Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Onzin. Het zijn niet de kinderen die het verkeerd doen, het zijn de ouders die die troep voor hun kinderen kopen. Kinderen gaan niet met een goed gevulde portemonee naar de supermarkt, dat doen de ouders. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, en je kunt je kind ook uitleggen dat het eten van een snoepje of het drinken van een bepaald drinken je niet stoerder maakt.
Vjestagirl schreef:Onzin. Het zijn niet de kinderen die het verkeerd doen, het zijn de ouders die die troep voor hun kinderen kopen. Kinderen gaan niet met een goed gevulde portemonee naar de supermarkt, dat doen de ouders. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, en je kunt je kind ook uitleggen dat het eten van een snoepje of het drinken van een bepaald drinken je niet stoerder maakt.
Focussed schreef:Vjestagirl schreef:Onzin. Het zijn niet de kinderen die het verkeerd doen, het zijn de ouders die die troep voor hun kinderen kopen. Kinderen gaan niet met een goed gevulde portemonee naar de supermarkt, dat doen de ouders. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, en je kunt je kind ook uitleggen dat het eten van een snoepje of het drinken van een bepaald drinken je niet stoerder maakt.
Maar het kind dringt aan tot het kopen van waren. Want die heeft die "vet coole Piet Piraat koeken" gezien op tv en wil die nu ook. Waarom denk je dat er anders "kidsmarketing" bestaat.
Appiee: De leeftijd van mijn cijfers was van kinderen van 4 t/m 14. Ik heb even 12 als grens genomen vanwege de basisschool.
Bronnen:
http://www.ouders.nl/mvoe2006-reclame.htm en een stukje op Voedingscentrum.nl waar ik even de link van kwijt ben!
Focussed schreef:Vjestagirl schreef:Onzin. Het zijn niet de kinderen die het verkeerd doen, het zijn de ouders die die troep voor hun kinderen kopen. Kinderen gaan niet met een goed gevulde portemonee naar de supermarkt, dat doen de ouders. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, en je kunt je kind ook uitleggen dat het eten van een snoepje of het drinken van een bepaald drinken je niet stoerder maakt.
Maar het kind dringt aan tot het kopen van waren. Want die heeft die "vet coole Piet Piraat koeken" gezien op tv en wil die nu ook. Waarom denk je dat er anders "kidsmarketing" bestaat.
Focussed schreef:Het gaat trouwens niet om dit plan te realiseren oid, het is voor mijn essay voor mijn opleiding. Om even de algemene opinie te testen, maar (heel veel) meningen zijn helemaal welkom!
Asyaa: Ik zeg ook niet dat het eten fout is. De reclames die kinderen manipuleren tot het willen eten is fout.
MootjeK schreef:Kinderen moeten leren normaal om te gaan met voedsel. En daar hoort IMO ook bij dat je af en toe een snoepje of koekje mag eten. Reclames verbieden maakt volgens mij alleen dat je er krampachtiger mee om gaat. Een beetje het ''verboden vrucht"- idee. En juist daarmee creeer je problemen, lijkt me.
Dat reclames kinderen manipuleren vind ik onzin. Dan kan je ook zeggen dat speelgoedreclames verboden moeten worden. Of reclames voor tv-programma's. Kinderen moeten leren dat ze niet altijd alles direct kunnen krijgen wat ze zien.
Asyaa schreef:Focussed schreef:Het gaat trouwens niet om dit plan te realiseren oid, het is voor mijn essay voor mijn opleiding. Om even de algemene opinie te testen, maar (heel veel) meningen zijn helemaal welkom!
Asyaa: Ik zeg ook niet dat het eten fout is. De reclames die kinderen manipuleren tot het willen eten is fout.
Dus de reclames weghalen?
En wat dan? Dan worden ze 13 en worden ze zonder énige voorbereiding in de grote wereld gedropt. Kinderen moeten worden opgevoed, en dat doe je niet door al het slechte te censureren, maar door ze er mee leren om te gaan.
Jaimyliefje schreef:MootjeK schreef:Kinderen moeten leren normaal om te gaan met voedsel. En daar hoort IMO ook bij dat je af en toe een snoepje of koekje mag eten. Reclames verbieden maakt volgens mij alleen dat je er krampachtiger mee om gaat. Een beetje het ''verboden vrucht"- idee. En juist daarmee creeer je problemen, lijkt me.
Dat reclames kinderen manipuleren vind ik onzin. Dan kan je ook zeggen dat speelgoedreclames verboden moeten worden. Of reclames voor tv-programma's. Kinderen moeten leren dat ze niet altijd alles direct kunnen krijgen wat ze zien.
Dat maken kinderen onder de 12 niet zo bewust mee
Focussed schreef:BraveSpots: En hoe zie je dat voor je? Hoe wil je dat dan aanpakken?
Asyaa: Dan worden ze 13 en hebben ze iig minder overgewicht doordat ze minder volgestopt zijn met troep (kort door de bocht genomen).
Focussed schreef:Vjestagirl: Maar hoe kun je een kind van 6 jaar (of jonger) zelf leren nadenken? Als dat mogelijk was, waarom worden al die kinderen dan nog zo beïnvloed door reclames?
Ik denk wel dat er een significant verschil is tussen de reclames van oudere kids. De doelgroep is anders, dus de reclame wordt anders opgebouwd (ruwweg Nijntjekoeken versus een Lays reclame met skatende kinderen van een jaar of 15)
Focussed schreef:MootjeK: Jij geeft het eigenlijk al aan.
Waarschijnlijk gillen een heel bulk aan 3 jarigen ook dat ze "die-en-die koek moeten hebben". Niet omdat het zo gezond is, maar vooral omdat het in de reclame is geweest.
Vjestagirl:
Maar hoeveel ouders geven wél toe aan alles wat hun kind wil? Hoeveel ouders gaan niet bij de MacDonalds eten want het kind wil dat nieuwe speeltje uit de HappyMeal, terwijl ze zelf het eten niet te kanen vinden?
Focussed schreef:MootjeK: Jij geeft het eigenlijk al aan.
Waarschijnlijk gillen een heel bulk aan 3 jarigen ook dat ze "die-en-die koek moeten hebben". Niet omdat het zo gezond is, maar vooral omdat het in de reclame is geweest.