ze zelf niet meer overeind kunnen komen. Maar als hij toch geslacht gaat worden kan ik het heel goed begrijpen dat hij zo neergelegd wordt. Liever zo en een beetje stress dan dat ie door 3 man in de houtgreep gehouden moet worden met kans op losbreken of scheef schieten... Wat ook een hoop stress mee neemt denk ik .

Je kunt m ook tussen je benen klemmen met de kop.
Maar de kans dat hij gaat tegenstribbelen is groot, of dat je jezelf in de benen schiet.

Daarom leggen we ze altijd neer. Neerleggen, laden, schieten. Nog geen 15 seconden.

Maar ritueel slachten... bah..
Ik ben daar zo fel op tegen...
En ja ik heb mij erin verdiept.. en beelden gezien.. Maar nee... ik vind het gruwelijk..
Een schaap gaat dan nog wel snel,daar snij je ipc in 1 beweging de hele kop af. Maar die runderen :n :n :r :r :r :r
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-12-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:54

Focussed schreef:

daarbij wordt er in een slachthuis geschoten en gaan ze niet eerst zo'n verhaal bleren,'t beest aan alle kanten vasthouden alsof 't 'n monster is en daarna pas op deze wijze aan z'n einde gebracht.
in 't slachthuis is 't op de rug, en pats. ja ze hebben even stress maar 't zo voorbij.. is veiliger voor mens en dier. aangezien je niet graag zo'n pin in je been hebt of op de verkeerde plaats in 't beest schiet..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 16-12-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:54

Jolliegirl schreef:
Focussed schreef:

Je kunt m ook tussen je benen klemmen met de kop.
Maar de kans dat hij gaat tegenstribbelen is groot, of dat je jezelf in de benen schiet.

Daarom leggen we ze altijd neer. Neerleggen, laden, schieten. Nog geen 15 seconden.

Precies, dit is de makkelijkste en snelste manier, ook voor het dier.
De kop klemmen lijkt me ook stressvol, dan maar zo, weet je iig zeker dat ie blijft liggen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:55

Ik eet al tijden geen halalvlees meer, hoe jammer ik het ook vind dat ik niet af en toe meer een Turke Pizza kan eten :P
De manier waarop deze dieren geslacht worden, druist zo tegen mijn gevoel in, nee.... dat hoef ik niet te eten,.
Zouden die dieren nog het schitterende leven hebben gehad zoals het oorspronkelijk hoort bij ritueel geslacht vlees (altijd buitgen gelopen, goed verzorgd en gevoed en kort en pijnloos geslacht) zou ik het misschien nog weer anders vinden. Maar het zijn dezelfde hokjes koeien en schapen en dan ook nog eens zo ellendig aan hun einde gekomen,...