Meisje wordt van studie gestuurd vanwege flauwvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Meisje wordt van studie gestuurd vanwege flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:35

Ik vond dit artikel op Gelderlander.nl:

Citaat:
Selvi moest van ROC af om flauwvallen

NIJMEGEN - Van school moeten omdat je af en toe flauwvalt. Het is, zegt Selvi Cihan (19) uit Druten, wat haar is overkomen op ROC Nijmegen, waar ze sinds twee jaar de opleiding tot pedagogisch werker volgde.

"In 2009 ben ik elf keer flauwgevallen. Ik voelde dat goed aankomen, van tevoren. Meestal was ik dan vijf minuten out. Het zorgde wel voor paniek, vooral bij mensen die niet van mijn medische situatie afwisten. Telkens werd er dan een ambulance gebeld."

Het VARA-tv-programma De Ombudsman wijdde vrijdagavond een flink deel van de uitzending aan Selvi's opmerkelijke zaak.

Inmiddels gaat het een stuk beter met haar, zegt ze. Zeer waarschijnlijk is het flauwvallen veroorzaakt door een combinatie van lage bloeddruk, astma en hyperventilatie. Met medicijnen is de situatie onder controle. "Ik ben al bijna een jaar niet meer flauwgevallen. Nu er een diagnose is gesteld en ik dus weet dat ik niks ernstigs mankeer, raak ik ook niet meer in paniek als ik een aanval voel aankomen. Ik kan het onderdrukken."

Toch trok ROC Nijmegen in juni van 2010 de conclusie dat ze maar beter kon stoppen met haar opleiding. Woordvoerder Erik Lelieveld legt uit: "Selvi viel zeer regelmatig flauw. Het werk waarin ze aan de slag wil – werken met jonge kinderen – en haar medische probleem zijn moeilijk verenigbaar. We konden ook geen stageplek voor haar vinden. Wij voelden ons als school moreel verplicht om de kinderdagverblijven waar ze stage kon lopen, te informeren over het flauwvallen. Die haakten vervolgens allemaal af. Een bijzonder beroerde situatie."

In de uitzending van De Ombudsman, noemt de branchevereniging van ondernemers in de kinderopvang de opstelling van ROC Nijmegen 'nogal rigide'. Selvi: "Wat ik zelf het meest vreemd vond, is dat ik op een gegeven moment zélf een stageplek had gevonden, op een kinderdagverblijf in Nijmegen. Daar zagen ze geen problemen. Ik bedoel: als stagiair sta je natuurlijk ook niet alleen op de groep. Maar toch kon ook die stage niet doorgaan."

Na het inschakelen van De Ombudsman, heeft het ROC ermee ingestemd dat een clubje wijze mannen zich binnenkort over de zaak buigt. Selvi, die nu op een callcenter werkt, kan in januari haar studie voortzetten op een particuliere school. Ze eist dat ROC Nijmegen de meerkosten – 4.000 euro – voor haar rekening neemt. Maar: ze overweegt ook een terugkeer op het ROC. "Ik twijfel nog, want mijn vertrouwen is wel geschaad."

Uiteindelijk wil ze HBO-kinderpsychologie gaan studeren.

Wat vind Bokt hier nou van? Is het terecht dat ze van school word gestuurd omdat ze flauw valt?

Ik vind zelf dat het toch wel redelijk terecht is, ze werkt met kleine kinderen.. stel dat ze net met een baby in haar hand staat en out gaat.. dat is natuurlijk onverantwoordelijk..
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 13-12-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo aangepast in titel.

Pauline

Re: Meisje word van studie gestuurd vanwege flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:39

Het is heel zuur voor haar maar ik begrijp het wel. Ze voelt het meestal aankomen...dus niet altijd.
Ze zal net buiten wandelen met een groepje kinderen, of een kindje vasthouden of of of.
Maar voor haar lijkt het me wel heel naar.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:40

Lastig.. Het zou niet verantwoord zijn inderdaad en als stageplaatsen af haken dan kan je je opleiding natuurlijk ook niet voltooien. Maar als ze er nu uit zijn wat er aan de hand is en het probleem is verholpen met medicijnen, dan vind ik dat ze gewoon weer aan de slag moet kunnen. Het is al een jaar niet meer voorgekomen en als ze zelf een stageplaats heeft gevonden die haar, ondanks het eventuele(!) flauwvallen, graag wil hebben als stagiaire, laat haar dan gewoon weer toe tot de opleiding.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:41

Dubbel, enerzijds begrijpelijk, maar aan de andere kant, het kan zoveel gezonde mensen ook overkomen, helemaal gezien het nu veel beter met haar zou gaan...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:43

Terecht van school gestuurd..nee dat niet.
Maar stage lopen op een kinderdagverblijf met als risico het flauwvallen..tja. Als ik naar mijn dochtertje kijk (2,5) dan kan ik me goed voorstellen dat het niet iets is waar je als kdv aan wilt beginnen. Kinderen kunnen best heel erg onder de indruk zijn als er dat soort dingen gebeuren.
Ook zou ze 1 van de kindjes per ongeluk pijn kunnen doen als ze flauwvalt en het niet aan voelt komen..of wel en niet snel genoeg kan reageren.

Ja, ik kan me voorstellen dat een stage plek lastig is. Maar van school sturen vind ik wat ver gaan..de school zuo samen met haar naar een oplossing moeten zoeken denk ik dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:44

Ik ben het eens met Blabla, een kvd is misschien niet de meest verstandige optie voor haar. Maar van school zetten vind ik niet juist. Ik denk dat de school prima in staat zou zijn geweest om samen met haar een werkrichting/stageplek te zoeken waar mee ze wel aan de slag zou kunnen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:47

Sowieso mag je geen onderscheid maken op basis van handicap of (chronische) ziekte bij het selecteren van werknemers of bij het toegang verlenen tot een opleiding. Dus het mag gewoon niet om iemand die flauwvalt te weigeren.

Ik snap wel dat er gekeken moet worden naar aanpassingen in de werkzaamheden om ongevallen te voorkomen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:48

Ja, terecht. Als je 11 keer in een jaar flauwvalt door lage bloeddruk, astma en hyperventilatie dan ben je daar veeeeeel te lang mee doorgelopen. Na de 2e of 3e keer ga je toch naar een huisarts, die meet je bloeddruk en binnen een korte tijd is dat opgelost.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:48

Ik vind het heel dubbel!

Je kunt genoeg andere stageplekken vinden waar je wel te werk kunt.
Zeker omdat ze nu medicatie gebruikt.

Van school sturen vind ik dus zeker onterrecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:52

Lotte1990 schreef:
Ja, terecht. Als je 11 keer in een jaar flauwvalt door lage bloeddruk, astma en hyperventilatie dan ben je daar veeeeeel te lang mee doorgelopen. Na de 2e of 3e keer ga je toch naar een huisarts, die meet je bloeddruk en binnen een korte tijd is dat opgelost.

Dat is toch niet bekend of ze direcht naar de huisarts is gegaan? Wie weet heeft ze dat wel gedaan. En mag je als school dan zeggen dat ze van school moet om dat ze niet naar de huisarts is geweest?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:52

Anoeska schreef:
Sowieso mag je geen onderscheid maken op basis van handicap of (chronische) ziekte bij het selecteren van werknemers of bij het toegang verlenen tot een opleiding. Dus het mag gewoon niet om iemand die flauwvalt te weigeren.

Ik snap wel dat er gekeken moet worden naar aanpassingen in de werkzaamheden om ongevallen te voorkomen.

Ik zou wanneer ik een babaytje van 3 maanden heb, toch echt niet graag willen zien dat die in handen is van een stagiaire die regelmatig flauw valt.
Heeft niets te maken met onderscheid maken, wel met het feit dat de werksoort waar ze in aan de slag wil niet geschikt is voor haar. Daarbij komt dat een stage verplicht is in de opleiding. Kun je die niet vinden, kun je je opleiding ook niet goed afronden.
Ik kan me wel vinden in het besluit van school. Wanneer ze de dienstverlening kant op gaat, hoeft ze geen kinderen te tillen en verzorgen en zal het anders zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:55

Vind het ook terecht, zo had er altijd iemand bij haar moeten staan om te kijken of het nog wel goed gaat.
En dan niet te vergeten hoe ernstig die kinderen kunnen schrikken van zo iets, die begrijpen dat nog niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:57

_rosita_ schreef:
Anoeska schreef:

Ik zou wanneer ik een babaytje van 3 maanden heb, toch echt niet graag willen zien dat die in handen is van een stagiaire die regelmatig flauw valt.
Heeft niets te maken met onderscheid maken, wel met het feit dat de werksoort waar ze in aan de slag wil niet geschikt is voor haar. Daarbij komt dat een stage verplicht is in de opleiding. Kun je die niet vinden, kun je je opleiding ook niet goed afronden.
Ik kan me wel vinden in het besluit van school. Wanneer ze de dienstverlening kant op gaat, hoeft ze geen kinderen te tillen en verzorgen en zal het anders zijn.

Natuurlijk moet veiligheid voorop staan. Maar er is nou eenmaal een wet die bepaald dat je niet zomaar onderscheid mag maken. Als haar hele baan / stage zou bestaan uit het optillen en rondlopen met baby's, dan zou het misschien lastig worden, maar er zijn m.i. voldoende oplossingen of aanpassingen mogelijk

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:00

Door de medicijnen gaat het juist beter met haar, dus ik vind dat ze niet van haar studie gestuurd zou moeten worden!

Ikzelf heb ook een verleden met flauwvallen en viel ook geregeld "uit" om het maar zo te zeggen. En zoals ze in het stukje zegt dat ze het aan voelt komen is waar. Het is bijna niet te missen! Je kan altijd even stoppen waar je mee bezig bent en even afzonderen met eventueel een studiegenoot of collega in de buurt. Het gevoel is langzaam te onderdrukken in de meeste gevallen (mij lukte dat in ieder geval van de 99%). Als ik te laat was, was ik wel een paar minuten onder zeil. Als ik dan weer bijkwam kon ik gewoon weer verder met waar ik gebleven was.

Zo lang ze niet alleen op een groep zou staan zou ik het wel vertrouwen met zo iemand. Anders zou ze ook nergens aan de bak komen qua studie e/o werk!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:06

Anoeska schreef:
_rosita_ schreef:

Natuurlijk moet veiligheid voorop staan. Maar er is nou eenmaal een wet die bepaald dat je niet zomaar onderscheid mag maken. Als haar hele baan / stage zou bestaan uit het optillen en rondlopen met baby's, dan zou het misschien lastig worden, maar er zijn m.i. voldoende oplossingen of aanpassingen mogelijk

Tijdens een stage op een kinderdagverblijf, zul je toch grotendeels bezig zijn met baby's in en uit bed halen, verschonen, tillen, flessen geven etc. Al die tijd heb je toch echt een kind in je handen. Ik zou het onveranderdwoordelijk vinden als de school hier niets mee deed. Als het zou gebeuren dat stagiare valt met kind en kind dood is, zou je de reacties dan eens moeten horen.
Nee hoor, ik vind het terecht. Helaas voor het meisje, maar dan maar een andere opleiding/werkveld.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:09

Angeliekje schreef:
Door de medicijnen gaat het juist beter met haar, dus ik vind dat ze niet van haar studie gestuurd zou moeten worden!

Ikzelf heb ook een verleden met flauwvallen en viel ook geregeld "uit" om het maar zo te zeggen. En zoals ze in het stukje zegt dat ze het aan voelt komen is waar. Het is bijna niet te missen! Je kan altijd even stoppen waar je mee bezig bent en even afzonderen met eventueel een studiegenoot of collega in de buurt. Het gevoel is langzaam te onderdrukken in de meeste gevallen (mij lukte dat in ieder geval van de 99%). Als ik te laat was, was ik wel een paar minuten onder zeil. Als ik dan weer bijkwam kon ik gewoon weer verder met waar ik gebleven was.

Zo lang ze niet alleen op een groep zou staan zou ik het wel vertrouwen met zo iemand. Anders zou ze ook nergens aan de bak komen qua studie e/o werk!

En de kindjes die zich kapot schrikken bij die ene % dat ze het dan niet op tijd zou redden om zich af te zonderen ofzo?
Ik denk dat je je niet beseft hoeveel indruk sommige dingen op kleine kinderen kunnen maken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:10

Anoeska schreef:

Oh, dus dan is het wel gek dat iemand met epilepsie geen zware voertuigen mag besturen. :? Of een blinde niet als buschauffeur laten werken. Dit zijn misschien wat extreme voorbeelden, maar meer om aan te geven dat die reactie dus niet helemaal klopt.

Lijkt me niet gewoon verstandig. Het is geen discriminatie maar uit veiligheidsoogpunt. Als er mensen in gevaar zijn vanwege iemands handicap en/of ziekte, dan moet je zo iemand kunnen weigeren.

Een jaar niet zijn flauwgevallen, vind ik nog geen garantie. Ik zou mijn kleine kinderen niet toe vertrouwen aan iemand die een verleden heeft van regelmatig flauw vallen. Spijtig te zeggen, maar zoals het er nu naar uit ziet, kan ze beter een andere richting kiezen dan werken met kleine kinderen.

De voorbeelden waarom zijn al genoemd hierboven: stel dat ze net een baby vastheeft, over straat loopt met een groep kindjes jonger dan 4 jaar, de schrik die andere kinderen hiervan kunnen hebben.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:11

Dit lijkt mij duidelijk. Een diploma staat voor bepaalde kennis en vaardigheden. Je moet aan die competenties kunnen voldoen. Lukt dat niet, ongeacht de oorzaak, dan kun je niet zo'n diploma behalen.

Als je niet van jezelf aan kunt, dan kun je bijv ook niet; omgaan met gevaarlijke machines, actief deelnemen aan het verkeer bijv autorijden, chirurg zijn, jonge paarden trainen etc.

Wel zouden ze bijv. een getuigschrift kunnen opstellen, waarin beschreven wordt wat ze wel kan.
Dat zou netter zijn. Ook tijdens haar stage zou ze aanmoeten geven wat haar medische-situatie is (dat deed ze al) en aan de hand daarvan zou er een passende taak moeten worden gezocht.

Ze zou bijv. wel een adviesbureau kunnen beginnen voor ouders die problemen ondervinden tijdens de opvoeding. Het is dan niet 100% wat ze eigenlijk wil, maar het zit toch in de buurt en het is wel voor iedere partij veilig.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:14

En nog even inhakend op wat anderen zeggen: "ze staat toch niet alleen op een groep."
Dat betekent dus in de praktijk dat de andere begeleidster ipv op de kleine kinderen te letten, eerste hulp moet verlenen en moet zorgen voor de flauwgevallen staigiare. Of in geval dat het net buiten gebeurd... de andere begeleidster moet wel voor de kindjes kunnen zorgen ipv zich om de staigiare te bekommeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:22

Belachelijk dat het zover moest komen. Zij had zelf verstandig moeten zijn om te bedenken dat haar aandoening niet werkt bij de keuze van haar opleiding incl stage. Erg dat school moet ingrijpen.
Vind het ook erg dat er toch een KdV haar een stageplek had gegeven, kinderen kunnen zich rotschrikken en het lijkt me gevaarlijk!
Ik vraag me overgens af of die 11 x flauwvallen alleen op school was, of dat dat het totaal was. Gezien de manier van het bericht (de citaat) lijkt het mij alleen om tijdens de schooluren te gaan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:24

Daarnaast wordt ze opgeleid en blijft niet eeuwig stagaire, en zou dan bij wijze van spreken altijd boventallig moeten zijn. Er zijn weinig kinderdagverblijven die dat kunnen betalen.
Ik snapo best dat er een KDV is dat zegt: agos dat meisje laat hier maar stage komen lopen maar zouden die haar ook in dienst nemen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:25

Ik ben toch benieuwd wat precies de feiten zijn. Of ze bv. de opleiding niet kan vervolgen omdat ze de verplichte stagepunten niet binnen heeft ofzo. Als je je stage niet kunt voltooien is het vaak einde opleiding. De reden daarvoor (onwil of buiten je macht) doet er eigenlijk ook helemaal niet toe.

Overdreven vergelijking, maar met parkinsonverschijnselen (ook al worden die onderdrukt met medicijnen) is het hoop ik ook niet mogelijk een tandartsopleiding te doen.. Hoe graag je ook wil. En ook daar wordt neem ik aan geen uitzondering gemaakt dat je praktijk over kan slaan.

Maar hoe het precies in elkaar steekt is het bericht mij te onduidelijk over..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:31

Pauline schreef:
Daarnaast wordt ze opgeleid en blijft niet eeuwig stagaire, en zou dan bij wijze van spreken altijd boventallig moeten zijn. Er zijn weinig kinderdagverblijven die dat kunnen betalen.
Ik snapo best dat er een KDV is dat zegt: agos dat meisje laat hier maar stage komen lopen maar zouden die haar ook in dienst nemen?

Mag toch hopen dat een KDV eerst kijkt naar de wensen van de klanten ipv "het zielige meisje wat stage wil lopen".
Er zijn redenen genoeg genoemd om er niet blij mee te zijn als ouder van een kindje op een KDV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:43

Pffff.... wat een onzin...
Hoe ver moeten we dan gaan met 'screenen'.

Flauwvallen kan niet, alle mensen met epilepsie dan ook maar weigeren op een KDV, mensen met diabetes ook? (ja, je zal maar een hypo krijgen), iedereen met een chronisch te lage bloeddruk ook maar?
Mensen die flauwvallen als ze bloed zien? (kindjes kunnen vallen, knietje stuk...bloed).

Ze heeft het nu onder controle, dus lijkt mij geen enkel probleem om haar gewoon stage te laten lopen.

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:03

"In 2009 ben ik elf keer flauwgevallen. Ik voelde dat goed aankomen, van tevoren. Meestal was ik dan vijf minuten out. Het zorgde wel voor paniek, vooral bij mensen die niet van mijn medische situatie afwisten. Telkens werd er dan een ambulance gebeld."

Hier laat ze al weten dat op school de ambulance vaak is gebeld. Dan zijn ze verplicht je na te kijken ter plaatse. Dan heeft ook het ambulance personeel niks voor haar kunnen doen.
Er word nu verweten dat ze na 11 keer flauwvallen ze er niet naar heeft laten kijken, maar ze heeft wel in de ambu gelegen...dus wel medici bij geweest.
Ik denk dat als ze nu de oorzaak weten en je het onder controle hebt je hier best in verder kan.