Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:59

Het aantal Nederlandse kinderen met overgewicht is sinds 1980 meer dan verdubbeld, blijkt uit onderzoek van het TNO. Ruim 13 procent van de jongens heeft inmiddels overgewicht, bij meisjes is dat bijna 15 procent. Bij ongeveer 2 op de 10 kinderen is er zelfs sprake van obesitas.

En waarom worden veel kinderen te dik? Door ongezond eten. Snoep en calorierijke tussendoortjes zijn de boosdoener. Waarom eten deze kinderen geen fruit als ze lekkere trek hebben? Omdat ze worden doodgegooid met de ene reclame na de ander. Naar onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit blijkt zelfs 70% van de reclames voor kinderen zelfs over voedsel wat onnodige calorien levert (zoals zoetigheden, snoep, koek, toetjes en ontbijtgranen) gaat.
Kinderen worden gemanipuleerd door deze reclames: Het eten van bepaald snoepgoed zou voor extra aanzien zorgen ("alleen voor stoere kids!") en iets wat Mega Mindy eet wil ieder klein meisje natuurlijk ook eten, en ouders worden misleid. In de meeste reclames worden misleidende teksten en leuzen opgenomen die het zouden hebben over de een gezond product, vol met vitaminen (waarbij de calorische waarde even wordt vergeten voor het gemak) en wat super zou passen in een gezond dieet (jaja, chocolade bij het ontbijt?).

Dus waarom geen verbod op voedselreclames die bestemt zijn voor kinderen van 12 jaar en jonger? Ben benieuwd wat jullie vinden!

Appieee

Re: Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:04

Onzin.
Die voedselreclames gaan dat probleem echt niet oplossen.
Wat denk je van de kantine's op school? Het naar de supermarkt gaan in tussenuren?
Dat doen ze echt niet omdat ze dat op de reclame hebben gezien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:06

Ik ken geen kind op de basisschool die een tussenuur heeft en een kantine :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:08

Onzin. Het zijn niet de kinderen die het verkeerd doen, het zijn de ouders die die troep voor hun kinderen kopen. Kinderen gaan niet met een goed gevulde portemonee naar de supermarkt, dat doen de ouders. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, en je kunt je kind ook uitleggen dat het eten van een snoepje of het drinken van een bepaald drinken je niet stoerder maakt.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:09

Op welke leeftijd zijn de cijfers in jouw topic gebaseerd dan?
Dan is dat in dit geval nogal onduidelijk.
Je hebt het namelijk over de Nederlandse "kinderen", dit is nogal misleidend.
Misschien kan je de leeftijd wat duidelijker aangeven en de link naar de bron plaatsen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:10

Vjestagirl schreef:
Onzin. Het zijn niet de kinderen die het verkeerd doen, het zijn de ouders die die troep voor hun kinderen kopen. Kinderen gaan niet met een goed gevulde portemonee naar de supermarkt, dat doen de ouders. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, en je kunt je kind ook uitleggen dat het eten van een snoepje of het drinken van een bepaald drinken je niet stoerder maakt.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Geen snoep meegeven maar stukjes (bijzonder) fruit, dat vinden kinderen zeker zo lekker. :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:11

'Waarom eten deze kinderen geen fruit als ze lekkere trek hebben? Omdat ze worden doodgegooid met de ene reclame na de ander. '

Ik vind dat wat kort door de bocht.
Als er vanaf morgen nooit meer reclame gericht op kinderen wordt uitgezonden, stappen ze echt niet over op fruit hoor. Omdat het snoep overal nog gewoon wordt verkocht (en hun ouders en soms zijzelf het kunnen kopen). Omdat hun ouders niet meer fruit gaan kopen en omdat je niet mag verwachten dat een zesjarige uit zichzelf om fruit gaat vragen als ouders het eten van fruit niet stimuleren door het aan te bieden en af te wisselen in soorten fruit. (toegegeven, sommige kinderen houden gewoon niet van fruit, maar dan geef je ze iets anders gezonds.) De natuur heeft immers ingegeven/meegegeven dat vet en zoet, zeker voor jongere mensen, erg lekker is. Een kind kiest uit zichzelf dus eerder voor junkfood.

Ik denk zelf dat het overgewicht bij kinderen ook te wijten is aan het feit dat veel kinderen nauwelijks ontbijten en veel ouders het belang van fruit en groente niet inzien. Of van volkoren producten en bruin brood.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 29-11-10 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:12

Vjestagirl schreef:

Maar het kind dringt aan tot het kopen van waren. Want die heeft die "vet coole Piet Piraat koeken" gezien op tv en wil die nu ook. Waarom denk je dat er anders "kidsmarketing" bestaat.

Appiee: De leeftijd van mijn cijfers was van kinderen van 4 t/m 14. Ik heb even 12 als grens genomen vanwege de basisschool.

Bronnen:
http://www.ouders.nl/mvoe2006-reclame.htm en een stukje op Voedingscentrum.nl waar ik even de link van kwijt ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:13

Laten we ook video games verbieden, want die zetten aan tot geweld.
Laten we ook alcohol verbieden, want dat vergroot de kans op verkeersongelukken.
Laten we ook keukenmessen verbieden, want daar kan je iemand mee doden.

Het zijn de mensen die het fout doen, niet de objecten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:14

:') Dit menen ze toch niet ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:14

Focussed schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar het kind dringt aan tot het kopen van waren. Want die heeft die "vet coole Piet Piraat koeken" gezien op tv en wil die nu ook. Waarom denk je dat er anders "kidsmarketing" bestaat.

Appiee: De leeftijd van mijn cijfers was van kinderen van 4 t/m 14. Ik heb even 12 als grens genomen vanwege de basisschool.

Bronnen:
http://www.ouders.nl/mvoe2006-reclame.htm en een stukje op Voedingscentrum.nl waar ik even de link van kwijt ben!

Nou, daar kun je het toch als ouder met je kind over hebben? Je kunt je kinderen toch ook opvoeden met ideeën als dat je niet altijd alles krijgt wat je wilt?

Dat een kind ergens op aandringt is leuk, maar ik geloof niet dat opvoeden bestaat uit je kind alles geven wat het hebben wil...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:15

Het gaat trouwens niet om dit plan te realiseren oid, het is voor mijn essay voor mijn opleiding. Om even de algemene opinie te testen, maar (heel veel) meningen zijn helemaal welkom!

Asyaa: Ik zeg ook niet dat het eten fout is. De reclames die kinderen manipuleren tot het willen eten is fout.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:15

Kinderen moeten leren normaal om te gaan met voedsel. En daar hoort IMO ook bij dat je af en toe een snoepje of koekje mag eten. Reclames verbieden maakt volgens mij alleen dat je er krampachtiger mee om gaat. Een beetje het ''verboden vrucht"- idee. En juist daarmee creeer je problemen, lijkt me.

Dat reclames kinderen manipuleren vind ik onzin. Dan kan je ook zeggen dat speelgoedreclames verboden moeten worden. Of reclames voor tv-programma's. Kinderen moeten leren dat ze niet altijd alles direct kunnen krijgen wat ze zien.
Laatst bijgewerkt door MootjeK op 29-11-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:16

Focussed schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan moet je de ouders aanpakken die stelselmatig van die troep voor hun kind kopen en blijkbaar ingeven aan de 'druk' van een 4 tot 12 jarige.

Daar zal je meer mee bereiken dan een verbod op reclame van piet piraat koeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:17

Focussed schreef:
Het gaat trouwens niet om dit plan te realiseren oid, het is voor mijn essay voor mijn opleiding. Om even de algemene opinie te testen, maar (heel veel) meningen zijn helemaal welkom!

Asyaa: Ik zeg ook niet dat het eten fout is. De reclames die kinderen manipuleren tot het willen eten is fout.

Dus de reclames weghalen?
En wat dan? Dan worden ze 13 en worden ze zonder énige voorbereiding in de grote wereld gedropt. Kinderen moeten worden opgevoed, en dat doe je niet door al het slechte te censureren, maar door ze er mee leren om te gaan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:18

MootjeK schreef:
Kinderen moeten leren normaal om te gaan met voedsel. En daar hoort IMO ook bij dat je af en toe een snoepje of koekje mag eten. Reclames verbieden maakt volgens mij alleen dat je er krampachtiger mee om gaat. Een beetje het ''verboden vrucht"- idee. En juist daarmee creeer je problemen, lijkt me.

Dat reclames kinderen manipuleren vind ik onzin. Dan kan je ook zeggen dat speelgoedreclames verboden moeten worden. Of reclames voor tv-programma's. Kinderen moeten leren dat ze niet altijd alles direct kunnen krijgen wat ze zien.

Dat maken kinderen onder de 12 niet zo bewust mee :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:18

BraveSpots: En hoe zie je dat voor je? Hoe wil je dat dan aanpakken?

Asyaa: Dan worden ze 13 en hebben ze iig minder overgewicht doordat ze minder volgestopt zijn met troep (kort door de bocht genomen).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:19

Asyaa schreef:
Focussed schreef:

Dus de reclames weghalen?
En wat dan? Dan worden ze 13 en worden ze zonder énige voorbereiding in de grote wereld gedropt. Kinderen moeten worden opgevoed, en dat doe je niet door al het slechte te censureren, maar door ze er mee leren om te gaan.

En wie voorkomt er dat 11 jarigen de reclame voor de 13 jarigen kijken?

Reclame's manipuleren iedereen, dat is het idee van reclame. Het idee van opvoeden is dat je je kind leert wat goed en fout is, wat wel en niet kan, hoe het moet leven. Een deel ervan is je niet laten beïnvloeden door reclame's maar zelf nadenken over je eten.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:21

Jaimyliefje schreef:
MootjeK schreef:

Dat maken kinderen onder de 12 niet zo bewust mee :)

Denk je dat? Mijn nog geen 3-jarige dochter zit regelmatig te gillen dat ze een Baby Born wil, net als op 'de klame'. Of Lelli Kelly-schoenen. En dat is echt niet omdat die zo mooi zijn. Net als mijn zoon van 5. Die weet dondersdgoed waar die reclames voor zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik daaraan moet toegeven. Of dat zij niet weten dat ze niet alles krijgen wat ze zien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:21

Focussed schreef:
BraveSpots: En hoe zie je dat voor je? Hoe wil je dat dan aanpakken?

Asyaa: Dan worden ze 13 en hebben ze iig minder overgewicht doordat ze minder volgestopt zijn met troep (kort door de bocht genomen).

En jij denkt dat dit soort dingen minder verkopen als er minder reclame voor gemaakt wordt? Ik denk dat dat wel meevalt, ouders zullen blijven kopen wat ze altijd al kopen. En ze lopen door de winkel, zien Mega Mindy koekjes, bedenken zich 'och dat vindt ze vast leuk' en nemen ze mee. Of de kinderen gaan mee boodschappen doen en trekken zelf die troep uit het schap.

Ik blijf erbij dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, niet bij de kinderen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:22

Vjestagirl: Maar hoe kun je een kind van 6 jaar (of jonger) zelf leren nadenken? Als dat mogelijk was, waarom worden al die kinderen dan nog zo beïnvloed door reclames?
Ik denk wel dat er een significant verschil is tussen de reclames van oudere kids. De doelgroep is anders, dus de reclame wordt anders opgebouwd (ruwweg Nijntjekoeken versus een Lays reclame met skatende kinderen van een jaar of 15)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:24

Focussed schreef:
Vjestagirl: Maar hoe kun je een kind van 6 jaar (of jonger) zelf leren nadenken? Als dat mogelijk was, waarom worden al die kinderen dan nog zo beïnvloed door reclames?
Ik denk wel dat er een significant verschil is tussen de reclames van oudere kids. De doelgroep is anders, dus de reclame wordt anders opgebouwd (ruwweg Nijntjekoeken versus een Lays reclame met skatende kinderen van een jaar of 15)

Als je een kind kunt beïnvloeden met de reclame kun je als ouder je kind toch ook beïnvloeden? Sorry hoor, maar sinds wanneer krijgt een pakweg 5 jarige alles waar ze om vraagt? En sinds wanneer komen de fabricanten het stiekem in je winkelwagentje leggen? Je beslist toch zelf wat je koopt en wat je wilt dat je kinderen eten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:25

MootjeK: Jij geeft het eigenlijk al aan.
Waarschijnlijk gillen een heel bulk aan 3 jarigen ook dat ze "die-en-die koek moeten hebben". Niet omdat het zo gezond is, maar vooral omdat het in de reclame is geweest.

Vjestagirl:
Maar hoeveel ouders geven wél toe aan alles wat hun kind wil? Hoeveel ouders gaan niet bij de MacDonalds eten want het kind wil dat nieuwe speeltje uit de HappyMeal, terwijl ze zelf het eten niet te kanen vinden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:26

Focussed schreef:
Waarschijnlijk gillen een heel bulk aan 3 jarigen ook dat ze "die-en-die koek moeten hebben". Niet omdat het zo gezond is, maar vooral omdat het in de reclame is geweest.

Vjestagirl:
Maar hoeveel ouders geven wél toe aan alles wat hun kind wil? Hoeveel ouders gaan niet bij de MacDonalds eten want het kind wil dat nieuwe speeltje uit de HappyMeal, terwijl ze zelf het eten niet te kanen vinden?

Is het dan geen zaak om de ouders beter voor te lichten? Reclame's weghalen is het weghalen van een symptoom, niet van de oorzaak...

Overgens vind ik dat je als ouder best af en toe bij de mac kan eten omdat je kind het leuk vindt. Deden mijn ouders ook, max 2x per jaar, en dat was feest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:28

Focussed schreef:

En toen zei mama 'houd je kop en zeik niet' iets vriendelijker, maar zelfde bericht.