Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 00:19

En mensen met een beperking krijgen er 3.

Citaat:
Studenten die een bachelor en een master doen, mogen in totaal twee extra jaren tegen het normale collegegeld studeren.

Dat zei minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.
''Als het wetsvoorstel op niet al te veel oppositie stuit, wordt de regel per 1 augustus ingevoerd'', aldus Van Bijsterveldt.

Dat betekent dat langstudeerders per 1 augustus elk vertragingsjaar 3000 euro extra collegegeld moeten betalen. Dit jaar bedroeg het normale collegegeld 1.713 euro.
Beperking
''Op een bepaald moment zeggen we: nu is het je eigen verantwoordelijkheid'', aldus Van Bijsterveldt.
Studenten met een beperking worden ontzien; zij mogen nog een extra jaar voor het wettelijke collegegeld studeren.
Rutte
Volgens premier Mark Rutte telt Nederland 60.000 langstudeerders. Zij kunnen volgens de premier aanspraak maken op het collegekrediet om het extra collegegeld te voldoen.
De maatregel levert volgens de premier 45 miljoen euro meer op dan was voorzien. ''Het geld dat we bezuinigen investeren we weer in het onderwijs'', aldus de premier.
LSVb
Het besluit van het kabinet is niet met gejuich ontvangen bij de Landelijke studentenvakbond LSVb. Voorzitter Sander Breur noemt het ''een hele kleine handreiking''. De voorgenomen bezuiniging op het onderwijs van 370 miljoen gaat gewoon door, stelt de LSVb.
''We blijven actievoeren. Op 21 januari gaan we massaal protesteren op het Haagse Malieveld'', aldus Breur.
Van Dijk
SP-Kamerlid Jasper van Dijk ziet kansen in het besluit van Van Bijsterveldt. "Deze kleine stap geeft aan dat de protesten zinvol zijn. Het is nu een kwestie van doorzetten, zodat het plan in zijn geheel van tafel gaat", aldus Van Dijk.

Link: http://www.nu.nl/binnenland/2399279/stu ... lopen.html

Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat deze wet nu in de richting komt van een redelijke eis. Ik ben zelf student en mede door een depressie en mogelijk een beperking (ik moet nog getest worden maar sterke aanwijzingen voor ADD of misschien zelfs Asperger syndroom) heb ik iets meer dan 1 en een kwart jaar vertraging opgelopen. Ik zou dus ook die laatste maanden mijn OV gaan verliezen en een boete moeten betalen. Met hoe de wet nu aangepast is, zit ik dus nog binnen de marge en zit ik ok.

2 jaar uitloop vind ik eerlijk gezegd een redelijk eis, want eigenlijk is het ook wel belachelijk dat mensen jaren lang over hun studie doen, zonder dat daar echt een reden voor is en ook moeilijkere studies zijn an sich met 2 jaar uitloop best te behappen, anders heb je wellicht gewoon een studie boven je eigen kunnen gekozen.

Dus eigenlijk zou ik persoonlijk op deze manier wel tevreden zijn. MITS, en dat vind ik nog het belangrijkste, dat er wel een overgangsregeling komt. Ik vind het idioot dat studenten nu "gestraft" kunnen worden om keuzes die zij in het verleden hebben gemaakt en nu niet meer terug kunnen draaien. Bijvoorbeeld, mijn buurmeisje die na 2,5 jaar besloot met haar studie te stoppen en gewoon in jaar 1 weer met een nieuwe te beginnen. Had zij dit geweten, had ze op zijn minst door gestudeerd tot ze haar bachelor had, had ze een schakeljaar gedaan en overgestapt voor een master oid.

Dus, er moet een overgangsregeling komen EN ik vind dat activiteiten als een bestuurs jaar nog steeds buiten beschouwing moeten blijven.

Vjestagirl

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:22

Ik vind eigenlijk dat het zo moet zijn dat dat alleen geld voor mensen die nu aan een studie beginnen en niet voor de mensen die al bezig zijn. Je kunt toch niet halverwege het spelletje de regels veranderen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 00:28

Dat vind ik niet perse. Ik vind dat je van studenten die afgelopen september zijn begonnen best kunt eisen dat ze max 2 jaar uitlopen. Daarom moet er ook een overgangsregeling komen. Iets in de trand van dat studenten vanaf nu nog 2 extra jaren mogen uitlopen oid. (en dat dus vertraging in het verleden niet meetelt)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:39

Als iedereen nu gewoon aan de studie gaat en deze afmaakt binnen de gestelde termijn is er niets aan de hand.
De regeling is er gekomen om de eeuwige student nu eens aan het werk te krijgen of om er vanaf te komen, want die kosten enorm veel geld.
Ten koste van de studenten die wel serieus met hun studie omgaan.

Mij lijkt het niet meer dan eerlijk.
Zo haal je de rotte appels er eindelijk eens uit en blijft het studiegeld hetzelfde.
Hopelijk dan, liever geen engelse praktijken hier... >;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:41

MarvanTom schreef:
Als iedereen nu gewoon aan de studie gaat en deze afmaakt binnen de gestelde termijn is er niets aan de hand.
De regeling is er gekomen om de eeuwige student nu eens aan het werk te krijgen of om er vanaf te komen, want die kosten enorm veel geld.

Zo haal je de rotte appels er eindelijk eens uit en blijft het studiegeld hetzelfde.

alsof de mensen die er langer over doen altijd maar de mensen zijn die niet serieus zijn en niet hun best doen voor de studie, sorry hoor :roll: :x

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 00:44

Mjah MarvanTom, jij bent net zo lekker kort door de bocht als het kabinet aanvankelijk was, dat ik er niet eens inhoudelijk over in discussie ga.

Dit topic is niet bedoeld als "het is normaal dat er maatregelen komen" geblaat.

Maar meer over de ontwikkelingen in deze. Dus, dat het kabinet heeft verlengd van 1 naar 2 jaar en hoe met deze voorwaarden mensen nu denken over deze wet.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:48

Kijken ze wel naar de reden waarom je studievertraging op hebt gelopen of helemaal niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:49

MarvanTom schreef:

Tsja... Ik wou dat ik dat kon. Doe er ook niet voor de lol een jaar langer over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:49

2005 schreef:
Kijken ze wel naar de reden waarom je studievertraging op hebt gelopen of helemaal niet?

Helemaal niet.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:51

Vjestagirl schreef:
2005 schreef:

Helemaal niet.

Dan vind ik het alsnog een belachelijke regeling. Mensen die juist blijven knokken om te blijven studeren, ook al hebben ze het zwaar, worden zo ook gestraft. Terwijl de mensen die sneller maar zielig thuis gaan zitten (ok, dit is wel even heel zwart/wit gesteld) en waarschijnlijk geen studie meer afmaken geen extra kosten krijgen.
Ik dacht dat studeren juist iets was wat op alle mogelijke manieren gestimuleerd moet worden?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 00:52

@2005. Ik denk het niet. 2 jaar is veel hoor! En met een beperking (ga er vanuit dat bijvoorbeeld een ziekte zoals een depressie ook onder een beperking gerekend gaat worden, of iets in de trand als dyslexie, ADD etc.) 3 jaar.

Als je problemen langer dan die tijd duren lijkt het mij zowiezo verstandiger om je tijdelijk uit te schrijven. Dus ik vind 2 jaar best redelijk eigenlijk. MITS er een overgangsregeling komt en MITS bestuursjaar niet mee telt (want dat is gewoon een ongelofelijk belangrijke persoonlijke ontwikkeling en het zou ook het einde van de meeste verenigingen betekenen).

Mensen die hun studie niet afmaken hebben echt wel kosten. Die moeten al hun studiefinancieren (in geval van uitwonende beurs 260 per maand) + hun OV (a 80 euro per 2 weken) terug betalen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:55

Ik vind het hartstikke terecht dat ze extreem langstudeerders aan gaan pakken. Maar dat moet dan wel gelden voor nieuwe studenten. Als ik dit had geweten had ik heel andere keuzes gemaakt die ik nu niet meer terug kan draaien maar waar ik wél voor moet boeten.

En bedankt dat ik een rotte appel ben omdat ik de verkeerde studiekeuze gemaakt heb >;)
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 11-12-10 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:56

@ Shiloh en 2005:
Hoezo dat dan?
2 jaar extra voor een studie van 4/5 jaar moet toch ruim voldoende zijn?

Ik heb zelf een studerende dochter, dus ben niet kort door de bocht.
Ik weet alleen precies wat er speelt, omdat zij ook alles deelt met ons.
Ze heeft volgende week ipv presentatie van haar stageproject/deels eindejaarsopdracht een bijeenkomst ivm verlies van een medestudent aan kanker.
Die was er zelden en nu pas weet iedereen waarom dat was.
Dát is pas een goede reden om 1 of 2 jaar je studie ff te laten gaan voor wat het is; het heeft helaas deze jongen niets geholpen.

Je gaat mij niet vertellen dat je een sabbatical (= egoistisch zijn) hetzelfde ziet?
Of feestvieren of geen zin hebben om te leren?
Vergeet niet dat behalve het zelf betaalde lesgeld er ook een boel belastinggeld van werkende mensen in de opleidingen worden gestopt!
Ik zie graag dat mijn dochter en andermans dochters en zonen een betere toekomst krijgen dan wij hebben, maar niet van mijn belastingcenten als er misbruik van wordt gemaakt!

Vjestagirl

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:59

Ja, of mensen die ziek zijn, mensen die het heel moeilijk vinden en wél blijven knokken, mensen van wie ouders of broers/zussen overlijden.

Sommige mensen hebben die sabbatical nodig. Als je dat zelf niet hebt dan is het je moeilijk voor te stellen, maar het kan best dat je het voor je gezondheid nodig hebt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:02

het punt is alleen MarvanTom dat die student die kanker had, na 2 jaar (dat was eerst 1) dus OOK gewoon die boete kon gaan betalen.

Of mijn buurmeisje die een verkeerde studiekeuze heeft gemaakt, al 2 jaar van die andere studie heeft gedaan en nu opnieuw is begonnen.

Of ik, die geheel buiten mijn eigen wil en kunnen om in een depressie terecht is gekomen en ook mogelijk beperkingen heb zoals ADD en dergelijken.

In het voorgaande voorstel van het kabinet hadden wij allemaal dikke pech en konden we lekker gaan dokken. Jij wilt beweren dat dit geen redelijke redenen zijn om studie vertraging op te lopen?

Wat ik met dit topic eigenlijk wilde, is de mening weten van mensen over wat ze ervan vonden dat het voorstel is aangepast, dat 1 jaar 2 is geworden en in geval van beperking 3. En of (met name studenten die met deze regeling te maken krijgen) het voorstel nu wel redelijk vinden? Heb verder eigenlijk niet zoveel zin om uit te gaan leggen dat het gewoon uberhaubt nodig is dat studenten wat ruimte krijgen om op een goede manier een studie af te ronden. Langstudeerders zijn LANG niet altijd jeugd die zuipen en feesten en niks serieus aan hun studie doen. Als je dat denkt, ja, dan denk je ongelofelijk kort door de bocht.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:05

Vjestagirl schreef:
Ja, of mensen die ziek zijn, mensen die het heel moeilijk vinden en wél blijven knokken, mensen van wie ouders of broers/zussen overlijden.

Sommige mensen hebben die sabbatical nodig. Als je dat zelf niet hebt dan is het je moeilijk voor te stellen, maar het kan best dat je het voor je gezondheid nodig hebt.

Voor die mensen heb ik zeker begrip, voor de eeuwige lolstudent niet.
En die verzieken het voor iedereen, dus ook voor die mensen die zo'n jaar niet in staat zijn om te studeren door dat soort omstandigheden.
Daarom is 2 jaar heel schappelijk.
1 jaar er compleet tussenuit kunnen zijn en er daarna weer voor gaan, met nog 1 jaar 'reserve'; moet lukken toch?

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:07

Ik blijf de regeling van de zotte vinden. Het kabinet vind het kennelijk leuk om juist de mensen die vaak niet veel geld hebben (studenten en gepensioneerden) uit te melken. En voor de bedrijven maar lastenverlichting te zorgen.. echt typisch vvd waarbij vooral rijkere alleen maar rijk worden. Zo wordt studeren dus echt alleen wat voor mensen met rijke ouders.
Wat ze vergeten is dat lang studeerders zowiezo al gestraft worden, aangezien die de studiefinanciering terug moeten betalen, en het dus geen gift is. Ik zal hier volgend jaar ook door getroffen gaan worden vrees ik, en helaas buiten mijn toedoen. Heb 3 jaar terug de diagnose kanker te horen gekregen, waardoor ik 2 jaar niet kon studeren. Vervolgens kon ik ook nog met mijn geneeskunde opleiding gaan stoppen omdat het fysiek niet meer te doen was. Ben vorig jaar begonnen met een nieuwe opleiding omdat ik een papiertje toch wel heel belangrijk vind, en heb tot nu toe alles gehaald. Maar ik zal dus helaas meer tijd bezig zijn dan de 3 jaar die voor een beperking staat. Moet eerlijk toegeven dat ik me best zorgen maak hoe ik dat ooit wil gaan betalen, aangezien studentenleven echt geen vetpot is. Ik ben dus iemand met vertraging maar absoluut geen luie student. Dit even ter illustratie tegen alle vooroordelen dat studenten met vertraging alleen maar lui zijn en feest vieren :7

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:07

Klopt, MarvenTom ik vind 2 jaar ook een redelijke eis. MAAR dan wel MET een overgangsregeling. Je kunt mensen niet straffen met keuzes uit het verleden. Er zijn duizenden studenten die andere keuzes hadden gemaakt hadden ze vooraf van deze maatregel geweten.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:12

Gaan ze ook nog iets doen aan het plan van 'in de master geen stufi meer?'
Dat vind ik persoonlijk namelijk nog veel erger.
Als je een master hebt van 1 jaar, oke, dan is het even poedersuiker, maar is te overzien.
Ik heb een master van 3 jaar, en heb niet gerekend op 3 jaar zonder studiefinanciering..

Verder vind ik deze eis al redelijker dan het was. Maar ik ben ook nog steeds van mening dat ze het van persoon tot persoon moeten kijken.. en niet met terugwerkende kracht moeten werken :n

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:13

Er zijn echt wel studenten die heel hard werken, maar soms door omstandigheden veel vertraging oplopen. Ik heb juist bewondering voor de mensen die met alle tegenslag die ze hebben het toch opbrengen om te blijven studeren. Dat vergt ook een enorme discipline. Het zou zonde zijn om deze mensen te straffen, of ze laten stoppen met hun studie omdat ze bang zijn teveel vertraging op te lopen. Opnieuw beginnen aan een studie is vaak veel lastiger dan het lijkt.
Daarnaast is een vertraging voor mensen die juist wel willen studeren al een staf op zich, moet daar nog een geldboete ook overheen (en geen banketstaaf ook)? Alsof het een overtreding is dat je om persoonlijke redenen veel vertraging hebt, maar toch wil blijven studeren. Vind het echt belachelijk.
Verder wordt het ook door universiteiten vaak geadviseerd om te blijven studeren, juist om in het ritme te blijven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:17

Is niet waar 2005. Onze universiteit adviseert geloof ik dat als je door problemen minder dan de helft van het aantal studiepunten die in een jaar te halen zijn kunt halen, je een jaar uit te schrijven. Dat is overigens niet hetzelfde als stoppen. Dat is een jaar pauze.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:21

Shiloh schreef:
Klopt, MarvenTom ik vind 2 jaar ook een redelijke eis. MAAR dan wel MET een overgangsregeling. Je kunt mensen niet straffen met keuzes uit het verleden. Er zijn duizenden studenten die andere keuzes hadden gemaakt hadden ze vooraf van deze maatregel geweten.

Het hele verhaal ligt enorm complex en gevoelig.
De regering moet nu bezuinigen, dat is het hele euvel.

En als je met deze maatregelen al direct rotte appels ala eeuwige/lol-studenten eruit kan vissen, dan zijn ze al een hele stap vooruit en dat levert geld op.
Geld dat de huidige studenten niet extra hoeven te betalen voor hun studie.

Heeft iemand gevolgd wat er in de UK gaande was gisteren?
Dat willen ze hier dus voorkomen.
En er is nog maandenlang de tijd om aanpassingen in te voeren, ook een eventuele overgangsregeling, maar met enorme beperkingen.
Logisch: anders krijg je er weer 'legale' lolstudenten bij waar ze zo hard vanaf proberen te komen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:24

Zo moeilijk hoeft een overgangsregeling niet te zijn lijkt me.

Als je van alle studenten kijkt hoeveel punten zij nog open hebben staan voor het behalen van hun diploma, (Daar staat een bepaalde tijd voor (60 punten per jaar).) je kunt dan zeggen dat de tijd die daar voor staat je nog maximaal zoveel extra tijd mag uitlopen. Op die manier pak je mensen niet op keuzes uit het verleden.

En ik begrijp dat er maatregelen moeten komen voor de luie langstudeerder. Maar het is niet fair om in diezelfde regeling mensen te pakken die keuzes hebben gemaakt die op deze maatregel niet hebben kunnen anticiperen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:27

Shiloh: De VU en de UU hebben mij beide geadviseerd om te blijven studeren. Ik had dan wel het aantal studiepunten gehaald wat nodig was voor een bindend studieadvies (maar dan kan je alsnog vertraging oplopen).

Ze zouden echt naar de redenen moeten gaan kijken en niet zomaar een algemene grens in moeten stellen. Het was in mijn situatie ook echt niet te voorzien dat ik een studievertraging op zou lopen, heb het Atheneum op mijn sloffen gedaan en de eerste maanden van mijn studie gingen ook nog prima.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:38

Ik vind dit eigenlijk helemaal geen slechte regel. Je kunt niet verwachten dat je eeuwig gefinancierd wordt, en er wordt zo te zien redelijk naar individuele zaken gekeken. Daarnaast is 3000,- euro ook geen belachelijk hoog bedrag: ik wil zelf in Engeland studeren en daar kost het nu al meer dan 3000,- euro per jaar (om maar niet te spreken van de belachelijke nieuwe prijzen).