Waarin mag de overheid wél bezuinigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Waarin mag de overheid wél bezuinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:17

Allemaal stakingen en discussies zijn echt aan de orde van de dag, iedereen lijkt tegenwoordig in opstand te komen. Wat zou volgens jullie wél goed zijn om te bezuinigen en waarom? Besparen we er veel geld mee, of is de laatste oplossing (BTW omhoog bijvoorbeeld) echt nodig? Als bv de postbode kun je namelijk wel gaan staken, maar in direct zul je uiteindelijk toch ook meer belasting moeten betalen omdat jou salaris dus het zelfde blijft en ze een al hogere schuld krijgen. In principe schiet je er dus niks mee op?

Wat vinden jullie hiervan? ;) Graag goed onderbouwde meningen en respect voor elkaar, daar begint verandering mee namelijk :)

Iris82

Re: Waarin mag de overheid wél bezuinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:20

Op Joint Strike Fighters omdat daar al heel veel miljarden in zijn gegaan en ze zijn nog steeds niet verder dan een prototype.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:20

Toevallig zat ik daar laatst ook over na te denken, omdat er zo'n heisa was omdat er bezuinigd werd op cultuur/orkesten e.d.
Persoonlijk vind ik het erger dat er bezuinigd wordt op zorg en onderwijs dan op subsidies voor orkesten.

Ik vind het overigens ook geen probleem om door te moeten werken tot 67. Ik vind dat een logisch gevolg van de vergrijzing in ons land. Ik vind al die protesten van de Grieken en Fransen over het verhogen van de pensioenleeftijd naar 60/62(?) jaar dan ook eigenlijk van de zotte.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 08-12-10 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:22

Op publieke zenders zoals PowNed en in van die achterlijke kunstprojecten, zoals een blauwegeverfde straat in Drachten die 100.000 euro koste.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:23

Persoonlijk vindt ik dat ze het wachtgeld wel mogen afschaffen.
Denk dat er dan ook wel wat vrijkomt....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:23

Van mij mogen ze bezuinigen op kunst en dan bedoel ik al die artistiekelingen die net van de kunstacademie komen en op onze kosten allerlei leuke werkjes maken die vervolgens weggestopt worden in loodsen en daar stof staan vangen.
Sorry maar dat vind ik zo idioot, iedereen verdient gewoon zijn eigen geld, waarom zou een kunstenaar dat niet kunnen? Misschien is de opstart wat moeilijker maar daar moet je dan maar harder je best voor doen, iedereen die voor zichzelf begint heeft het moeilijk.
Ik vind het belachelijk dat al die werken opgeslagen worden in loodsen waar geen mens naar omkijkt en ze wel gewoon doorgaan met subsidiëren.
Laten ze die loodsen maar leegtrekken en alles verkopen, in musea hangen of waar dan ook, dan levert het nog wat op en kijkt er ook daadwerkelijk iemand naar.

O en dat vliegtuig wat nu ineens 25% meer moet kosten dan gepland, wtf 25%??? Wie heeft daar zitten rekenen? Als ze het uit eigen zak moesten doen kwamen ze echt niet 25% hoger uit!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:24

De belachelijk hoge salarissen van sommige directeuren en ministers!
En uiteraard als eerste inderdaad de JSF, die zijn er over een paar jaar ook nog wel als we iets minder hard hoeven te bezuinigen.
Zenders als PowNed mogen wat mij betreft ook wegbezuinigd worden, zeker na die belachelijke sinterklaas stunt die ze hebben uitgehaald.

upendo

Wachtgeld, JSF, subsidies, aannemen van ambtenaren, tripjes naar het buitenland als zakenshit..

zonnebloem18

Kunst en Cultuur, het koningshuis, JSF, Defensie in het algemeen eigenlijk wel, medewerkers op de ministeries, ontwikkelingshulp, weg met de bonussen, geen wachtgeld, betere controle op uitkeringstrekkers.
Er zijn vast nog wel meer dingen maar zoals Figaro al zegt bezuinigen op zorg en onderwijs moet gewoon niet gebeuren.

anneliesdj

Woestein schreef:
Persoonlijk vindt ik dat ze het wachtgeld wel mogen afschaffen.
Denk dat er dan ook wel wat vrijkomt....

Wachtgeld? :o?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:25

Stomme vraag misschien hoor, maar wat is wachtgeld?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:25

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:27

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:28

Overigens vind ik het wel vrij makkelijk om te zeggen dat ambtenaren weg moeten. En dat zeg ik niet alleen omdat ik er zelf 1 ben :Y)
Veel mensen hebben geen idee wat rijks- en gemeenteambtenaren doen en het is vanuit de politiek gezien erg makkelijk scoren om te zeggen 'de helft van het aantal ambtenaren moet eruit!'. Hoe harder de politiek roept dat er ambtenaren uit moeten, hoe meer erbij komen leert de praktijk.
Het is wel zo dat eea (veel) efficiënter en goedkoper kan, absoluut.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:28

Jullie hebben sterke punten waar ik ook over nadacht. Toch denk ik dan: waarom ziet de overheid dit niet in, is dit alleen maar omdat ze aan hun eigen hachje denken? Hierbij ook een stelling: 'De mensen die de politiek vormen moeten in eerste instantie gewoon aan hun land denken, dít is immers hun werk. En niet alleen om hun eigen geld' Mensen in de politiek hebben veel te weinig over voor het land.

Eigenlijk zal ik dus eens een documentje moeten maken met de punten die wij hier bespreken en uiteindelijk als het af is dat opsturen naar de regering. Want wie hier spreken, is gewoon de gemiddelde burger die wél het beste willen voor het land zonder bord voor hun kop.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:29

Figaro schreef:
Overigens vind ik het wel vrij makkelijk om te zeggen dat ambtenaren weg moeten. En dat zeg ik niet alleen omdat ik er zelf 1 ben :Y)
Veel mensen hebben geen idee wat rijks- en gemeenteambtenaren doen en het is vanuit de politiek gezien erg makkelijk scoren om te zeggen 'de helft van het aantal ambtenaren moet eruit!'. Hoe harder de politiek roept dat er ambtenaren uit moeten, hoe meer erbij komen leert de praktijk.

En hoe kan dat dan zo worden? ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:29

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:31

Ik zou ook niet snel gaan zoeken naar een andere job als ik ook de mogelijkheid zou hebben om lekker met de pootjes op de bank centjes te beuren hoor. :))

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:31

cultuur en kunst , is immers luxe
sport, waarom moeten wij meebetalen aan luxe stadions en dure bobo reisjes ?
ontwkkelings hulp ,directeuren met vette salarrissen en de bekende strijkstok
defensie,denk maar aan de dure jsf
provinciale waterschappen e.d. ,zouden beter moeten samenwerken
asielbeleid , sprak laatst met een asielzoeker die nagenoeg perfect nederlands spreekt althans beter dan mij met mijn accent die krijgt SPRAAKLES ?
hellaas is de lijst eindeloos :(

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:32

Allereerst: TNT is geen overheidsbedrijf en de stakingen hebben dus niet te maken met de overheidsbezuinigingen ;)

Wat mij betreft wordt er bezuinigd op bijvoorbeeld:
- enorme subsidies die elkaar tegenwerken (fossiele brandstoffen én groene stroom worden nu allebei gesubsidieerd door de overheid)
- wachtgelden (m.i. krijgen vertrekkende politici gewoon een systeem zoals de werkende burger WW krijgt: 70% van het laatstverdiende salaris voor een beperkte termijn)
- subsidies voor instellingen die ook prima commercieel kunnen draaien, zoals musea en theatervoorstellingen (oké, dan wordt een kaartje wat duurder)
- de publieke omroep (3 netten prima, maar dan een efficienter indeling van de omroepen, en wel zo dat niet elke omroep een eigen management en bijbehorende kosten heeft)
- beloning van publieke functies (geen enkele ambtenaar (niet alleen bij overheid, maar ook in de zorg e.d.) boven de Balkenende-norm, vaak is het écht niet erg om een geschikt persoon aan het roer te hebben die dit doet uit passie en niet om het salaris)

Figaro

StillAngel schreef:
Figaro schreef:

En hoe kan dat dan zo worden? ;)

Ik denk dat hetzelfde werk over minder schijven hoeft te gaan en dus uiteindelijk misschien wel door minder mensen gedaan kan worden. Maar dat bereik je niet door lukraak mensen te ontslaan. Verder heb ik wel specifieke ideeën over bijvoorbeeld mijn eigen vakgebied, maar dat gaat voor dit topic wel wat ver denk ik ;)

OdiEtAmo

En waar willen ze op bezuinigen?
Zorg & onderwijs.... helemaal gestoord die lui.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:33

Het punt is gewoon.

Hoe meer ze bezuigen hoe meer mensen werkloos kunnen raken.

Ze moeten eerder mensen studie aanbieden in de keuze vak zodat ook jongere mensen makkelijker aan een baan kan komen.

Hoe meer mensen aan het werk zijn des te minder de uitkeringen betaalt moeten worden.
Daarnaast hoe meer mensen werk hebben, hoe meer spullen er gekocht worden waardoor de overheid meer geld binnenkrijgt door de belasting en bedrijven meer en beter kunnen groeien.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:33

Waar op bezuinigd kan worden?
Defensie en dat Europa wat 85% van de Eu inwoners niet wil.
De wachtgelden voor ambtenaren is ook een goed punt en zeker weten subsidies en kinderbijdrage.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:34

Figaro schreef:

Eens! Er is hier bij de gemeente dusdanig bezuinigd dat de huidige ploeg zich over de kop werkt, als dit zo nog lang doorgaat wordt het ziekteverzuim hoger en zal er wellicht extern ingehuurd moeten worden. Met alle hogere kosten van dien.